تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806976676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیریت شهری در کشور ما دچار یک چالش جدی است/ قوانین کهنه پاسخگوی مسائل نوین نیستند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: قالیباف در گفتگوی ویژه خبری:
مدیریت شهری در کشور ما دچار یک چالش جدی است/ قوانین کهنه پاسخگوی مسائل نوین نیستند
شهردار تهران گفت: در تجربه ده ساله ام در حوزه مدیریت شهری مهمترین مشکل و چالشی که در شهر وجود دارد این است که مدیریت شهری در کشور ما دچار یک چالش جدی است و اگر برای آن تدبیری نشود همه زحمت کارهای دیگری هم که در حال انجام است آن چنان که باید تاثیرگذار باشد تاثیرگذار نخواهد بود.


به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ، محمدباقر قالیباف شهردار تهران که به منظور بررسی اولویت مدیریت کلانشهرها در برنامه امشب یکشنبه 27 مهر ماه گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بود در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی بر این که با توجه به یک دهه مدیریت موفق شهری، اهم مشکلات کلانشهری مانند تهران و سایر کلانشهرهای کشور چیست اظهار داشت: اگر بخواهم به مشکلات شهرمان اشاره کنم اجازه می خواهم در دو بعد این موضوع بحث شود.
 
وی ادامه داد: یک سری موضوعات و مشکلات ما مشکلات اساسی شهر است و یک سری هم مشکلات جاری و مشکلاتی است که در این سال ها با آن دست و پنجه نرم می کنیم.
 
*مدیریت شهری در کشور ما دچار یک چالش جدی است

شهردار تهران اضافه کرد: در تجربه ده ساله ام در حوزه مدیریت شهری مهمترین مشکل و چالشی که در شهر وجود دارد این است که مدیریت شهری در کشور ما دچار یک چالش جدی است و اگر برای آن تدبیری نشود همه زحمت کارهای دیگری هم که در حال انجام است آن چنان که باید تاثیرگذار باشد تاثیرگذار نخواهد بود.
 
قالیباف ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی قوانین کهنه ای است که در این بخش وجود دارد و پاسخگوی مسائل روزی که مسائل نویی هستند ندارند، در حقیقت مسائل ما مسائل قرن بیست و یکم نیست اما ما با قوانینی کار می کنیم که برای نیمه اول قرن بیستم است و همه صاحب نظران بر این باورند که با قانون کهنه نمی توان مسائل جدید را حل و فصل کرد.  
 
وی در ادامه به ساختارهای مدیریت شهری اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات اساسی در این بخش ساختارهای مدیریت شهری است که ساختارها بسیار عقب مانده و ناکارآمدند در حالی که باید تلاش شود این ساختارها به نیازهایی که امروز مردم دارند پاسخ دهند، لذا با یک ساختار عقب مانده و ساختاری که هرگز تنظیم نشده نیازهای امروز را نمی توان محقق کرد.  
 
*ساختار شهرداری به دهه 30بر می گردد
شهردار تهران با بیان این که امروز ساختار شهرداری به دهه 30 برمی گردد گفت: ما الان در آستانه قرن 14 هستیم و یکی از مشکلات جدی ما موضوع ساختار شهرداری هاست که خود این موضوع اثر مستقیم بر کیفیت زندگی مردم گذاشته است.
 
قالیباف تصریح کرد: مردم در دهه ای که گذشت هر روز در سطح شهر می بینند که حجم اتوبان های تهران دو برابر شده، خطوط مترو به 5 خط رسیده و در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی نیز پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته ولی آیا کیفیت زندگی هم در سطح شهر بالا رفته است؟ آیا مردم با این تغییرهایی که انجام شده امروز احساس آرامش و آسایش می کنند.
 
وی ادامه داد: زمانی که خود به این موضوع نگاه می کنم می بینم نسبت به اقدامات انجام گرفته مردم آن احساس آرامش را ندارند که این موضوع به کهنگی قوانین و ساختار غلط در حوزه مدیریت شهری بر می گردد.
 
شهردار تهران یادآور شد: از سال 76 در کشور شوراهای شهر شکل گرفتند و شهرداری ها کار خود را شروع کردند ولی واقعا شوراهای شهر در عمل در سطح شورای شهرداری ها باقی ماندند.
 
*در حوزه اداری و اجرایی مدیریت شهری کشور دچار مشکلات جدی هستیم
 
قالیباف ادامه داد: امروز در داخل شهرها می بینیم که نه آب، نه برق، نه کارهای خدماتی، نه اقتصاد شهری، نه حوزه بهداشت و سلامت و نه حوزه آموزش هیچ یک نه وظیفه اش متوجه شهرداری است و نه حتی شهرداری مسئولیت هماهنگی در این کارها را برعهده دارد و این ها نشان می دهد که ساختارهای ما در حوزه مدیریت شهری کشور در حوزه اداری و اجرایی دچار اشکالات جدی است و آن هم کهنگی و عدم کارآیی این ساختارهاست لذا این چالش مهمترین چالشی است که می تواند در حوزه مدیریت شهری مطرح باشد.  
 
وی به مدیریت شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت: شهرهای کوچک نیز از یک منظر دیگر از همین چالش آسیب می بینند امروز در شهرهای کوچک ما بحث توسعه مطرح نیست و بحث این است که آیا شهرداری ها بودجه دارند حقوق ماهیانه خود را بدهند یا فقط زباله شهر را سامان دهی کنند.
 
شهردار تهران تصریح کرد:آن ها هم تحت تاثیر این ساختار غلط و قانون ناکارآمد به این جا رسیدند که نه تنها از توسعه بهره نمی برند بلکه حتی برای اجاره جاری خود نیز با مشکل مواجه هستند.
 
قالیباف در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که شما با یک ضرورت در تغییر نظام مدیریت شهری و اصلاح قوانین الزام دارید و راهکار این مشکلات چیست پاسخ داد: گام اول که تشکیل شورای شهر است برداشته شده است.
 
وی اظهار داشت: اصل هفتم قانون اساسی مشتمل بر اصول 101 تا 106 قانون اساسی در ارتباط با بحث نقش مردم، شوراها و اداره شهرهاست ولی آیا این ها شورای شهر هستند یا شورای شهرداری که در این جا باید پاسخ داد شورای شهر ما در شورای شهرداری متوقف شده اند.
 
*فرمانداری ها، استانداری و بخشداری ها مکلف به تبعیت از سیاست گذاری شورای شهر هستند

شهردار تهران یادآور شد: اصل 103 قانون اساسی فرمانداری ها، استانداری ها و بخشداری ها را مکلف می کند که از مجموعه سیاست گذاری و تصمیماتی که در شورای شهر گرفته می شود تبعیت کنند ولی امروزه عکس این اتفاق می افتد یعنی شورای شهر اگر مصوبه ای را به تصویب برساند تا فرمانداری آن را تایید نکند قابلیت اجرا نخواهد داشت و در حقیقت این شوراها هستند که زیر نظر فرمانداری ها فعالیت می کنند.
 
قالیباف ادامه داد: مجلس شورای اسلامی هر قانونی را نمی تواند تصویب کند و قطعا این شورای نگهبان است که قوانین مصوب مجلس را کنترل می کند تا این قوانین مغایرتی نداشته باشند در این جا هم دستگاه های نظارتی باید بر عملکرد شورا نظارت کنند ولی در این بخش تردیدی نیست که این فرمانداری ها نیستند که باید بر شوراها نظارت کنند چرا که این موضوع با روح قانون اساسی و آن چه که قانون اساسی پیش بینی کرده مغایرت دارد.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: در چهار پنج سال اخیر در صدا و سیما مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه ها همه از مدیریت یکپارچه شهری سخن می گویند و این گفتمان در همه جا مطرح است و ما با کمک صاحب نظران پیش نویس لایحه یک پارچه مدیریت شهری را تهیه کردیم و در آن از نظر همه شهرداران کشور بهره بردیم.

در حال تکمیل..






تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن