تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803845608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر یک خداحافظی ناگهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زنگ خطر یک خداحافظی ناگهانی تهران- ایرنا- میدان داری مطلوب و کنش هدفمند و عقلانی در عرصه غامض و پیچیده سیاست نیازمند برخورداری از مولفه های فراوان و شاخصه های ارتقابخش بسیار است. ازجمله مهم ترین این گزاره ها، تجربه اندوزی در سپهر پرفراز و نشیب چند دهه ای پس از انقلاب است.


روزنامه «آرمان» طی یادداشتی با اشاره به کناره گیری «محمد هاشمی» از اعضای هیات موسس و شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی از این حزب، نوشته است: سیاستمدارانی که در برهه ها و بزنگاه های مختلف در جایگاه ها و سمت های متفاوت تجربه اندوخته اند و اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی محل رجوع و استوانه های اطمینان بخش برای تبیین راهبردها و ارائه راهکارهای مطلوب معطوف به آن هستند؛ چهره هایی که می توانند به مثابه وزنه تعادل مانع تندروی های حساب نشده و آسیب زا بوده و در سوی دیگر نام و سابقه آنان پشتوانه کنش های تحول طلبانه باشد.
این روزها با نزدیکی به انتخابات مجلس و نیز فراهم شدن فضا برای کنش سیاسی اصلاح طلبان، احزاب و نحله های مختلف اردوگاه اصلاح طلبی بعد از وقفه ای چندین ساله به تحرک ملموس تر و کنش میدانی اثرگذارتر در سپهر سیاسی روی آورده اند. برگزاری همایش، تشکیل جلسات منظم حزبی در سطوح عالی و استانی، تلاش برای ثبت احزاب تازه از جمله نمایه های این فعل و انفعالات تازه است. اقداماتی که جملگی واجد بار مثبت بوده و باید آن را به فال نیک گرفت اما یک نکته را نیز نباید به فراموشی سپرد و آن حرکت در چارچوب کلی اصلاح طلبی و همپوشانی با گفتمان اصلاحات و پرهیز از تکروی، افراط و تفریط و نیز فراموش نکردن این نکته است که اگر حضور نسل های تازه گریزناپذیر و ضرورتی حتمی است در این میانه نباید عقبه فکری، سیاسی و امکان نقش آفرینی بزرگان در بزنگاه ها و گلوگاه های راهبردی به فراموشی سپرده شده و میدان داری نوآمدگان، حاشیه روی سابقه داران را رقم بزند.

* کارگزاران در مسیر تازه
حزب کارگزاران سازندگی که در اوایل دهه70 و با محوریت گفتمان سازندگی آیت ا... هاشمی در عرصه سیاسی بروز و ظهور یافت و در زمره احزاب اصلاح طلب به شمار می آید، این روزها با تشکیل جلسه شورای مرکزی حزب و نیز خداحافظی یکی از اعضای هیات موسس و شورای مرکزی خود در کانون توجهات و اخبار سیاسی قرار دارد. اتفاقاتی که هم ابعاد مثبت بر آن مترتب است و هم زوایای منفی را می توان در آن جست. حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جلسات شورای مرکزی حزب، از وجوه مثبت عملکردی حزب کارگزاران است. اینکه یک مقام عالیرتبه دولتی فارغ از جایگاه سیاسی خود در ساخت قدرت رسمی به کنش حزبی باور وثیق داشته و به دور از خلط مبحث و یا کنایات و مخالفت های احتمالی به این مهم بها داده و پایگاه سیاسی خود به عنوان یک فعال حزبی را فارغ از مرتبه و جایگاه حقوقی در قدرت به فراموشی نمی سپارد، می تواند الگویی باشد در راستای استحکام ساختار های حزبی و تغییر دیدگاه هایی که نگاه تقلیل گرانه به کنش حزبی دارند. برگزاری جلسات منظم در رسته ها و رده های مختلف حزبی و منطقه ای نیز از اقدامات مثبتی است که کارگزاران در مسیر احیای جایگاه خود در صحنه سیاسی در دستور کار دارند.

* خداحافظی ناگهانی، زنگ خطری جدی
قرائن و شواهد از شتاب گرفتن فعالیت های کارگزاران در آستانه دومین دهه موجودیت خود خبر می داد تا آنکه خداحافظی ناگهانی «محمد هاشمی» از اعضای هیات موسس و شورای مرکزی حزب همگان را در بهت و حیرت فرو برد. چگونه فردی که خود از پایه گذاران و سلسله جنبانان حزب بوده اکنون که حزب در فضای تازه امکان بسط و تعمیق فعالیت های خود را دارد به یکباره عطای ماندن را به لقایش می بخشد و هیچ چیز هم نمی تواند وی را برای ماندن اقناع کند، جای پرسش فراوان دارد. خود محمد هاشمی سربسته و در لفافه گفته است حضور اعضای جدید و عدم تطابق گفتمانی با آنان باعث این جدایی شده است. حسین مرعشی، سخنگوی حزب در پاسخ به سوالات تسنیم گفته نمی داند چرا محمد هاشمی از حزب
جدا شده و البته افزوده است که استعفای هیچ کس در هیچ سطحی مشکلی پیش نیاورده است! مرعشی در ادامه نیز مدعی شده: تغییرات پیش آمده در حزب کارگزاران با تائید محمد هاشمی بوده است. سخنی که نمی تواند چندان مقرون به صحت و عقلانی باشد، چراکه محمد هاشمی با چند دهه سابقه در عرصه های مختلف متوجه بار سیاسی این خروج و استعفا با توجه به جایگاهش در سپهر سیاسی و در حزب بوده و اهل تصمیمات ناگهانی و قهرهای بچگانه و دفعی و آنی نیست و بی گمان موضوع تا جایی پیش رفته که امکان حضور او ممکن و میسر نبوده است. در این میانه نکته کلیدی آن است که ورود چهره های تازه و پرشمار به شورای مرکزی حزب و ساختار سیاسی آن و مواضع سیاسی و حزبی آنان علت ناخشنودی محمد هاشمی است. او در همین رابطه گفته است که حزب به یک جبهه تبدیل شده است. نکته ای که عده ای آن را در کنار سخنان چندی پیش آیت ا... هاشمی گذاشته و مدعی شدند جبهه ای شدن حزب از نکات مورد تصریح و اشاره آیت ا... است. این درحالی است که آیت ا... هاشمی به تشکیل جبهه سیاسی متشکل از احزاب مختلف اشاره کرد نه آنکه حزبی که تعریف مشخص دارد به یکباره تبدیل به جبهه ای متشکل از عقاید و دیدگاه های مختلف شود. در واقع نقطه قوت احزاب همین انسجام فکری و سیاسی حلقه های مرکزی آن و همسویی اضلاع پیرامونی با هسته مرکزی است نکته ای که گویا محمد هاشمی معتقد است این کار ویژه نقض شده و به همین دلیل از حزب کناره گیری کرده است. نکته دیگری هم که در این میانه نباید به فراموشی سپرده شود از دست دادن سرمایه های سیاسی و اجتماعی به بهانه جوان گرایی است، اختلاف سلایق میان نسل ها و تفاوت آرا و عقاید اصلی پذیرفته شده است و جوان گرایی نیز یک لازمه ضروری اما حفظ توازن در این میانه بسیار حائز اهمیت است، تازه آمدگان در فعالیت های سیاسی انرژی و پتانسیل خوب و نگاه به روزی دارند که به نوبه خود ارزشمند است اما اگر قرار باشد که با این میدان داری جوانان، تجربه داران و سرد و گرم کشیدگان از صحنه خارج شوند بی گمان در آینده احزاب اصلاح طلب با نقصان و کاستی و ضعف در بزنگاه های حساس و کلیدی روبه رو خواهند شد، چرا که قرار نیست آسمان سیاست ورزی همواره آفتابی و عاری از فراز و فرود باشد. یادمان نرود: بسیار سفر باید تا پخته شود خامی.
اول**1368**


27/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن