تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798740005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمانو: «چاره ای جز انتشار سند جعلی درباره ایران نداشتم»


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: آمانو: «چاره ای جز انتشار سند جعلی درباره ایران نداشتم»


گرت پورتر، نویسنده مشهور آمریکایی، نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی مدت هاست به سندی استناد می کند که یک کارشناس صنایع نانو الماس به این آژانس ارائه کرده است؛ حال آنکه درستی این سند، همچنان تائید نشده باقی مانده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پایگاه اینترنتی «اینترپرس سرویس» در گزارشی به قلم «گرت پورتر»، نویسنده مشهور آمریکایی، با نام «تاریخچه یک سند کلیدی درباره تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران بر اقدام اسرائیل به جعل اسناد حکایت دارد»، ‌نوشت: دیپلمات های غربی در هفته‌ های اخیر، با استناد به یک سند اطلاعاتی در تحقیقات آژانس، از ایران به علت کوتاهی در ارائه اطلاعات لازم به آژانس بین المللی انرژی اتمی، انتقاد کرده اند.

گرت پورتر، نویسنده مشهور آمریکایی

حال آنکه درستی این سند همچنان تائید نشده باقی مانده است. افشای اولیه این سند به اوائل سال 2008 باز می گردد؛ درست زمانی که برآوردهای اطلاعاتی آمریکا درباره فعالیت هسته ای ایران در ماه دسامبر منتشر شد و مفاد آن، مغایر با منافع رژیم صهیونیستی بود و به گونه ای مشکوک متن آن به رسانه های خبری درز کرد.

مطلب گرت پورتر درباره جعل سند رژیم صهیونیستی درباره انرژی هسته ای ایران/93/07/27

آژانس بین المللی انرژی اتمی مدت ها به این سند استناد می کند؛ سندی که یک کارشناس ناآشنا به این حوزه به این آژانس ارائه کرده و مدرکی کلیدی در توجیه شک و تردید به ماهیت فعالیت هسته ای ایران محسوب می شود.  

آژانس در گزارش سپتامبر سال 2008 خود اعلام کرده بود در این سند «آزمایش های ایران در زمینه تولید اولیه یک چاشنی کروی با قدرت انفجاری بالا مناسب برای یک سلاح هسته ای» شرح داده می شود. اما در نامه رسمی ایران به دبیرخانه آژانس، درستی این سند زیر سئوال برده و اعلام شده است، «در این سند، هیچ مدرکی دال بر ارتباط آن با ایران یا  تهیه آن از سوی ایران ارائه نشده است.» آژانس هرگز به نامه ایران پاسخ نداده است.  در آن گزارش به نقل از سند مزبور آمده بود، این آزمایش ها با استفاده از مقدار زیادی کابل های فیبر نوری نظارت شده و به نقل از گزارش های اطلاعاتی تاکید شده بود یک کارشناس خارجی گفته است در اجرای این آزمایش ها، به ایران کمک کرده است. فردی که در آن گزارش از وی نام برده شده، کسی نیست جز ویاچسلاو دانیلنکو، دانشمند اوکراینی که اصلا یک کارشناس مسائل هسته ای نیست و در زمینه صنایع نانو الماس تخصص دارد.

ویاچسلاو دانیلنکو، دانشمند اوکراینی

همین اطلاعات، فرصت لازم را در اختیار سرویس های اطلاعاتی خارجی قرار داد تا گزارشی را در زمینه آزمایش های انفجاری با قدرت بالا از سوی ایران تهیه کنند که با تسلیحات هسته ای و البته با دانیلنکو ربط پیدا می کند. انتشار مقاله علمی دانیلنکو، به ظاهر بخش پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی را متقاعد کرده است که این سند اعتبار و صحت دارد.
مقاله دانیلنکو در اینترنت
چیزی که حتی بیشتر شک برانگیز است این است که بلافاصله پس از انتشار این سند، همان کشوری که آن را به آژانس ارائه کرده بود، ادعا کرد گزارش های اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد یک سیلند بسیار بزرگ(!) در مجتمع پارچین وجود دارد که برای اجرای آزمایش هایی که در این گزارش بدان اشاره شده، کاملا مناسب است.

مجتمع پارچین ایران

در این گزارش، بار دیگر با استناد به مفاد مقاله علمی اینترنتی ادعا شده بود، شخص دانیلنکو، طراح اصلی این سیلندر است.  بدین ترتیب، کل داستان به دو یافته اطلاعاتی بسیار سهل الوصول مربوط می شود که در مدت بسیار کوتاهی پیدا شده و هر دوی آنها به یک فرد خاص و مقاله انتشار یافته وی در اینترنت مربوط می شود.

این در حالی است سیلندری که دانیلنکو در مقاله خود آن را ترسیم کرده بود، به وضوح برای تولید نانو الماس‌ها و نه آزمایش های تولید بمب طراحی شده بود.

مقاله دانیلنکو در اینترنت

«رابرت کلی»، رئیس وقت هیئت نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در عراق، گفته است برداشت آژانس از نصب این سیلندر در پارچین تا مارس سال 2000، برداشتی نادرست و غیر محتمل است، زیرا دانیلنکو در مقاله خود گفته بود در سال 2000 هنوز در مرحله طراحی و تکمیل این سیلندر قرار داشته است.

رابرت کلی، رئیس وقت هیئت نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی در عراق

رابرت کلی که در زمینه تسلیحات هسته ای نیز کارشناس است در این باره تاکید می کند این سیلندر برای  اجرای آزمایش های انفجاری توصیف شده هیچ کارایی ندارد.

این سند در اوائل سال 2008 و تحت شرایطی منتشر شد که همه شواهد و قرائن بر نقش رژیم صهیونیستی در ارائه آن دلالت دارد. بندی در گزارش بازنگری دفاعی بین المللی موسسه جینز به تاریخ چهارده مارس سال 2008 به اسنادی اشاره دارد که منحصرا از سوی «منبعی مرتبط با سرویس اطلاعاتی غرب» در اختیار جینز قرار گرفته است. این مسئله نشان می دهد پشت ماجرای درز این سند دستور کاری سیاسی قرار داشته است.

کلی می نویسد: تصاویر ترسیم شده تماما با گزارش برآوردهای اطلاعات ملی آمریکا که دسامبر سال 2007 منتشر شد و در آن تاکید شده است تهران در سال 2003 برنامه سلاح هسته ای خود را متوقف کرده است، مغایرت دارد.

این همان استدلالی بود که مقامات رژیم صهیونیستی و حامیان آنها در آمریکا در واکنش به گزارش برآوردهای اطلاعاتی آمریکا مطرح می کردند و سعی داشتند نشان دهند این گزارش اعتبار ندارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، نخستین بار در ضمیمه ای در گزارش ماه مه سال 2008 خود و اندکی پس از درز این سند به موسسه جینز، به موضوع چاشنی های انفجاری اشاره کرد.

دیوید البرایت، مدیر موسسه علوم و امنیت بین المللی، که رابطه نزدیک با «اولی هاینونن»، معاون دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دارد، در مصاحبه ای با من در سپتامبر سال 2008 اعلام کرده بود، «هاینونن» به وی گفته است سندی که در ابتدای آن سال در اختیار وی قرار گرفته، حدس و گمان های وی را درباره اسناد اطلاعاتی جمع آوری شده تقویت کرده است. 
(سمت راست) دیوید آلبرایت، (سمت چپ) اولی هاینونن
آلبرایت اعلام کرد این اسناد احتمالا از سوی رژیم صهیونیستی ارائه شده است.

محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیز به صحت و اعتبار همه اسنادی که آمریکا درباره ایران در اختیار آژانس قرار داده بود، بسیار بدبین بود. وی جایی در خاطرات خود در سال 2011 با اشاره به این اسناد می نویسد:  هیچکس نمی داند آیا آنها واقعی و مستدل بودند.

محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی

البرادعی گفت: در تابستان سال 2009 نیز آژانس اسناد بیشتری در زمینه برنامه هسته ای ایران از (رژیم) اسرائیل دریافت کرد. این اسناد تازه، شامل یک سند ادعایی دو صفحه ای به زبان فارسی بود که در آن، مفاد برنامه چهارساله ایران برای تولید چاشنی اولیه نوترونی(!) برای یک واکنش زنجیره ای شکافت هسته ای تشریح شده بود.

«رابرت کلی» می‌گوید البرادعی دریافته بود این اسناد بی اعتبار است، زیرا هیچ زنجیره ای از سنخیت، منبع قابل شناسایی و هیچ نشانه ای رسمی یا هر چیز دیگری که اعتبار و درستی آن را تائید کند، وجود نداشت؛ یعنی همان ایرادهایی که ایران درباره سند مربوط به چاشنی های انفجاری مطرح کرده بود.

بدین ترتیب بود که البرادعی در برابر فشارهای آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن در سال 2009 مبنی بر انتشار گزارشی در این زمینه و دیگر اسناد از جمله سند چاشنی های انفجاری در قالب ضمیمه ای به گزارش آژانس مقاومت کرد. با این حال، یوکیا آمانو، جانشین البرادعی، این ضمیمه را که ائتلاف ضد ایرانی، پیش تر در نوامبر سال 2011 خواستار انتشار آن شده بود، منتشر کرد.

آمانو

برابر گفته های یک مقام سابق آژانس که خواست نامش فاش نشود، آمانو بعدها به همکارانش در آژانس گفت، در آن زمان، چاره ای جز این کار نداشته است، زیرا به آمریکا قول داده بود به عنوان بخشی از توافق با واشنگتن برای کسب حمایت این کشور از تصدی سمت مدیر کلی آژانس در شورای حکام، این گزارش ضد ایرانی را منتشر کند.


شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن