تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799457040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش قیمت نفت سیاست خارجی ایران را تعدیل می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پایگاه اینترنتی وکس:
کاهش قیمت نفت سیاست خارجی ایران را تعدیل می‌کند
اقتصاد ایران اما پس از سال‌ها رکود شروع به احیای خود کرده است. قیمت نفت می‌تواند سیاست خارجی ایران را نیز تغییر دهد. فشارهای تازه می‌تواند استراتژی ایران برای مذاکره با قدرت‌های غربی بر سر برنامه هسته‌ای را نیز تحت الشعاع قرار دهد.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش جام نیوز، پایگاه اینترنتی "وکس" (VOX) در گزارشی با عنوان «فشار نفت بر ایران و روسیه» به موضوع کاهش قیمت نفت و تأثیرات آن بر دو تولید کننده بزرگ نفت در جهان -ایران و روسیه- پرداخت.   برگردان فارسی این گزارش با هدف اطلاع‌رسانی در ادامه می‌آید :   ***   در حال حاضر مهمترین داستان در انرژی جهان تنزل قیمت جهانی نفت است. این برای تولیدکنندگان بزرگی مثل روسیه یا ایران یا حتی عربستان سعودی اخبار نگران ‌کننده‌ای است.
    در آغاز سال ۲۰۱۴ قیمت نفت پیشاپیش برای ایران، ونزوئلا، نیجریه و عراق پایین بود. اما حالا، با پایین رفتن قیمت تا بشکه‌ای زیر ۹۰ دلار، این قیمت حتی برای لیبی، روسیه و عربستان سعودی نیز بسیار پایین است.
    در حال حاضر به نظر می‌رسد اقتصاد روسیه با مشکل جدی روبروست و ایران نیز بی‌ثبات است. اما ظاهرا عربستان سعودی در این وضعیت آسودگی نسبتا بیشتری دارد.
    این روزها وضعیت روسیه بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. این کشور پیشاپیش از رشد ضعیف اقتصادی که در سال ۲۰۱۴ تنها ۰.۴ درصد بوده است رنج می‌برد. بخشی از این مشکل بخاطر بحران اوکراین و بخشی به خاطر تحریم‌های غرب است.
    حالا پایین رفتن قیمت نفت اقتصاد این کشور را با مشکلات بسیار بیشتری مواجه کرده است. درآمد نفتی حدود ۴۵ درصد بودجه روسیه را تشکیل می‌دهد و برنامه بودجه دولت برای سال ۲۰۱۵ اینگونه فرض کرده است که قیمت نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار باقی می‌ماند. اگر کاهش قیمت نفت ادامه یابد، این کشور یا باید از ذخیره ارزی ۷۴ میلیارد دلاری خود خرج کند یا اینکه بودجه برنامه‌ریزی شده را کاهش دهد. ولادمیر پوتین روز سه‌شنبه این موضوع را محتمل دانست.
    تاثیر اقتصادی از این هم می‌تواند عمیق‌تر باشد. همانطور که "کلیفورد گادی" اقتصاددان موسسه "بروکینگز" شرح می‌دهد، صنعت نفت و گاز روسیه اقتصاد بیمار این کشور را به انواع و اقسام روش‌های غیررسمی سر پا نگه داشته است. به عنوان مثال شرکت‌های نفتی برای خرید ماشین‌آلات از کارخانه‌های روسی، که تامین کننده اشتغال برای نیروی کار هستند، تحت فشارند، با اینکه ممکن است آن کارخانه‌ها کارآمدترین نباشند. این سیستمی است که تقریبا توسط دولت پوتین هدایت شده و برای حفظ ثبات حیاتی بوده است.
    حالا اگر قیمت‌ها پایین بیاید سیستم تحت فشار سنگینی قرار می‌گیرد.
    کاهش قیمت نفت در دهه ۱۹۸۰ به فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ کمک کرد. گادی اشاره می‌کند که پوتین زمان زیادی را به مطالعه داستان آن فروپاشی صرف کرده و احتمالا آماده یک کاهش قیمت دیگر است. اینکه بتواند با موفقیت با آن طرف شود سئوال دیگری است.
    اقتصاد ایران اما پس از سال‌ها رکود شروع به احیای خود کرده است. صندوق بین‌المللی پول گفته است که اقتصاد این کشور امسال ۱.۵ درصد و سال آینده ۲.۳ درصد رشد خواهد داشت.
    اما این پیش از شروع کاهش قیمت نفت بود.
    یک مشکل بزرگ این است که ایران نیاز دارد برای توازن بودجه خود، قیمت نفت بشکه‌ای بیش از ۱۰۰ دلار باشد، خصوصا به این خاطر که تحریم‌های غرب صادرات نفت خام را بسیار سخت‌تر کرده است. اگر قیمت نفت به کاهش خود ادامه دهد، دولت ایران مجبور است درآمد خود را از جای دیگری جبران کند، مثل کاهش بیشتر یارانه‌های سوخت برای شهروندانش.
    قیمت نفت همچنین می‌تواند سیاست خارجی ایران را نیز تغییر دهد. فشارهای تازه می‌تواند استراتژی ایران برای مذاکره با قدرت‌های غربی بر سر برنامه هسته‌ای کشور را نیز تحت الشعاع قرار دهد.
    مذاکرات هسته‌ای مسئله بسیار مهمی است. آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران سعی دارند تا مهلت ۲۴ نوامبر به توافق جامع هسته‌ای دست یابند. اگر توافق هسته‌ای موجب برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران شود، این موضوع می‌تواند اقتصاد ایران را احیا کند، اما در عین حال می‌تواند بخاطر ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت را از این هم پایین‌تر بیاورد.     ***     گزارش ها حاکی است که دولت امریکا با همکاری عربستان سعودی با کاهش قیمت نفت به دنبال إعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن پائین آوردن اعتماد به نفس دولت ایران در مذاکرات هسته‌ای است.   چندی پیش هفته نامه "نیشن" (Nation) در گزارشی نوشت: «واشنگتن در مورد ایران تلاش کرده تا به میزان زیادی توانایی این کشور برای تامین مالی برنامه هسته‌ای کاهش یابد و به این منظور از فروش نفت و وارادات تجهیزات حفاری غربی جلوگیری کرده است. با تحریم های امریکا، هر کشوری که در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کند از دسترسی به بازار مالی امریکا منع و با جریمه‌های دیگری نیز مواجه می‌شود. بعلاوه، امریکا فشار زیادی بر کشورهای واردکننده بزرگ نفت نظیر چین، هند، کره‌جنوبی و قدرت‌های اروپایی آورده و از آن‌ها می‌خواهد خرید خود از ایران را کاهش دهند.»     همچنین مدیر مرکز سیاست های نفتی و انتظارات استراتژیک عربستان سعودی در گفتگو با خبرگزاری "آناتولی" (Anadolu) گفت: «عربستان در کوشش برای افزایش فشار سیاسی بر ایران و روسیه، قصد دارد  نفت را با قیمت های ارزان تر بفروشد.»         104  




۲۵/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن