تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798673717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یوزپلنگ ایرانی پس از 40 سال در پارک ملی گلستان /2 سال خشکسالی پیاپی در 19 استان کشور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اجتماعی > محیط زیست محیط زیست در هفته ای که گذشت؛
یوزپلنگ ایرانی پس از 40 سال در پارک ملی گلستان /2 سال خشکسالی پیاپی در 19 استان کشور
مخالفت مجدد محیط زیست با قطع درختان باغ پسیان، کاهش 40 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه، ارائه گزارش روند حذف بنزین آلوده و توزیع بنزین استاندارد، مشاهده یوزپلنگ ایرانی پس از 40 سال در پارک ملی گلستان، کاهش 33 درصدی بارندگی تهران نسبت به میانگین بلند مدت و ضرورت تجدیدنظر در استانداردهای پارک ارم از مهمترین اخبار محیط زیست در هفته جاری بود.



به گزارش خبرنگار مهر حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویداد های مختلفی بود که در ادامه مهمترین انها را مرور می کنیم.
مخالفت مجدد محیط زیست با قطع درختان باغ پسیان/ درخواست از شورای شهر تهران برای توقف ساخت هتل روز جمعه هفته گذشته مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه محیط زیست مخالفت خود را با تغییر کاربری باغ پسیان در کمیسیون ماده 5 اعلام کرده است، گفت: بر اساس دستورات مقام معظم رهبری، حفظ باغات و تغییر کاربری آنها باید برای تمام ارگانها در اولویت باشد. محمد هادی حیدرزاده افزود: تغییر کاربری ها براساس طرح جامع و تفضیلی براساس ماده پنچ شهرداری که ماموریت تغییر کاربری را برعهده دارد، تصویب می شود. به گفته وی، سازمان محیط زیست به همراه سازمان میراث فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری اعضای کمیسیون ماده پنج هستند. حیدرزاده با بیان اینکه هر یک از اعضای کمیسیون در خصوص مصوبات یک رای دارند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست اصولا با تغییر کاربری باغات و فضای سبز مخالف است اما از آنجایی که یک رای برابر سایر اعضا دارد مخالفت محیط زیست، نقش چندانی در جلوگیری از تغییر کاربری ها ندارد. وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست همانطور که در گزارشها مستند است با تغییر کاربری باغ پسیان در خیابان ولیعصر به هتل 15 طبقه مخالف بوده و این مصوبه را امضا نکرده است. حیدرزاده با بیان اینکه ثبت ملی خیابان ولیعصر به خاطر چنارهای آن است اظهار داشت: نه تنها ساخت این هتل که بسیاری از مسائل دیگر از جمله ورود فاضلاب به پای این درختان موجب تخریب روز افزون چنارهای ولیعصر شده لذا محیط زیست از شورای شهر تهران درخواست می کند که در صورت امکان از موضوع تغییر کاربری باغ پسیان را در شورای عالی شهرسازی مطرح کرده و با در نظر گرفتن اهمیت این باغ از بعد زیست محیطی میراثی و زیبایی خیابان ولیعصر تغییر کاربری آن را متوقف کند.

کاهش 40 سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه/ احیای تالاب های اقماری اطراف دریاچه
 
روز شنبه مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در پی بارندگی های روزهای اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سطح تراز ارومیه 9 سانتی متر افزایش یافته گفت: اما هنوز این سطح نسبت به سطح تراز دریاچه در سال گذشته 40 سانتی متر کمتر است.
حسن عباس نژاد  با بیان این مطلب افزود: سطح تراز دریاچه ارومیه تا پایان شهریور امسال به 1200.15 متر رسیده بود اظهار داشت: اما بر اثر بارش های روزهای اخیر سطح تراز دریاچه ارومیه با 9 سانتی افزایش در حال حاضر به 1270.24 متر رسیده است. وی با بیان اینکه بارندگی ها در استان آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش نشان می دهد گفت: امیدواریم با پیش بینی هایی که سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش بارندگی در پاییز امسال نسبت به سال گذشته در این استان کرده وضعیت دریاچه اندکی در فصل پاییز بهبود یابد. عباس نژاد یادآور شد: طرح انتقال آب به جزایر اطراف دریاچه ارومیه احیای تالاب های اقماری از مهمترین اقداماتی است که توسط سازمان محیط زیست برای نجات دریاچه ارومیه انجام شده است. وی با بیان اینکه تالاب های اقماری اطراف دریاچه ارومیه 6 تالاب هستند اظهار داشت: تقریبا تمام این تالاب ها در حال حاضر احیا شده اند.

بلبل خرما گونه مناسبی برای آشتی کنان مردم با پرندگان نیست/ دانه دادن به گونه های بومی به جای رهاسازی یکباره هزاران پرنده
 
در این روز   شهرداری تهران اعلام کرد همزمان با عید غدیر با رهاسازی هزاران قطعه بلبل خرما در فرهنگسراهای پایتخت قصد دارد فرهنگ مهربانی با پرندگان را در میان مردم نهادینه کند تا شاید روزی دوباره آسمان تهران پر از آواز پرندگان شود این درحالی است که کارشناسان و فعالان محیط زیست ضمن استقبال از این طرح نظرات گوناگونی درباره چگونگی اجرای آن دارند.
چند ماه پیش از آنکه شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شود در پستی در اینستاگرام مهربانی با پرندگان را یکی از دغدغه های شخصی خود عنوان کرد که به اعتقاد او این روزها در شهرهای کشور ما بسیار کم رنگ شده است. او قهر کردن پرندگان از نامهربانی مردم را علت اصلی کاهش جمعیت پرندگان در پایتخت خواند و گفت: آلودگی هوا علت فرار پرندگان از تهران نیست بلکه وقتی آسمان شهری پرنده کم دارد یعنی مردم آن شهر مهربان نیستند. حالا چند ماهی است که او رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران شده و تصمیم گرفته تا همزمان با عید غدیر با خریداری هزارن قطعه از گونه ای به نام بلبل خرما که به گفته خودش بلبل تهران نام دیگر آن است و رهاسازی آنها در سطح شهر فرهنگ سازی برای مهربانی با پرندگان را در پایتخت آغاز کند تا شاید این حرکت نقطه عطفی برای آشتی دوباره مردم با پرندگان شده و در آینده ای نزدیک آسمان تهران که سالهاست مهمان ریزگردها و دیگر آلاینده هاست بازهم برای پرندگان آغوش باز کند. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران علت انتخاب بلبل خرما را به عنوان پرنده ای که قرار است نخستین سفیر آشتی کنان مردم با پرندگان باشد را ارزان بودن و صید آسانش عنوان کرده و از تلاش ها برای خریداری حدود 100 قطعه از این گونه برای هر یک از 35 فرهنگسرای تهران تا عید غدیر خبر داده است. در این میان برخی از کارشناسان و متخصصان پرنده شناسی نحوه اجرای این طرح و گونه انتخاب شده را نامناسب می دانند و معتقدند اگر چه ایده خوبی است اما به دلیل روش نادرست و عدم مشاوره با متخصصان راه به جایی نمی برد.

ریفرمیت تولیدی پتروشیمی‌ها نباید وارد چرخه سوخت کشور می‌شد/ بنزن تـا 40برابر حد مجاز بـود
 
روز یکشنبه مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد : بنزین یورو 4 تولید شده در پالایشگاههای کشور حداقل انتظارات سازمان حفاظت محیط زیست را برآورده می کند .
دکتر یوسف رشیدی  مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدام دولت گذشته مبنی بر اضافه کردن بنزین پتروشمی به سوخت کشور از اواسط سال 89 گفت: پتروشیمی می تواند محصولی به یکی از دو شکل پرولیز و ریفورمیت داشته باشد که براساس گواهی های خود پتروشیمی، بنزن موجود در این پرولیز 50 درصد و بنزن موجود در ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است. رشیدی تصریح کرد : بنزین توزیعی در سال 89 پرولیز بود و سپس به صورت ریفورمیت ارائه شد؛ همین موضوع منجر به تقلیل شدید و ناگهانی روزهای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 شد. مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست  با اشاره به اینکه در سال 89 غلظت بنزن موجود در هوا، 900 ppb و طی سال های 90 و 91 این میزان به 300 تا 360 ppb رسید، گفت: این در حالی است که این میزان طبق استاندارد جهانی 1.5 ppb است. رشیدی با یادآوری این موضوع که بنزن و آروماتیک موجود در هوا ناشی از تبخیر از مخازن و منابع سوخت مثل پمپ بنزینها یا تبخیر از سیستم احتراق خودروها است، افزود: یکی از مهمترین علل ناپاکی هوا کیفیت سوخت توزیعی بود و این موضوع منجر به بیمارهای فراوانی همچون سرطان به ویژه سرطان خون در کودکان شد. گزارش روند حذف بنزین آلوده و توزیع بنزین استاندارد به دولت ارائه شد
 
معاون رییس جمهور در جلسه روز دوشنبه  هیات دولت، گزارشی از روند حذف بنزین آلوده و بهبود تدریجی کیفیت هوا در شهرهای کشور را ارایه کرد.
 معصومه ابتکار در این باره گفت: این گزارش حاوی هماهنگی دستگاههای دولتی ازجمله وزارت خانه های نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موسسه استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حذف بنزین آلوده پتروشیمی و اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا بود. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه کیفیت هوا براساس شاخص های موجود در شهرهایی که بنزین یورو 4 توزیع شده، بهبود یافته است، گفت: البته بخش های دیگر برنامه کاهش آلودگی هوا مصوبه اردیبهشت 93 باید با جدیت از سوی 15 دستگاه درگیر در آن دنبال و اجرا شود.

مشاهده یوزپلنگ ایرانی پس از 40 سال در پارک ملی گلستان
 
در این روز مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از مشاهده یک یوزپلنگ ایرانی پس از حدود 40 سال در پارک ملی گلستان خبر داد.
کیوان هوشمند با اعلام این خبر گفت: مشاهده یوزپلنگ در ساعات ابتدایی شب گذشته توسط آقای موسی ولیزاده رئیس اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان در محدوده دشت میرزابایلو در داخل پارک ملی گلستان رخ داده است. وی افزود: قرار است فردا گروهی از کارشناسان عازم پارک شده و به بررسی موضوع بپردازند. اطلاعات دقیقی از آخرین مشاهده مستند یوزپلنگ در پارک ملی گلستان در دست نیست اما بر اساس گفته های محیط بانان قدیمی پارک حدود ۴۰ سال از آخرین مشاهده یوز در این منطقه می گذرد و از بیش از حدود ۴۰ سال قبل تاکنون هیچ موردی از مشاهده یوزپلنگ در داخل پارک ملی گلستان گزارش نشده است. منطقه شکار ممنوع بهکده رضوی در استان خراسان شمالی در مجاورت منطقه حفاظت شده قرخود و پارک ملی گلستان یکی از مناطقی است که آثار و نمایه های حضور یوزپلنگ در آن طی سال های اخیر مشاهده شده است اما حضور یوز در بهکده رضوی مستند نشده است.احتمال ورود این یوزپلنگ از منطقه بهکده رضوی به درون دشت میرزابایلو در داخل پارک ملی گلستان نیز وجود دارد.


کاهش 33 درصدی بارندگی تهران نسبت به میانگین بلند مدت/ 2 سال خشکسالی پیاپی در 19 استان کشور
 
روز سه شنبه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از کاهش 33 درصدی بارندگی پایتخت در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت خبر داد و گفت: در سال زراعی گذشته استانهای یزد با 43.5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، سمنان با 32.9 درصد کاهش و البرز با 29.2 درصد کاهش نسبت به سال زراعی گذشته کم بارش ترین استانها بوده اند.
شاهرخ فاتح با بیان این مطلب افزود: در سال زراعی 92 یعنی از ابتدای مهرماه 92 تا ابتدای مهرماه 93 میزان بارندگی در کشور معادل 209.2 میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با بارندگی سال گذشته که برابر 225.6 میلیمتر بوده 7.3 درصد کاهش را نشان می دهد. به گفته وی، میزان بارندگی در سال زراعی 92 در کل کشور نسبت به میانگین بلندمدت که معادل 234.8 میلیمتر بوده 10.9 درصد کاهش داشته است. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: میزان بارندگی در تهران در سال زراعی 92 معادل 224 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته که برابر 275.2 میلیمتر بوده 18.6 درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت که معادل 332.4 میلیمتر بوده 32.6 درصد کاهش را نشان می دهد. وی افزود: استان هایی که دو سال زراعی پیاپی را شرایط منفی داشته اند یعنی میزان بارندگی در آنها کاهش داشته شامل استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، قم، تهران، البرز، مازندران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس و قزوین بوده اند. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: کاهش میزان بارندگی برای دو سال پیاپی در این استانها زنگ خطر خشکسالی شدید است که مسئولان باید آن را جدی بگیرند. یک سگ انگلیسی توله شیری را که مورد بی‌مهری والدینش در لهستان قرار گرفت به فرزندی پذیرفت
 
در این روز یک سگ شیپ داگ انگلیسی که خود به تازگی 5 توله به دنیا آورده سرپرستی توله شیر تازه به دنیا آمده در باغ وحشی در لهستان را که مورد بی مهری والدینش قرار گرفت پذیرفت.
 یک سگ شیپ داگ  پشمالو توله شیری را  که در بدو تولد توسط والدینش رها شده بود به فرزندی قبول کرد. این سگ  که خود مادر 5 توله سگ است در یک باغ وحش خصوصی در لهستان زندگی می کند. این توله شیر که پاریز نامیده شده هفته پیش دریکی از شهرهای شرق لهستان دریک باغ وحش کوچک متولد شد اما مادرش هیچ گونه تمایلی به نگهداری و مراقبت از این توله شیر نشان نداد. پدر پاریز هم تنها یک مرتبه او را نوازش کرد و لیسید اما بعد با بی محلی او را رها کرد.

سقوط ترن تا حمله گورخر به کودک 4 ساله/ ضرورت تجدیدنظر در استانداردهای پارک ارم
 
در حالی چند روز پیش انگشتان پای یک کودک 4 ساله در پی حمله و گاز گرفتن گورخر باغ وحش ارم قطع شد که هنوز چند ماهی از سقوط ترن هوایی در این مجموعه و مصدومیت شدید سه دختر در آن حادثه نمی گذرد. در این میان مدیر این مجموعه همچنان بر استاندارد بودن تجهیزات این مجموعه پافشاری و رسانه ها را به تشویش اذهان عمومی محکوم می کند.
 در شرایطی که ابتدای هفته جاری رسانه ها به نقل از مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از قطع دو انگشت پای یک کودک در باغ وحش ارم بر اثر گاز گرفته شدن توسط یک گورخر خبر دادند، روز چهارشنبه مدیر مجموعه تفریحی ارم سبز این خبر را کذب خوانده و ادعا کرده است که گورخر فقط کفش پسربچه را گاز گرفته است. این در حالی است که رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست ضمن تأیید قطع شدن پای کودک به نقل از مدیر مجموعه خبر از مداوای به موقع و ترمیم انگشتان قطع شده کودک می دهد. امیر حسین داداشی که چندان از استاندارد بودن تمام بخش های باغ وحش ارم مطمئن نیست، می گوید: تا آنجایی که اطلاع دارم قفس گور خرها و گربه سانان از بخش هایی است که سال گذشته در باغ وحش ارم استاندارد شده و به نظر می رسد همانطور که مدیر مجموعه اعلام کرده بی مبالاتی والدین کودک علت اصلی بروز این حادثه بوده است. مدیر دیده بان حقوق حیوانات نیز معتقد است: باغ وحش های ایران با ضوابط و استاندارد های روز دنیا چه از نظر نحوه نگهداری و رعایت حقوق حیوانات و چه از نظر ایمنی برای بازدید کنندگان فاصله بسیاری دارد. آنطور که شهرام شریفی می گوید: در حال حاضر در کمتر کشوری مشاهده می‌شود که حیوانات در قفس محدودی به شکلی که در ایران مرسوم است، نگهداری شوند. او به گفته های مسئولان باغ وحش ارم و سازمان محیط زیست مبنی بر استاندارد بودن بخش هایی از این مجموعه اشاره می کند و می افزاید: حوادث دقیقا در همان بخش هایی که استاندارد نیست رخ می دهند. مگر می شود 100 متر از محوطه ای که برای نگهداری گور خرها تعبیه شده است را فنس کشی کرد و 20 متر دیگر را تنها با دیوار کوتاهی رها کرد به امید اینکه باز دید کنندگان خودشان رعایت می کنند. این چه استانداردی است که یک کودک به راحتی می تواند در معرض هجوم حیوان قرار گیرد. به گفته شریفی در حال حاضر در کمتر کشوری حیوانات در قفسی محدودی به شکلی که در ایران مرسوم است نگهداری می‌شوند با این حال به دلیل رعایت فواصل و ارتفاع مناسب و همچنین حضور نگهبانان و ناظران در اطراف بازدید کنندگان به هیچ عنوان حوادثی مانند آنچه که در باغ وحش های  ایران هست رخ نمی دهد.  

علل تلفات ماهیان سد خاکی فشافویه شهر ری/ پرورش ماهی به هیچ عنوان در این سد انجام نشود
 
در این روز مرکز پژوهش های مجلس با بررسی علل تلف شدن ماهیان سد خاکی فشافویه شهرستان ری اعلام کرد: با توجه به آلودگی بالقوه منابع تامین آب ، آبگیر سد فشافویه به هیچ وجه شرایط لازم را برای پرورش ماهی نداشته و از این رو نیاز به پایش مستمر دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز اعلام کرد: بررسی های به عمل آمده نشان می دهند شرایط زیستی آبگیر سد فشافویه برای پرورش ماهیان نامناسب بوده است و علی رغم تاکیدات فرمانداری ری مبنی بر توقف فعالیت ، اقدامی در این خصوص از سوی بهره بردار و مدیریت شیلات استان صورت نگرفته و مجوزهای قبلی نیز تمدید شده است. براساس این گزارش در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و آلودگی بالقوه منابع تامین آب ، آبگیر سد فشافویه به هیچ وجه شرایط لازم را برای پرورش ماهی نداشته و حتی در مورد مصارف کشاورزی نیز مورد تردید است. از این رو نیاز به پایش مستمر دارد تا در صورت مطابقت با استانداردهای لازم ، به منظور آبیاری اراضی کشاورزی منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
 


۱۳۹۳/۷/۲۴ - ۱۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن