تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819761030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدم انسجام فعالیت ها در مساجد میزان اثر گذاری آن ها را کم می کند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان آیت الله طباطبائی نژاد:
عدم انسجام فعالیت ها در مساجد میزان اثر گذاری آن ها را کم می کند
اصفهان - خبرگزاری مهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان از عدم انسجام فعالیت های فرهنگی در مساجد انتقاد کرد و گفت: عدم انسجام فعالیت ها در مساجد میزان اثر گذاری آنها را کم می کند.



به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان به مناسبت سالروز سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به کانون های فرهنگی هنری در دیدار اعضای هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان و جمعی از پرسنل و مدیران مسؤول فعال کانون های فرهنگی هنری بر پایه ریزی فعالیت های فرهنگی با محوریت مسجد تأکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی توسط رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، مسجد محور همه فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی حقوق و اقتصادی بود.

کانون انقلاب اسلامی ایران مساجد بود

عضو مجلس خبرگان رهبری تجربه و تاریخ را گواه و سند صحبت خود گرفت و گفت: بازنگری تجارب و نگاهی به تاریخ اسلام نشان می دهد زمانی یک فعالیت فرهنگی به ثمر می رسد که با پشتوانه مساجد صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: جرقه انقلاب اسلامی ایران نیز در مساجد زده شد و برنامه ریزی و هدایت مردم در طول انقلاب هم در مساجد رقم می خورد.

همسایگان مسجد بر مسجد حق دارند

وی به روایتی از امام صادق(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: از هر طرف تا 40 خانه، همسایه مسجد به حساب می آیند و مسجد باید نه تنها به امور دینی و فرهنگی، بلکه به مشکلات اقتصادی آنها نیز توجه داشته باشد.

آیت الله طباطبایی افزود: همانطور که مسجد بر گردن همسایگان حق دارد و عمران و آبادانی آن بر عهده همسایگان است، مسجد نیز باید حقوقی را برای همسایگان خود قائل باشد.

عمران مساجد، بسیاری از مشکلات جامعه را مرتفع خواهد کرد

وی اظهار داشت: بنابر این حدیث، ما در شهر اصفهان 700 مسجد داریم که آبادانی آن ها، آبادانی شهر را به دنبال خواهد داشت.

امام جمعه اصفهان از عدم انسجام فعالیت های فرهنگی در مساجد انتقاد کرد و گفت: عدم انسجام فعالیت ها در مساجد میزان اثر گذاری آن ها را کم می کند.

وی خطاب به مسؤولان دستگاه های فرهنگی گفت: خداوند در قرآن کریم اهل کتاب را به وحدت دعوت می کند و مشترکات آنها را یادآوری می کند، حال عده ای مسلمان شیعه که همه دغدغه نظام و اسلام را دارند نمی توانند با یکدیگر منسجم عمل کنند؟

هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون ها باید اختیارات بیشتری داشته باشد

وی از فعالیت کارگروه هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد تقدیر کرد و گفت: این اقدام خوب است اما کافی نیست، چرا که باید این گروه چنان قدرتی داشته باشند که مصوباتشان در دستگاه ها واجب الاجرا باشد و بتوانند بر عزل و نصب فعالان مسجد نظارت داشته باشند.

وی افزود: این گروه باید بازرس داشته باشند و حتی عملکرد هیأت امنا و امام جماعت را بررسی و در صورت بروز اشتباه متذکر شوند.

 آموزش و پروش در رساندن مساجد به جایگاه اصلیشان، نقش به سزایی دارد

آیت الله طباطبایی نژاد تلقین کردن به دانش آموزان جهت شرکت در نماز جماعت و ایجاد این فرهنگ در آن ها را از وظایف آموزش و پروش برشمرد و گفت: اینکه مدارسی که به مسجد نزدیک هستند، نمازشان را در مسجد و به جماعت بخوانند خود یک موج تبلیغاتی در شهر به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: این امر هم باعث رونق مساجد می شود و هم خود یک درس عملی دینی برای دانش آموزان است و باعث ایجاد نشاط معنوی در روح آنها می شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمد قطبی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به سالروز سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به کانون های فرهنگی هنری مساجد،این رهنمودها را باعث ایجاد وفاق در مساجد استان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: 20 سال است که با اشارات رهبری و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کانون های فرهنگی هنری مساجد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت.

حجت الاسلام قطبی به تشکیل هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان ها اشاره و خاطر نشان کرد: استاندار، آموزش و پروش، اداره اوقاف و امور خیریه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، شهرداری و سازمان تبلیغات اسلامی از جمله اعضای این هیأت هستند.

وی از تشکیل کارگروهی ذیل این هیأت در سال گذشته در استان اصفهان خبر داد و گفت: تاکنون این کارگروه 13 جلسه برگزار و با هدف همگرایی و هم افزایی فعالیت های فرهنگی در متن مسجد مصوباتی داشته اند.

وی برگزاری افتتاحیه و اختتامیه مشترک برای فعالیت های اوقات فراغت را از ثمرات تشکیل این کارگروه برشمرد و گفت: در تابستانی که گذشت کلیه دستگاه های عضو این هیأت با هماهنگی یکدیگر همایش افتتاحیه و اختتامیه اوقات فراغت را به صورت مشترک برگزار کردند، تا این وفاق و همدلی به رده های پایین تر نیز تزریق شود.

دبیر هیأت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد رونق بخشی به مساجد را از دیگر اهداف تشکیل این کارگروه برشمرد و افزود: بهره گیری از ظرفیت دینی و معنوی حاکم بر مساجد می تواند در راستای ایجاد همدلی و مقابله با تهاجم فرهنگی بسیار مؤثر باشد.

وی به فعالیت 1600 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان اشاره و خاطر نشان کرد: فعالیت 1000 کتابخانه قفسه باز، 3000 مسجد مجری طرح تلاوت نور، 45 کانون تخصصی و 80 مرکز خانه نور از جمله دستارودهای کانون های فرهنگی هنری استان است.

در ادامه این دیدار سرهنگ محمد علی احمدی، معاون فرهنگی سپاه صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) استان اصفهان  گفت: تلاش همه دستگاه ها این است که مسجد را به طراز اسلامی نزدیک کنند.

وی تصریح کرد: ایجاد وفاق و همدلی در مساجد منوط به ایجاد همدلی در متولیان دستگاه های ستادی است.

احمدی خاطر نشان کرد: ما شورای پایگاه ها را به تعامل و همدلی با اعضای دیگر نهاد های فعال در مساجد توصیه می کنیم و مسؤولان دستگاه های دیگر نیز نیروهای خود را به وحدت و یکرنگی توصیه می کنند تا در نتیجه به اهداف مد نظر ولی فقیه نزدیک شویم.

وی بسیج را یکی از نهادهای اصلی فعال در مساجد برشمرد و گفت: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانات خود بر همکاری بسیج با کانون ها تأکید می کنند.

وی هدف بسیج را جذب جوانان انقلاب برای حفظ دستاوردهای انقلاب دانست و گفت: فعالیت حلقه های صالحین مکمل فعالیت های کانون های فرهنگی هنری است.

معاون فرهنگی سپاه صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) استمرار و تداوم را از ویژگی های حلقه های صالحین برشمرد و گفت: جوانان مسجدی مانند ذغالی هستند که برای روشن ماندن نیاز به باد زدن مداوم دارند و فعالیت های مقطعی و کوتاه مدت جوابگوی همه نیاز های آنها نیست.

احمدی کمبود ائمه جماعات دلسوز و فعال را از خلأهای فعالیت در مساجد دانست و گفت: وحدت و همدلی میان هیأت امنا و فعالان مساجد نیازمند یک امام جماعت مدیر و مدبر است.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال در حرم حضرت رضا(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: آیت الله العظمی خامنه ای بر ادامه فعالیت های خود جوش مردمی در بحث فرهنگ تأکید داشتند که نقطه ثقل همه آن ها مسجد است.


۱۳۹۳/۷/۲۳ - ۱۲:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن