تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798688146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهندسی نمایندگان مجلس برای انتخاب شهردار، مرگ شوراها را در پی دارد/انتخاب شهردار توسط هیات حل اختلاف موجب تضعیف شوراها می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مهندسی نمایندگان مجلس برای انتخاب شهردار، مرگ شوراها را در پی دارد/انتخاب شهردار توسط هیات حل اختلاف موجب تضعیف شوراها می شود تهران - ایرنا - رییس کمیسیون حقوقی شورای عالی استانها از طرح مجلس برای انتخاب شهردار انتقاد کرد و گفت: مهندسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای انتخاب شهردار، مرگ شوراها را در پی دارد.


به گزارش ایرنا، مرکز اطلاع رسانی شورای عالی استانها، امروز - چهارشنبه - به نقل از «امیر رضا خوش آیین» افزود: انتخاب شهردار توسط هیات حل اختلاف یک طرح مهندسی است که توسط برخی از نمایندگان مجلس طرح شده است.
وی با اشاره به طرح مجلس درخصوص انتخاب شهردار توسط هیات حل اختلاف، گفت: این یک طرح مهندسی شده است که توسط برخی از نمایندگان مجلس تدوین شده است و این طرح مرگ تدریجی شوراها و در نهایت انحلال شوراها را در پی دارد.
وی افزود: در این طرح که به دو بخش تقسیم می شود، در بخش اول مقدمه، توجیهی است تا شهرداران امنیت شغلی داشته باشند و شوراها پاسخگوی نمایندگان مجلس باشند. در اصل 7 قانون اساسی صراحت دارد که نمایندگان مجلس، شوراهای شهر و استان، ده و روستا از ارکان تصمیم گیری نظام هستند. بر اساس این قانون، شوراها نباید به نمایندگان پاسخگو باشند، اگر قرار بر این بود قانون اساسی باید آن را مشخص می کرد.
عضو شورای عالی استانها تصریح کرد: قانون اساسی یک قانون عام و مادر است، هیچ قانون و طرحی نمی تواند مغایر با قانون اساسی باشد. با نگاهی به مقدمه طرح، مشخص می شود که طرح خلاف قانون اساسی است و بر هیچ کسی پوشیده نیست که شوراهای سراسر کشور یک شخصیت حقوقی مستقل هستند و در حدود 10 اصل از قانون اساسی به شوراها اختصاص داده شده است، فرمانداران، استانداران، بخشداران و کسانی که از طرف دولت انتخاب می شوند مکلفند مصوبات شوراها را رعایت کنند.
خوش آئین در خصوص بخش دوم این طرح گفت: می خواهند در بعضی شهرها اعضای شورا را کاهش دهند تا باعث کاهش هزینه ها شود اما اگر اعضای شورا بیشتر باشد هرچند که متحمل هزینه هایی می شود اما کارها کارشناسی تر و کمک به مردم و خرد جمعی بیشتر می شود و مصوبه ای که از شورا بیرون می آید مصوبه کارشناسی تر است .
به گفته وی، برکسی پوشیده نیست که شوراها را مردم و شهردار را هم شورا انتخاب می کنند، بعضی از نمایندگان مجلس برای مقاصدشان، می خواهند شهرداری ها را در چنگال خود و دوستان خود داشته باشند تا بتوانند در انتخابات بعدی مقاصد سیاسی خود را اعمال کنند.
به گفته وی، متاسفانه هرگاه مجلس قانون شورا را اصلاح کرد، نتیجه آن کم شدن اختیارات شوراها بوده که این خلاف قانون اساسی است. حتی اگر این طرح مصوب هم شود شورای نگهبان آن را نمی پذیرد چون ما نمی توانیم قانونی وضع کنیم که مغایر با قانون اساسی باشد.
همچنین عضو هیات رییسه شورای عالی استانها گفت: تصویب طرح انتخاب شهرداران شهرهای کشور توسط هیات حل اختلاف غیرکارشناسی و در نهایت موجب تضعیف این نهاد مردمی خواهد شد.
«سیدعابدین نوری» افزود: انتخاب شهردار یک کار تخصصی و یکی از اختیارات اصلی شوراهای اسلامی است که اگر این اختیارات از آنها گرفته شود به نوعی آنها را هم دولتی و فرمایشی کرده اند که این مساله با رویه و وظیفه قانونی آنها مغایرت دارد .
نوری اضافه کرد : با اجرای این طرح یکی از وظایف قانونی شوراها در بعد نظارت بر مدیریت شهری که از دیرباز به این نهاد مردمی واگذار شده است از آن سلب می شود.
وی اظهار داشت: اکثریت نمایندگان شوراها بر اساس خواست مردم طی چند سال گذشته به دنبال افزایش اختیارات قانونی شوراها بودند که متاسفانه این طرح انتخاب شهردار توسط مردم عملا شوراها را منزوی و تضعیف خواهد کرد.
وی در ادامه افزود : طرح مذکور با رویه مردم سالاری دینی تضاد دارد که نه تنها موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات بلکه در تمامی امور شهری خواهد شد.
نوری اظهار داشت: ما از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که جایگاه شوراها را به قانون اساسی نزدیک تر کنند.
وی گفت: در بعد نظارتی نیز استیضاح شهرداران کم کار با شوراها بود که متاسفانه در طرح جدید بحث استیضاح نیز به نوعی فرمایشی خواهد بود.
عضو هیات رییسه شورای عالی استانها با بیان اینکه اعضای شورای حل اختلاف مندرج در طرح متشکل است از فرماندار، نماینده مجلس، رییس دادگستری و یک نفر از اعضای شورای تامین گفت: این اعضا قرار است به جای شورا شهر در مساله انتخاب شهردار و برطرف کردن مشکلات و اختلافات احتمالی تصمیم گیری کنند.
وی ادامه داد: آیا با این روند انتخاب شهردار و نوع پیشنهادی استیضاح شهردار با عوارضات محلی در خدمت مسئولان ادارات نخواهد بود و آیا به عنوان یک حیاط خلوت و استفاده از بودجه و عوارضات محلی شهرداری در جهت کارهای غیرضروری و غیر مرتبط با شهرداری استفاده نخواهند کرد و به شهرداری تحمیل کنند و از طرفی نظارت شورا هم فرمایشی و هیچ گونه اقدام عملی نمی تواند انجام دهد.
نوری در ادامه با بیان اینکه در اصل 99 قانون اساسی تنها انتخابات ریاست جمهوری ، خبرگان رهبری ، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا حق برگزاری انتخابات را دارند گفت : بر همین اساس مجلس با رد این طرح خانواده 125 هزار نفری شوراها را برای ارائه خدمت بیشتر به مردم مصمم تر و امیدوارتر خواهد کرد.
وی اظهار داشت: اما تا قبل از آن نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می رود با طرح دوباره آن و پس گرفتن امضاهای خود از تضعیف این نهاد مردمی پیشگیری کنند.
اجتمام**7268 ** 1418


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن