تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804530702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همزماني جنگ نفتي و جنگ لفظي عربستان با ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ مهر ۱۳۹۳ (۱۱:۲۷ق.ظ)
موج گزارش مي دهد؛ همزماني جنگ نفتي و جنگ لفظي عربستان با ايران گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، روابط ايران و عربستان سعودي همواره به گونه اي بوده است که اختلاف برسر مباني استراتژيک در منطقه هيچگاه اجازه همکاري و هم سويي کامل به اين دو کشور را نداد. به طوري که حتي در اوج کاربرد ديپلماسي براي تلطيف روابط در دولت کنوني ايران بازهم گاهي شاهد رد و بدل شدن سيگنال هاي تنش زا مي شويم.
جمهوري اسلامي ايران به لحاظ استراتژيکي از مواضع خود در حمايت از جبهه مقاومت اسلامي و نظام سوريه عقب نشيني نکرد و موجب فرسايش خواسته‌ها و تلاش‌هاي عربستان در برکناري نظام اسد شد، حکومت سعودي نيز در استفاده از ظرفيت هاي خود در همکاري با غرب و خرج کردن دلارهاي نفتي براي تحقق مقاصدش نيز کوتاهي نمي کند.
وقوع تحولات سياسي جديد در منطقه و نقش عربستان در تقويت گروه هاي تروريستي از طريق حمايت مالي و تجهيز تسليحاتي موجب شد که مقامات مختلف سياسي و مذهبي ايران همواره نقش اين دولت را در حمايت از گروه هاي تکفيري و تروريستي محکوم کند. عربستان نيز در پاسخ به اين مواضع، از هر راهي تلاش مي کند تا ضمن پي گيري سياست هاي خود در منطقه، با فرافکني، جمهوري اسلامي ايران را عامل مشکلات منطقه معرفي کند.
به تازگي سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان در مصاحبه با مطبوعات محلي اين کشور، ايران را عامل مشکلات منطقه خواند و اعلام کرد: اگر که ايران مي خواهد به عنوان جزئي از راه حل مسأله باشد، بايد نيروهاي خود در سوريه را فرخواند. اين وضعيت درمورد عراق و يمن نيز صدق مي کند.
عجيب بودن اظهارات فيصل از آنجايي است که وي چند ماه پيش هم در ديدار با سفير کشورمان و هم در ديدار با محمدجواد ظريف، وزير امو خارجه کشورمان در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل از توسعه روابط سياسي با ايران استقبال نموده و خواهان سفر ظريف به عربستان شد.
با اين وجود، اظهارات فيصل بي پاسخ نماند و حسين امير عبدالهيان، معاون وزير امورخارجه ايران اعلام کرد؛ ايران در مبارزه با تروريسم در چارچوب حقوق بين المللي به مردم عراق و سوريه ياري کرده است. حسين امير عبدالهيان که به هنگام سخن گفتن از وزير امورخارجه عربستان سعودي از عنوان شاهزاده استفاده نکرد، اعلام داشت اگر گفته هاي فيصل درست باشد، اين ادعاها با جو مذاکرات ديپلماتيک بين دو کشور مغايرت دارد.
اصرارعربستان در پي گيري استراتژي شکست خورده اش به مسائل فوق خلاصه نشده و به نظر مي رسد با اتکا بر قدرت نفتي خود جبهه ديگري را بر عليه ايران باز کرده است. فروش نفت خارج از چارچوب‌ها و توافقات اوپک از سوي عربستان باعث شده تا قيمت نفت در طي دو هفته اخير از 104 دلار به زير 85 دلار در هربشکه برسد و اين روند با ادامه سياست توزيع عربستان ادامه خواهد داشت و کارشناسان براين باورند که دولت سعودي به دنبال کشاندن قيمت نفت به زير70 دلار هستند.
بايد دانست دولت عربستان با توجه به تحولات پيش آمده اخير، به شدت در تنگناي سياسي قرار گرفته است. پيشبرد مثبت مذاکرات ايران با غرب بر سر برنامه هسته اي، به خطر افتادن منافع اين کشور در يمن، عراق، لبنان و باقي ماندن بشار اسد از طريق انتخابات مردمي، به نگراني مقامات اين رژيم افزوده است و بايد گفت همان طور که حسن روحاني رئيس جمهوري ايران طي نشست هاي خبري درحاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل به آن اشاره کرد اين دولت بايد دير يا زودخود را با تحولات منطقه به روش هاي ديپلماتيک منطبق کند در غير اين صورت آينده روشني پيش روي سعودي ها نخواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن