تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820716137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت «بی طرف» اطلاعات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ چهارشنبه 23 مهر1393 وزارت «بی طرف» اطلاعات تهران-ایرنا- تاکید دیروز وزیر اطلاعات بر اینکه این وزارتخانه بدون توجه به گرایش های سیاسی عمل می کند و تمایلات شخصی را در تصمیم های خود دخالت نخواهد داد در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی یافت.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهار شنبه 23 مهر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** بایدها و نبایدهای وزیر اطلاعات
روزنامه ی «ابتکار» گزارش نخست خود را با عنوان «وزیر اطلاعات: بی طرفیم» به سخنان دیروز «محمود علوی» اختصاص داد و نوشت: نام وزارت اطلاعات ترکیبی از احساسات مختلف را در مخاطب برمی انگیزد؛ احساس امنیت در کنار حجم بالایی از اسرار مگو، اقتدار و اشراف اطلاعاتی در کنار چهره هایی بی نام و نشان که در ادبیات سیاسی پس از انقلاب به «سربازان گمنام امام زمان(عج)» مشهور شده اند. حجت الاسلام محمود علوی، وزیر اطلاعات، دیروز در آستانه آغاز دهه چهارم فعالیت این وزارتخانه مهم، مقابل خبرنگاران نشست و پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه شد. وی با تاکید بر این که در حوزه وزرات اطلاعات همه حرف ها گفتنی نیست، تاکید کرد که این وزارتخانه بدون توجه به گرایش های سیاسی عمل می کند و تمایلات شخصی را در تصمیم های خود دخالت نخواهد داد.
«بایدها و نبایدهای وزیر اطلاعات» هم عنوان گزارش نخست روزنامه ی «اعتماد» در پوشش اظهارات دیروز علوی بود. این روزنامه نوشت: تنها چهره رسانه یی امنیتی ترین وزارتخانه کشور که طبق قانون اجازه حضور مقابل دوربین را دارد دیروز از ناگفته هایش گفت؛ از تصوراتی که به گفته خودش منطبق با واقعیت نیست و حتی خودش هم تا پیش از وزیر شدن آنها را در مورد وزارت اطلاعات در ذهن داشته است. وزیر خندان اطلاعات که روز گذشته به مناسبت سی امین سالگرد وزارت اطلاعات به جمع خبرنگاران آمده بود حرف های زیادی داشت؛ نشست خبری ای که شاید بتوان آن را نشستی برای پاسخ به «پرسش ها،شایعات و ابهامات» دانست.
به نوشته ی اعتماد، حال و هوای این نشست خبری شبیه به بقیه نشست ها نیست. قرار است از وزیری سوال پرسیده شود که به گفته خودشان پر از «اسرار مگو» است. وزیر اطلاعات دیروز زبان گمنام هایی شد که به تعبیر خود وزیر حرف های زیادی برای گفتن دارند و نمی توانند بگویند. وزیر بالاخره روز گذشته به بحث نحوه بررسی صلاحیت ها و پاسخ به استعلامات پایان داد. بررسی صلاحیت ها آن گونه که بسیاری تصور کرده بودند هم بی حساب و کتاب نبود. وزیر اطلاعات خبر از تشکیل شورایی داد که طی یک سال گذشته نظامنامه اش تصویب شده و وظیفه بررسی صلاحیت افرادی که قرار است در مشاغل حساس به کار گرفته شوند را بر عهده گرفته است.
بایدها و نبایدهایی که وزیر اطلاعات آنها را درباره ی فعالیت های این وزارتخانه مطرح کرد، اینگونه از طرف روزنامه ی «اعتماد» برجسته شد: نباید مردم از وزارت اطلاعات بترسند/ باید وزارت اطلاعات آبروی افراد را حفظ کند/ نباید تمایل سیاسی، ملاک تشخیص باشد/ باید امانتدار صلاحیت ها و استعلام ها باشیم/ نباید میان اصولگرا و اصلاح طلب فرق باشد/ باید احساس امنیت برای مردم ایجاد شود/ باید مراقب انتقال اسرار کشور به خارج باشیم/ باید نخبگان ایرانی بیایند و بروند.
روزنامه ی «آرمان» این بخش از سخنان علوی را که «تمایلات شخصی در وزارت اطلاعات جایی ندارد» عنوان گزارش خود قرار داد و به نقل از وی نوشت: کارکنان وزارت اطلاعات وقتی وارد این وزارتخانه می شوند دو چیز را در کازیوی جلوی درب گذاشته و وارد وزارتخانه می شوند؛ یکی موبایل و دیگری تمایلات سیاسی شان. برای ما نیت ها، عنوان ها، خوشنامی ها و بدنامی ها مهم نیست.
«برای فعالان اقتصادی امنیت ایجاد می کنیم» هم عنوان گزارش روزنامه ی «جهان صنعت» بود که به تاکید وزیر اطلاعات بر دقت در تایید صلاحیت مدیران و فعالان اقتصادی اشاره کرد. به نوشته ی این روزنامه، علوی در این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص روند تایید صلاحیت افراد برای پست مدیریتی اظهار داشت: وزارت اطلاعات در این زمینه دو مسوولیت سنگین دارد؛ از سویی مسوولیت های جمهوری اسلامی به افرادی واگذار شود که صلاحیت داشته باشند و از طرف دیگر آبروی افراد و کسانی که برای تصدی مسوولیت ها معرفی شده اند، حفظ شود. این افراد شخصیت، حیثیت و آبروی اجتماعی دارند و اینها سرمایه ای برای ما هستند و نمی شود با کمترین گزارشی با آبروی آنها بازی کرد بنابراین تلاش ما این است که حیثیت افراد حفظ شود.
روزنامه ی «اطلاعات» هم در گزارشی با عنوان «وزیر اطلاعات: داعش در چتر اطلاعاتی ماست» به بازتاب سخنان وزیر اطلاعات درباره ی چگونگی برخورد با گروه های تروریستی به ویژه داعش پرداخت و به نقل از وی نوشت: ما از قبل روی حرکت داعش اشراف داشته ایم و برنامه های آن ها را به موقع به مقام های مسئول اطلاع رسانی کرده ایم. ما حتی نوع برنامه هایشان را پیش بینی کرده ایم و اگر این گونه نبود امروز عراق و سوریه وضع دیگری داشتند. اقدام های داعش در چتر اطلاعاتی ما قرار دارد و هرگاه مصالح ما را تهدید کنند، یا بخواهند عناصری را از داخل کشورمان جذب کنند، وارد عمل می شویم، کما این که این کار را کرده ایم و به تازگی تعدادی دستگیر شده اند.
«سیا، موساد و ام آی 6 از فضای مجازی برای جاسوسی استفاده می کنند» هم عنوان نخست روزنامه ی اصولگرای «رسالت» بود. این گزارش به تاکید وزیر اطلاعات بر هوشیاری دستگاه های اطلاعاتی کشورمان در فضای مجازی اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: امروز با خیلی از سرویس های اطلاعاتی سایر کشورها تبادل اطلاعاتی در منافع مشترک داریم. علیه سرویس هایی مانند موساد و ام آی 6 و سی آی ای که به دنبال اهداف منفی در ایران هستند، وارد عمل می شویم. این سرویس ها از فضای مجازی در کشورمان استفاده می کنند. عناصر رابط را شناسایی و مدیریت می کنیم و درصورتی که به انتقال اخبار سری کشور بپردازند اقدامات لازم را انجام می دهیم. دستگاه اطلاعاتی کشورهای خصم در نفوذ اطلاعاتی خود با دیوار آهنین هوشمند کشورمان مواجه می شوند.

*** پازل توافق نهایی درحال تکمیل
هشتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره ی راه حل جامع هسته ای فردا با حضور تیم های مذاکره کننده ی دو طرف به ریاست «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ی ایران و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد؛ موضوعی که محور تجزیه و تحلیل بسیاری از روزنامه های امروز بود.
«آغاز دور هفتم مذاکرات هسته ای در وین» عنوان نخست روزنامه ی «مردم سالاری» بود که با این سخن ظریف که این دوره از مذاکرات می تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر کند به سراغ دور هفتم مذاکرات وین رفت. به نوشته ی این روزنامه، دیپلمات ها به وین آمده اند تا دور هفتم مذاکرات را به پیش ببرند. این در حالی است که محمدجواد ظریف می گوید: همان طور که رییس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آن چه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت وگو شده است در مورد جزییات است، مواردی مانند حجم غنی سازی، نحوه و زمان بندی رفع تحریم ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند.
روزنامه ی «ایران» هم «ایران و امریکا در مذاکرات هسته ای وین» را عنوان نخست خود قرار داد و به آغاز این مذاکرات در میان حمایت صریح رییس جمهوری و نمایندگان مجلس اشاره کرد و نوشت: تاکید اطمینان آمیز رئیس جمهوری ایران در گفت وگوی تلویزیونی دوشنبه شب مبنی بر دستیابی به توافق نهایی در فرصت باقی مانده از مذاکرات هسته ای، بازتاب گسترده خبری-تحلیلی در رسانه های خارجی به دنبال داشت و کارشناسان چنین سخنانی را نشانه افزایش قدرت تیم هسته ای ایران ارزیابی کردند .
به نوشته ی این روزنامه، 9 نفر از نمایندگان هم در گفت و گو با خبرنگار ایران تصریح کردند، مجلس همچنان و باقدرت پشتیبان تیم مذاکره کننده خواهد بود و باید مورد پشتیبانی بیشتر قرار بگیرند.
عنوان نخست روزنامه ی آرمان هم «پازل توافق نهایی درحال تکمیل است» بود که در این گزارش از تلاش دولت برای یافتن راه حل برون رفت از این مساله سخن به میان آورد و نوشت: بسیاری با بدبینی معتقد بودند این بار هم مذاکره برای مذاکره است و خبری از پیشرفت نیست. خوشبین ها معتقد بودند که به هر حال دولت راه حلی برای برون رفت از این مسئله پیدا خواهد کرد و به وعده های رئیس جمهور در کنفرانس خبری دوشنبه اش اشاره می کردند. اما هیچ کدام از خوشبین ترین خوشبین ها هم باورشان نمی شد که این دور از مذاکرات ایران و 1+5 به مذاکرات سه جانبه پیوند بخورد و روز پنجشنبه مقامات 6قدرت دنیا برای مذاکره با وزیر خارجه ایران راهی وین شوند. حالا وین منتظر مهمانانی است که شاید شکوهمندترین بازی برد- برد تاریخ را به نمایش بگذارند.
«سه گره هسته ای در وین» هم عنوان نخست روزنامه ی «شرق» بود که در آن آمده است: روز گذشته هیات هسته ای ایران وارد «وین» پایتخت موسیقی جهان شد تا با رایزنی های فشرده، نگارش «نت»های سمفونی پایانی توافق جامع هسته ای را ادامه دهد که به نقل از ظریف، حجم غنی سازی، نحوه و زمانبندی رفع تحریم ها، اختلافات حیاتی یا سه گره هسته ای هستند که امیدواریم طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه ای و بین المللی است و همینطور واقعیات برنامه هسته ای ایران که یک برنامه پیشرفته صلح آمیز هسته ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است.
روزنامه ی «خراسان» هم این سخن ظریف که «توافق در وین بسیار بعید است» را عنوان نخست خود قرار داد و نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در دور تازه مذاکرات به اتریش سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه وین ، رسیدن به توافق هسته ای در این دور از گفت وگوها را بسیار بعید دانست.ظریف دلیل این امر را «موضوعات باقی مانده بسیار زیادی» دانست که هنوز «حل و فصل نشده است.»
هشتمین دور از مذاکرات وین در یاداشت های روزنامه های امروز هم نقش برجسته ای داشت.
روزنامه ی آرمان یادداشتی را با عنوان «پرهیز از حاشیه» به قلم «حسن هانی زاده» کارشناس سیاست خارجی منتشر کرد که در آن هانی زاده از کارشکنی آمریکا در به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای و تلاش ایران در پرهیز از حاشیه ها سخن گفت و نوشت: با وجود اینکه پرونده هسته ای ایران یک موضوع کاملا فنی و حقوقی است، اما آمریکا در طول مذاکرات موضوع هسته ای ایران را به سمت سیاسی کاری سوق داده است. امری که در طول مذاکرات با هوشمندی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به متن مذاکرات تبدیل نشده است. چنانچه پیش از این نیز شاهد بودیم که در مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 درحاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وجود آنکه انتظار می رفت مذاکرات هسته ای ایران به سرانجام مثبتی برسد، اما تیم مذاکره کننده آمریکا به دلیل تغییرات منطقه ای، مذاکرات را به حاشیه راند. ایران در طول مذاکرات ثابت کرده که برای حل مسئله پای میز مذاکره آمده است و این اراده از طرف ایران وجود دارد که مذاکرات به سرانجام برسد.
هانی زاده در ادامه نوشت: وین7 تا اندازه ای بعید به نظر می رسد چرا که مسائل حساسی مثل میزان غنی سازی اورانیوم و همچنین حذف تحریم ها هنوز روی میز باقی مانده است. هدف نهایی ایران در این مذاکرات رفع تحریم هاست و تهران این موضوع را مد نظر قرار داده است؛ بنابراین طبیعی است که آقای ظریف درصدد پیشبرد مذاکرات بوده و نگرانی حاصل از نگاه ملی به مذاکرات را نیز مد نظر قرار دهد.
در همین حال «اختلافات به کمترین حالت ممکن رسیده است» هم عنوان گفت و گوی روزنامه ی آرمان با «داوود هرمیداس باوند» بود که در ستون «گپ» این روزنامه منتشرشد و در این گفت و گو هرمیداس باوند در پاسخ به این سوال که فکر می کنید فضای مذاکرات به سمتی پیش رفته است که رسیدن به توافق را در زمان باقی مانده تا ضرب الاجل تعیین شده عملی سازد؟ گفت: مذاکرات هسته ای همچنان با پیچیدگی خاصی بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در حال پیگیری است و فضا، فضایی مناسب برای رسیدن گام به گام به توافق نهایی است اما واقعیت موجود این است اختلاف نظرهایی که در 11سال گذشته به یکی از مباحث اصلیِ ادبیات بین الملل تبدیل شده بودند، به کمترین حالت ممکن رسیده و دقیقا به همین دلیل است که هم ایران و هم غرب و آمریکا با امیدواریِ قابل توجهی مذاکرات را ادامه می دهند تا بلکه بعد از یک دهه، این پرونده پیچیده سرانجامی مطابق نظر دو طرف پیدا کند و برای همیشه به دست تاریخ سپرده شود.

***آمارهای رسمی دولت در بوته ی نقد و بررسی
موضوع آمارهای تازه ی اقتصادی که از طرف دولت اعلام شد، همچنان یکی از موضوع های بحث برانگیز در فضای مطبوعاتی است.
روزنامه ی «آفتاب یزد» با عنوان نخست قرار دادن «این دولت دولت راستگویان است» و با طرح این سوال که چرا آمار رسمی را زیر سوال می برید؟ به آمارهای منتشر شده از سوی دولت و بازتاب های انتقادی پس از آن پرداخت و نوشت: حسن روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی خود 61 درصد از صحبت هایش را به مسایل اقتصادی اختصاص داد و تاکید کرد که دولت از آغاز کار با رکود توام با تورم مواجه بوده که معضل بسیار بزرگی است و به سادگی حل نمی شود. هدف ما آن است که تا پایان سال به تورم زیر 20 درصد برسیم و رشد مثبت حدود 3 درصد را تا پیان سال داشته باشیم اما با وجود این که رییس جمهور روحانی آمار رسمی مرکز آمار ایران را در سخنان خود مبنا قرار داده بود، الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، آمار اعلام شده از سوی دولت را شوخی دانست!
به نوشته ی آفتاب یزد، این سخنان در حالی است که از نظر سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی، بعد از مدت ها وعده هایی از سوی مسئولان مطرح شد که امید را به دل مردم بازگرداند. لیلاز همچنین خاطر نشان کرد که چشم اندازی که از سوی رئیس جمهوری تا پایان سال جاری ترسیم شد، قطعا حقیقی است زیرا آنچه تا به امروز از جانب دولت اتفاق افتاده است نه تنها مافوق انتظارات بلکه مافوق ادعاهایی هم بوده که بیش از این از سوی دولت یازدهم وعده داده شده بود.
«درباره آمارهای روحانی» هم عنوان سرمقاله ی همین روزنامه به قلم «سید علیرضا کریمی» بود که در آن آمده است: یکی از آفات جدی فعالیت های سیاسی و رسانه ای اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا یا دوگانه و حتی چندگانه است! به نظر می رسد متاسفانه بخشی از اصولگرایان به همراه رسانه هایشان که عمدتا از بیت المال ارتزاق می کنند دچار همین آفت هستند و درگیر یک پارادوکس و تناقض جدی می باشند.
به نوشته ی کریمی، آمارهایی که اخیرا دولت حسن روحانی در زمینه ای مختلف اعلام می دارد که بخش اعظم آن به نشست تلویزیونی دو شب پیش رییس جمهور اختصاص داشت نشان می دهد که کشور از آن شرایط سال های 91 و 92 فاصله معناداری گرفته است و کم کم می توانیم مدعی شویم که تورم کنترل شده و از رکود خارج شده ایم. طبیعی است که رسیدن به چنین شرایطی ایده آل و دلخواه بخضشی از جریان ها نیست و آنان این موضوع را برابر با خراب شدن تمام برنامه هایشان در جهت تخریب دولت می بینند. مع الوصف جریان مدعی اصولگرایی راه چاره را در این باره در زیر سوال بردن آمارهای دولتی و رسمی دیده است. اما تناقض این جماعت در مورد آمارهای دولتی و رسمی آنجا هویدا می شود که کمی به عقب برگردیم و مرور نماییم، این آقایان و رسانه هایشان در دولت گذشته چه نگاهی به موضوع فوق داشتند.
در این میان روزنامه ی «سیاست روز» هم که همواره ساز مخالف علیه دولت می نوازد، عنوان نخست خود را «آمار سازی ها تکرار می شود؟» قرار داد و از نرخ بیکاری به عنوان یکی از آمارهای اشتباه دولت یاد کرد و نوشت: دوشنبه شب رئیس جمهور بار دیگر در رسانه ملی حاضر شد و با مردم سخن گفت. اما این اظهارات رنگ و بوی اظهارات متناقض دولت دهم را به همراه داشت و گویا همان چیزی که دولت یازدهم از آن می ترسید بر سرش آمد و آمارهای این دولت نیز غیر قابل باور شد. یکی از مواردی که مورد انتقاد منتقدین در این گزارش بود اظهارات رئیس جمهور در مورد کاهش متقاضیان بیمه بیکاری و ایجاد اشتغال بود. رئیس جمهور با اشاره به کاهش متقاضیان بیمه بیکاری در سال جاری اظهار داشت: بر اساس گزارش وزارت کار در شش ماهه گذشته تقریبا بالای 400 هزار اشتغال جدید اعلام شده است و امید است در نیمه دوم سال ادامه یابد. این آمار در حالی از سوی روحانی اعلام شد که در آخرین گزارش رسمی مرکز آمار اعلام شده است که در سال اخیر بیش از 670 هزار نفر بیکار شده اند.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم **9294**2054


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن