تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798669667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شخصیت فرهنگی تاجیک خواستارانتشار کتابخراسان است اینجاتوسط ایران شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شخصیت فرهنگی تاجیک خواستارانتشار کتاب"خراسان است اینجا"توسط ایران شد دوشنبه - ایرنا - خانم "دل افروز اکرامی" از شعرای بنام فرهنگ و ادب تاجیکستان خواستار تجدید چاپ و انتشار کتاب"خراسان است اینجا" اثر پروفسور "محمدجان شکوری بخارایی" چهره ماندگار در عرصه فرهنگ و ادب ایران توسط کشورمان شد.


مرحوم شکوری در کتاب "خراسان است اینجا "، پس از 80 سال سلطه شوروی و سانسور اندیشه های خودآگاهانه، برای اولین بار تاجیکستان را بخشی از سرزمین بزرگ خراسان خوانده است.
به گزارش ایرنا اکرامی همسر مرحوم شکوری که بیمار است در عیادت "سیدمحمود صدری" سرپرست سفارت کشورمان در تاجیکستان و "علی اشرف مجتهد شبستری" رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان از وی، همچنین درخواست کرد که با توجه به تقاضاهای زیاد از سوی علاقه مندان فرهنگ و ادب و نیاز فرهنگی امروزه دو کشور نسبت به برگردان کتاب "پان ترکیسم" استاد شکوری و انتشار آن اقدام شود.
این پیشنهاد از سوی سرپرست سفارت ایران مورد قبول قرار گرفت و قرار شد هرچه زودتر از سوی پژوهشگاه سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان این اقدام صورت گیرد.
در این برنامه شبستری رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان با نقل خاطراتی از استاد شکوری گفت: ایشان در حفظ و ترویج زبان و خط فارسی در تاجیکستان بسیار تلاش کردند.
خانم اکرامی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور مقامات سفارت ایران برای عیادت از وی و همچنین تشکر از حمایتهای همه جانبه ایران از استاد شکوری، گزارشی از فعالیتهای پژوهشی که هم اکنون در باره آثار مرحوم شکوری در حال انجام است، ارائه کرد.
وی افزود: مرحوم شکوری از شخصیتهای معروف و توانای تاجیک همیشه ترغیب گر رواج خط فارسی به جای خط سریلیک در تاجیکستان بود.
استاد محمدجان شکوری سال 1926 در بخارا در خاندان صدر ضیا متفکر و دانشمند بزرگ تاجیک چشم به جهان گشود و دو سال پیش در سن 87 سالگی چشم از جهان فرو بست.
استاد شکوری بیش از 500 مقاله در زمینه های مختلف علمی نوشت که اکثر آنها به زبانهای روسی در روسیه و فارسی در ایران و افغانستان و به خط سریلیک در تاجیکستان به چاپ رسیدند.
محمدجان شکوری یکی از پیشوایان جنبش هویت خواهی تاجیکستان پش از فروپاشی شوروی بود که در سال 1989 به رسمی شدن زبان فارسی تاجیکی در این جمهوری سابق شوروی منجرشد.
مراسم بزرگداشت مرحوم پروفسور محمد جان شکوری بخارایی عضو پیوسته فرهنگستان زبان وادب فارسی ماه گذشته در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در تهران برگزار شد.
سرپرست سفارت ایران و رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان همچنین با حضور در منزل مرحوم "داملا خدایبردی" از علمای برجسته تاجیکستان یاد وی را گرامی داشتند.
شبستری، مرحوم خدایبردی را مردی نیک نفس، صادق، متدین و عارف خواند که در طول عمر خود نقش برجسته ای در ارتقاء سطح فرهنگی و آرامش جامعه داشت. وی تشییع با شکوه جنازه این عام ربانی را نشانه قدردانی ملت تاجیک و جایگاه والای او دانست.
صدری سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان هم به فعالیتهای وحدت آفرین و دوری از اختلاف خدایبردی اشاره و اظهار امیدواری کرد با آشکار شدن حرکات تفرقه افکنانه جریان های افراطی شاهد هرچه بیشتر وحدت بین مذاهب اسلامی باشیم.
آساق**م.ا**1663**1446


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن