تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820647298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حافظ شیرازی سرآمد سرایندگان شعر وادب پارسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حافظ شیرازی سرآمد سرایندگان شعر وادب پارسی گچساران - ایرنا - خواجه شمس الدین محمد بن محمد حافظ شیرازی شهیرترین شاعر نغزپرداز تاریخ ایران زمین و اسطوره ی شعر زبان و ادب پارسی است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، بیستم مهر سالروز ولادت خواجه حافظ شیرازی است ،شاعری بلندآوازه که به لحاظ داشتن زبان سحرآمیز شهرت لسان الغیب گرفت.
استعداد خارق العاده فطری حافظ به این سخن سرا مجال تفکرهای طولانی همراه با تخیل های باریک شاعرانه داد و مجموع این موهبت های ربانی با ذوق لطیف و کلام دلپذیر اشعار او را به شاهکاری بی مانند جهانی مبدل کرد.
کلام حافظ سرشار از دقیق ترین واژه های عرفانی، حکمی و آمیزه ای از تخیل های لطیف است که در قالب موجزترین کلام و روشن ترین واژه ها بیان شده است.
توانمندی او در بکارگیری الفاظ و چیره دستی او در بکارگیری صنعت های لفظی و معنوی رنگارنگ تا به حدی است که خواننده در بادی امر مصنوع بودن شعرش را درک نمی کند.
حاقظ شیرازی از محدود شاعرانی است که در دوران حیات خود آن هم در قرن هشتم هجری قمری با توجه به محدودیت زیرساخت های رسانه ای و اطلاع رسانی شهرت جهانی یافت.
دیوان او شامل قصاید، غزلیات، مثنوی، قطعه، ساقی نامه و رباعی است.
یکی از رمزهای ماندگاری این سخن آرای زبان پارسی از نظر بسیاری از ادبیان سرایش شعر بر اساس آموزه های دینی قرآن کریم است.
بکارگیری واژه های عرفانی چون می، شاهد، ساقی، عشق، خط و خال به همراه معالی بلند آرمانی این شاعر بلندآوازه را محبوبتر کرد.
حافظ شیرازی نه تنها در ایران زمین بلکه در سراسر جهان شناسنامه ایرانیان، مایه مباهات آریاییان و ترجمه آثار این شاعر گرانقدر به بسیاری از زبان های زنده دنیا گواه جهانی بودن اوست.
محبوبیت و جذابیت اشعار این شاعر نامدار تا به اندازه ای است که هر ایرانی ادب دوست در کنار کتاب آسمانی قرآن کریم که یک جلد از حافظ نامه را در گنجینه معنوی و فرهنگی خانه خود دارد.
تفعل از کتاب حافظ یکی از سرگرمی های مهم ایرانیان است به گونه ای که در آیین های ایرانی همواره فال حافظ برای پیشگویی کارها قدمتی دیرینه دارد.
رمزپردازی و بکارگیری آرایه تناسب و ایهام یا چند وجهی در نهایت زیرکی یکی از بارزترین ویژگی شعر حافظ شیرازی است که این امر باعث شده که هر کس به تناسب موقعیت زندگی شخصی خود از اشعار این شاعر برداشت خاصی دارد.
یکی دیگر از ویژگی های شعر حافظ شروع های بی بدیل غزلیات حافظ است به گونه ای که گاه حسرت بار، شادی بخش، غمبار و گاهی نشان از انتظار دارد.
رندی حافظ برای بیان نکات سیاسی در قالب طنز از شاهکارهای ادبی اوست.
اشعارحافظ عاشقانه و عارفانه است، 500 غزل متنوع مطابق هر سلیقه ای در اشعار این شاعر خودنمایی می کند.
حافظ شیرازی در سال 727 هجری قمری در شیراز متولد شد و در سال 792 دار فانی را وداع گفت.
8143/671


20/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن