تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805607230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت / علیرضا کریمی پلورالیسم دینی و داعش؛ وقتی حرفی برای گفتن نمی‌ماند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت / علیرضا کریمی
پلورالیسم دینی و داعش؛ وقتی حرفی برای گفتن نمی‌ماند
داعش برای پلورال‌ها حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. آن‌قدر اقدامات این گروهک تروریستی وقیح و خلاف اصول انسانی است که هیچ‌کس جرات تایید آنها را ندارد اما منطق پلورالیستی هیچ مبنایی برای این استنتاج که برداشت داعش از اسلام غلط است، ندارد.

خبرگزاری فارس: پلورالیسم دینی و داعش؛ وقتی حرفی برای گفتن نمی‌ماند



خبرگزاری فارس – علیرضا کریمی: آنهایی که چون نگارنده این سطور، دوران جوانی‌شان در سال‌های پس از دوم خرداد سپری شده است، حتما با «بلوای آن روزهای پلورالیسم دینی» آشنا هستند، بلوایی که اصلی‌ترین نظریه‌پردازان آن اکنون در خارج از کشور به‌سر می‌برند و پس از دادن شعار «نه غزه، نه لبنان»، این روزها برای مردم غزه می‌نویسند: «از ازل تا به ابد فرصت مظلومان است»! پلورالیسم دینی حتما مبانی معرفتی پیچیده‌ای دارد، آن‌قدر پیچیده که شاید پیچ‌هایش هم‌تعداد اعوجاج‌های ذهنی نظریه‌پردازانش باشد اما تا آنجا که به خاطر می‌آوریم، جان کلام آن چنین بود: «هیچ برداشتی از دین نمی‌تواند مطلقا درست باشد. حقیقت نزد هیچ معرفتی از دین نیست بلکه هر قرائتی از دین، بهره‌ای از حق دارد. ادیان اصولا در سایه تفاسیر فهمیده می‌شوند و کتاب و سنت صامت بوده و این تفسیرهای مبتنی بر پیش‌فهم‌هاست که آنها را به سخن می‌آورد. تفاوت در پیش‌فهم‌ها به تفاوت در قرائت‌ها می‌انجامد و قرائات مختلف، هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند ادعا کنند که صاحب مطلق حقیقت‌اند. بر این اساس، هر برداشتی از دین می‌تواند ادعا کند که صاحب بخشی از حقیقت است.» پلورالیسم دینی حتی این واقعیت قرآنی را که همه پیامبران الهی در یک مسیر بوده‌اند را قبول نداشته و معتقد است که اختلاف در ادیان ناشی از اختلاف در منظرهاست. البته پس از این همه مقدمه‌چینی که اصولا معنای «درست یا غلط بودن یک برداشت از دین» را در هاله‌ای از ابهام فرو‌ می‌برد، این ادعا را هم مطرح می‌کنند که همه اینها بدان معنا نیست که هر برداشتی از دین می‌تواند درست باشد! حتی مرجع تقلید محبوب پلورال‌ها فتوا داد که برداشت‌های مختلف از دین همچون حب و بغض است، مقدماتش که فراهم شد، خودبخود حاصل شده و قطعا صاحبان قرائت‌های مختلف معذورند در آنچه خود از دین می‌فهمند. البته بدیهی است که برداشت‌های مختلف از دین امری است که وجود دارد اما بنابر برداشت قطعی علمای تشیع، تنها آن برداشتی از دین صحت دارد که در چارچوب کلان معارف اهل بیت (ع) باشد. در این چارچوب، برداشت‌های مختلف «در طول هم» قابل پذیرش‌اند، اما نمی‌توان و نباید تصور کرد که دو قرائت در عرض هم صاحب صحت‌اند. قطعا کسانی که تصورشان از قرآن مجید شبیه به «دیوان حافظ» است که هر کس از غزلیات آن به فراخور مقتضیات فکری خود برداشتی می‌کند، نمی‌توانند حکم دهند که تنها برداشت‌هایی از آیات قرآن که مدنظر آنهاست شایان صحت‌اند. برخی نیز ممکن است با پیش‌فهم‌هایی از جنس پیش‌فهم‌های ابن‌تیمیه و ابن‌عبدالوهاب، به برداشت‌هایی از کلام‌الله برسند که با برداشت‌های غرب‌گرایانه‌ای که آقایان با هدف تبلیغ آنها بحث پلورالیسم دینی را مطرح کردند، زمین تا آسمان تفاوت دارد. کسی آیا می‌تواند انکار کند که کسانی که امروز خود را «دولت اسلامی عراق و شام» می‌خوانند هم آیات قرآن را مستند خود قرار می‌دهند؟ کسی آیا نشنیده است که هنگام به‌عمل آوردن شنیع‌ترین جنایات، نام خدا را بر زبان می‌آورند؟ آیا خلیفه خودخوانده داعش در خطبه‌های جمعه خود مستمرا از آیات قرآن استفاده نمی‌کرد؟ آیا معنای کارهای خود را حسب آیه «جهاد در راه خدا و مستضعفین رجال و نساء و ولدان» تفسیر نمی‌کنند؟ برای ما ابراز اینکه این برداشت از دین مبین اسلام قطعا غلط است، هیچ مشکلی ندارد چون قائل نیستیم که هر برداشتی از دین می‌تواند بهره‌ای از حقیقت داشته باشد. اگر قرار بود چنین برداشتی صحیح باشد، قطعا مولای متقیان علیه‌السلام در یک روز چهار هزار خوارج را تار و مار نمی‌کرد. حتما همه می‌دانند که سپاه خوارج پر از قاریان چیره‌دست قرآن کریم بود. اما پلورال‌های گرامی، اکنون چرا در برابر نفرت جهانی از داعش سکوت پیشه کرده‌اند؟ چرا چون سیاق همیشگی خود نمی‌گویند که خوب این هم برداشتی از اسلام است؟ چرا نمی‌گویند خوب اینها هم بر اساس پیش‌فهم‌های خود و محیطی که در آن بار آمده‌اند به قرائتی از اسلام رسیده‌اند که بر اساس آن هر که مثل آنها فکر نکرد را باید سر برید و این قرائت هم چون تمام قرائات محترم است؟ چرا به برخورد آنچه ائتلاف بین‌المللی علیه داعش خوانده می‌شود اعتراض نمی‌کنند؟ داعش برای پلورال‌ها حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. آن‌قدر اقدامات این گروهک تروریستی وقیح و خلاف اصول انسانی است که هیچ‌کس جرات تایید آنها را ندارد اما منطق پلورالیستی هیچ مبنایی برای این استنتاج که برداشت داعش از اسلام غلط است، ندارد. درست به همین سادگی! شاید آنها که روزی بر طبل پلورالیسم دینی می‌کوفتند، تصورشان این بود که تمام برداشت‌هایی که مطرح می‌شود برداشت غرب‌گرایانه از اسلام است و به‌نفع آنهاست که با طرح این مبنای نظری، برای آنها مشروعیت‌تراشی کنند. شاید در مخیله آنها نمی‌گنجید که برداشت تکفیری از اسلام در سایه حمایت ابزاری رژیم‌های غربی تا اینجا پیش بیاید. چنین است که حرفی برای گفتن نخواهند یافت، ولو اینکه تمام مثنوی معنوی را در سخنرانی‌های خود بخوانند، با ادبیات پیچیده صدها یادداشت بنویسند و «قبض و بسط» افکار خود را به رخ مخاطبان بکشانند. حرف‌هایی زده‌اند که با هزار انبر توجیه، میخ آنها را از افکار عمومی نخواهند توانست کشید. درست است که «از ازل تا به ابد فرصت مظلومان است» اما به‌نظر می‌رسد که فرصت «پلورالیسم دینی» دیری است که پایان یافته است. انتهای پیام/

93/07/20 - 00:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن