تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798774475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد «گشانی» 500 ساله تویسرکان در دیدگان مبهوت گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
«گشانی» 500 ساله تویسرکان در دیدگان مبهوت گردشگران
روستای 500 ساله گشانی در بافتی پلکانی و منازلی از چوب‌، گل و خاک در دیدگان مبهوت توریست‌ها و مسافران نشان روستای هدف گردشگری را بر پیشانی دارد.

خبرگزاری فارس: «گشانی» 500 ساله تویسرکان در دیدگان مبهوت گردشگران



به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، استان همدان با 9 شهرستان یکی از استان‌های غربی کشور، تویسرکان را با جمعیتی بالغ بر 108 هزار نفر در خود جای داده است. تویسرکان با 221 اثر تاریخی، مذهبی و فرهنگی با آب و هوای معتدل کوهستانی، طبیعتی بکر و سایر توانمندی‌ها، آنگونه می‌درخشد که از این شهرستان نام برخی از این آثار، اقلیم و محصولات شاخص در اذهان عموم علاقه‌مندان استانی، ملی و فراملی تداعی می‌شود. شهرستان تویسرکان با وسعتی برابر یک هزار و 556 کیلومتر مربع از سه شهر تویسرکان، فرسفج و سرکان، دو بخش مرکزی و قلقل‌رود و هفت دهستان از 108 روستای با صفا و قابل توصیف برخوردار است. روستای گشانی از جمله‌روستاهای زیبا و با غنای ظرفیت و توانمندی‌‌های ارزشی به ویژه در بحث گردشگری و جذب توریسم است، جمعیت روستایی این شهرستان را 55 هزار و 278 نفر در برمی‌گیرد که 741 نفر در قالب 239 خانوار از این جمعیت را مردم روستای گشانی تشکیل می‌دهند.

روستای گشانی از توابع بخش مرکزی واقع در 25 کیلومتری شهر تویسرکان، از مسیر شهرهای همدان، اسدآباد و تویسرکان با جاده‌ای مناسب قابل دسترسی است. به گفته معتمدان و بزرگان روستا، گشانی بیش از 500 سال قدمت دارد؛ البته وجود امامزاده ابراهیم و آرامستان بزرگ و قدیمی این روستا مهر تأییدی بر این سبقه تاریخی‌ است. مردمان این روستا به دو زبان لری و آذری سخن می‌گویند، زبان ترکی نیز به واسطه مهاجرت قوم ترک‌ها هم در این روستا به تدریج نهادینه شد. منطقه گشانی با توجه به کوهستانی بودن دربرگیرنده دره‌ها، ارتفاعات و باغات برخوردار از ظرفیت‌های زیست محیطی و چشم‌اندازهای قابل توجهی‌ است. روستای گشانی با 120 هکتار اراضی آبی از شمال و شرق به ارتفاعات الوند و از غرب به اراضی روستای آرزو وج و از جنوب به اراضی روستای سنجوزان منتهی می‌شود؛ مردمان این روستا بیشتر به کشت و کار گندم، جو و یونجه مشغول هستند. روستای گشانی به دلیل بافت پلکانی ساختمان‌ها مسکونی و طبیعت بکر و سرسبز آن به عنوان بافت با ارزش روستای هدف گردشگری شناخته شد.

روستای گشانی روستای هدف گردشگری تویسرکان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تویسرکان در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه طرح هادی روستایی به عنوان سند توسعه و راهبردی هر روستا از جمله پروژه‌های این نهاد محسوب می‌شود، اظهار کرد: طرح هادی در راستای فراهم‌کردن زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرای اصولی اجرا می‌شود که این مهم در تویسرکان به خوبی و مستمر در حال اجراست. علی جلالی تأمین و توزیع عادلانه امکانات اجتماعی، تولیدی و رفاهی در بین روستائیان، توجه ویژه برای توسعه مسکن روستائیان و خدمات زیست محیطی و عمومی، برنامه‌ریزی برای مشارکت روستائیان در تهیه و اجرای طرح هادی در راستای شعار همه باهم، ساماندهی شبکه منظم از نظام توزیع خدمات و کالا در سطح روستاها و بهبود وضعیت اقتصادی روستائیان از طریق تسهیلات، تولید، اشتغال و ارتقاء درآمد روستاییان از اهداف عملیاتی شدن طرح هادی روستایی برشمرد. وی در ادامه با اشاره به اینکه روستای گشانی به عنوان بافت با ارزش و روستای هدف تویسرکان است، افزود: طرح هادی روستای گشانی با صرف اعتبار 617 میلیون تومان اعتبارات ملی و استانی و 50 میلیون تومان به صورت دیون انجام شده است. رئیس بنیاد مسکن تویسرکان گفت: نقشه بهسازی روستای گشانی سال 86 تهیه و عملیات اجرایی این روستا سال 88 به همکاری مردم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد. وی با اشاره به اینکه بهسازی روستای گشانی در دو فاز صورت گرفت، گفت: فاز نخست بهسازی معابر این روستا با تخریب، زیرسازی، جدول‌گذاری، آسفالت و رنگ‌آمیزی اجرایی شده است. جلالی به انجام بهسازی فاز دوم یعنی بافت با ارزش روستای گشانی در قالب سنگ فرش، جداره‌سازی و نمای سنتی اشاره کرد و یادآور شد: هر دو فاز بهسازی روستای گشانی آماده بهره‌برداری است. وی با اشاره به اینکه بافت ارزشمند روستای گشانی با حضور مسئولان کشوری افتتاح می‌شود، صدور 261 جلد سند و مقاوم‌سازی 33 واحد مسکونی با الگوی معماری سنتی در روستای گشانی را از دیگر خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد.

بافت پلکانی و گستره باغات، مشخصه بارز روستای گشانی رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری تویسرکان همچنین با اشاره به اینکه روستای گشانی، روستای هدف گردشگری تویسرکان است، افزود: مهم‌ترین جاذبه گردشگری روستای گشانی بافت پلکانی و قدیمی این روستاست که شیب عمومی آن از شمال به جنوب 20 درصد است. میثم الوندی با بیان اینکه از نمای شرقی، بافت پلکانی روستا به طور کامل دیده می‌شود، گفت: از دیگر مشخصه‌های بارز روستا می‌توان گستره باغات گردو و میوه که مناطق مسکونی را در بر گرفته، نام برد. وی به ارتفاعات بسیار زیبایی نظیر کوه دره دراز، یاردم‌تپه و تپه یاس که روستای گشانی را پوشش داده، اشاره کرد و افزود: معماری قدیمی و سنتی منازل مسکونی و مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی نقطه قوت با ارزش گشانی در جذب گردشگران و توریسم  قلمداد می‌شود. رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان خاطرنشان کرد: با توجه به بافت سنتی و فرهنگ بومی - محلی خاص روستای گشانی، صنایع دستی به عنوان یک منبع درآمد در روستا از قدیم رواج داشته است.

کاشت و پرورش باغات مکانیزه طرح طوبا در روستای گشانی دهیار روستای گشانی نیز در این زمینه با بیان اینکه آب و هوای این روستای معتدل کوهستانی و از توابع دهستان کرزان‌رود و در بخش مرکزی است، گفت: متوسط بارش در روستا 288 میلی‌متر است. علی سامنی با اشاره به اینکه گویش مردم این روستا ترکی بوده، اظهار کرد: اقوامی از ترک‌ها به خاطر منابع طبیعی و آب و خاک به روستای گشانی مهاجرت و زبان ترکی در بین مردم رایج شد. وی افزود: روستای گشانی متشکل از پنج طایفه علی‌مرادی، خانجانی، بیگلری، اسیری و امیری است، که در کنار هم با اشتغال به کشاورزی و دامداری به خوشی زندگی می‌کنند. دهیار روستای گشانی، به کاشت و برداشت گندم، جو و یونجه در این روستا اشاره کرد و ادامه داد: گردو، آلو، گیلاس، زردآلو، آلبالو از باغات روستا برداشت می‌شود. وی از وجود طرح طوبی روستای گشانی خبر داد و افزود: این طرح وابسته به بنیاد 15 خرداد، برای کاشت باغاتی به صورت کاملاً مکانیزه در کنار روستا ایجاد شده است. سامنی یادآور شد: مدارس راهنمایی پسرانه و ابتدایی، خانه بهداشت، نانوایی، شرکت تعاونی، شرکت نفت، مخابرات، پست بانک به مردم  روستای گشانی خدمات‌دهی دارد. وی به وجود سه مسجد در روستا اشاره کرد و گفت: مذهب مردم این دیار شیعه و در مناسبت‌ها و اعیاد برنامه‌های باشکوه و قابل وصفی را با همت و همیاری یکدیگر برگزار می‌کنند. دهیار روستای گشانی، درباره اقدامات انجام شده دهیاری گفت: پیگیری و همکاری برای شبکه آب آشامیدنی، اسناد روستایی، کمک به تعمیر غسالخانه و مساجد، تخریب و خاکبرداری از معابر، برگزاری دو یادواره شهدای روستا، همکاری با بنیاد شهید برای ساماندهی گلزار شهدا، بخشی از خدمات ارائه شده دهیاری روستاست. ---------------------------------- گزارش از: فاطمه صلح‌میرزایی ---------------------------------- انتهای پیام/89010/ب۴۰

93/07/19 - 13:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن