تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803971651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیکاری جوانان کاهش اما نرخ بیکاری زنان جوان افزایش یافته است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بیکاری جوانان کاهش اما نرخ بیکاری زنان جوان افزایش یافته است تهران - ایرنا - در حالی که نرخ بیکاری جوانان از بهار تا تابستان 93 معادل 1.9 درصد کاهش یافته اما نرخ بیکاری زنان جوان 0.2 درصد افزایش یافته است.


براساس گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 93 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در بهار امسال 22.9 درصد بود که این رقم در تابستان به 19.1درصد تقلیل یافت.
نرخ بیکاری زنان در گروه سنی یادشده نیز در بهار 93 معادل 43.4 درصد بود که این نرخ در فصل تابستان به 43.6 درصد افزایش یافت.
آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران به گونه ای است که نرخ بیکاری به نظر نه تنها نگران کننده نمی آید بلکه با تک رقمی شدن موجبات شادی دست اندرکاران را فراهم کرده و این درحالی است که تعداد بیکاران در کشور از سوی مسئولان همواره بیش از آنچه مرکز آمار ایران ارائه داده، اعلام شده است به طوری که وزیر امور اقتصادی و دارایی بارها اعلام کرده تعداد بیکاران در کشور بزودی با 4.5 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی که به بازار کار وارد می شوند، با سونامی بیکاری 10میلیونی مواجه خواهد شد.
بی تردید، در صورتی که آمار اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد نمایی از واقعیت درون جامعه باشد، تعداد بیکاران کشور باید هم اکنون نزدیک به 5.5 میلیون نفر باشد و 2 میلیون و 257 هزار و 194 نفری که مرکز آمار ایران اعلام کرده، کمی با واقعیت درون جامعه تناقض دارد.
هم اکنون معضل بیکاری در خانواده ها به گونه ای است که هر خانواده دارای جوان با این معضل مواجه است. شاید نیاز نباشد خیلی راه دور برویم زیرا اگر ساعت 10 صبح(ساعت کاری) از خیابانهای شهر عبور کنیم با خیل جمعیتی که باید در کارگاهها و یا موسسات اقتصادی مشغول به کار باشند، مواجه خواهیم شد.
ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی معتقد است: در ایران به ازای هر 30 نفر یک مغازه وجود دارد(در کشورهای توسعه یافته به ازای هر 500 نفر یک مغازه وجود دارد)و این در حالی است که بسیاری از مغازه داران به طور عملی بیکار هستند و شاید در تمام طول روز یک مراجعه کننده هم نداشته باشند. در واقع این از نوع بیکاری پنهان است.
همچنین مرکز آمار ایران شاخص اشتغال ناقص را 8.6 درصد اعلام کرده است.
براساس تعاریف مرکز آمار ایران، اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیر کاری و... کمتر از 44 ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.
به عبارتی 8.6 درصد از شاغلان کشور زمان مراجعه برای آمارگیری، شغلی ندارند، ساعات کار اندکی دارند و یا در فصل غیر کاری هستند.
تردیدی نیست، به دلیل رکود بازار کار در سالهای اخیر جوانان به دلیل عدم موفقیت در بازار کار جذب مراکز آموزشی شده اند تا بتوانند چند سالی را برای ورود به بازار کار عقب بیاندازند.
همانگونه که علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده اند بازار کار ایران طی چند سال آتی با هجوم جوانان تحصیلکرده مواجه خواهد شد و اگر امروز نتواند پاسخگوی بیکاری جوانان باشد باید در آینده ای نه چندان دور پذیرای جوانی با تحصیلات عالی کارشناسی ارشد و یا دکتری باشد و این در حالی است که مطابق تحقیقات سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان، بیشترین تعداد بیکاران در رشته های مهندسی، ساخت و تولید با 251 هزار و 402 نفر و پس از آن نیز 222 هزار و 112 نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق قرار دارند.
همچنین آمارهای ارائه شده نشان می دهد، از مجموع بیش از 768 هزار نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی 363 هزارو 740 نفر مرد و 404 هزار و 311 نفر زن هستند که بالاترین تعداد مردان بیکار در رشته مهندسی، ساخت و تولید با 178 هزارو 461 نفر است و بیشترین تعداد زنان بیکار نیز با 134 هزار و 791 نفر در رشته علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند.
در مجموع 100 هزار و 912 نفر مرد و زن در رشته های علوم انسانی و هنر و 76 هزار و 191 نفر در علوم ریاضی و کامپیوتر بیکار هستند.
رشد اقتصادی حاصل شده در ماههای اخیر باید تداوم یابد، اگر رشد اقتصادی منجر به ایجاد شغل و بنگاههای اقتصادی نشود و فقط بر تامین درآمد از فروش نفت حاصل شود این خوشی بی دوام است زیرا نفت کالایی است که همواره قدرتهای بزرگ جهانی می توانند با تحریم آن اقتصادی را روبه افول سوق دهند.
برای رهایی از معضل بیکاری باید از اقتصاد نفتی دوری کنیم.
مرکز آمار ایران در تعریف اشتغال آورده است: تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یابنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می شوند.
براستی اگر این تعریف مرکز آمار ایران از اشتغال تغییر کند نرخ بیکاری به چه رقمی خواهد رسید؟
اقتصام( 5)9123**1558


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن