تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819848725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واردات هفت میلیون تنی گندم و بی اعتنایی ما


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: واردات هفت میلیون تنی گندم و بی اعتنایی ما پایگاه خبری "نور نیوز" مازندران در تازه ترین مطلب ستون یادداشت خود به قلم"حمید اسدی"با عنوان"واردات هفت میلیون تنی گندم و بی اعتنایی ما" واردات این محصول استراتزیک به کشور را مورد نقد و بررسی قرار داد.


به گزارش این پایگاه خبری"حمید اسدی" گفت: سال های زیادی از جشن خودکفایی گندم در ایران نمی گذرد. جشنی که ایران را در راهبردی ترین محصول کشاورزی بی نیاز از واردات نشان می داد.
اما صرف نظر از این که خودکفایی گندم در همان سال مختومه شد و از سال بعد دوباره ایران گندم وارد کرد، آمارهایی که در چند سال اخیر درباره واردات گندم منتشر می شود، بسیار حیرت آور است.
این آمارها نشان می دهد که ایران دردو سال اخیر تقریبا نیمی از نیاز مصرفی خود به گندم را از کشورهای خارجی وارد می کند و نکته جالب آن هم این است که تقریبا هیچ شاخکی نسبت به این قضیه حساس نشده است.
ظاهرا مشکلات دیگری مانند آب آن قدر بزرگ و جدی است که واردات سالانه 7.5 میلیون تن گندم دیگر به چشم نمی آید.
به نظر می رسد در رخداد این اتفاق عوامل مهمی تاثیرگذار هستند که شاید یکی از مهم ترین آنها گرفتاری کشور در مشکل کم آبی باشد.
ظاهرا تحریم هم عامل دیگری است که برخی از کالاهای وارداتی به کشور را افزایش داده زیرا کشورهای طرف تجاری ایران به جای پول نفت باید محصولات تولیدی خودشان را به ما صادر کنند.
در عین حال برخی از کشاورزان نیز به دلیل مابه التفاوت زیاد قیمت گندم در بازارهای داخلی و خارجی بخشی از محصولات خودرا در بازار کشورهای همسایه به صورت قاچاق عرضه می کنند.
در این میان از سوءاستفاده برخی از افراد پرنفوذ نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل شرایط فعلی نباید گذشت. واردات 7.5 میلیون تن گندم یعنی یک بازار تقریبا 2.5 میلیارد دلاری که می تواند چشم طمع خیلی ها را گرد کند به طوری که حتی حاضر شوند منافع ملی کشور را فدای سود شخصی و منافع خود کنند.
اگر بحران آب یا هر ضعف و مشکل دیگری کشور را به جایی رسانده که بشدت به واردات گندم وابسته شود، باید از اقدام بموقع دولت در پر کردن انبارهای کشور از گندم تشکر کرد اما نیازی به گفتن ندارد که گندم حساس ترین و استراتژیک ترین کالاست و اگر به هر دلیل مشکلی در تامین آن به وجود بیاید پیامدهای غیرقابل جبرانی خواهد داشت.
دلیل این اتفاق هر چیزی که باشد نباید باعث کم اهمیت جلوه دادن آن شود. درست است که ممکن است هزینه گندم وارداتی با توجه به قیمت های جهانی آن برای کشور کمتر از هزینه خرید داخلی آن باشد اما نیاز به گفتن ندارد که در برخورد با محصولاتی مانند گندم بحث هزینه فرع موضوع است و اصل داستان همان تامین امنیت غذایی بلندمدت کشور است بنابراین دست کم باید گفت انتظار حساسیت نشان دادن کارشناسان و مسئولان نسبت به روند رو به تزاید وابستگی به محصولات کشاورزی بویژه گندم و خوراک دام، انتظار زیادی نیست.ک/1
621


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن