تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804918829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در ایران/ چالش ها و ضرورت ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در ایران/ چالش ها و ضرورت ها ساری - ایرنا - طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری یکی از محوری ترین طرح توسعه کشت برنج است که پس از گذشت 23 سال از آغاز اجرای آن در کشور به اعتقاد شماری ازکارشناسان به دلیل محدودیت های اقتصادی، قانونی و اجتماعی هنوز به اتمام نرسیده است.


براساس آمار موجود، سطح زیر کشت برنج کشور اکنون حدود 615 هزار هکتار است که بخش اعظمی از این شالیزارها حدود 540 هزار هکتار در سه استان مازندران و گیلان و گلستان در شمال ایران واقع شده است.
نگاهی به تاریخچه طرح ملی تحهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در ایران نشان می دهد که یکی از قدیمی ترین و شاید بزرگترین آن ها به میزان350 هکتار در اراضی شالیزاری در سال 1329 توسط مهندسین خارجی در شهر رشت تحت عنوان ایستگاه بررسی برنج و طرح مشابه آن در شهر آمل در سطح 25 هکتار با همین نام اجرا شده بود.
اجرای این طرح ملی بعد از انقلاب اسلامی در سال های 1370 در کشور آغاز شد که بنا به اعلام منابع رسمی تاکنون در استان مازندران حدود 45 هزار هکتار، در استان گیلان 68 هزار هکتار و در استان گلستان بیش از 63 هزار هکتار اراضی شالیزاری با مشارکت کشورهای خارجی اجرا شده است.
این طرح قرار است در دولت تدبیر و امید از سال آینده در سطحی حدود 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان مازندران ادامه یابد .
طرح تجهیز و نوسازی شامل تجمیع و یکپارچه سازی اراضی، تسطیح علمی اراضی، احداث کانال ها و زهکشی های سطحی و احداث جاده های بین مزارع و قطعات است.
افزایش بازده تولید برنج، مکانیزه کردن کشت، امکان کشت دوم، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه جویی آب، افزایش راندمان آبیاری، ارتقاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش سختی کار، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی، افزایش بهره وری و امکان یکجا زراعی و کشت یکپارچه از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی است.
کش و قوس به اتمام نرسیدن این طرح و نیاز ضروری شالیزارهای کشور بیش از دو دهه در ایران با توجه به اهمیت موضوع امنیت و تامین مواد غذایی کشور به تاکید کارشناسان جای تامل است.
در این گزارش علاوه بر گزارش ها و گفتمان معمول مطرح شده در رسانه ها، چالش های فراروی به اتمام نرسیدن این طرح مورد بررسی قرار گرفته است که نقد و نظر متفاوتی از سوی دانشگاهیان و مسوولان نهاد مربوط مطرح شده است.
از جمله پرسش های مطروحه مربوط به طرح تجهیز و نوسازی اراضی این است که اگر در اجرای این طرح مطالعات دقیق کارشناسی صورت گرفته چرا با تاخیر پیش می رود و یا در ادوار مختلف اجرا نشده است؟
سووال دیگر این که چرا طرح های راهبردی و کلیدی بخش کشاورزی کشور از جمله این طرح توسط مدیران مربوط گذشته وزرات کشاورزی، مدیریت و برنامه ریزی برای آن نشده است.
این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی از آغاز اجرای طرح تاکنون همچنان آن را از جمله طرح های اولویت دار خود اعلام می کند و مصر بر اجرای آن است.
حال نزدیک به سه دهه از آغاز اجرای این طرح چه جواب قانع کننده ای باید به کشاورزان داد؟ مشکل کار در کجاست؟ اعتباری یا مدیریتی است یا مسایل اجتماعی یا اقتصادی یا نداشتن برنامه ریزی اصولی و....
شماری از استادان دانشگاه می گویند طرح تجهیز و نوسازی اراضی نیاز ضروری اراضی شالیزاری کشور بوده ولی در فرایند اجرای این طرح مهم در ابتدا به مطالعات کارشناسی و برنامه ریزی اصولی نیازداشت که می بایست به این مهم توجه اساسی می شد.
عضو هیات عملی گروه آب دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر ضرورت بومی سازی طرح تجهیز و نوسازی اراضی در ایران تاکید کرد.
دکتر"علی شاهنظری" در گفت و گو با ایرنا افزود : این طرح مربوط به کشور ژاپن بوده و در آن کشور خوب جواب داده در ایران ضروری بود که با در نظر گرفتن اقلیم مناطق مختلف بومی سازی می شد.
وی گفت : این طرح به طور کلی مجتمع کاملتری را از جمله تسطیح زمین، نحوه آبیاری، جاده دسترسی، استفاده از ماشین آلات و کشت دوم شامل بوده که بعد از اجرای آن در ایران آیا این موارد لحاظ شده است یا خیر؟
این استاد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد : مهم تر این که در فرایند اجرای این طرح مباحث اجتماعی نیز مطرح بوده یعنی شالیکاران جهت دستیابی به اهداف مورد نظر در مجموعه کوچک تری هم بتوانند با هم همکاری شان را بیشتر کنند.
شاهنظری تصریح کرد : بعد از اجرای کلیات طرح تجهیز و نوسازی در ایران که حدود 25 سال از آغاز آن می گذرد امروز ضروری است این طرح به صورت فنی و مهندسی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
وی ادامه داد : در این بررسی ها باید از کارشناسان غیر از وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان نظر خواهی شود تا معایب و مزایا این طرح به طور واقعی گفته شود که در این ارزیابی ها می توانند از دانشگاه کمک بگیرند.
این استاد دانشگاه بیان داشت : بعد از این بررسی کارشناسی است که این طرح در صورت ادامه اجرای آن در سطح تخصصی تری با اتخاذ معیارهای جدید جهت از جلوگیری خسارت ها و بهبود روند کار تهیه خواهد شد.
وی با بیان این که دستور العمل مدونی و مناسب برای اجرای طرح تجهیز و نوسازی در اراضی شمال ایران وجود ندارد، ادامه داد: به طور مثال اگر این طرح در اراضی با قطعات 100 در 30 متر یا 80 در 20 متر انجام می شد امروز گروه از کارشناسان متخصص تری باید بیایند نقص این کار را بررسی و برای رفع آن اقدام کنند.
شاهنظری یادآور شد : نمونه دیگر مجریان این طرح 10 الی 15 سانت خاک سطحی اراضی که دارای ارزش است را برای جاده سازی بین مزارع استفاده می کنند که اشتباه است.
وی توسعه کشت دوم را از دیگر اهداف اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی برشمرد و گفت : سوال این جاست که آیا این مهم اکنون در اراضی شالیزاری تجهیز شده محقق شده است یا خیر ؟
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد: موضوع بعدی در اجرای این طرح داشتن تجهیزات و ماشین آلات است که متاسفانه برای این اقدام مهم عموما تجهیزات کافی در اختیار نداریم.
وی کمبود ماشین آلات را دیگر چالش فراروی این طرح برشمرد و اضافه کرد : تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز این طرح در صورت نیاز به اجرا در یکی از استان های مازندران یا گیلان مورد استفاده قرار می گیرد.
وی تاکید کرد : اتمام طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری ایران نیازمند برنامه زمان بندی دقیق نیز است یعنی زمان اجرای آن باید از ماههای شهریور و مهر آغاز شود نه از ماه بهمن و اسفند.
عضو هیات علمی گروه آب دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری تصریح کرد : جان کشاورز به زمینش وابسته است اجرای این طرح در ایام نزدیک به فصل بهار بر دغدغه آنان می افزاید و موجب اعتراض آنان می شود.
وی یادآور شد : در اجرای یکی از این طرح ها که در منطقه البرز صورت گرفت، من از نزدیک مشاهده کردم که در ماه شهریور انجام شده بود، کشاورزان استقبال کرده بودند.
شاهنظری به مسایل قانونی اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد : مثلا در ایران شاخص تفکیک زمین در اجرای این طرح نداریم حال در کشورهایی این طرح اجرا شده، قانون وجود دارد یعنی در این کشورها همه سندهای مقدار زمین موردنظر باطل می شود و طرح با پارامترهای بیشتر اجرا می شود و به کشاورز سند جدیدی ارایه می شود.
وی با تاکید بر جدی گرفتن بحث آب در اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی در ایران یادآور شد : در اجرای این طرح باید نحوه بهتری برای توزیع آب برنامه ریزی کرد و آن این که آب حجمی به کشاورز بدهیم نه هکتاری.
وی ایجاد تشکل های کشاورزان بعد از اجرای طرح تجهیز و نوسازی برای دست گرفتن نحوه حفاظت و حراست از اراضی را لازم و ضروری دانست و گفت : در صورت تحقق این مهم به نتیجه مطلوب تری دست خواهیم یافت.
به گفته این استاد دانشگاه متاسفانه نهاد مربوط بعد از اجرای طرح های تجهیز و نوسازی یا زهکشی در اراضی آن را به حال خود رها می کند.
وی در خصوص اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح افزود : هر جا اعتباری کلانی برای اجرای طرح های بزرگ از جمله این طرح هزینه می شود مسوولان امر باید پاسخگو باشند و نتایج و خروجی اهداف طرح مورد بررسی قرار گیرد.
دیگر عضو هیات علمی گروه آب دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت : قبل از اجرای طرح تجهیز و نوسازی در ایران فرهنگ سازی و کار مطالعات اجتماعی کارشناسی شده ای صورت نگرفته بود.
"عبدالله درزی"در گفت و گو با ایرنا افزود : دو الی سه سال است من به دنبال داده های مورد نیاز طرح تجهیز و نوسازی هستم که سازمان جهاد کشاورزی داده های دقیقی از این طرح ندارند.
وی اظهار داشت : یعنی چه مقدار نوسازی شده ؟ عملکرد چگونه تغییر می کند، بحث حاصل خیزی اراضی چگونه تغییر می کند یا این که این طرح چه بهره وری در اراضی در شمال ایران داشته است که متاسفانه داده های کلی در این بخش نداریم که چه کار کنیم.
وی خاطرنشان کرد : حتی در ایران مطالعات فنی دقیقی روی این طرح نشده است چیزی که در ژاپن انجام شده آن را آوردیم در ایران اجرا کردیم که کاری غلط بوده است.
این استاد دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تصریح کرد: مثلا در قایم شهر به ساری بخش از اراضی تجهیز و نوسازی شده که تغییر کاربری در آن ممنوع است ولی کشاورزان دور زمین را برای انجام مقاصدی حصار کردند..
وی ادامه داد : نتایج این عملکردها و رها شدن این طرح بعد از اجرا، روند کار را تضعیف می کند، چرا باید این چنین بکنند، مگر دولت برای اجرای این طرح هزینه کلان نکرده است؟
این استاد دانشگاه با بیان این که دولت باید مشوق های مناسبی برای کشاورزان در نظر بگیرد، تاکید کرد : اگر بعد از اجرای این طرح مشوق مناسبی نباشد کشاورز آن زمین تجهیز شده را می فروشد و یا تغییرکاربری می دهد. چرا؟ چه کسی این جا پاسخگوست؟
درزی بیان داشت : بحث دیگر این که در اجرای این طرح مشکلات زهکشی وجود دارد که اکنون بخشی از اراضی تجهیز شده با مشکل انباشت آب مواجه اند که شرایط کشت دوم را ندارند.
وی تاکید کرد : در این طرح باید به دنبال زهکشی زیر زمینی می رفتیم این فکر باید در اندیشه مسوولان و تصمیم گیران اجرای این طرح ایجاد می شد که متاسفانه نشده است.
درزی یادآور شد : به عنوان مثال یک قطعه زمینی در این دانشکده برای انجام زهکشی مهیا و اجرا کردیم که بسیار جواب داده و قرار بود مسوولان نهاد مربوط بیایند آن را ببیند که استقبال نشده است.
وی اضاف کرد: ما متولی نیستیم ، وزارتخانه مربوط باید بیاید این الگوی زهکشی انجام شده در این دانشگاه را به دیگر مناطق کشور معرفی و پیاده و فرهنگ سازی کند.
به اعتقاد این استاد دانشگاه اعتبار تخصیصی برای انجام طرح رهکشی در کشور اصولی هزینه نمی شود.
درزی بر لزوم بازنگری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در ایران تاکید کرد و گفت : همه هزینه اجرای این طرح مهم بخش کشاورزی باید از منابع دولتی تامین شود بنابراین اخذ هر گونه پول با عنوان خودیاری از کشاورز باید ممنوع شود.
به گفته مسوولان امر در اجرای این طرح 85 درصد اعتبار از محل منابع اعتباری فاینانس بصورت بلاعوض و 15 درصد مشارکت بهره برداران تامین می شود.
عضو هیات علمی گروه آب دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت : اگر موضوع امنیت غذایی و خودکفایی محصولات استراتژیک مهم است دولت باید در اجرای طرح های راهبردی بخش کشاورزی از جمله این طرح هزینه کند.
در همین حال شماری از شالیکاران مازندرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مسایل اجتماعی قبل و بعد از اجرای طرح تجهیز و نوسازی اشاره کردند و گفتند : دولت باید برای اجرای این طرح قانون وضع کند.
یک شالیکار منطقه دشت سر آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مالکیت کوچک ، قطعات نامنظم و ناهموار ، زمان اجرا ، جابجایی زمین ، آگاهی نداشتن کشاورزان ، نبود تشکل کشاورزی و اخذ مقداری از پول به عنوان خودیاری را از جمله چالش های این طرح برشمرد.
"نورالله ساداتی" تاکید کرد: مسوولان نهادهای مربوط باید با هدف آگاهی بخشی عده ای از کشاورزان را به صورت گروهی با حضور کارشناسان فنی به اراضی تجهیز شده در فصل کاشت تا برداشت ببرند تا آنان از نزدیک آموزش های لازم را ببیند.
به گفته وی بررسی مقایسه عملکرد در زمین های تجهیز شده و نشده از دیگر مواردی است که باید به جوامع کشاورزی ایران گفته شود.
این شالیکار مازندرانی با بیان این که در منطقه دست سر آمل مقدار کمی از اراضی تجهیز شده است ، گفت : چرا مسوولان امر اجرای این طرح در شالیزارهای منطقه مرکزی مازندران را جدی نمی گیرند.
وی نقش رسانه ها گروهی و صدا و سیما را در افزایش آگاهی کشاورزان از اجرای طرح تجهیز و نوسازی با هدف تولید بیشتر برنج در کشور بسیار تاثیر گذار دانست.
کارشناسان تاکید می کنند برای رسیدن به حداکثر تولید و همچنین کاهش هزینه های فرایند تولید کاشت ، داشت و برداشت و با توجه کمبود آب ، اجرای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری امری اجتناب ناپذیر است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر ضرورت اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گفت: حدود 80 درصد طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در سال های 80 تا 86 اجرا شده بود.
"عزیزالله شهیدی فر" در گفت و گو با ایرنا افزود : اگر چه در اجرای این طرح با فراز و نشیب های زیادی مواجه بودیم ولی منابع اعتباری مشکل عمده تاخیر اجرای این طرح بوده است.
او قانون و مقررات ، نحوه اجرا را از دیگر موارد تاخیر اجرای این طرح برشمرد.
وی اظهار داشت: اکنون وزارت جهاد کشاورزی بحث آبیاری تحت فشار و آبیاری قطره ای را به طور جدی پیگیر است بنابراین ضرورت مکانیزه کردن اراضی کشاورزی بیش از پیش احساس می شود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد : مکانیزه شدن اراضی کشاورزی مستلزم اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی است.
شهیدی فر ادامه داد : مشکلات کشت دوم و پاییزه در اراضی کشاورزی با اجرای طرح تسطیح و تجهیزو نوسازی اراضی به کلی طرف می شود.
وی خاطرنشان کرد : در این ارتباط بحث زهکشی اراضی را به طور جدی پیگیرهستیم که ضروری است که این مهم در کشاورزی استان اتفاق بیفتد تا مدیریت آب داشته باشیم.
وی استقبال کشاورزان از اجرای طرح تسطیح و تجهیز و نوسازی اراضی را مطلوب اعلام کرد و گفت : 85 درصد هزینه اجرای این طرح را دولت پرداخت می کند.
شهیدی فر عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن یا صنعتی را اجتناب ناپذیر دانست و گفت : طرح های زهشکی و تجهیز و نوسازی اراضی یکی از راهکارهای تحقق این مهم است که باید به طور جدی آن را دنبال کنیم.
وی افزایش عملکرد در واحد سطح، مدیریت آب، چند کشت کردن در اراضی ،کاهش هزینه های کاشت، داشت و برداشت را از جمله مزایای این طرح برشمرد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال آغاز اجرای طرح تجهیز و نوسازی شالیزارهای استان را 1370 اعلام کرد و گفت: تاکنون تنها 50 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیر پوشش طرح یکپارچه سازی اراضی قرارگرفت.
"ایرج صاعدی" در گفت و گو با ایرنا افزود : بیشترین عملیات اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی اراضی شالیزاری این استان در سال های 81 تا 93 انجام شده است.
وی عدم تناسب اعتبارات تخصیص یافته مطابق برنامه توسعه و سطوح شالیزاری، کوتاه بودن مدت زمان اجرا، وجود خلاء قانونی درخصوص اراضی وقفی و اراضی زراعی دارای سند ثبتی و عدم وجود تشکل قانونی برای بهره برداری و نگهداری مناسب از تاسیسات احداثی را از جمله مشکلات اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری برشمرد.
وی تصریح کرد : معضلات اجتماعی ناشی از قانونمند نبودن این طرح مانع از انجام مطالعات و اجرای حوزه ای و جامع طرح در سطح استان مازندران شده است.
وی افزود: این نهاد با هدف صیانت از اراضی، افزایش بهره وری، بهبود شرایط و کاهش سختی کار و توسعه کشاورزی پایدار طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی سنتی شالیزاری را پی ریزی کرد.
وی گفت: هزینه بالای تولید، پایین بودن عملکرد، عدم کنترل و مدیریت آب در مزارع و اتلاف آن، مصرف بی رویه نهاده ها، نداشتن جاده دسترسی به مزارع و عدم بهره وری مطلوب از منابع آب و خاک اجرای این طرح را اجتناب ناپذیر کرده است.
وی با بیان این که اکنون 70 درصد کشت وکار در زمین های شالیزاری استان به شیوه سنتی انجام می گیرد ، اظهار داشت: به دلیل پراکنده و خرد بودن اراضی شالیزاری، هزینه تولید برنج در مازندران بسیار است که ادامه این روند به ضرر تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز هست.
وی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را جهت استفاده مطلوب تر از ظرفیت های موجود این بخش بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: بهره وری بهینه ، امکان مکانیزه کردن کامل مزارع،کاهش هزینه تولید تا 30 درصد و افزایش عملکرد از 15تا 20 درصد از مزایای این طرح است.
صاعدی افزود: این طرح عملیاتی است که با هدف استفاده بهینه از ظرفیت های آب و خاک صورت می گیرد که شامل احداث سامانه های آبیاری و زهکشی ، آرایش مناسب هندسی، قطعه بندی و تسطیح اراضی، احداث جاده های دسترسی و تجمیع و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی مازندران از ادامه اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری این استان از سال آینده خبر داد و گفت: قرار است این طرح از منابع فاینانس خارجی به مدت سه سال در سطح 45تا50 هزار هکتار اراضی شالیزاری اجرایی شود.
وی با اشاره به انجام مقدمات اجرای این طرح تاکید کرد: بدیهی است در صورت عملی شدن این طرح در دولت تدبیر و امید، اقدامی مهمی در جهت مدرن شدن شالیزارهای استان برداشته خواهد شد.
وی سطح اراضی شالیزاری مازندران را 220 هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: استان مازندران حدود 39 درصد سطح کل برنج کاری کشور را تشکیل می دهد که با تولید سالانه 900 هزار تن برنج سفید، 47 درصد کل تولید و معادل 43 درصد نیاز داخلی برنج را
به خود اختصاص می دهد.
محصول استراتژیک برنج در مازندران از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوری که کشت آن در اقتصاد خانوارهای این استان نقش محوری دارد و درآمد بیشتر خانوارهای منطقه از تولید برنج تأمین می شود.
کارشناسان می گویند اگرچه مازندران از لحاظ کشت و تولید برنج در کشور در رده نخست قرار دارد ولی هنوز به نحو مطلوبی از توان مندی و ظرفیت های موجود در تولید این ماده غذایی با ارزش استفاده نمی شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : در مجموع بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی 105 هزار هکتار از شالیزارهای استان های گیلان ، مازندران و گلستان در سه الی چهار سال آینده باید تسطیح و تجهیز شود که بیشترین سهم با 50 هزار هکتار مربوط به مازندران است.
"دلاور حیدرپور " افزود : خط اعتباری اجرای طرح تسطیح این وسعت از شالیزارها در قالب فاینانس با همکاری کشور چین تامین شده است.
وی تنها راه حفظ تولید پایدار محصولات کشاورزی در استان را افزایش درآمد و بالا رفتن قدرت خرید کشاورزان دانست و افزود : برای رسیدن به این هدف باید طرح تسطیح، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی اجرا تا کشاورزی هر چه سریع تر از حالت سنتی خارج شود.
وی مهم ترین مشکل در اجرای طرح تسطیح اراضی کشاورزی را پس از تامین اعتبار ، مقولات اجتماعی دانست و گفت : تمامی مسوولان و مردم بویژه ریش سفیدان ، دهیاران ، شورای اسلامی روستاها ، بخشداران و فرمانداران باید در این زمینه همکاری و مشارکت جدی داشته باشند.
او با اظهار این که وزارت جهاد کشاورزی با تامین اعتبار برای تسطیح و نوسازی شالیزارها گام بلندی برای توسعه کشاورزی استان های شمالی برداشته است، یادآور شد: دولت تا 85 درصد از هزینه های اجرای طرح تسطیح و نوسازی را پرداخت می کند.
حیدرپور همکاری کشاورزان را در اجرای طرح بسیار مهم دانست و گفت : کشاورزان باید مطمئن باشند با تسطیح و زهکشی اراضی شالیزاری فعالیت توجیه اقتصادی پیدا کرده و درآمد و قدرت خرید کشاورزان چندین برابر می شود.
وی افزود : با توجه به اینکه طرح تسطیح اراضی باید در شش ماه دوم سال همزمان با بارندگی اجرا شود، برنامه ریزی دقیق در این زمینه مهم است.
حیدر پور با اشاره به وجود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری در مازندران، گفت : تاکنون کمتر از 45 هزار هکتار از سطح تسطیح و نوسازی شده است.
نبود ضوابط و مقررات مدون، کمبود اعتبار، نبود برنامه روشن، کوچک بودن اراضی ، معضلات اجتماعی و رعایت نشدن اصول فنی از موانعی است که موجب شده تا طرح یکپارچه سازی اراضی در شمال کشور از شتاب لازم برخوردار نباشد.ک/4
621/ 506گزارش از جانعلی فتحی


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن