تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818812676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک تحلیلگر: ترک ها در کوبانی گرفتار سردرگمی شده اند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک تحلیلگر: ترک ها در کوبانی گرفتار سردرگمی شده اند تهران – ایرنا - یک تحلیلگر و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: دولتمردان ترکیه در کوبانی گرفتار سردرگمی شده اند و چه این شهر کردنشین سقوط کند یا به دست داعش بیفتد، هزینه های سنگینی برای آنکارا خواهد داشت.


دکتر«صادق ملکی» امروز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: منطقه خاورمیانه اکنون شرایط سخت و پیچیده ای دارد که درگیری در کوبانی بخش مهمی از آن است.
وی با بیان اینکه شرایط حاکم بر منطقه را می توان در سه سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی تحلیل کرد، یادآور شد: موقعیت ویژه خاورمیانه از گذشته تا امروز خود بسترساز بی ثباتی بوده و بطور مشخص نا آرامی های امروز در منطقه بیش از هر چیز حاصل دخالت های آمریکا است.
ملکی گفت: امریکا از مدتها پیش بازیگر اصلی تحولات در منطقه خاورمیانه است و این در حالی است که ایران و ترکیه نیز بازیگران اصلی منطقه ای بوده و کردها و عرب های شیعه و سنی هم به عنوان بازیگران داخلی در تحولات خاورمیانه نقش دارند.
وی تصریح کرد: سیاست های داخلی، منطقه ای و بین المللی که در بسیاری از اوقات در تضاد با هم هستند عامل اصلی ظهور تابلو پیش رو در خاورمیانه است.
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: دستیابی و تسلط بر منابع انرژی منطقه و تبدیل شدن آن به مرکز ترانزیت انرژی جهان از جمله زوایای پنهان شرایط بحرانی کنونی است و به همین دلیل، حفظ هوشیاری و تصمیم سازی قبل از آنکه بحران، شرایط خود را به ما تحمیل کند عامل اصلی کاهش آسیب پذیری از بحران به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، ظهور داعش یک شبه نبوده و بحران مرتبط با آن یک شبه پایان نخواهد یافت.
ملکی گفت: با توجه به بستر آماده خاورمیانه، آمریکا ، مجموعه غرب و برخی کشورهای منطقه در ظهور داعش نقش محوری داشته اند و ضمن هماهنگی و تقسیم کار میان خود در ارتباط با داعش اهداف خاصی را نیز دنبال می کنند.
وی افزود: در همین ارتباط باید گفت تضاد منافع و ملاحظات خاصی چون اعمال فشار بر ترکیه، عامل اشاره اخیر «جان کری» وزیر خارجه امریکا به فروش نفت توسط داعش از طریق ترکیه بود. اظهارات اخیر «جو بایدن» معاون رییس جمهوری امریکا در مورد نقش ترکیه، عربستان و امارات در ظهور داعش نیز دارای اهداف مختلف و چند بعدی است.
به گفته این تحلیلگر مسائل منطقه، آمریکا بازی چند بعدی با سناریوهای متفاوت و جایگزین برای شرایط مختلف منطقه دارد که نباید نسبت به آنها غافل بود.
وی با بیان اینکه کردها دیروز برنده شرایط منطقه بودند و امروز قربانی آن، خاطرنشان کرد: این قربانی شدن و ظهور داعش می تواند توجیه گر دخالت های بیشتر و تحمیل شرایط خاصی باشد که در نهایت خود به تغییر مرزها بیانجامد.
ملکی با تاکید بر جایگاه ویژه کردها در تحولات کنونی منطقه گفت: امروز بخش مهمی از پیچیدگی های منطقه و رقابت های مترتب بر آن در کوبانی تبلور یافته است. مردم منطقه شاهد بازی چند سویه غرب و متحدین نزدیک آن در کوبانی هستند که مسلما تاثیرات این موضوع در ذهن آنان مانده و می تواند تاثیرگذار بر تحولات آینده باشد.
وی در باره نقش ترکیه در ظهور داعش و تحولات اخیر گفت: احزاب مخالف دولت ترکیه در پارلمان این کشور بارها با ارایه اسناد اعلام کرده اند که آنکارا در سطوح مختلف عامل تقویت داعش و صدور تروریسم به سوریه و عراق بوده است.
ملکی افزود: در حال حاضر نیز که رییس جمهوری ترکیه از آمادگی سیاسی و نظامی این کشور برای مبارزه با داعش خبر داده همچنان سیاست ترکیه نسبت به داعش مبهم است.
وی یادآور شد: «رجب طیب اردوغان» در حالی «پ.ک.ک» را با داعش یکسان تلقی می کند که با پ.ک.ک و «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی آن در حال مذاکره است.
این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در مجموع، به نظر می رسد ترکیه دچار شرایط بسیار دشواری است. از یک سو «بشاراسد» دوماهه (آن چیزی که ترک ها در مورد سقوط اسد پیش بینی کرده بودند) سقوط نکرد و از سوی دیگر مذاکرات صلح با خطر مواجه شده است.
ملکی گفت: تصحیح اشتباهات و حرکت در مسیر همکارهای منطقه ای می تواند به خروج ترکیه از شرایط سخت کنونی کمک کند.
وی یادآور شد: بسیاری از کردهای ترکیه عامل شرایط رخ داده در کوبانی را آنکارا دانسته و در اعتراض به آن در مناطق کردنشین و شهرهای چون استانبول و آنکارا دست به اعترضات وسیع زده اند که درگیریهای حاصل از آن تاکنون تعداد زیادی کشته و مجروح به همراه داشته و دولت ترکیه را مجبور به اعلام حالت فوق العاده در پنج شهر کردنشین این کشور کرده است.
ملکی هشدار داد: جنس اعتراض کردهای معترض به سیاست های ترکیه در قبال کوبانی با معترضان گزی پارک (پارکی که در سال گذشته موجب اعتراض مردم استانبول به دولت آن کشور شد) متفاوت است و می تواند تبعات مختلف برای ترکیه داشته باشد.
وی با اشاره به سیاست مبهم آنکارا در قبال وضعیت پیچیده کوبانی گفت: حوادث و اعتراضات در ترکیه نشان می دهد که بحران سوریه و عراق قابلیت گسترش به منطقه را داشته و دارد و این در حالی است که ناامنی و بی ثباتی به سود هیچ کشوری نیست و نباید از عنصر امنیت برای رسیدن به اهداف سیاسی سود جست.
ملکی در پاسخ به این سوال که پس از نزدیک شدن داعش به مرزهای ترکیه، این کشور خواستار ایجاد منطقه ی حایل و منطقه پرواز ممنوع شده است. نظر شما در این زمینه چیست؟، اظهارداشت: داعش دارای نیروی هوایی نیست و کردهای معترض به سیاست های ترکیه که در پارلمان این کشور حضور دارند اعتقاد دارند هدف از طرح منطقه حایل ، ایجاد یک منطقه امن برای داعش، جلوگیری از تقویت موقعیت کردها در سوریه ، و تضعیف حاکمیت دمشق بر این مناطق است.
این کارشناس مسائل منطقه گفت: در این شرایط، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار منطقه باید با هماهنگی و نزدیکی سیاست های خود به ایجاد ثبات در آن کمک کنند.
وی تصریح کرد: در این میان هیچگاه نباید از اهداف کلان غرب غافل شد زیرا به نظر می رسد ایجاد چالش و درگیری میان ایران و ترکیه از اهداف اصلی آمریکا در مدیریت بحران در منطقه است.
ملکی گفت: درگیری و ایجاد چالش مذهبی در قالب شیعه و سنی، توطئه آمریکا و اسرائیل بوده و هیچیک از کشورهای منطقه نباید با اظهارات و تصمیمات محاسبه نشده به آن دامن بزنند بلکه باید با آگاهی از این هدف راهبردی واشگتن، با هوشیاری و سعه صدر بر مدیریت حل بحران متمرکز شوند.
کوبانی (عین العرب) شهری کردنشین در شمال سوریه است که چندی است به محور مقاومت در برابر تروریست های داعش تبدیل شده است.
کوبانی، در طول هفته های گذشته در مرکز توجه های بین المللی قرار گرفت. نیروهای "داعش" حملات خود برای اشغال این شهر را از نیمه سپتامبر –شهریور ماه - آغاز کردند و باعث شدند حدود 200 هزار تن از ساکنان این شهر بر اثر این حملات از مرز عبور کرده و وارد ترکیه شوند.
شبس**1708**1613**1551


19/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن