تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805893186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگارخانه ممیز میزبان آثار استاد نامی پتگر شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: 3 خبر از خانه هنرمندان؛ نگارخانه ممیز میزبان آثار استاد نامی پتگر شد ایرنا - تهران - چهل و سومین نشست پژوهشی هنر با نکوداشت زنده یاد نامی پتگر، نقاش و مدرس، با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و نشریه تندیس در خانه هنرمندان ایران برگزار و نگارخانه ممیز نیز میزبان آثار استاد نامی پتگر شد.


به گزارش جمعه گروه فرهنگی ایرنا، همزمان با برگزاری این نشست با اجرای محمدحسن حامدی سردبیر نشریه تندیس و سخنرانی بهنام کامرانی منتقد هنری، هادی سیف نویسنده و پژوهشگر هنرهای تجسمی و مرسده لسانی همسر استاد نامی، نمایشگاهی از آثار، اسناد و عکس های این هنرمند در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
در ابتدای این نشست پژوهشی هنر که با محوریت نامی پتگر برگزار شد، سردبیر نشریه تندیس گفت: چهل و سومین نشست پژوهشی هنر را با یاد یکی از چهره های شاخص هنر معاصر ایران زنده یاد استاد نامی پتگر، هنرمند برجسته ای که تنها راه جستجو در زندگی را از مجال هنر یافت اما فقط در هنر خاص خودش که نقاشی بود وقفه نکرد بلکه هنرهای دیگری را هم در زندگی اش جستجو کرد؛ آغاز می کنیم.
«محمدحسن حامدی» افزود: استاد نامی پتگر موسیقی شناس برجسته ای بود، ادبیات را به خوبی منتقدان برجسته ادبی خودش می شناخت و در نقاشی نیز یکی از برجسته ترین چهره های هنر معاصر ما محسوب می شود.
حامدی اضافه کرد: نشست پژوهشی هنر به این نیت برگزار می شود که بتوانیم آنچه را که از یک هنرمند می شود جستجو کرد در یک مجموعه جمع کنیم، بخشی از آن را احیانا ارائه بدهیم مثل نمایشگاهی که بعد از این مراسم افتتاح می شود، بخش هایی از آن هم بماند تا کسانی از راه برسند و در این زمینه ها پژوهش کنند.
در ادامه این نشست «بهنام کامرانی» منتقد هنری گفت: متاسفانه یکی از خلاء هایی که ما در هنرهای تجسمی داریم کمبود نویسنده و همینطور منابع مکتوب است و اینکه جایگاه دستاوردهای هر هنرمند مشخص نمی شود. امیدوارم که با صحبت های کوتاهم بتوانم فتح بابی باشم برای دستاوردهایی که نامی پتگر در نقاشی ایران به وجود آورد.
وی افزود: پتگر در تلفیق و به روز کردن سنت های نقاشی دقت زیادی داشت. چه در مورد نقاشی شرق به ویژه نقاشی ایران و نگارگری و چه دستاوردهای کلاسیک نقاشی غرب و از قضا آن چیزی که در نقاشی غرب، تاکید داشت.
کامرانی با غنیمت دانستن نمایشگاه آثار، اسناد و عکس های نامی پتگر، اضافه کرد: برای دیدن این همه ظرافت در کارهای پتگر باید این آثار را با دقت بیشتری دوباره و دوباره دید خصوصا نسل جوان که کارهای او را یا ندیده اند و یا از نزدیک ندیده اند، این نمایشگاه فرصت غنیمتی محسوب می شود که می توانند کارهای ایشان را از نزدیک ببینند.
در ادامه این نشست، «هادی سیف» نویسنده و پژوهشگر هنرهای تجسمی، به ویژگی های شخصیتی نامی پتگر اشاره کرد و گفت: آشنایی من با نامی پتگر از انتشار کتابم درباره استاد علی اکبر صنعتی، آغاز شد. پیش از آن من آثار او را دنبال می کردم اما از نزدیک او را ندیده بودم. به طریقی کتاب به دستش رسیده بود و بعد از آن طی تماسی قرار ملاقاتی گذاشتیم، در یک روز پاییزی در منطقه دربند، سال 1367 یا 68 بود.
این پژوهشگر افزود: وقت دیدار، مردی لبخند به لب آمد که پیش از سلام، آشنایی را خبر می داد، ساده و آراسته پوش بود، شمرده حرف می زد، او مانند تابلوهایش در یک سکوت پر از معنا به سر می برد.
این نویسنده اضافه کرد: نامی اعتقاد داشت نقاشی تفنن نیست، هویت تاریخی یک ملت است. در دیدارها متوجه پرسه های نامی برای پیدا کردن راهی در بیان نوی نگارگری ایران، شدم. متوجه شدم دانش وسیعی در مکاتب هنری دارد و عاقبت به عنوان نماینده هنرمندان هنر شرق و هنر آمیخته با عرفان شرق قصد دارد، واقعه ای را تعریف کند و آن حکایت عشق است. او به عنوان یک پژوهشگر رسالت نقاشی کردن را انجام می دهد.
در ادامه این نشست «مرسده لسانی» همسر زنده یاد نامی پتگر گفت: برای بسیاری از شما نام نامی پتگر، نامی به یاد ماندنی بوده و هست اما شاید برخی از عزیزان نسل جدید ما با زندگی نامه و آثار او آشنایی کمتری داشته باشند.
وی در ادامه با روایت مختصری از زندگینامه پتگر، اظهار داشت: او با سیستم آموزش کلیشه ای و معمول اغلب استادان هنری به مخالفت پرداخت. نقاشی را از شیوه رئالیسم پدر وعموی خود آغاز و در چهره پردازی مهارت بی نظیری یافت و بعدها به ناتورالیسم تغزلی و مینیاتور و نگاه سمبولیک عارفانه رسید.
این شاعر گفت: پتگر وفاداری به خاطره قومی و لزوم تلفیق میراث بیان تصویری شرق و غرب و نیز لزوم ترکیب ارزش های کلاسیک و معنویت ایام گذشته را برای عبور از بحران مدرنیسم و ورود به پسامدرنیسم و حتی حرکت های بعدی دنیای هنر ضروری؛ و خودشناسی و سیر و سلوک عرفانی و دیدن بدون پیش فرض و بدون قضاوت را برای پویایی و تعالی ذهن هنرمند لازم می دانست.
در پایان این نشست، فیلمی درباره زندگی و آثار زنده یاد نامی پتگر به کارگردانی هومن حسنی پخش شد و در ادامه نمایشگاه آثار، اسناد و عکس های این هنرمند در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

** هفته فرهنگی لرستان در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود
هفته فرهنگی استان لرستان، در نگارخانه های تابستان، بهار، نامی و فضای بیرونی خانه هنرمندان ایران فردا (شنبه) با حضور جمعی از مقامات و هنرمندان این استان افتتاح می شود.
این هفته فرهنگی با هدف شناساندن ظرفیت های مختلف هنری، فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، تاریخی و صنعتی لرستان در فضاهای مختلف پارک ایرانشهر و خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
این برنامه را شهرداری خرم‏آباد با همکاری استانداری لرستان و سایر دستگاه‏های مرتبط این استان با شهرداری تهران به خصوص شهرداری های مناطق 6 و 19 و خانه هنرمندان ایران برگزار می کند.
قرار است 50 غرفه هنری، 20 غرفه اداری، سه نمایشگاه معرفی سرداران شهید لرستان، مفاخر لرستانی و آثار هنرمندان این استان در این هفته در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته ‏شود.
برای برگزاری این هفته، برنامه هایی از جمله نشست هایی در خصوص زبان لری، از متل تا رمان درباره ادبیات بومی قوم لر، شب شعر لری و تاریخ لرستان از ایلام تا پارینه سنگی تدارک دیده شده است.

** مرضیه برومند عروسکی ها را به خانه هنرمندان ایران آورد
دو نمایشگاه بخش جنبی پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک با حضور حمید جبلی، مجید سرسنگی و ابراهیم حسینی در نگارخانه های زمستان و میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
نمایشگاه 50 سال پوستر تئاتر عروسکی و نمایشگاه عکس های حمید جبلی با عنوان «به یاد گذشته» پس از برگزاری در تئاترشهر و کاخ گلستان، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
در افتتاح نمایشگاه «به یاد گذشته» که در آن عکس های حمید جبلی از پشت صحنه سریال «خونه مادر بزرگه2» به کارگردانی مرضیه برومند در سال 1367، به نمایش گذاشته شده بود، موسیقی این سریال نیز به همراه بخشی ازصدای عروسک ها پخش می شد که با استقبال تماشاگران همراه بود.
همزمان با نمایشگاه حمید جبلی نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر عروسکی نیز در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران، افتتاح شد.
در این نمایشگاه عکس هایی از سیامک زمردی مطلق، ابراهیم حسینی، رضا موسوی، سید ضیاء صفویان و پوسترهایی از قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، عباس سارنگ، کیانوش غریب پور، بهزاد غریب پور، ابولفضل همتی آهویی به نمایش گذاشته شده است.
این دو نمایشگاه تا 24 مهر در خانه هنرمندان دایر خواهد بود.
فراهنگ**7537**1601**


18/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن