تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798380538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم‌ها سرانجام به حقایق سوریه باز شدند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: چشم‌ها سرانجام به حقایق سوریه باز شدند


پس از اتهامات اوباما علیه بشار اسد،در داخل دستگاه اطلاعاتی آمریکا نیز برخی از تحلیلگران سیا در مورد این اتهامات تردید داشتند و پس از آنکه بازرسان سازمان ملل، بی‌گناهی وی را به اثبات رساندند، هنوز هم عده‌ای هستند که به اشتباه خود اعتراف نمی کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "کنسرسیوم نیوز" در مقاله‌ای به قلم "رابرت پری"‌ می‌نویسد: در اواخر تابستان 2013، مقامات واشنگتن، بدون هیچ دلیل محکمه پسندی، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را به قتل عام صدها تن از غیرنظامیان سوری در نزدیکی شهر دمشق، با استفاده از موشک‌های حاوی گاز سمی سارین، متهم کردند.

***اصرار «واشنگتن پست» بر لزوم راه‌اندازی حملات تنبیهی اوباما علیه دولت بشار اسد تمام مقامات واشنگتن، هر توضیح دیگری را در تفسیر حوادث 21 آگوست 2013، مردود می شمردند. حتی «دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس بخش امنیت ملی روزنامه «واشنگتن پست» نیز در مطلبی به توضیح لزوم راه‌اندازی حملات تنبیهی اوباما علیه دولت بشار اسد، در واکنش به زیر پا گذاشتن خط قرمز اوباما در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی، پرداخت.
یک هفته پس از حملات گاز سارین در سوریه، «ایگناتیوس» نوشت: وقتی مردم در مورد اعتبار قدرت آمریکا تردید کنند، دنیا چگونه به نظر خواهد رسید؟ متاسفانه ما این مسئله را در سوریه و دیگر کشورها شاهد هستیم؛ کشورهایی که رهبران آن‌ها دریافته‌اند که می‌توانند بدون آن که هزینه‌ای متحمل شوند، از آمریکا سرپیچی کنند.

*** عده معدودی از غربی‌ها، در مورد اتهامات مقامات واشنگتن به بشار اسد، در خصوص استفاده از گاز سارین، ابراز تردید کردند این روزنامه‌ نگار در ادامه می‌نویسد: استفاده از قدرت نظامی برای حفظ اعتبار یک کشور، شاید ایده‌ای منسوخ به نظر برسد اما در دنیای واقعی که ما در آن زندگی می‌کنیم، ایده کاملا مناسبی است. در هفته‌های اخیر معلوم شده که رئیس‌جمهور اوباما ... باید نشان دهد که عبور از «خط قرمز» آمریکا، عواقبی دارد. در غیر این صورت، انسجام نظام جهانی، از بین خواهد رفت.
در آن زمان، تنها عده معدودی از غربی‌ها، در مورد اتهامات مقامات واشنگتن به بشار اسد، در خصوص استفاده از گاز سارین، ابراز تردید کردند. زیرا اگر بشار اسد از این گاز استفاده کرده بود، دلیلی نداشت که وی از بازرسان سازمان ملل برای بررسی و تحقیق در خصوص حملات سلاح‌های شیمیایی، دعوت کرده و سپس، حمله بزرگتری را درست در فاصله چند مایلی هتل بازرسان سازمان ملل، راه‌اندازی کند.

*** حتی در داخل دستگاه اطلاعاتی آمریکا نیز برخی از تحلیلگران سیا در مورد اتهامات آمریکا علیه اسد، تردید داشتند
«رابرت پری» در ادامه اشاره می‌کند که حتی در داخل دستگاه اطلاعاتی آمریکا نیز برخی از تحلیلگران سیا در مورد این اتهام تردید داشتند و حدس می زدند که در مورد وجود تعداد بیشتری از راکت‌های حاوی گاز سارین و همینطور وسعت حمله، اغراق شده است. اما شاید دلیل اصلی تردید بر نتیجه‌گیری عجولانه واشنگتن در متهم ساختن اسد، اتفاقاتی است که در طول دو سال گذشته در داخل جنبش تروریستی سوریه رخ داده است؛ برای مثال، افراط‌گرایی بیش از حد خشونت آمیز آن‌ها برای دستیابی به هدف خود یعنی سرنگونی بشار اسد و تاسیس حکومت ــ به اصطلاح اسلامی ـــ در دمشق.

*** «تغییر نظام» در سوریه، مدت‌ها بود که در راس دستور کار نومحافظه‌کاران و همینطور رژیم صهیونیستی قرار داشت اکثر سیاستمداران و کارشناسان در واشنگتن، به علت تاریک‌اندیشی تحمیل شده توسط تبلیغات نومحافظه کارانه که اصرار داشت، تنها راه قابل قبول برای قضاوت در مورد جنگ داخلی سوریه، در نظر گرفتن بشار اسد به عنوان «فرد شرور» و معارضان سوری به عنوان «انسان‌های خوب» بود، این تغییر را احساس نکردند.
جدا از این‌ها، «تغییر نظام» در سوریه، مدت‌ها بود که در راس دستور کار نومحافظه‌ کاران و همینطور رژیم صهیونیستی قرار داشت. آن‌ها خواستار عزل اسد بودند، چرا که وی متحد ایران و حزب الله بود.

*** بی‌گناهی بشار اسد در حملات شیمیایی در سوریه به اثبات رسید بنابراین، این تصور که به احتمال زیاد، برخی از گروه‌های تروریست خطرناک با کشتن غیرنظامیان بی‌گناه، سعی در تحریک ارتش آمریکا برای حمله به پدافند هوایی بشار اسد  و در نتیجه هموار کردن مسیر برای پیروزی تروریست‌ها را داشتند، خارج از چارچوب پذیرفته شده مقامات واشنگتن بود.
سوریه

سوریه

سوریه

با این حال، در طول یک سال گذشته، واقعیت دست کم تا اندازه‌ای به اثبات رسیده است. در حال حاضر اتهام استفاده از گاز سارین، به بشار اسد، تا حد زیادی در نتیجه گزارش تحقیقات سازمان ملل بر روی تنها یک موشک، منتفی شده و دانشمندان مستقل نتیجه‌گیری کردند که موشک حاوی گاز سارین، با برد حداکثر حدود 2 کیلومتر پرتاب شده است و این یعنی، موشک مورد نظر، نمی‌تواند از پایگاه مظنون که حدود 9 کیلومتر با محل فرود موشک فاصله دارد، پرتاب شده باشد.

*** هنوز هم عده‌ای هستند که به اشتباه خود اعتراف نمی‌کنند «سیمور هرش»، خبرنگار تحقیقی نیز از طریق منابع تراز اول خود متوجه شد که در داخل جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز، سوء ظن‌ها متوجه تروریست‌ها شده است. اما اغلب «افراد مهم» در سیستم اداری آمریکا، از جمله سردبیران روزنامه‌های «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست»، هنوز هم اصرار دارند که اسد مسئول راه‌اندازی حملات شیمیایی بوده است. این‌ها کسانی‌هستند که به راحتی به اشتباه خود اعتراف نمی‌کنند. با این وجود،‌ در طول یک سال گذشته، الگوی صرف برای تعبیر جنگ سوریه، در حال تغییر است. در سپتامبر 2013، بسیاری از تروریست‌های سوریه، اپوزیسیون سیاسی را رها کرده و به نیروهای جهادی تندرو از جمله جبهه النصره، وابسته به سازمان القاعده پیوستند.

*** گروه تروریستی داعش، فعالیت خود را پس از حمله نظامی آمریکا در سال 2003 به عراق، آغاز کرد در فوریه 2014، یک نیروی جهادی دیگر موسوم به داعش، که حتی بسیار وحشی‌تر از گروه‌های قبلی بود و خود را «دولت اسلامی عراق و سوریه» می‌نامید، به وجود آمد. این گروه، استراتژی خشونت‌آمیز خود را برای مرعوب ساختن رقبا و مخالفان خود در خاورمیانه، ترویج داد.
گر.ه تروریستی داعش

گروه تروریستی داعش
گروه تروریستی داعش، فعالیت خود را پس از حمله نظامی آمریکا در سال 2003 به عراق، آغاز کرد. در آن زمان، یک شخص اردنی به نام «ابو موساب الزرقاوی»، «القاعده» را در عراق سازماندهی کرد. این گروه، یک گروه شبهه نظامی سنی بود که با اعمال فوق وحشیانه، شیعیان عراق را مورد هدف قرار می‌داد و مساجد را نابود می‌ساخت و یک جنگ فرقه‌ای شدید را در سراسر عراق به راه انداخته بود.

*** القاعده پیش از ظهور مجدد در جنگ داخلی سوریه، در کشور عراق از نظر‌ها پنهان شد
  پس از مرگ «زرقاوی» در سال 2006  و جدایی سنی‌های میانه‌رو از این گروه ( القاعده)، پیش از ظهور مجدد در جنگ داخلی سوریه، در کشور عراق از نظر‌ها پنهان شد و سپس خود را در سوریه، در قالب گروه داعش  بازسازی کرد و در تابستان گذشته، با قدرت مخرب‌تری به عراق بازگشت.
بنابراین، با توجه به جنایاتی که اعضای داعش، از قتل عام مردم بی‌گناه گرفته تا سر بریدن اسرای خارجی، مرتکب شده، هیچ بعید نیست که برخی از تروریست‌ها سوری نیز به اندازه‌ای سنگدل و بی‌رحم باشند که گاز سارین تهیه کرده و با این امید که بشار اسد را متهم کنند، حمله‌ای مرگبار در نزدیکی دمشق راه‌اندازه کنند و موجب کشته شدن عده زیادی از مردم بی‌گناه شوند.

*** آمریکا، ترکیه، قطر، عربستان سعودی و اردن، با حمایت از تروریست‌ها، به ظهور داعش کمک کردند حتی «ایگناتیوس»، تحلیلگر روزنامه «واشنگتن پست» نیز، به جنبش شورشیان سوریه و سازمان‌های اطلاعاتی مختلفی که پول و اسلحه مورد نیاز تروریست‌ها ـــاز جمله دریچه تازه‌ای را در مورد کمک‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی، ترک و عرب، به پیدایش داعش، باز کند ـــ را تامین می‌کردند و آن‌ها را آموزش می‌دادند، با تردید بیشتری می‌نگرد.
«ایگناتیوس» روز جمعه در مطلبی، نه تنها «مخالفان سوری»، بلکه «کشورهای خارجی مثل آمریکا، ترکیه، قطر، عربستان سعودی و اردن را که از تروریست‌ها در داخل سوریه حمایت و پشتیبانی می‌کردند را مقصر دانست. به عقیده وی، «این نقشه زیرکانه، پیچیده و شوم خارجی، کمک کرد که درب‌ها به روی تروریست‌های گروه داعش باز شده و منطقه با تهدید بزرگی مواجه شود.»

*** تصویر اولیه مخالفان سوری گمراه کننده بود «ایگناتیوس» در مقاله خود اذعان کرد که تصویر اولیه مخالفان سوری به عنوان یک جنبش بومی اصلاح‌طلبان آرمان‌گرا، گمراه کننده بود. وی می‌نویسد: از ابتدای اقدام علیه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سال 2011، سوریه صحنه جنگ نیابتی قدرت‌های منطقه، شامل ترکیه، عربستان سعودی و قطر بوده است که همگی خواستار سرنگونی بشار اسد بوده‌اند و در عین حال، با یکدیگر نیز به عنوان رقبای منطقه‌ای، رقابت می‌کردند.
از جهات مختلف، هر سه این کشورها، پول و اسلحه مورد نیاز  را تامین کردند که در نهایت به دست افراطی‌ها افتاد... در سال 2013، آمریکا، عربستان سعودی، و اردن، برای آموزش و تجهیز این تروریست‌ها، در یک اردوگاه مورد حمایت سیا در کشور اردن، به آ‌ن‌ها پیوستند. اما این برنامه از انسجام خوبی برخوردار نبود.

*** تلاش‌های خارجی برای تجهیز و آموزش تروریست‌ها سوری، بیش از دو سال پیش در شهر استانبول آغاز شد خبرنگار «واشنگتن پست» در ادامه می‌گوید:‌ «فرماندهان تروریست‌ها سوری، مسئول این ساختار نامنسجم بودند. اما این هرج و مرج، با دخالت قدرت‌های خارجی که با سوریه به عنوان مکانی برای جولان سرویس‌های اطلاعاتی خود برخورد کردند،‌ بدتر شد. مداخله بدبینانه این کشورها، یادآور مداخلاتی است که در لبنان، افغانستان، یمن، عراق و لیبی صورت گرفت و به تشدید جنگ‌های داخلی این کشورها کمک کرد.
«ایگناتیوس»، ماجرای اینکه چطور سوریه به صحنه جنگ سرویس‌های اطلاعاتی رقیب تبدیل شد را از زبان منابع خود در استانبول و شهر ریحانلی، یک منطقه عملیاتی تروریست‌ها در مرز ترکیه و سوریه، توضیح می‌دهد. به گفته این منابع، تلاش‌های خارجی برای تجهیز و آموزش تروریست‌ها سوری، بیش از دو سال پیش در شهر استانبول آغاز شد. در این شهر، یک «مرکز عملیات‌های نظامی» ابتدا در هتلی در نزدیکی فرودگاه شهر ایجاد شد.

*** ترک‌ها و قطری‌ها اصرار دارند که حمایت آن‌ها از گروه‌های افراطی جبهه النصره یا داعش، تعمدی نبوده است یکی از اشخاص مهم، یک عامل قطری بود که به مسلح کردن شورشیان لیبیایی برای سرنگونی قذافی کمک کرده بود. افراد مهمی به نمایندگی از سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و عربستان سعودی، با قطری‌ها همکاری می‌کردند. اما وقتی که ترک‌ها و قطری‌ها شروع به حمایت از مبارزان داعش کردند، انسجام داخلی مرکزعملیات‌های نظامی در استانبول، تضعیف شد.
  این نیروهای جهادی، به عنوان مبارزانی جسورتر و سرسخت‌تر ظاهر شدند و موفقیت آن‌ها، حمایت بیشتری را به سوی خود جلب کرد. ترک‌ها و قطری‌ها اصرار دارند که حمایت آن‌ها از گروه‌های افراطی جبهه النصره یا داعش، تعمدی نبود و ادعا می‌کنند که اسلحه‌ها و پولی که به نیروهای معارض میانه‌رو می‌فرستادند، به دست این گروه‌های تروریستی افتاده است.

*** حمایت از تروریست‌های وابسته به القاعده «ایگناتیوس»، از زبان یک منبع اطلاعاتی عرب، ‌در مورد افزایش این گروه‌های افراطی نقل می‌کند که وی وقتی به یک افسر قطری در این مورد هشدار داد، او در پاسخ گفت که اگر دادن اسلحه به سرنگونی بشار اسد کمک کند، من حتما این کار را می‌کنم. به گفته این منبع اطلاعاتی عرب، در نتیجه این اقدامات، «گروه‌های اسلامگرا، بزرگتر و قویتر شدند.
بر مبنای چنین اطلاعاتی، ایده تهیه گاز سارین توسط تروریست‌ها، همانطور که «هرش» گزارش کرد، این کار احتمالا با کمک نیروهای اطلاعاتی ترکیه صورت گرفت  و راه‌اندازی حمله‌ای تحریک‌آمیز با هدف تحریک ارتش آمریکا برای حمله به ارتش سوریه و هموار ساختن مسیر پیروزی، کم کم منطقی به نظر رسید.

*** اعتراف رژیم صهیونیستی به حمایت از «آدم‌های بد» گذشته از این‌‌ها، تبلیغات زیادی صورت گرفت که حمله آمریکا به سوریه را توجیه می‌کرد و مخالفان را به کنار می‌راند. رژیم  نیز موضع مشابهی در قبال سوریه اتخاذ کرد و حتی برای سرنگونی بشار اسد و صدمه زدن به متحدان ایرانی وی، خواهان پیروزی افراطگرایان القاعده بود.
 ***یک بار دیگر، چشم‌های آمریکا در برابر حقیقتی ناخوشایند بسته ماند بدین ترتیب، خطری که از سوی افراط گرایان سنی وجود داشت، دست کم گرفته شد و تمام توجهات برای سرنگونی بشار اسد متمرکز شد. بنابراین تعجبی نداشت که متفکران و مقامات واشنگتن، از ایجاد جبهه‌ای جدید در داخل خاک عراق، توسط داعش، غافلگیر شوند. یک بار دیگر، چشم‌های آمریکا در برابر حقیقتی ناخوشایند بسته ماند.
اما نوحافظه کاران آمریکایی، به افتضاحی که در سوریه به ایجاد آن کمک کرده بودند، کاری ندارند. در حال حاضر آن‌ها مشغول بازسازی روایت کهنه متهم کردن اوباما به تعلل بیش از حد برای مسلح کردن تروریست‌ها سوری و اصرار به وی برای نابود کردن نیروی هوایی سوریه و ایجاد منطقه پرواز ممنوع هستند تا به پیشروی تروریست‌ها در دمشق کمک کنند. نویسنده این مقاله معتقد است که این اطلاعات می‌تواند دریچه تازه‌ای را در مورد کمک‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی، ترک و عرب، به پیدایش داعش، باز کند.
 


چهار شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن