تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805349180




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش واردات كالا‌هاي لوكس در سال اقتصاد مقاومتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: افزايش واردات كالا‌هاي لوكس در سال اقتصاد مقاومتي
آمار واردات گمرك در شش ماهه اول سال نشان مي‌دهد كه واردات خودروهاي خارجي 5/2برابر شده و چهار قلم اول واردات كه بيشترين سهم ارز‌بري را دارند، مواد خوراكي است.
نویسنده : مهران ابراهيميان 


به گزارش «جوان»، اين موضوع نشان مي‌دهد كه سياست‌هاي واردا‌تي و اقتصاد  نه تنها در مسير اقتصاد مقاومتي نيست بلكه بايد از سوي دولت يازدهم مورد بازنگري قرار گيرد.
بنابر اين گزارش، يكي از بندهاي مهم اقتصاد مقاومتي مديريت ‌ واردات به خصوص واردات كالاهاي لوكس است كه بايد با استفاده از سياستگذاري صحيح نسبت به دو موضوع مهم در حوزه واردات توجه ويژه داشت.
 به گزارش «جوان»، اين دو موضوع  عبارتند از مديريت ورود كالاهاي لوكس و حمايت توليدات داخلي در قبال كالاهاي مشابه. اما نگاهي به آمار واردات برخي كالاها نشان مي‌دهد كه دولت يازدهم نسبت به مديريت واردات بازنگري كرده و حداقل مانع رشد واردات برخي كالاهاي لوكس از قبيل خودرو و لوازم خانگي بشود.

 واردات همچنان روبه رشد
بر اساس آمار ارائه شده روي سايت گمرك واردات كشور همچنان در قياس با صادرات سرعت بيشتري دارد به نحوي كه طي شش ماهه اول سال واردات با 19هزار و 588 تن به لحاظ وزني 16/46 درصد، به لحاظ ريالي 26/35 درصد و به لحاظ دلاري 54/29 درصد افزايش يافته است. اين در حالي است كه در همين مدت صادرات به لحاظ وزني 1010 درصد، به لحاظ ريالي 78/24 درصد و به لحاظ دلاري 62/19 درصد است كه نشان از منفي بودن تراز تجاري دارد.
به عبارت بهتر در حالي كه واردات نسبت به سال گذشته 16/46 درصد افزايش يافته صادرات تنها 10/10 درصد افزايش يافته از آنجايي كه متوسط ارزش هر تن صادرات ما بسيار كمتر از ارزش متوسط هر تن واردات است، لذا بايد در اين‌باره و در چارچوب اقتصاد مقاومتي با احتياط بيشتري مسئولان  برنامه‌ريزي كنند، مگر آنكه نتيجه مذاكرات را قطعي و مثبت بدانند وگرنه با ادامه اين روند امكان بروز شوك جديد در پايان سال روي قيمت‌ها محتمل است.
 چرا واردات كالاهاي لوكس بيشتر شده است
نگاهي به آمار واردات خودرو تحت عنوان «‌وسايل نقليه با موتور پيستون درونسوز با حجم سيلندر بيش از هزار و 500 ليتر و كمتر از 3 هزار ليتر طي شش ماه اول امسال حكايت از آن دارد كه واردات اين نوع كالاهاي لوكس به 947 ميليون دلار رسيده است. همين رقم در سال قبل و مدت مشابه بر اساس آمار اعلامي گمرك كمتر از 372ميليوندلار بوده است كه نشان از افزايش بيش از 54/2 برابري دارد.
 اين واردات درحالي صورت گرفته كه سياست‌هاي اجراي اقتصاد مقاومتي در اسفند‌ماه 93در جلسه‌اي با سران سه قوه و مسئولان  اجرايي تبيين شده است و معلوم نيست چرا سياست‌هايي كه منجر به واردات بيشتر خودروهاي لوكس مي‌شود و باقيمانده از دولت قبلي است، همچنان در اين دولت نيز ادامه مي‌يابد.
 گفتني است نگاهي به آمار گمرك پيام ديگري را نيز به اقتصاد‌دانان و برنامه‌ريزان مي‌دهد زيرا چهار قلمي كه بيشترين آمار واردات را به خود اختصاص مي‌دهد در واقع به نوعي امنيت غذايي ما را در كنار افزايش واردات كالاهاي لوكس گوشزد مي‌كند، چراكه در ليست بيشترين كالاهاي وارد شده گندم با يك ميليارد و286 ميليون دلار رتبه اول، خودرو با 947 ميليون دلار رتبه دوم، برنج با 827 ميليون دلار رتبه سوم و ذرت دامي و خوراك دام با 381 ميليون دلار چهارمين كالاي وارداتي است كه بيشترين سهم ارز بري را دارد.

  مراقب برنامه ريزي ديگران باشيد
يك كارشناس حوزه صنعت لوازم خانگي نيز درباره كالاهاي لوكس در اين باره به خبرنگار ما گفت: خودرو تنها كالاي لوكسي نيست كه واردات آن در دستور كار است بلكه در صنعت لوازم خانگي بر اساس برآوردها سالانه حدود 6 هزار ميليارد تومان كالا از طريق گمرك و مبادي غير رسمي وارد ايران مي‌شود، در حالي كه توانايي توليد در ميان توليدكنندگان داخلي با حمايت و ساماندهي بازار داخلي نه تنها نيا‌ز داخلي را تأمين مي‌كند بلكه قادر به حضور در بازارهاي منطقه‌اي است.
 حميد رضا غزنوي در گفت‌و‌گو با «جوان» گفت: حجم واردات لوازم خانگي از خودروهاي لوكس بيشتر است اما چون مردم خودروهاي لوكس را در خيابان‌ها مي‌بينند لذا حساسيت نسبت به واردات آنها بيشتر شده است.
 وي با اشاره به اينكه تنها يكي از وارد كنندگان برند‌هاي كره‌اي در سال 2014 بيش از 360ميليارد تومان هزينه صرف تبليغات در ايران كرده است، گفت: متأسفانه برخي به دليل سود زياد تبليغات هم سعي در گذشتن عامدانه از موضوع واردات لوازم خانگي و به خصوص صوتي و تصويري دارند.
 وي با اشار‌ه به اينكه تحقق اقتصاد مقاومتي و گفتمان‌سازي براي اقتصاد مقاومتي با وضعيت فعلي بسيار سخت و محال به نظر مي‌رسد، گفت: 360 ميليارد تومان هزينه براي يك برند خارجي ديگر نه براي فروش بيشتر كه براي تخريب و تحقير توليدات با برندهاي داخلي است و لذا بايد مراقب برنامه‌ريزي ديگران براي بازارهاي داخلي كشور بود.
وي خاطر‌نشان كرد: نگاهي به آمارهاي گمركي نشانه و علامت مناسبي براي تجريه و تحليل است كه آيا سياستگذاري‌ها در چارچوب يا هم جهت با اقتصاد مقاومتي است يا نه‌؟

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن