محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843642565
برترین مستندهای تاریخ سینما
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: برترین مستندهای تاریخ سینما
بر مبنای نظرسنجی اخیر نشریه سینمایی سایت اند ساوند، پنجاه فیلم مستند برتر تاریخ سینما معرفی شد. در این نظرسنجی، ۳۴۰ منتقد، پژوهشگر فیلم مستند و فیلمساز شرکت داشته و بیش از هزار فیلم مستند به رای گیری گذاشته شد.
آفتاب: بر اساس کلیک این نظرسنجی، فیلم مستند صامت مردی با دوربین فیلمبرداری (ژیگا ورتوف ۱۹۲۹)، در صدر لیست فیلم های برگزیده قرار گرفت.
به گفتۀ نیک جیمز، سردبیر نشریۀ سایت اند ساوند، آنچه در مورد این نظرخواهی می توان گفت، حس تازه ای است که در آن است و نشان می دهد که فیلم مستند، یک نظم محدود نیست بلکه سرزمینی باز و وسیع و سرشار از کشف هاست.
با دیدن لیست فیلم های برتر، شاید این پرسش مطرح می شود که واقعا چه معیارهایی برای انتخاب بهترین فیلم های مستند تاریخ سینما در نظر بوده؟
آیا بهترین فیلم مستند، فیلمی است مثل فارنهایت ۹/۱۱ مایکل مور که جنبۀ انتقادی و بار سیاسی داشته باشد یا فیلمی است مثل شب و مه آلن رنه که اثری درخشان و شاعرانه دربارۀ و یک فاجعه بشری است و یا این که تنها موضوع فیلم مستند نیست که اهمیت و ارزش آن را تعیین می کند بلکه فرم و ساختار سینمایی آن نیز تعیین کننده است.
اینجاست که فیلمی صامت مربوط به دهۀ سی تاریخ سینما یعنی مردی با دوربین فیلمبرداری به عنوان برترین فیلم مستند همه اعصار انتخاب می شود و در صدر این فهرست می نشیند.
فهرستی که در آن خانه سیاه است فروغ فرخزاد در رده نوزدهم، کلوزآپ عباس کیارستمی در ردۀ سی و هفتم، تاریخ های سینمای گدار در ردۀ بیست و چهارم، پست شبانه بازیل رایت در ردۀ سی و سوم و پیروزی اراده لنی ریفنشتال در رده پنجاهم یعنی در انتهای لیست قرار می گیرد.
لیستی که نام برخی از مهم ترین سینماگران مستند از جمله جان گریرسن، ریچارد لیکاک، پل روتا، پر لورنتس، برت هانسترا، آلبر لاموریس، یوریس ایونس، کلود اوتان لارا و بسیاری دیگر در آن به چشم نمی خورد و جای فیلم های ارزشمندی چون رودخانه پر لورنتس (برنده بهترین فیلم مستند ونیز ۱۹۳۸)، یک ششم دنیا ژیگا ورتوف (که کریس مارکر آن را بهترین فیلم مستند تاریخ سینما می دانست)، المپیا (لنی ریفنشتال)، دربارۀ نیس(ژان ویگو) و داستان لوئیزیانا(رابرت فلاهرتی) در آن خالی است.
مدت هاست که سینمای مستند به قالبی مردم پسند تبدیل شده و از فضای محدود فیلمخانه ها، سینما تک ها و جشنواره ها فراتر رفته و در سطح وسیعی به نمایش درمی آیند و مورد توجه تماشاگران عام قرار می گیرند.
استیو جیمز، مستند ساز آمریکایی، چندی پیش گفته بود که ما در عصر طلایی مستند به سر می بریم.
بی تردید توسعه تکنولوژیک سینما، فراگیر شدن دوربین های دیجیتال، باعث تحولات تازه ای در فیلمسازی مستند شده و رویکردهای جدیدی در فیلم مستند به وجود آورده است.
اما نظرسنجی نشریۀ سایت اند ساوند نشان می دهد که هنوز برخی از فیلم های مستند کلاسیک تاریخ سینما مثل ورود قطار به ایستگاه برادران لومیر، مردی با دوربین فیلمبرداری، مردی از آران، شب و مه و نانوک شمالی، همچنان اهمیت و جایگاه ویژه خود را در تاریخ سینما حفظ کرده و در این زمینه بی رقیب مانده اند.
قطعا انتخاب مردی با دوربین فیلمبرداری، ساخته ژیگا ورتوف، مستندساز و نظریه پرداز برجسته سینما، به عنوان برترین فیلم مستند تاریخ سینما، انتخابی بسیار درست و هوشمندانه است. این فیلم، یکی از نخستین نمونه های فیلم های مستند تجربی (اکسپریمنتال) است؛ فیلمی که با رویکردی فوتوریستی ساخته شده و بیانگر تاثیر ورتوف از جنبش فوتوریسم روسیه اوایل قرن بیستم است.
• مردی با دوربین فیلمبرداری (ژیگا ورتوف-۱۹۲۹)
• شواه (کلود لانزمان- ۱۹۸۵)
• بدون آفتاب (کریس مارکر- ۱۹۸۲)
• شب و مه (الن رنه-۱۹۵۵)
• خط باریک آبی (ارول موریس-۱۹۸۹)
• وقایع نگاری تابستان (ژان روش و ادگار مورن-۱۹۶۱)
• نانوک شمالی (رابرت فلاهرتی، ۱۹۲۲)
• خوشهچینان و من (آنیس واردا، ۲۰۰۰)
• پشت سر را نگاه نکن (دی اِی پنیبیکر، ۱۹۶۷)
• باغهای خاکستری (برادران مِیزِلز، ۱۹۷۵)
شواه، مستند نُه ساعت و نیمه کلود لانزمن، نیز در کنار شب و مه آلن رنه، از مهم ترین اسناد تصویری به جای مانده دربارۀ فاجعه هولوکاست و قربانیان آن است؛ خاطرات مردان و زنان یهودی لهستانی که از اردوگاه ها و اتاق های گاز نازی ها جان سالم به در بردند و حالا خاطرات تلخ و دردناکشان را در برابر دوربین لانزمن روایت می کنند.
شب و مه آلن رنه نیز که با صدای ژان کایرول، از بازماندگان هولوکاست روایت می شود، سال ها بعد از سرد شدن آتش کوره های آدم سوزی هیتلر، ما را به فضای خالی آشویتس می برد. جایی که در و دیوار آن بر جنایت ها و ظلمی که بر مردان، زنان و کودکان یهودی رفته، شهادت می دهند. فیلمی به شدت تاثیرگذار که حس تماشای فیلمی ترسناک از زندگی ارواح را به بیننده منتقل می کند.
بدون آفتاب هم یکی از بهترین نمونه های «فیلم-مقاله» کریس مارکر، سینماگر تجربی، عکاس، نویسنده و شاعر مارکسیست فرانسوی است و قابلیت های بیانی تازه ای را در حوزه سینمای مستند معرفی می کند.
این فیلم، شرح سفرهای مارکر است که از سان فرانسیکو به آفریقا و از آنجا به ایسلند و ژاپن می رود. گفتار فیلم در قالب نامه هایی است که مارکر در سفرهایش نوشته و زنی آن را روی تصاویر فیلم می خواند.
ارول موریس، در فیلم خط باریک آبی، با استفاده از ساختار روایی فیلم های تریلر جنایی، با پرونده قتل افسر پلیس دالاس مواجه می شود و روایتی چند وجهی و پیچیده از نوع راشومون کوروساوا خلق می کند.
موریس با خط باریک آبی نه تنها قدم مهمی برای نجات جان یک متهم بیگناه محکوم به اعدام برداشت بلکه رویکرد تازه ای را در سینمای مستند بنا گذاشت که متکی بر بازسازی صحنه ها و رویدادها و استفاده از عناصر داستانی در خط روایی مستند فیلم و شکستن مرز قاطع بین فیلم داستانی و مستند بود.
مستند وقایع نگاری یک تابستان ساخته ژان روش (مردم شناس و فیلمساز) و ادگار مورن (جامعه شناس) که مقام ششم لیست نظرسنجی را کسب کرد، نمونه ای شاخص از سبکی سینمایی به نام سینما وریته است که هدف آن علاوه بر ثبت واقعیت جلوی دوربین، دریافت حقیقت پنهان شده در پس آن است.
این فیلم در تابستان ۱۹۶۰ در پاریس فیلمبرداری شده و فیلمسازان بدون داشتن هیچ فرضیۀ قطعی، با این پرسش کلیدی از مردم رهگذر در خیابان شروع می کنند: آیا شما خوشحال اید؟ در نهایت ژان روش و مورن، نماهای گرفته شده را به مصاحبه شوندگان نشان می دهند و واکنش ها و دیدگاه های آنها را نسبت به واقعیت حضورشان در برابر دوربین ثبت می کنند.
نانوک شمالی رابرت فلاهرتی، از مهم ترین نمونه های سینمای مستند انسان شناسانه است که با لحن شاعرانه ای ساخته شده و روایتگر زندگی مردی اسکیمو به نام نانوک است که با خانواده اش در منطقه ای سردسیر در شمال کانادا زندگی می کند. این فیلم، نمونۀ درخشانی از مبارزه و کشمکش انسان با طبیعت و تلاش او برای بقاست.
فیلم خوشه چینان و من ساختۀ آنیس واردا، سینماگر برجسته فرانسوی، مثل اغلب مستندهای واردا به زندگی شخصی او مربوط است و با صدای خود او و با لحن صمیمانه ای روایت می شود.
واردا با دوربین دیجیتال دستی اش حرکت کرده و جاده های فرانسه را زیرپا می گذارد و با خوشه چینان فرانسوی گفتگو می کند.
خوشه چینان و من با تصاویری که از نقاشی های فرانسوا میه و ژول برتون الهام گرفته شده و با تمرکز روی تم شکاف طبقاتی در جامعه فرانسوی، به بیان فقر، بی عدالتی و سختی کار خوشه چینی می پردازد.
به پشت سر نگاه نکن ساختۀ دی ای پنی بیکر، در مورد باب دیلن، خواننده اسطوره ای موسیقی و نمونه ای درخشان از ژانر مستندهای «مگس روی دیوار» (مستند نظاره گر) است.
فیلمساز، از طریق همسفر شدن با باب دیلن در تور هنری اش در بریتانیا و مشاهدۀ رابطۀ او با هوادارانش، ضمن مطالعۀ رفتار یک چهره محبوب هنری، تصویری واقع گرایانه از فرهنگ پاپ و جایگاه سلبریتی ها و نفوذ و تاثیرشان در جامعه ارائه می کند.
باغ های خاکستری (ردۀ دهم مستندهای برتر تاریخ سینما) ساختۀ برادران می زلز، از پیشگامان سینمای مستقیم آمریکاست که به زندگی روزمره یک مادر و دختر منزوی (نام هر دوی آنها ادی است) می پردازد که در منطقه ای به نام گِرِی گاردِنز (باغ های خاکستری) در حاشیه نیویورک زندگی می کنند.
مهم ترین ویژگی سبک مستند برادران می زلز، نزدیک شدن به شخصیت ها و ایجاد رابطه ای صمیمانه با آنها به منظور نفوذ به درون زندگی و خلوت آنهاست، سینمایی که به مشاهده و نظارت محض و نه دخالت فیلمساز در ماجرای جلوی دوربین اعتقاد دارد.
جیمز توبک، والتر سالس، اموس گیتای، تام اندرسن، کوین مک دانلد، مایکل آپتد، پل گرین گرس، آصف کاپادیا، پاول پاولیکوفسکی و پیتر دیویس از جمله فیلمسازان مطرحی هستند که در این نظر سنجی شرکت کرده اند.
به گزارش برترینها، از میان منتقدان و محققان سینمایی نیز نام برایان وینستن، جاناتان رزنبام، تاد مک کارتی، سوفی مایر، ادرین مارتین، پیتر براد شاو، جف اندرو و دیوید مک دوگال در لیست نظرسنجی سایت اند ساوند به چشم می خورد.
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]
صفحات پیشنهادی
برترین دنبالههای تاریخ سینما + عکس
نشریه سینمایی Empire منتشر کرد برترین دنبالههای تاریخ سینما عکس پس از ساخت یک فیلم موفق تصمیم به ساخت قسمتهای بعدی آن ریسکی است که میتواند موفقیت قسمت قبل را از اذهان پاک کرده و و پسرفت محسوب شود و یا بر عکس به اعتبار و آوازه فیلم قبلی بیفزاید نشریه سینمایی Empire دربرترین دنبالههای تاریخ سینما
پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۳۵ پس از ساخت یک فیلم موفق تصمیم به ساخت قسمتهای بعدی آن ریسکی است که میتواند موفقیت قسمت قبل را از اذهان پاک کرده و و پسرفت محسوب شود و یا بر عکس به اعتبار و آوازه فیلم قبلی بیفزاید به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نشریه سینمایی Empire دیک بررسی تاریخی در آستانه هفته دفاع مقدس؛ همه سهم سینمای کودک و نوجوان از حماسه دفاع مقدس
یک بررسی تاریخی در آستانه هفته دفاع مقدس همه سهم سینمای کودک و نوجوان از حماسه دفاع مقدسفیلمسازان سینمای ایران در فیلمهای مختلفی طی سه دهه اخیر تصویرگر نقش کودک و نوجوان در سالهای دوران دفاع مقدس بودهاند تصاویری که در بسیاری موارد به ثبت فیلمهایی ماندگار از این سینما انجامتصاوری جذاب از انیمیشن یخ زده ، دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما!
تصاوری جذاب از انیمیشن یخ زده دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما انیمیشن یخ زده به کارگردانی کریس باک و جنیفر لی برمبنای فیلمنامه جنیفر لی ساخته شده و کریستن بل آدینا منزل جاناتان گروف جش گد و سانتینو فونتانا بازیگرانی هستند که در نقش شخصیتهای این فیلم صحبت کرده اند انیمیپرافتخارترین بازیگران تاریخ سینما
پرافتخارترین بازیگران تاریخ سینما تاریخ سینما در طول حیات خود صحنه هنرمندی بسیاری از بازیگران در سراسر جهان بوده که به شخصیتهای گوناگون روی پرده نقرهای جان بخشیدهاند در این میان استعدادهایی فوقالعاده نیز در عرصه بازیگری بودهاند که مرز میان تخیل و واقعیت را برای مخاطب به حدمستندهای ورزشی در جشنواره سینماحقیقت
مستندهای ورزشی در جشنواره سینماحقیقت 1393-07-02 11 19 مستندهای ورزشی تولید سالهای 2013 و 2014 و درباره ورزش های فوتبال بوکس والیبال بدنسازی غواصی و موجسواریاند که در جشنواره سینماحقیقت نمایش داده میشوند «مستندهای ورزشی» یا Doxport عنوان بخش جدید هشتمین دورادینهو در رده دهم برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر ایران
ادینهو در رده دهم برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر ایران جام جم ورزشی لوسیانو ادینهو مهاجم برزیلی تراکتورسازی در بازی مقابل استقلال خوزستان هفتمین گل فصلش را به ثمر رساند و مجموع گل هایش در لیگ برتر ایران را به 61 رساند این بازیکن برزیلی که قبلاً 54 گل برای مس کرمان زده بود اکنونبا پروندههایی درباره تاریخ، سینما و روشنفکری نخستین شماره ماهنامه «فرهنگ امروز» منتشر شد
با پروندههایی درباره تاریخ سینما و روشنفکرینخستین شماره ماهنامه فرهنگ امروز منتشر شدبا گذشت ۲ سال از فعالیت پایگاه تحلیل و اطلاعرسانی فرهنگ و علوم انسانی نسخه مکتوب فرهنگ امروز نیز در قالب ماهنامه منتشر شد تا حضور جدی این نشریه در کنار دیگر نشریات اندیشهای کشور به خوبیتاریخچه سینماهای فعال و تعطیل شده اردبیل/ صفهای طولانی و خاطراتی که محو شد
استانها شمال اردبیل گزارش تصویری - تشریحی مهر تاریخچه سینماهای فعال و تعطیل شده اردبیل صفهای طولانی و خاطراتی که محو شد اردبیل - خبرگزاری مهر سینما در ایران و بویژه در استانهای کوچکی مثل اردبیل از مد افتاده است حتی با تمام پیشرفت ها و جاذبه هایش امروز پرده نمایش سینما دربخش مستندهای ورزشی در جشنواره سینماحقیقت
بخش مستندهای ورزشی در جشنواره سینماحقیقتمستندهای ورزشی یا Doxport عنوان بخش جدید هشتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت است که در آن منتخبی از بهترین فیلم های مستند ورزشی به نمایش درخواهد آمد به گزارش خبرگزاری فارس در این بخش جدیدترین آثار مستند خلاق از سراسر جهان که به نوعیجشنواره «سینماحقیقت» میزبان مستندهای ورزشی میشود
فرهنگ و هنر سینمای ایران جشنواره سینماحقیقت میزبان مستندهای ورزشی میشود مستندهای ورزشی یا Doxport عنوان بخش جدید هشتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت است که در آن منتخبی از بهترین فیلم های مستند ورزشی به نمایش درخواهد آمد به گزارش خبرگزاری مهر در این بخش جدیدترین آث«باشو غریبه کوچک» اثر ممتاز تاریخ سینمای ما است / گفتو گو با ابراهیم فروزش درباره بهرام بیضایی
باشو غریبه کوچک اثر ممتاز تاریخ سینمای ما است گفتو گو با ابراهیم فروزش درباره بهرام بیضایی ابراهیم فروزش معتقد است نگاه انسانی تم مشترک تمامی فیلمهای بهرام بیضایی است و به جایگاه ویژه آثار او در سینمای ایران تاکید دارد به گزارش نامه نیوز بهانه گفت و گو با ابراهیم فروزشدر پانزدهمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اکران و بررسی مستندهای اقتباسی از کتاب های حوزه دفاع مقدس
در پانزدهمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاباکران و بررسی مستندهای اقتباسی از کتاب های حوزه دفاع مقدسدر پانزدهمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب به نمایش و بررسی آثار اقتباسی از کتاب های حوزه دفاع مقدس پرداخته می شود به گزارش خبرگزاری فارس در این نشست مستند پایی که جاماندطلایی: دختران محور گفتگوی خانواده شوند/جنگ تحمیلی طولانی ترین و نابرابرترین نبرد در طول تاریخ ایران بود
طلایی دختران محور گفتگوی خانواده شوند جنگ تحمیلی طولانی ترین و نابرابرترین نبرد در طول تاریخ ایران بود نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در آیین بازگشایی مدارس پیشنهاد کرد دختران محور گفتگوی خانواده شوند و هفتهای یک روز را به این موضوع اختصاص دهند به گزارش نامه نیوز طلایی دردفاع مقدس بخشی از تاریخ مملکت ما است/ برداشت غلط جنگطلبی از سینمای دفاعمقدس
فرهنگ و هنر سینمای ایران نرگس آبیار در هفت دفاع مقدس بخشی از تاریخ مملکت ما است برداشت غلط جنگطلبی از سینمای دفاعمقدس نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 معتقد است دفاع مقدس بخشی از تاریخ مملکت ما است و نمی توانیم آن را انکار کنیم به گزارش خبرگزاری مهر آخرین ویژ«باشو غریبه کوچک» اثر ممتاز تاریخ سینمای ما است / گفتو گو با ابراهیم فروزش درباره بهرام بیضایی
باشو غریبه کوچک اثر ممتاز تاریخ سینمای ما است گفتو گو با ابراهیم فروزش درباره بهرام بیضایی فرهنگ > سینما - ابراهیم فروزش معتقد است نگاه انسانی تم مشترک تمامی فیلمهای بهرام بیضایی است و به جایگاه ویژه آثار او در سینمای ایران تاکید دارد گروه فرهنگ و هنر بهانهتجديد چاپ کتاب ناياب «تاريخ سينماي مستند»
۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ۱۵ ۲۳ب ظ به همت اداره کل آموزش و پژوهش سيما تجديد چاپ کتاب ناياب تاريخ سينماي مستند چاپ دوم کتاب تاريخ سينماي مستند اثر اريک بارنو با ترجمه احمد ضابطي جهرمي در دسترس مخاطبان قرار گرفت به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي اداره کل آموزش و پژوهش سيما-
گوناگون
پربازدیدترینها