تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819194005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصباحي مقدم : نرخ رشد 6/4 درصد افسانه است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مصباحي مقدم : نرخ رشد 6/4 درصد افسانه است
جراحي ادعاي بانك مركزي مبني بر رشد 6/4 درصدي نرخ رشد اقتصادي در بهار سال جاري از سوي كارشناسان و نمايندگان مجلس تاجايي ادامه يافته است كه برخي از كارشناسان نه تنها خروج نرخ رشد از زير نقطه صفر را رد مي‌كنند بلكه مدعي هستند كه نرخ رشد حقيقي اقتصاد همچنان منفي است.
جراحي ادعاي بانك مركزي مبني بر رشد 6/4 درصدي نرخ رشد اقتصادي در بهار سال جاري از سوي كارشناسان و نمايندگان مجلس تاجايي ادامه يافته است كه برخي از كارشناسان نه تنها خروج نرخ رشد از زير نقطه صفر را رد مي‌كنند بلكه مدعي هستند كه نرخ رشد حقيقي اقتصاد همچنان منفي است.
به گزارش «جوان»، با نگاهي به خروجي رسانه‌ها ازچپ تا راست متوجه مي‌شويم كه كارشناسان و صاحبنظران اقتصادي ادعاي بانك مركزي مبني بر رشد اقتصادي مثبت را به مثابه دروغ سيزده به شمار آورده‌اند و مطرح كردن اين ادعا را به نوعي بي‌احترامي به شعور خود و افكار عمومي جامعه تلقي كرده‌اند.  دولت يازدهم تا چندي پيش همچنان نرخ رشد اقتصادي را بيش از منفي 5 درصد عنوان مي‌كرد و به يكباره با تكيه بر گزارش بانك مركزي از رشد اقتصادي بيش از 4 درصدي خبر داد حال براي همه اين سؤال مطرح شده كه در اقتصاد ايران چه رخ داده كه تنها در بازه زماني يك فصل نرخ رشد اقتصادي 10درصد رشد كرد؛ يعني از منفي 6/5 درصد به مثبت 6/4 درصد رسيد.  در اين ميان نگاهي به شاخص‌هاي كلان اقتصادي بيانگر آن است كه اتفاق خاصي در اقتصاد ايران نيفتاده است. البته ناگفته نماند كه تحركاتي در رابطه با رشد ميزان صادرات نفت و همچنين رشد توليد خودرو رخ داده است كه اين تحركات به تنهايي نمي‌تواند حتي جهت رشد اقتصادي را تغيير دهد چه برسد به آنكه جهش 10درصدي در شاخص رشد اقتصادي ايجاد كند.  نگاهي به وضعيت بورس اوراق بهادار تهران كه دماسنج اقتصاد ايران به شمار مي‌رود و به نوعي از هر صنعت موجود در كشور نمايندگاني در بورس حضور دارد انعكاس دهنده اين امر است كه شاخص كل و ارزش بازار سهام با افت قابل ملاحظه‌اي مواجه شده است كه اين امر بيانگر تعميق ركود در اقتصاد است.  
در اين بين در راستاي ترديدهايي كه اين رسانه پيش از اين طي گزارشي در رابطه با نرخ رشد اقتصادي مطرح كرده بود، روز گذشته عضو كميسيون اقتصادي مجلس در نشست علني مجلس شوراي اسلامي، در نطق ميان دستوربا بيان اينكه نرخ رشد 6/4 درصد اعلام شده به شدت غلط و غلط انداز است تصريح كرد: مگرمي شود نرخ رشد منفي 8/5 سال گذشته در سه ماهه اول سال 93 به 6/4 درصد رسيده باشد؟ اين به افسانه شبيه‌تر است.  غلامرضا مصباحي مقدم با بيان اينكه احتمال دارد در مقايسه سال 93 با 92 اين نرخ رشد به دست آمده باشد كه با كم كردن  6/4 از نرخ منفي 8/5 نتيجه منفي 2/1 مي‌شود، ادامه داد: اين بدين معناست كه هنوز نرخ رشد زير صفر است.  اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بسته پيشنهادي دولت براي خروج از ركود نياز به اصلاحات جدي دارد، گفت: اين بسته با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي انطباق نداشته، مباني آن با مباني اقتصاد مقاومتي ناهماهنگ است.  وي با بيان اينكه ماده 24 لايحه خروج از تورم كه 40 هزار ميليارد تومان بدهي دولت و بانك‌هاي دولتي را با تسعير دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي تهاتر مي‌كند، بر خلاف اصلاح قانون پولي و بانكي است كه سال گذشته تصويب شد، افزود: به علاوه چنين كاري يك اقدام صوري با تسويه بدهي دولت است و مشكل را حل نكرده زمينه را براي استقراض مجدد دولت و ايجاد خط اعتباري جديد براي بانك‌ها و اضافه برداشت فراهم كرده و داراي آثار تورمي زيادي است.

مصباحي مقدم با بيان اينكه ماده ديگري كه كاهش واريزي درآمد ارزي ناشي از صادرات نفت 20 درصد را مطرح ساخته با بند 18 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه حكم به افزايش سالانه سهم صندوق توسعه ملي از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگي بودجه به نفت مي‌كند، ناسازگاري كامل دارد، توضيح داد: اين بند با سياست‌هاي برنامه پنجم و سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي كه حكم به كاهش سهم دولت از اقتصاد ملي مي‌دهد، ناسازگاري دارد. همچنين با بند 16 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه منطقي‌سازي اندازه دولت را مطرح مي‌كند، ناسازگار است. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اصلاح قانون نظام بانكي با بيان اينكه اكنون 30 سال از آغاز اجراي قانون بانكداري بدون ربا در ايران مي‌گذرد، گفت: آسيب‌شناسي اين قانون، آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و روش‌ها و عملكرد 30 ساله آن و پيشرفت‌ها و موفقيت‌ها و طراحي ابزارهاي مالي اسلامي و روش‌هاي جديد ابتكاري در برابر ماست. وي گفت مطالعات داخلي در سطح دكترا و كارشناسي ارشد و مطالعات برخي استادان اقتصاد در قالب پروژه‌هاي پژوهشي از عملكرد بانكداري بدون ربا در ايران نيز ذخيره ارزشمندي است كه ظرفيت لازم براي بازنگري و اصلاح قانون بانكداري بدون ربا را به ما مي‌دهد.
مصباحي مقدم با بيان اينكه امروزه منشأ بسياري از مشكلات اقتصادي كشور عملكرد نظام بانكي است، توضيح داد: بحران ارزي سال‌هاي اخير، رشد شديد نقدينگي، رشد معوقات بانكي و بدهي دولت و بانك‌ها به بانك مركزي، عدم ثبات سود سپرده‌ها، صوري بودن قالب فاكتورها و حاكميت سود پول بر بانك‌ها از جمله آسيب‌هاي نظام بانك كشور است كه نياز به بازنگري و اصلاح قانون، آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قراردادهاي بانك را نشان مي‌دهد. وي با بيان اينكه خوشبختانه كارگروهي از همكاران عضو دو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در حال رسيدگي دقيق به اين موضوع است، افزود: اميدواريم در آينده‌اي نزديك به صورت طرح در اختيار نمايندگان قرار گيرد.
وي در ادامه براي رفع مشكل كم آبي در كشور پيشنهاد داد: هم بايد آب كشور را مديريت كرد و از مردم نيز به طور جدي خواست كه در مصرف آب صرفه‌جويي كنند، هم روش‌هاي بهره‌برداري از آب را اصلاح كرد كه موجب بركت و افزوني نعمت‌هاي الهي است هم بايد براي نزول رحمت الهي استغفار و توبه كرد و دست به دعا برداشت و نماز باران خواند زيرا استغفار و توبه بر اساس آيات قرآن كريم رابطه تنگاتنگي با نزول باران دارد.



منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن