تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820766540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده از پيمان پولي دو جانبه براي مقابله با تحريم بانکي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ مهر ۱۳۹۳ (۱۰:۳۶ق.ظ)
استفاده از "پيمان پولي دو جانبه" براي مقابله با تحريم بانکي نشست بررسي سيستم «پيمان پولي دو جانبه» با هدف تنوع بخشي و تقويت ارزهاي محلي در تجارت فرامرزي با حضور تعدادي از کارشناسان اقتصادي در اتاق ايران، برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، در پي تحريم‌هاي بانکي عليه ايران سعي شد روش‌هاي مختلفي براي کم اثر کردن محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها مورد استفاده قرار گيرد.
در همين رابطه سيستم پيمان پولي دو جانبه مطرح شد که در نشستي با حضور مرتضي الله‌داد، معاون اقتصادي اتاق ايران، مهدي بهکيش، دبيرکل کميته ايراني اتاق بازرگاني بين‌الملل و محمدرضا شجاع‌الديني، عضو کميسيون اقتصاد کلان اتاق ايران مورد بررسي قرار گرفت.
گفتني است پس از بحران مالي 1997 ميلادي در جنوب شرق آسيا، کشورهاي آ س آن براي مقاومت اقتصادشان در مقابل نوسانات خارجي روش جديدي را انتخاب کردند.
يکي از مهم‌ترين مفاد اين روش، توسعه پيمان‌هاي پولي دو جانبه بين کشورهاي عضو بود.
براساس گزارش‌هاي موجود تاکنون 47 پيمان پولي بين 32 کشور به امضا رسيده است که در اين رويکرد، تجارت به جاي استفاده از يک پول واسط با دو پول محلي انجام مي‌شود. در واقع هدف اين سيستم حذف دلار و يورو از تجارت نيست بلکه در پي تنوع بخشي و تقويت ارزهاي محلي در تجارت فرامرزي است.
اين نکته را هم بايد اضافه کرد که در حال حاضر کشورهاي چين، هند، کره جنوبي، ترکيه، امارات، تايوان و پاکستان از جمله کشورهايي هستند که براي انعقاد اين پيمان در اولويت قرار دارند.
طبق بررسي‌هاي به عمل آمده اين روش از ضعف‌هايي نيز برخوردار است که در اين نشست مورد توجه کارشناسان قرار گرفت از جمله اينکه به طور قطع کشورهاي مورد نظر محصولاتي که مي‌توانند آن‌ها را به صورت نقدي بفروشند وارد اين سيستم نمي‌کنند. از طرف ديگر اجرايي کردن پيمان دو جانبه پولي به يک نظام تک نرخي ارز نياز دارد که بهاي آن در بازار آزاد تعيين شود.
مهم‌ترين سؤالي که در اين رابطه مطرح مي‌شود اين است که چرا در طول 16 سالي که از اين سيستم استفاده مي‌شود تنها 2 درصد تجارت جهاني را به خود اختصاص داده است. کارشناسان بر اين باورند که قبل از اجرايي شدن اين رويکرد بايد بررسي کرد که کشورهاي ديگر براي چه مدت و در مورد چه کالاهايي از پيمان دوجانبه استفاده کرده‌اند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن