محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829980946
ادبیات عرب ظرفیت تفسیر قرآن را ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
آیتالله جوادی آملی:
ادبیات عرب ظرفیت تفسیر قرآن را ندارد خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه با ادبیات عرب، عربی مبین حل میشود، اما علی حکیم حل نمیشود، گفت: این عربی و ادبیات نحو و صرف آن توان را دارد که سبعه معلقه و عربی مبین قرآن را معنا کند اما علی حکیم را نمیتواند تفسیر کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر سه شنبه در مسجد اعظم به ادامه تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه زمر پرداخت و با اشاره به آیه «لَّوْ أَرَادَ ٱللَّهُ أَن یَتَّخِذَ وَلَدًۭا لَّٱصْطَفَىٰ مِمَّا یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ ۚ سُبْحَـٰنَهُۥ ۖ هُوَ ٱللَّهُ ٱلْوَٰحِدُ ٱلْقَهَّارُ» گفت: چون دین خالصا لله است و شرک جلی و خفی باطل است، اینها که میگویند ما خدا را عبادت نمیکنیم، بلکه بتها را عبادت میکنیم که ما را به خداوند نزدیک کند.وی افزود: ذات اقدس اله نه ولد حقیقی و نه ولد تشریفی دارد، ولد حقیقی در بخشهایی از سوره مبارکه صاد و مانند آن نفی کرده است، گفته است کسی که همسر ندارد، چگونه ولد داشته باشد، آیه محل بحث این نیست که خداوند ولد ندارد، بلکه آیه محل بحث این مطلب را میگوید که خداوند تشریفی کسی را فرزند خود قرار نداده و اتخاذ ولد نکرده است.مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر فرض کردیم که خدای سبحان اتخاذ ولد کرده باشد، باید برای این قضیه برهان اقامه کنیم، باید بگوییم اگر خداوند میخواست فرزندی اختیار کند، به انتخاب خود او بود، اما او این کار را انجام نمیدهد، زیرا او پاک و منزه است، او هیچ وقت این کار را نمیکند، هیچ موجودی شرافت این را ندارد که به فرزندی خداوند نائل شود، او واحد قهار است و نیاز به فرزند ندارد.بررسی صحت تشبیه کردن عالم به سایه خداوندوی با بیان اینکه دعای جوشن کبیر را هم بخوانیم، هم مطالعه کنیم و تنها در شب جمعه به قرائت آن بسنده نکنیم، خاطرنشان کرد: در بعضی از بندهای این دعا یک قیاس مرکبی وجود دارد، در برخی از این بندها ده قیاس مرکب است، این جا هم یک قیاس مرکب وجود دارد، اصطفا محال است، برای این که خداوند سبوح است و به این دلیل سبوح است که وحدت او وحدت قاهره است و غیری را باقی نمیگذارد، اگر او یک حقیقت نامتناهی باشد همه چیز زیرمجموعه اوست.حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: این تشبیه یک تشبیه درستی است که عالم ظلالله است، اما انسان وقتی جلو میرود میفهمد که باید چند چیز را پاسخ دهد و آن این است که اگر سایه بخواهد پیدا شود، اول یک شاخص میخواهد، دوم نور میخواهد که به این شاخص بتابد، اگر نوری بر شاخص تابید سایه در عدم که ایجاد نمیشود، باید یک هوا، فضا یا زمینی داشته باشیم که این سایه مخروطی درخت سرو روی زمین بیفتد.وی با طرح این سؤال که اگر بگوییم عالم ظل خداوند است آن، سایه شاخص و نور و فضا چیست؟ اظهار کرد: خیلیها که رفتند که بگویند عالم ظل و سایه خداوند است در آن ماندند و سرانجام مجبور شدند بگویند ندیم و مطرب و ساقی همه اوست، ناچاریم بگوییم که خداوند شاخص، سایه شاخص، فضا را خود خداوند آفرید تا بگوییم ندیم و ساقی و مطرب همه اوست و اینها همه در مقام فعل خداوند است و اصلا دسترسی به مقام ذات الهی نداریم.مؤلف کتاب مفاتیحالحیاة با اشاره به مسأله جبر و اختیار و تأکید بر این نکته که انسان اختیار دارد، اظهار کرد: ذات اقدس اله اختیار را به انسان داد و فرمود « فَمَن شَاءَ فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْیَکْفُرْ»، هرکس که خواهد ایمان بیاورد، و هرکس که خواهد کفر ورزد، این سایه اختیار دارد که به طرف راست، یا چپ به جهنم یا بهشت برود، سایه خدای مختار مختار خواهد بود و ممکن نیست سایه خدای مختار مجبور باشد.نظام هستی به دلیل منسجم بودن نظام فاعلی، داخلی و غاییاش حق استوی با اشاره به اینکه در برابر خداوند که حق است، عدم محض قرار دارد، خاطرنشان کرد: مسأله نفخ صور اول برای خیلیها مشخص نیست، انسان تا دنیا هست روشن است و وقتی هم که تک به تک میمیرند، همه میمیرند و وارد برزخ میشوند، اما وقتی نفخه صور اول دمیده میشود همه به کجا میروند؟ بار اول که مرده بودند دوباره که نمیمیرند، برخی زمینشناسان به مطالبی میرسند و میگویند اینها در جهان عجیب است، مطالب آنها همچون حلقهای در کویر است.حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: در کتاب خطاب شریف خصال از واحد تا الف شروع کرده است، در ذیل روایت الف این ذکر شده است که هزاران عالم و آدم رفت، اینها خیال میکنند آن چه در ناسخ التواریخ است رموز خلقت است، این یک گوشهای از گوشههای خلقت است، در یک روایت دیگر است که ما در هشتمین عالم از عوالم هستی هستیم، ماها که رفتیم این طور نیست که بساط هستی برچیده شود، نه باز یک عده میآیند، ما فعلا در این عالم هستیم و به این اندازه که هستی و تکلیف به ما داد، راه را هم به ما نشان داد، اسرار هستی که چهار کوه آتشفشانی نیست.وی با قرائت آیه «خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِٱلْحَقِّ ۖ یُکَوِّرُ ٱلَّیْلَ عَلَى ٱلنَّهَارِ وَیُکَوِّرُ ٱلنَّهَارَ عَلَى ٱلَّیْلِ ۖ وَسَخَّرَ ٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ ۖ کُلٌّۭ یَجْرِى لِأَجَلٍۢ مُّسَمًّى ۗ أَلَا هُوَ ٱلْعَزِیزُ ٱلْغَفَّـٰرُ» ابراز کرد: اگر از خداوند بپرسند که مصالح ساختمانی جهان چیست میفرماید که با حق ساختم، چیزی با حق است که نظام فاعلی، داخلی و غاییاش منسجم باشد، اگر این اضلاع سه گانه منسجم بود میشود، حق، اگر چیزی فاعل نداشت یا فاعل داشت و این فاعل هدف خاصی نداشت این که حق نیست، چیزی را خلق کرده و از بین میرود و میپوسد این حق نیست، عالم نظام فاعلی دارد، نظام داخلی دارد، آن قدر منسجم است که اگر دهها دانشکده جانورشناسی بخواهند نظم حیوانات را بررسی کنند به کنه آن نمیرسند. زیارت امام را وسیلهای برای دست یافتن به علم آنان قرار دهیممفسر برجسته قرآن کریم افزود: این آب زلالی که از دل این کوهها در میآید از دل لجن است، این شیرها را از بین فرث و دم درمیآورد، وقتی فرمان الهی صادر شد که این شیر از این دو مسیر تلخ و زشت عبور کند، هیچ کدام با او کاری نداشته باشند همه کنار میروند، طرزی نظام داخلی را خلق کرد که همه به فکر هم هستند، نظام غاییشان هم منسجم و هدفدار است، این اضلاع سه گانه باعث شده است که این نظام حق شود.وی با اشاره به آیه «خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِٱلْحَقِّ» ادامه داد: همین سخن را در سوره مبارکه صاد به صورت قضیه سالبه هم ذکر کرد و فرمود ما باطل خلق نکردیم، «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا بَاطِلًا»، این حرف «ب» در «بالحق» آن قدرت را ندارد که قرآن را معنا کند، ادبیات عرب آن قدرت را ندارد که قرآن را معنا کند، بلکه میتواند سبعه معلقه را معنا کند.حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه زیارت جامعه کبیره از گنجینه های ماست، اظهار کرد: این چنین نباشد که وقتی به زیارت امام رضا(ع) میرویم تنها برای بخشش پدر و مادر بخوانیم، به حضرت عرض میکنیم که من برای این آمدهام که با سواد بشوم و برگردم، «محتمل لعلمکم» من آمدهام که چیزی یاد بگیرم، شما فرمودید که علم ما را هر کسی نمیتواند حمل کند، حدیث ما صعب مستصعب است، یک توفیقی بدهید که من علم شما را حمل کنم و بروم جامعه را هدایت کنم، با ادبیات عرب، عربی مبین حل میشود، اما علی حکیم حل نمیشود، این عربی و ادبیات نحو و صرف آن توان را دارد که سبعه معلقه و عربی مبین قرآن را معنا کند اما علی حکیم را نمیتواند تفسیر کند، شما در تمام ادبیات عرب یک «ب» را پیدا کنید که گوهر ذات را نشان دهد، این «ب» نه بای مصاحبه نه بای ملابسه است، بلکه گوهر ذات خلقت را که حق است، نشان میدهد./914/پ201/ج
۱۳۹۳/۷/۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
عبایی در گفتوگو با فارس: گسترش فرهنگ قرآنی نیازمند ایجاد انگیزه است/ لزوم فراگیری زبان عربی
عبایی در گفتوگو با فارس گسترش فرهنگ قرآنی نیازمند ایجاد انگیزه است لزوم فراگیری زبان عربیداور مسابقات بینالمللی قرآن با اشاره به ضرورت ایجاد مشوق برای فعالان قرآنی گفت در بسیاری از ادیان افراد علاوه بر زبان ملی به زبان دینی خود نیز مسلط هستند بنابراین ما نیز برای پیشرفت در احجتالاسلام عابدی در اختتامیه مسابقات شکوفهها مطرح کرد اهتمام شیعیان به قرآن با 1500 تفسیر و ۷۰۰ ترجمه قرآن ک
حجتالاسلام عابدی در اختتامیه مسابقات شکوفهها مطرح کرداهتمام شیعیان به قرآن با 1500 تفسیر و ۷۰۰ ترجمه قرآن کریمرئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اهتمام شیعیان به قرآن کریم گفت شیعیان با نگارش بیش از ۱۵۰۰ تفسیر و ۷۰۰ ترجمه فارسی قرآن کریم عشق و علاقه خود را به قرآن1500 تفسیر مختلف از قرآن کریم در فرهنگ شیعه وجود دارد
1500 تفسیر مختلف از قرآن کریم در فرهنگ شیعه وجود دارد رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت هم اکنون 1500 تفسیر مختلف از قرآن کریم در فرهنگ شیعه وجود دارد و بیش از 700 ترجمه قرآن نیز به زبان فارسی موجود است به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران آیت الله احمد عابدی در آیینفاطمیان در گفتوگو با فارس مطرح کرد لزوم ایجاد حس نیاز به زبان عربی/ روزانه یک صفحه قرآن بخوانیم
فاطمیان در گفتوگو با فارس مطرح کردلزوم ایجاد حس نیاز به زبان عربی روزانه یک صفحه قرآن بخوانیماستاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به ضرورت ایجاد حس نیاز به زبان عربی برای رسیدن به نقطه مطلوب در امور قرآنی گفت اگر خود را ملزم به تلاوت روزانه حداقل یک صفحه از قرآن کنیم به طور حتم بشرکت ۵۹ کشور جهان در مسابقات بینالمللی قرآن عربستان
شرکت ۵۹ کشور جهان در مسابقات بینالمللی قرآن عربستان خبرگزاری رسا ـ ۱۳۸ شرکتکننده از ۵۹ کشور در سیوششمین دوره مسابقات بینالمللی حفظ قرائت و تفسیر قرن کریم عربستان حضور مییابند به گزارش خبرگزاری رسا دبیرخانه مسابقات داخلی و بینالمللی قرآن عربستان اسامی شرکت&zwnدومين همايش بينالمللي «ادبيات تطبيقي فارسي و عربي» در مشهد برگزار ميشود
۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۱ ۵۳ق ظ فردا در دانشگاه فردوسي دومين همايش بينالمللي ادبيات تطبيقي فارسي و عربي در مشهد برگزار ميشود دومين همايش بينالمللي ادبيات تطبيقي فارسي و عربي هشتم مهر در دانشکدهي ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد برگزار ميشود به گزارش خبرگزاري موج به نقل افرهنگ تفسیر قرآن در حوزه های علمیه نهادینه شود
معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران لرستان فرهنگ تفسیر قرآن در حوزه های علمیه نهادینه شود خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران لرستان با بیان این که در کشور به رشته تفسیر کم توجه شده است افزود فرهنگ تفسیر قرآن در حوزه های علمیه باید نهادینه شود چرا که نهادینه کردنمعرفی کتاب غرائب القرآن و رغائب الفرقان (تفسیر نیشابوری)
درآمدی دربارۀ تفسیر آماری از قرآن کریم معرفی کتاب غرائب القرآن و رغائب الفرقان تفسیر نیشابوری تهران - ایرنا - دکتر ابراهیم دیباجی استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران با درنظر داشتن تفسیر نیشابوری کاربرد روش های آماری توسط پیشینیان علوم قرآنی را رهنمودی ارزشمند می داند کهمدیریت منسجمی در توسعه فرهنگ قرآنی وجود ندارد/ لزوم ترویج ادبیات قرآنی در جامعه
استانها شرق خراسان رضوی صادقی مطرح کرد مدیریت منسجمی در توسعه فرهنگ قرآنی وجود ندارد لزوم ترویج ادبیات قرآنی در جامعه مشهد – خبرگزاری مهر معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت امروز مدیریت منسجمی در توسعه فرهنگ قرآنی وجود ندارد به گزارش خبرنگار مهر محسن صادقی ظه1500 تفسیر مختلف از قرآنکریم در فرهنگ شیعه وجود دارد
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۸ رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت هماکنون 1500 تفسیر مختلف از قرآن کریم در فرهنگ شیعه وجود دارد و بیش از 700 ترجمه قرآن نیز به زبان فارسی موجود است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدیدوره تفسیر مهارت های قرآن در ایلام آغاز شد
با حضور اساتید برجسته اعزامی از قم دوره تفسیر مهارت های قرآن در ایلام آغاز شد ایلام- ایرنا- معاون قران و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت دوره آموزشی بیان مهارت های قرآن با حضور اساتید برجسته کشوری در مرکز این استان آغاز شد حجت الاسلام علی چراغی پور عصر یکشنبه درمدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه خبر داد پاسخ به 4 هزار شبهه قرآنی در مرکز تخصصی تفسیر حوزه
مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه خبر دادپاسخ به 4 هزار شبهه قرآنی در مرکز تخصصی تفسیر حوزهمدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه گفت 4 هزار شبهه قرآنی که در قالب سئوالات مختلف مطرح شده بود توسط محققین این مرکز پاسخ داده شده است به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکزمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم: ظرفیت ترویج فرهنگ قرآنی در استان قم وجود دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ظرفیت ترویج فرهنگ قرآنی در استان قم وجود داردمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت ظرفیت ترویج فرهنگ قرآنی در استان قم وجود دارد و از فعالیتهای موسسات قرآنی این مسئله نمایان میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام عبدالرضا ایزدپنجلسات عمومی تفسیر قرآن در آستان عبدالعظیم حسنی برگزار میشود
جلسات عمومی تفسیر قرآن در آستان عبدالعظیم حسنی برگزار میشود خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع از آغاز برگزاری جلسات عمومی تفسیر قرآن حجتالاسلام والمسلمین محمدی ریشهری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم ع خبر داد به گزارش خبرگزاری رسا بهمدیر گروه ترجمه و تفسیر قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن: جلد هشتم تفسیر آموزشی قرآن منتشر میشود
مدیر گروه ترجمه و تفسیر قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن جلد هشتم تفسیر آموزشی قرآن منتشر میشودمدیرگروه ترجمه و تفسیر قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن از چاپ جلد هشتم تفسیر آموزشی قرآن در آیندهای نزدیک خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از قم با توجه به گستردگی معارف قرآن پژوهش در ایناز هفته آینده و مصادف با شهادت جوادالأئمه علیهالسلام جلسه تفسیر قرآن توسط آیتالله محمدی ریشهری برگزار میشو
از هفته آینده و مصادف با شهادت جوادالأئمه علیهالسلامجلسه تفسیر قرآن توسط آیتالله محمدی ریشهری برگزار میشودجلسه تفسیر آیتالله محمدی ریشهری از این پس هرهفته در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آستانزبان انگلیسی مرده ترین زبان هاست/ زبان عربی به برکت قرآن کریم زنده است
در مراسم تجلیل از زبان فارسی بیان شد زبان انگلیسی مرده ترین زبان هاست زبان عربی به برکت قرآن کریم زنده است اسماعیل آذر مطرح کرد زبان فارسی برخلاف زبان انگلیسی که مرده ترین زبان بوده و زبان عربی که به برکت قرآن کریم زنده است امروز زنده مانده است زبانی زنده است که در طول تاریخ-
گوناگون
پربازدیدترینها