تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819639552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح انحرافی؛ شکل گیری مجدد بلوک شرق و غرب!


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



طرح انحرافی؛ شکل گیری مجدد بلوک شرق و غرب!
دویچه‌وله: برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که «جنگ سرد» میان مسکو و واشنگتن از آوریل ۲۰۱۴، هنگامی که جدایی‌طلبان در شرق اوکراین، با تصرف اماکن دولتی، خواستار استقلال این مناطق و پیوستن آن‌ها به روسیه شدند، آغاز شده است.



به این مطلب امتیاز دهید



به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز، "میخاییل گورباچف" رهبر اتحاد جماهیر شوروی، روز جمعه (4 مهر) از سیاست "باراک اوباما" رییس‌جمهور امریکا انتقاد کرد و نقش امریکا را در برخورد با بحران‌های جهانی "تنش‌زا" خواند.


بر اساس گزارش رسانه برون مرزی آلمان "دویچه وله" (DW)، اوباما روز چهارشنبه (3 مهر) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هنگام برشمردن بزرگترین خطرات جهانی، روسیه و بیماری مرگ‌زای "ابولا" را در یک ردیف قرار داده بود.


میخاییل گورباچف در این رابطه در گفت‌وگویی با رادیوی روسی "آر اس ان" (RSN)، سیاست کنونی اوباما را با تب مقایسه کرد و گفت، امریکا "تب جهان" است. او افزود: «در دنیا تنها یک تب شدید وجود دارد و آن امریکا و ادعای رهبر جهان بودن آن است.» گورباچف هم‌چنین از شیوه‌ی برخورد "غیرسیاسی" اوباما خرده گرفت و گفت: «این اظهارات، دیالوگ سیاسی نیست. نوعی فحاشی است.»

نشانه‌های جنگ سرد

بر پایه این گزارش، رهبر پیشین شوروی در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه با بحران اوکراین، دور تازه‌ای از جنگ سرد میان روسیه و امریکا آغاز شده است، گفت: «نشانه‌های آن دیده می‌شود.»


گورباچف که در سال ۱۹۹۰ به خاطر در پیش‌گرفتن سیاست شفاف‌سازی "گلاس نوست" و "پروسترویکا" و پایان دادن به جنگ سرد میان غرب و اتحاد جماهیر شوروی سابق، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل صلح شده بود، در این راستا یادآور شد که ولی «هیچ یک از این کشورها، به جنگ سرد جدید نیاز ندارد.»


گورباچف در سال ۱۹۸۵ با هدف برقراری "دنیایی خلع سلاح‌شده و فاقد بلوک‌های نظامی که در آن دمکراسی، خود‌گردانی، حفظ محیط زیست و سوسیالیسم وجود داشته باشد"، اصلاحاتی اساسی در نظام کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی آغاز کرد که به فروپاشی این نظام در شوروی و کشورهای موسوم به بلوک شرق انجامید.
    عوامل جنگ سرد

دویچه وله در این باره می گوید: «برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که جنگ سرد میان مسکو و واشنگتن از ماه آوریل ۲۰۱۴، هنگامی که جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین، با تصرف ساختمان‌های دولتی در چندین شهر، خواستار استقلال این مناطق و پیوستن آن‌ها به روسیه شدند، آغاز شده است. بسیاری از کشورهای جهان با این استدلال که روسیه از جدایی‌طلبان پشتیبانی می‌کند، از سیاست این کشور انتقاد و به آن اعتراض کردند.»


این شبکه آلمانی افزود: «برخی دیگر از ناظران سیاسی بر این باورند که جنگ سرد از زمانی که روسیه در ماه مارس سال جاری، شبه‌جزیره‌ی کریمه‌ی اوکراین را به سرزمین خود ضمیمه کرد٬ آغاز شده است. در پی این اقدام، امریکا و کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا مجازات‌های اقتصادی متعددی علیه مسکو به مرحله‌ی اجرا درآوردند.»


بر اساس گزارش دویچه وله، آخرین دور تحریم‌های امریکا، محدود کردن امکان برقراری روابط بازرگانی شرکت‌های‌ روسی و دسترسی آن‌ها به بازارهای امریکا است. بر این اساس، وزارت خزانه‌داری این کشور معاملات افراد و شرکت‌های امریکایی را با کمپانی "روس‌تک٬" که در زمینه‌ی فن‌آوری‌های دفاعی فعال است، ممنوع اعلام و دارایی‌های پنج شرکت تحت مالکیت دولت روسیه را نیز بلوکه کرده است.     تحلیل: شایان ذکر است که بر اساس نظر برخی تحلیلگران داخلی، با توجه به عمق نفوذ فکری و سیاسی انقلاب اسلامی در ملت‌های منطقه و برخی آزادی خواهان دنیا، و احساس خطر غرب و امریکا از این عمق نفوذ، طرح و یادآوری موضوع "جنگ سرد" و دو قطبی کاذب امریکا و روسیه (بلوک شرق و غرب)؛ به منظور مهار گسترش تفکر سیاسی انقلاب اسلامی در مقابل تمدن غرب، صورت گرفته است.   امریکا در صدد است تا با ارائه تصویر نادرستی از توازن قوای سیاسی در جهان و منطقه، جمهوری اسلامی ایران -که به اذعان جمع کثیری از کارشناسان سیاسی و صاحب نظران ابرقدرتی منطقه ایست و در توازتن قوای سیاسی در سطح جهانی دارای حوزه اثر قابل توجهی می‌باشد- را با این طرح (دشمن جعلی به نام روسیه) به حاشیه رانده وتاثیرگذاری انقلاب اسلامی را محدود و در نهایت مظمحل سازد.       104  




۰۵/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن