واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به تشکیل ستاد برگزاری یادروز حافظ، گفت: تلاش خود را معطوف برگزاری دهه حافظ کردهایم. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، بهزاد مریدی ابراز امیدواری کرد که برنامههای یادروز حافظ امسال، متفاوت باشد و گفت: از 11 مهرماه با ایجاد گذرحافظ، تولیدات هنری و فرهنگی استان فارس شهر شیراز را با محوریت حافظ، ایجاد خواهیم کرد. وی با بیان اینکه در این ایام تمام دستگاهها و فعالان فرهنگی و ادبی و هنری در بخشهای خصوصی و دولتی، معطوف برگزاری یادروز حافظ خواهند بود، تصریح کرد: مراکز و موسسات فرهنگی و هنری و آموزشگاهها و انجمنهای تئاتر، موسیقی، تجسمی، خوشنویسی، شعر و ادب، سینمایی، عکس و فیلم کوتاه به همراه رسانهها در این مسیر همراهی خواهند کرد. مریدی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار گرامیداشت حافظ از روز یازدهم مهر ماه آغاز میشود، گفت: دو روز اول اختصاص به شاعر و عارف بنام، حضرت مولانا دارد که هر شب گروههای نمایشی، تجسمی و خوشنویسان و اهالی شعر و ادب و موسیقی به همراه هنرمندان حوزههای فیلم و عکس و صنایع دستی بانگاهی تحت عنوان "در خود به طلب هر آنچه خواهی که توئی" به اجرای برنامههایی با موضوع ادبیات، اشعار و اندیشههای حاکم بر آثار مولانا، خواهند پرداخت. مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان فارس سرزمین ایران را مهد تفکرات عرفان اسلامی برشمرد و اضافه کرد: سرزمین کهن پارسی طی قرون و اعصار، نام آوران بیشماری در عرصۀ عرفان و تصوف در دامن خود پرورش داده و یکی از این بزرگان نامآور حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی است که به مولوی آوازه یافته و با کمی تاخیر، مراسم و آیین "گذرهنر" با نگاهی به تفکرات وی آغاز میشود. مریدی، با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی بر مبنای اندیشههای حضرت علی(ع) الگویی برای مردان است، گفت: چهار روز بعدی از دهه گذر هنر نیز با رویکرد و حال و هوای تفکرات و اندیشههای بالنده ابرمرد تاریخ اسلام و تشیع، مولای متقیان حضرت علی (ع) برنامه ریزی شده است. وی اضافه کرد: در این مدت هنرمندان و عاشقان و دلدادههای حضرتش از سراسر استان فارس و کشور با گروههای فرهنگی و هنری خود به مسیر" گذرهنر" میآیند و ارادتشان را با اجرای برنامههایی درخور با فضای غالب "همای رحمت" برگزار میکنند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، رویکرد چهار روز آخر را پرداختن به دریای بیکران معرفت و اندیشه لسانالغیب دانست و با اشاره به این مطلب که حافظ از شعرای قبل و معاصران گوی سبقت برد و پس از او نیز کسی به پای او نرسید، گفت: او از ایهام بیشتر از همه صنایع استفاده کرده به گونهای که جزو مختصات سبکی او درآمده و عدهای معتقدند که حافظ نخست بار این صنعت را کشف کرده و ظرفیتهای هنری آن را دریافته است. مریدی توکل و تسلیم و رضا را دراندیشهها و آثار غزلسرای شیرازی بینظیر خواند و گفت: حافظ تقدیرگرایی جزماندیش نیست، بلکه آزادمنشی به قضا و قدر الهی است، او مرحله تکمیل سیر متعالی شخصیت انسانی در تقوی و دانش را توکل میداند و تکیه صرف به دانش و اعمال بشری را حتی کفر میپندارد اما از منظری دیگر خود را نوشنده باده الهی الست میداند و در برابر رضای خدا دم برنمیآرد. دبیر آیین "گذرهنر" افزود: حافظ گرچه خود موقعیت اجتماعی مناسبی داشت ولی در غم خویش نبود بلکه نگران ارزشهای والایی بود که به آلایش کشیده شده بود از این رو امن و آرام مدعیان دروغین را به باد انتقاد میگرفت و نقابهای تزویر و ریا را میدرید و در طول تاریخ ادبیات ایران تا حدود یک قرن پیش که افکار جدید آزادیخواهی و اصلاح اجتماعی مطرح شد، شاعری همانند حافظ نداریم که دردها و فسادهای اجتماعی را بشناسد و آسیبهای اجتماعی را به خوبی کالبدشکافی کند. بر اساس این گزارش، علیرضا افتخاری نیز که بهعنوان میهمان افتخاری اولین جلسه ستاد برگزاری یادروز حافظ حضور داشت، برپایی گذرهنر را حرکتی فرهنگی، ادبی و هنری و مایه مباهات تمامی فرهیختگان و اهل دل دانست و گفت: اندیشههای حافظ باید مرکزثقل ادبیات و مکتب شیراز به عنوان شهری ادب پرور باشد. افتخاری هنرمندان بسیاری را در جهان از شیفتگان مکتب حافظ دانست و گفت: این خود بر ما واجب میدارد تا هرگونه حرکتی در راستای معرفی و نشر جهانی این اندیشمندان ادیب را پاس بداریم و از تلاشهای آنان تجلیل کنیم. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]