تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812785957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قهر مردم تبریز با یار مهربان/ میزان سرانه مطالعه هشدار دهنده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان شرقی مهر گزارش می دهد/
قهر مردم تبریز با یار مهربان/ میزان سرانه مطالعه هشدار دهنده است
تبریز- خبرگزاری مهر: میزان مطالعه و گرایش مردم به کتابخوانی همواره به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های مهم فرهنگی و اجتماعی از سوی کارشناسان مطرح شده است که با استفاده از نتایج این شاخص می توان به سطح سواد و فرهنگ یک کشور پی برد حال اما این آمار در کشور ما و نیز آذربایجان شرقی چندان راضی کننده نیست و گویی مردم از کتاب این یار مهربان قهر کرده اند.



به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان تبریز علی رغم داشتن  پیشینه درخشان تاریخی در همه عرصه های مهم تاریخی ، اقتصادی، صنعتی و سیاسی از کمبود مطالعه و عدم گرایش مردم به کتابخوانی رنج می برد و آمار نشان می دهد که در سال های گذشته میزان سرانه مطالعه در شهر اولین ها کاهش شدیدی داشته است. عده ای از صاحبنظران و پژوهشگران اجتماعی ، آن را ناشی از افزایش روز افزون شبکه های اجتماعی  و تمایل جوانان به حضور در چنین فضاهایی می دانند و عده ای دیگر نیز سیاست های غلط و غیر منطقی دولتهای قبلی را در این زمینه دخیل می دانند. ایشان معتقدند نه تنها در تبریز بلکه در کل کشور، آمار مربوط به شاخص های مطالعه کاهش داشته است. میزان سرانه مطالعه در تبریز هشدار دهنده است فرماندار شهرستان تبریز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: به رغم جایگاه ممتاز تبریز در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آمار مربوط به میزان مطالعه و کتابخوانی نه تنها قابل قبول نیست بلکه هشدار دهنده است. رحیم شهرتی فر با تاکید بر لزوم اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته آمار دستی در حوزه کتابخوانی از سوی برخی مسئولان مربوطه ارائه شد و برخی آمار هم دستکاری شد.

شهرتی فر با تاکید بر ارائه آمار صحیح و واقعی ادامه داد: سازمان هایی همچون شهرداری و فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند با پتانسیل و امکاناتی که دارند بیش از پیش در زمینه کتاب و کتابخوانی و ارتقای شاخص های این حوزه نقش آفرینی کنند. خرید نشریات عمومی و تخصصی به کتابخانه ها نباید به صورت گزینشی باشد رحیم شهرتی فر با بیان اینکه خرید نشریات عمومی و تخصصی به کتابخانه ها نباید به صورت گزینشی باشد افزود: هر نشریه، فصلنامه، هفته نامه و دو هفته نامه که از مراجع مربوطه مجوز انتشار داشته باشد باید برای کتابخانه های تبریز خریداری شود. وی در همین راستا اظهار داشت: در صورت محدودیت منابع مالی می توان با پرداخت هزینه بسیار ناچیز از فایل الکترونیکی نشریات در کتابخانه ها استفاده کرد که این مهم نیز نقش بسیار پررنگی در تشویق مردم بخصوص جوانان به استفاده از خدمات الکترونیک و دیجیتالی خواهد داشت. شهرتی فر با اشاره به سرانه پایین کتابخوانی در تبریز این وضعیت را هشدار دهنده دانست و گفت: آموزش و پرورش و دانشگاهها دراین زمینه مسوولیت سنگینی دارند و باید با استفاده از تمام امکانات خود و با اتخاذ سیاست های مناسب سعی کنند که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه را گسترش دهند. وی همچنین در مقایسه آمار مربوط به امانت کتاب در پنج ماهه نخست سالجاری با سال قبل گفت : در پنج ماهه اول سال 92 ، تعداد هشتاد هزار و 914 کتاب به صورت امانت از کتابخانه های عمومی شهرستان تبریز  در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته است که این میزان در پنج ماهه نخست سال 93 به چهل هزار و 662 جلد کاهش یافته است که کاهشی در حدود 50 درصد را نشان می دهد.

وی در ادامه تجهیز و استانداردسازی کتابخانه ها به ویژه کتابخانه ها و قرائتخانه های مدارس را از مهم ترین اولویت های انجمن دانست و گفت: آموزش و پرورش اقدامات خوبی دراین خصوص انجام داده است تا دانش آموزان در کنار استفاده از خدمات ارائه شده در مدارس از کتابخانه ها و قرائتخانه های عمومی نیز استفاده کنند. کمبود منابع مالی مهم ترین مشکل کتابخانه های عمومی شهرستان تبریز رییس اداره کتابخانه‌های عمومی تبریز نیز کمبود منابع مالی را مهم ترین مشکل کتابخانه های عمومی شهرستان دانست و به خبرنگار مهر گفت:  با توجه به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان تبریز بودجه ثابت و مشخصی ندارد ما هم نمی توانیم آن طور که باید و شاید تمامی مجلات، هفته نامه ها و فصلنامه ها  را در اختیار کتابخوانان و کتابخانه های عمومی شهرستان قرار دهیم. سعید آقایی در ادامه با اشاره به نیم درصد تخصیصی شهرداری به کتابخانه های عمومی گفت: در صورت تخصیص به موقع بودجه نیم درصدی درآمدهای شهرداری به کتابخانه های عمومی، می توانیم اقدامات بسیار موثری در زمینه ارتقای شاخص های مطالعه در شهرستان تبریز و تجهیز و استانداردسازی کتابخانه ها انجام دهیم. وی همچنین به تبیین وضعیت کنونی کتابخانه های عمومی شهرستان تبریز پرداخت و گفت: تعداد منابع موجود کتابخانه های عمومی شهرستان تبریز در پنج ماهه نخست سال 92، 836 هزار و 825 جلد بود که در پنج ماهه دوم سال 92 به 921 هزار و 784 جلد افزایش یافت.  کاهش 10 درصدی مراجعه به کتابخانه های عمومی تبریز در پنج ماهه اول 93 رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز در ادامه از کاهش 10 درصدی مراجعه به کتابخانه های عمومی تبریز در پنج ماهه اول 93 خبر داد و ابراز کرد: تعداد مراجعه کنندگان به کتابخانه ای عمومی شهرستان تبریز در پنج ماهه اول 92 ، یک میلیون و 31 هزار نفر بود که این رقم در پنج ماهه اول سال 93 به 930  هزار نفر کاهش پیدا کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن