تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805380493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش ارزش دلار در بازارهاي بين المللي؛ پيامدها و نتايج


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ شهريور ۱۳۹۳ (۲۳:۵۳ب.ظ)
افزايش ارزش دلار در بازارهاي بين المللي؛ پيامدها و نتايج گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، به دنبال افزايش ارزش دلار در بازارهاي جهاني در برابر ساير ارزها بسياري از کارشناسان بر اين باورند که بهاي نفت و طلا و بسياري از کالاهاي ارزشمند ديگر تحت تأثير مستقيم اين موضوع قرار گرفته است. در هفته اي که گذشت افزايش ارزش دلار فشار زيادي را بر بهاي نفت و طلا در بازارهاي جهاني وارد کرد؛ به نحوي که بهاي اونس طلا به پايين ترين حد خود در 8 ماه اخير رسيد. از سوي ديگر افزايش ارزش دلار همچون شمشيري دولب بر اقتصاد آمريکا تأثيرات مثبت و منفي به دنبال دارد. افزايش اين ارز موجب مي شود تا مصرف کنندگان داخلي آمريکا به کالاهاي خارجي روي آورند و اقتصاد آمريکا را که بر پايه مصرف بنا شده است را دچار مشکل کنند.
عموما افزايش ارزش پول يک کشور با دو عامل ارتباط دارد؛
1. با نرخ بهره بانکي آن کشور بدين ترتيب که هرگاه نرخ بهره افزايش يابد ارزش پول افزايش و هرگاه بهره کاهش پيدا کند ارزش پول ملي نيز کاهش مي يابد. دليل اين امر هم روشن است؛ زيرا اگر نرخ بهره را به عنوان قيمت پول در نظر بگيريم با کاهش حجم پول يک کشور و يا اعمال سياست هاي انقباضي، طبيعتا نرخ بهره افزايش مي يابد و به تبع آن ارزش پول ملي نيز بالا مي رود. هنگام افزايش حجم پول و يا اعمال سياست هاي انبساطي نيز اين روند معکوس خواهد بود. با اين توضيح مي‌توان ارزش نسبي پول كشورها را هم نسبت به يكديگر با توجه به تغييرات نرخ بهره، برآورد نمود. بطوريکه تغيير نرخ بهره در يك كشور نسبت معكوس با ارزش پول كشورهاي ديگر دارد. مثلا افزايش نرخ بهره در آمريكا موجب كاهش ارزش يورو نسبت به دلار مي‌شود و بالعکس.
2. دومين عاملي که روي ارزش پول يک سرزمين تأثير گذار است وجود و يا عدم وجود بي انضباطي هاي پولي در بانک مرکزي آن کشور است که طبيعتا بروز و گسترش بي انضباطي، باعث کاهش ارزش پول داخلي آن کشور مي شود.
اولين و مهم ترين تأثير اين افزايش ارزش، کاهش بهاي جهاني نفت خام در بازارهاي بين المللي بوده است؛ زيرا در طي چند ماه گذشته يکي از اصلي ترين دلايل افزايش قيمت نفت، کاهش ارزش دلار به خاطر کاهش نرخ بهره در آمريکا بوده است. مسلما کاهش قيمت نفت براي کشورهايي که اتکاي زيادي به درآمدهاي حاصل از فروش آن دارند مشکلات عديده اي به وجود خواهد آورد که در جاي خود به اين مسأله نيز خواهيم پرداخت.
دومين تأثيري را که افزايش ارزش دلار از خود به جا گذاشته، کاهش قيمت فلزات گران بها مانند طلا است به طوريکه ارزش هر اونس طلا در بازارهاي جهاني که مدتي قبل بيش از يکهزار و 300 دلار بود اکنون به کمتر از يکهزار و 220 دلار رسيده است.
همانطور که تحليلگر برجسته مؤسسه اوربرايت فيوچرز تأکيد کرده بودند نوسانات ارزش دلار مهمترين عامل مؤثر بر قيمت طلا در بازارهاي جهاني بود. "سان يونگ گانگ"، تحليلگر ارشد مؤسسه اوربرايت فيوچرز، تصريح کرد که ادامه روند صعودي ارزش دلار در بازارهاي جهاني موجب کاهش قيمت طلا در روزهاي آينده خواهد شد.
شاخص ارزش دلار از ژوئن تاکنون بيش از 4.7 درصد رشد داشته و قيمت طلا در اين مدت با افت نسبي روبرو شده است. آمارهاي اقتصادي جديد نشان مي دهد ميزان خرده فروشي در آمريکا طي ماه گذشته به بالاترين حد خود در 4 ماه اخير رسيده است،
اما؛ از طرفي ديگر اين اميدواري وجود دارد که افزايش ارزش دلار طي ماه هاي آينده تورم جهاني را کنترل کند؛ زيرا اقتصاد دانان پيش بيني کرده اند که رشد اقتصادي اروپا طي ماه هاي اخير بيش از آمريکا كاهش مي يابد و اين امر باعث افزايش هرچه بيشتر ارزش دلار نسبت به يورو شده و در نتيجه تورم جهاني کنترل خواهد شد.
پس از آن که بانک مرکزي آمريکا اعلام کرد نرخ بهره در اين کشور احتمالا سال آينده بيش از پيش بيني‌هاي اوليه افزايش خواهد يافت ارزش دلار در بازار آسيا رو به افزايش گذاشت. اين بانک در عين حال به زمان تغيير نرخ بهره اشاره اي نکرد و احتمال داد نرخ بهره سال آينده بيش از پيش بيني‌هاي اوليه افزايش يابد.
شمار زيادي از اعضاي کميته سياستگذاري بانک مرکزي آمريکا موافقت خود را با افزايش نرخ بهره در سال آينده اعلام کرده اند.اين در حالي است که با برگزاري همه پرسي استقلال اسکاتلند از انگليس ارزش پوند در برابر دلار رو به کاهش گذشته است. پيش از برگزاري همه پرسي استقلال اسکاتلند، کارشناسان اقتصادي نگران رأي مثبت شرکت کنندگان در اين همه پرسي و پيامدهاي منفي بر اقتصاد انگليس و اسکاتلند بودند. در همين حال برخي هشدار داده بودند که ارزش پوند در برابر دلار حدود 10 درصد کاهش خواهد يافت.
تحليلگران دويچه بانک پيش بيني کرده اند ارزش دلار تا پايان سال افزايش يابد و هر يورو که در حال حاضر حدود يک دلار و بيست و نه سنت است به يک دلار و بيست سنت تا پايان سال کاهش ارزش داشته باشد. اين تحليلگران همچنين پيش بيني کرده اند دلار سال آينده به روند افزايش ارزش خود ادامه دهد به طوريکه هر يورو يک دلار و پانزده سنت معامله خواهد شد.
علت اصلي اين افزايش ارزش دلار مشاهده نشانه هاي بهبود در اقتصاد امريکا اعلام شده است. اگر چه رشد اقتصادي آمريکا همچنان ضعيف است، اما؛ چشم انداز اقتصادي اين کشور در مقايسه با ديگر کشورهاي توسعه يافته بسيار بهتر است. اروپا در حال حاضر به شدت درگير رکود اقتصادي و به زحمت در تلاش براي مهار بدهي هاي خود است. ژاپن نيز در تلاش براي پايين نگه داشتن ارزش ين با هدف تقويت صادرات و جلوگيري از انقباض قيمت ها است.
با اين حال افزايش ارزش دلار به طور همزمان مي تواند به شرکت هاي آمريکايي آسيب بزند. شرکت هاي رايانه اي و عرضه کننده فناوري هاي پيشرفته به طور فزاينده اي به فروش هاي خارجي وابسته شده اند و افزايش ارزش دلار موجب شده است که درآمدهاي خارجي آنها کاهش يابد.
بسياري از تحليلگران پيش بيني کرده اند ارزش دلار همچنان افزايش يابد. با اين حال افزايش ارزش دلار شرکت هاي آمريکايي سازنده نرم افزار و محصولات الکترونيکي و نيز شرکت هايي را که کالاهاي اوليه مانند آلومينيوم توليد مي کنند با مشکل روبه‌رو کرده است.
صنعت الکترونيک آمريکا براي رشد به شدت وابسته به فروش خارجي است. بر اساس آمار رسمي حدود پنجاه و شش درصد از درآمدهاي اين صنعت از خارج از آمريکا تأمين مي شود. با تقويت دلار کالاهاي صادراتي آمريکا در خارج گرانتر تمام مي شود و تقاضاي خريداران براي آنها کاهش مي يابد.
افزايش تقاضا براي دلار موجب تأثيري منفي بر اقتصاد آمريکا شده است. دلار قوي تر جذابيت کالاهاي خارجي را در آمريکا افزايش مي دهد. بسياري از مصرف کنندگان آمريکايي که به قيمت، بيش از هر چيز ديگري اهميت مي دهند با افزايش قيمت دلار و متعاقب آن کاهش قيمت هاي کالاهاي خارجي، به خريد اين کالاها و کاهش خريد کالاهاي ساخت داخل آمريکا رو آوردند.
وقتي ارزش يک ارز رايج بين المللي بسيار کم يا زياد مي شود رقابت بين المللي در معرض انحراف قرار مي گيرد.
از سوي ديگر سرمايه گذاري شهروندان يک کشور در کشوري ديگر اثري عمده بر اقتصاد داخلي کشور متبوع اين سرمايه گذاران دارد. در مورد آمريکا، ميل سرمايه گذاران خارجي براي حفظ ذخاير ارزي خود به صورت دلار کمک کرده تا دولت آمريکا بتواند کسري بودجه بزرگ خود را جبران کند و پول مورد نياز براي بازارهاي اعتباري را فراهم کند.
دلار در حال تقويت است، ارزش آن نسبت به ارزهاي ديگر افزايش مي يابد. دلار قوي مي تواند واحدهاي بيشتري از ارزهاي خارجي را خريداري کند. يکي از نتايج تقويت ارزش دلار، کاهش قيمت کالاها و خدمات خارجي نزد مصرف کنندگان آمريکايي است. اين امر همچنين موجب مي شود آمريکايي ها بتوانند به تعطيلاتي طولاني در کشوري ديگر بروند و يا اتومبيل هاي خارجي که قبلاً گران تر بودند را خريداري کنند. ولي در حالي که مصرف کنندگان آمريکايي از ارزش بالاي ارز کشور خود سود مي برند، صادرکنندگان اين کشور زيان مي بينند؛ چرا که دلار قوي به معناي اين است که ارز خارجي بيشتري براي معاوضه با دلار آمريکا نياز است. بنابراين کالاها و خدمات آمريکايي براي مصرف کنندگان خارجي گران تر تمام مي شوند.

سارا دهاز














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن