تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798526262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تور قانوني شكارچيان براي شكار حيات‌وحش ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تور قانوني شكارچيان براي شكار حيات‌وحش ايران
حكايت اين روز‌هاي سازمان محيط زيست كه دست بر قضا به حفاظت و حراست از آب و خاك و مواهب اين سرزمين پهناور مفتخر است، حكايت تمثيل « يك بام و دو هوا» است. براي توضيح اين مفهوم ناگزير بايد يكي دو روز به گذشته برگشت.
نویسنده : علي خدايي بيجاري 
حكايت اين روز‌هاي سازمان محيط زيست كه دست بر قضا به حفاظت و حراست از آب و خاك و مواهب اين سرزمين پهناور مفتخر است، حكايت تمثيل « يك بام و دو هوا» است. براي توضيح اين مفهوم ناگزير بايد يكي دو روز به گذشته برگشت.

يكي دو روز پيش‌سرويس اجتماعي روزنامه جوان مصاحبه‌اي با مهندس محمد درويش، مدير كل دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان محيط زيست داشت. يكي از سؤالات روزنامه از اين پژوهشگر مسائل زيست محيطي اين بود كه دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي چه برنامه‌اي براي منع شكار و كنار گذاشتن اسلحه شكارچيان داشته است‌؟ مهندس درويش در پاسخ به اين سؤال اشاره‌اي به سرگذشت شكار‌چي مريواني كرد و گفت: دفتر آموزش و مشاركت‌هاي مردمي نقش مهمي در سونامي «تفنگ‌كشان» و مديريت آن داشته است.

 وي در ادامه افزود: احمد عزيزي، شكارچي مريواني روز 25 بهمن سونامي تفنگ‌كشان را ۱۳۹۲ در روستاي دركي اورامانات آغاز كرد. او پس از 12 سال شكار، با شكستن تفنگ شكاري خود موجي بزرگ و اميدبخش آفريد كه رفته‌رفته به سونامي شورانگيزي بدل شد و پس از شكستن تفنگ‌ها در كردستان اين سونامي به دماوند و تهران و برخي از شهرها و استان‌هاي كشور رسيد و در جريان اين موج افتخار آفرين شكار‌چيان به حقوق حيوانات واقف شدند و اين موج بزرگ و سونامي قابل تقدير پس از آموزش احمد عزيزي توسط يك سازمان مردم نهاد محلي كه زيرمجموعه دفتر آموزش و مشاركت‌هاست، كليد خورد و باعث شد بسياري از شكارچيان براي هميشه تفنگ‌هاي خود را بر زمين بگذارند يا معدوم و نابود كنند.

حال با اين اوصاف روز گذشته خبري غافلگير كننده با تيتر« نگراني فعالان محيط زيست از واگذاري برخي مناطق چهارگانه محيط‌زيست به شكارچيان» روي خروجي خبرگزاري مهر قرار گرفت.

در توضيح اين خبر آمده بود: بر اساس اطلاعات دريافتي، از چندي قبل مذاكراتي مبني بر واگذاري بلندمدت تعدادي از مناطق چهارگانه محيط‌زيست از جمله پناهگاه حيات وحش حيدري نيشابور و منطقه حفاظت شده ارس سيستان (هزار مسجد) در شهرستان كلات به يك شركت برگزاركننده تورهاي شكار انجام شده است و اين مذاكرات در حال حاضر مراحل پاياني خود را طي مي‌كند. مذاكرات در حالي به صورت كاملاً مخفيانه و محرمانه در حال انجام است كه بر اساس شنيده‌ها تاكنون مابين مديران حفاظت محيط‌زيست استان خراسان رضوي و رئيس مؤسسه برگزار‌كننده تورهاي شكار، چندين جلسه برگزار و توافقاتي نيز در اين زمينه حاصل شده است.

بر اساس اطلاعات دريافتي در حال حاضر توافقاتي مبني بر عقد قراردادي ۱۵ ساله براي واگذاري پناهگاه حيات وحش حيدري به رئيس موسسه برگزار‌كننده تورهاي شكار به منظور حفاظت و بهره‌برداري از منطقه در ازاي صدور سالانه تعدادي پروانه ويژه شكار براي شكارچيان داخلي و خارجي صورت پذيرفته است.

مدير ديده‌بان محيط زيست و حيات وحش كشور در اين باره مي‌گويد: گزارشات دريافتي حاكي است از روز پنج‌شنبه (27/۶/۱۳۹۳) گروهي چهار نفره متشكل از مديران شركت مذكور و كارشناسان سازمان محيط زيست جهت بازديد از پناهگاه حيات وحش حيدري، بررسي تأسيسات و امكانات موجود و وضعيت حيات وحش، عازم اين منطقه شده و تا چند روز آينده نيز در حيدري حضور خواهند داشت. كيوان هوشمند مي‌افزايد:بر اساس اطلاعات دريافتي، مذاكرات و توافقات حاصله براي واگذاري بلند‌مدت مناطق به شركت برگزار‌كننده تورهاي شكار با هماهنگي و موافقت معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست صورت گرفته است.

لازم به ذكر است كه منطقه حيدري به دليل داشتن خالص‌ترين نژاد قوچ اوريال همواره مورد توجه شكارچيان بوده است. شهرت قوچ‌هاي حيدري تا به ‌آنجا است كه برخي شكارچيان خارجي اين منطقه را بهشت قوچ دنيا نام گذاشته‌اند. به غير از قوچ و ميش اوريال گونه‌هاي شاخص ديگري از جمله پلنگ، كفتار، آهو، گربه‌ وحشي، گربه پالاس، سمور، گرگ، گراز، روباه، شغال، خارپشت گوش بلند، سنجاب زميني، تشي، پايكا، عقاب طلايي، دليجه، هما، بالابان، تيهو، كبك و غيره در اين منطقه زندگي مي‌كنند.
حال با وجود اين پارادوكس بسيار فاحش، شنونده در مي‌ماند كه قسم حضرت عباس منع شكار و تفنگ‌كشان را باور كند يا دم خروس واگذاري منطقه حيدري به شكار‌چيان آن هم براي عمل مذموم و مطرود شكار! با اين اوصاف به ذكر چند نكته بسنده مي‌شود:

1- اخبار و احوال حوزه محيط زيست مي‌گويند در يك سالي كه از عمر دولت يازدهم مي‌گذرد، شكارچيان پاي را فراتر از گليم خود نهاده‌اند؛ چراكه آنها در اقصي نقاط كشور فجايع قابل بحثي را رقم زده‌اند كه از عمده‌ترين آنها مي‌توان به آتش‌زدن جنگل‌هاي مناطق مختلف كشور ( آنهم در چندين نوبت )، شليك به محيط‌بانان، دشمني با مسئولان و محيط‌بانان، آتش زدن پاسگاه‌هاي محيط‌باني، زنده‌گيري و قاچاق حيوانات و حيوانات در آستانه انقراض. . . اشاره كرد.
2- به نظر مي‌رسد مسئولان و متوليان حفاظت و حراست از محيط زيست در مقابله با شكارچيان (كه عملكردشان هيچ گونه وجاهت قانوني و شرعي و عرفي ندارد ) ناتوانند. از اين رو به صرافت معامله با آنها افتاده‌اند. آن هم معامله‌اي كه يك حاتم بخشي غيرمعقول است. چراكه مطاع مورد معامله منابع و مواهب خدادادي كشور است و به بيت‌المال تعلق دارد.

3- جالب اينجاست سازماني كه مدعي مقابله و مبارزه با شكار است و در شعار و ادعا به جوامع پيشرو و حامي حقوق حيوانات تنه مي‌زند، ناب‌ترين زيستگاه حيات وحش كه در آشفته بازار تخريب زيستگاه‌هاي حيوانات و بحران‌هاي زيست محيطي هنوز تا حد زيادي بكر مانده را به كساني واگذار مي‌كند كه براي شكار و نابودي وحوش اين منطقه بر سر معامله آمده‌اند. بنابر اين، اين اقدام معاونت طبيعي محيط‌زيست مصداق تمثيل سپردن گله به دست گرگ است و سازمان محيط زيست بازيگري دو پهلوست كه در بين شكارچيان و مدافعان حاميان محيط زيست بنا به اقتضا عمل مي‌كند و به اصطلاح با چوپان گريه مي‌كند و با گرگ دنبه مي‌خورد!



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن