تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811847959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مي خواهيم سردمدار توليد و انتقال انرژي هسته اي به منطقه براي مصارف صلح آميز باشيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ شهريور ۱۳۹۳ (۱۱:۳۴ق.ظ)
دکتر اميني: مي خواهيم سردمدار توليد و انتقال انرژي هسته اي به منطقه براي مصارف صلح آميز باشيم با توجه به آغاز دور جديد مذاکرات هسته اي ايران و گروه موسوم به 1+5 در نيويورک، خبرنگار خبرگزاري موج در گفت وگويي با دکتر محمودرضا اميني، کارشناس امور راهبردي و سياسي بين الملل به بررسي فضاي حاکم بر اين مذاکرات، نقش لايه هاي درگير در اين گفت و گوها و آينده آن پرداخته است که با هم آن را مرور مي کنيم.
ضمن عرض سلام خسته نباشيد، اين دور از مذاکرات را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

قاعدتاً کشورمان با اين فرض به اين مذاکرات ادامه مي دهد که بتوانيم در اين خصوص به نتايجي منطقي برسيم. به عبارتي؛ عزم جمهوري اسلامي جزم است تا هم بتواند به حق خود برسد و مزاحمت هايي که در استيفاي حق آن است در ارتباط با موضوع صلح آميز هسته اي رفع کند و هم با جوي که در افکار عمومي جهاني عليه ايران ايجاد کرده اند، مقابله کند و وفق قوانين و مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي به فعاليت هاي صلح آميز خود ادامه دهد. پس با اين سناريو، ما اساساً مذاکرات خود را رو به جلو مي بريم و اميدواريم زياده خواهي هاي طرف مقابل موجب سست شدن گام هاي رو به جلو نشود.

انعطاف پذيري طرفين درگير در اين مذاکرات در قبال توسعه فعاليت ها و پيشرفت هاي هسته اي در چه حد است؟

در واقع اراده جمهوري اسلامي بر حل مشکلات و پيشرفت است. حتي در برخي از مراحل مذاکرات نيز احساس مي شود که اراده طرفين هم براي پيشرفت است اما؛ در عين حال مشاهد مي شود که فشارهاي داخلي و لابي هاي مختلف، خصوصاً فشارهاي تندروها يا فشارهاي صهيونيستي در نفوذ لايه هاي سياسي آمريکا تاثير مخربي بر روند کار دارد و گاهي احساس مي شود که سياستمداران آمريکايي داراي دو رويکرد هستند؛ يکي رويکرد منطق ديپلماسي است که قاعدتاً نمي توانند از يک منطق منسجمي که پيش روي آنان است فرار کنند و دومي رفتارهاي ناهمگون که نشان از فشارهاي داخلي و فشارهاي صهيونيستي دارد.

آيا سخنان آمريکا درخصوص اولويت امنيت اسرائيل در اين گفت و گوها را مانعي بر سر پيشرفت اين مذاکرات مي دانيد؟

خوب در واقع ممکن است عمق استراتژيک آمريکا بر حمايت از اسرائيل استوار باشد اما در سياست بين الملل هيچ کشوري نمي تواند به خاطر يک واحد سياسي غيرمشروع ديگر، هزينه هايي را بر طرف مقابل تحميل کند. به عبارتي؛ پافشاري آمريکا بر اين موضوع، هر چند به نظر مي رسد يک ژست داراي کاربرد داخلي باشد، ما را هم نگران خواهد کرد چون در عين حال ما رژيم صهيونيستي را يک دولت تروريست و در راس هدايت تروريسم مي دانيم. امروز اسرائيل علاوه بر اشغال اراضي و زورگويي براي شريک شدن در حقوق ديگران، همه حرکت هاي تروريستي و تخريبي جهان را به نوعي هدايت مي کند و ما نمي توانيم اين را بپذيريم. اگر چه ما به طور کلي از ديد انرژي هسته اي براي هيچ کشوري تهديدي نخواهيم بود.

نقش اعراب و اسرائيل در اين مذاکرات چيست؟

واقعيت اين است که جريان سومي در مسير اين مذاکرات قرار دارد و آن تلاش دولت هاي غيرمردمي که نگران رشد، پيشرفت و آزادي مردم هستند، براي ايجاد ايران هراسي است؛ چون مبناي حکومت جمهوري اسلامي اراده و آراي مردم و اين آرا و اراده بر مبناي تفکر اسلامي استوار است. بنابراين سناريوي ايران هراسي و اسلام هراسي به عنوان يک سناريو از سوي دولت هاي غربي ضد جمهوري اسلامي با ياري گرفتن از برخي کشورهاي منطقه در جريان است. در راس اين جريان هم قاعدتاً اسرائيل قرار دارد و براي ما حيثيت هاي مان قابل مذاکره نيست.

در صورت حاصل نشدن توافق نهايي در اين دور از مذاکرات، چه آينده اي براي اين گفت و گوها متصور هستيد؟

به هرحال، قرار ما در جمهوري اسلامي اين است که با روش ديپلماتيک مسائل خود را درجهان پيش ببريم. ما آماده هستيم که اگر ديگران اين آمادگي را نداشتند يا طرف مقابل زياده خواهي کرد، منتظر بمانيم تا آنها روند خود را تغيير دهند اما به هرحال اگر در اين دور هم مذاکرات به نتيجه نرسيد، ما همچنان آماده ايم تا در فرايند گفت و گوهاي سياسي بتوانيم اين مذاکرات را تا حصول نتيجه مطلوب به پيش ببريم. ما اميدوار هستيم که طرف هاي ما در اين جريان همواره به دنبال يک بهانه براي گفت و گو در اين موضوع نباشند و فصل و عمر اين گفت وگو ها به اتمام نرسد.

آيا تشديد تحريم ها مي تواند ايران را وادار به واکنش کند؟ چه اقداماتي را در اين راستا متصور هستيد؟

آمريکا و غرب تصور مي کنند که تحريم ها تعيين کننده است. هرچند در اين که تحريم ها، به خصوص براي مردم، آزاردهنده باشد، شکي نيست اما اين را ما نشان داده ايم که هميشه تحريم ها موجب اين شده که جمهوري اسلامي اساساً به منابع تحريم کننده پشت کند و نيازها و ضرورت هاي خود را از راه ديگري مرتفع کند. در عين حال اين واقعيتي است که وقتي ما مذاکراتي را قبل از اين تحريم هاي دسته بندي شده در چند سال اخير برگزار مي کرديم چه تعداد سانترفيوژ داشتيم و امروزه تعداد آن به چندين برابر رسيده است و از نشر توسعه و پيشرفت هم نسل جديد آن را دنبال مي کنيم. لذا اين تحريم ها مانع پيشرفت ما در زمينه انرژي صلح آميز هسته اي نخواهد شد. ما نيازهاي انرژي خود را از اين طريق همانند آمريکا، روسيه، آلمان، فرانسه و ساير کشورها تامين خواهيم کرد.

نقش رسانه ها را در تلطيف فضا يا جنجال آفريني در اين مذاکرات چگونه مي بينيد؟

رسانه ها دو گروه هستند. يک گروه رسانه هايي که در اختيار و ابزار ديپلماسي کشورهاي مقابل ما است که گاهي در اختيار عوامل فشار قرار مي گيرند. در نتيجه تلاش مي کنند تا برخي اوقات خواسته هاي خود را هم بر ما و هم طرف مقابل از طريق اعمال فشار، القا کنند. گروه ديگر را رسانه هايي تشکيل مي هند که انعکاس دهنده خبر هستند باز هم تلاش مي کنند تا يکپارچه عمل کنند و گروه مقابل را صاحب حق و در مذاکرات ذيحق نشان دهند. به هر حال کار رسانه ها به عنوان يک وظيفه ي رسانه اي شفاف سازي واقعيت ها است و اخلاق حرفه اي اقتضا مي کند تا آنچه را که واقعيت است به افکار عمومي انتقال دهند و نه اينکه تلاش بکنند تا با اعمال فشار بر فضاي ديپلماتيک، افکار عمومي را منحرف سازند.

با تشکر از وقت و اطلاعاتي که در اختيارمان قرار داديد، لطفاً سخن پاياني خود را بفرماييد

تصور مي کنم گام هايي که در فرايند هسته اي برداشته ايم، گام هاي مهمي است. کسي نمي تواند جمهوري اسلامي را از نظر پيشرفت علمي و نيازهاي صلح آميزش به عقب براند. واقعيت هايي که در جمهوري اسلامي رخ داده است، واقعياتي است که هر سال با سال قبل قابل مقايسه نيست. پيشرفت و توسعه ما روزافزون است. اين موضوع امکان عقبگرد ندارد. طرف هاي ما بايد قبول کنند که ما هم مثل آنان در يک فضاي علمي و توسعه قرار گرفته ايم و مي توانيم از انرژي صلح آميز هسته اي براي نيازهاي مثبت بهره برداري کنيم. اگر برخي از طرف هاي ما در مذاکرات از اين انرژي براي مصارف خطرناک بهره جسته اند، اين اقتضاي تفکر ديپلماسي آنان است و تفکر ديپلماتيک ما تخريب و استفاده مخرب از اين فرايند را حرام مي داند. پس اين در تفکر ما است و اگر آنها در تفکرشان اين نيست، نبايد ما را با خود مقايسه کنند و نمي توانند ما را به نقطه اي مثل قبل بازگردانند چون امروزه ما در بحث هسته اي توسعه يافته ايم و مي توانيم سردمدار توليد و انتقال انرژي به منطقه براي مصارف صلح آميز باشيم.

تهيه و تدوين مصاحبه: ناصر جوام














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن