واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
روح واژهها و زاییده دردها
روز شعر و ادب فارسی، پاسداری از شعری که زاییده دردها و نیازها و سرچشمه گرفته از قله احساسی پاک و آسمانی باشد تا بتواند در پای سبزهها جاری شود و شکفتن و زیستن را به ارمغان آورد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه میشود. کودک در گهواره، لالایی میشنود و از همان آغاز به شعر انس میگیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش میسرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری میسُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما میگذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجازآفرین را بیشتر روشن میسازد. پاسداری از شعری که زاییده دردها و نیازها و سرچشمه گرفته از قله احساسی پاک و آسمانی باشد تا بتواند در پای سبزهها جاری شود و شکف تن و زیستن را به ارمغان آورد. «بیست و هفتم شهریور» روز شعر و ادب و روز بزرگداشت تمام ذهنها و اندیشههایی که در خدمت آرمانهای بزرگ بشری هستند. علی اکبر مهیمنی در ارتباط با روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد سید محمد حسین شهریار، که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب، نامیده شده است، میگوید: این موضوع را «علی اصغر رحماندوست» نماینده وقت مردم تبریز، به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد و دلیل پیشنهاد خود را بیتوجهی به شعر شمرده که یکی از مهمترین وجوه هنر و حافظة تاریخی ملت ایران است. پژوهشگر علوم قرآنی و کارشناس ارشد ادبیات فارسی خراسان جنوبی در مورد انتخاب این روز، چنین بیان کرده است: شهریار هم از نظر توانائی ادبی، در عرصههای مختلف شعر طبع آزمائی کرد و هم، با مردم زیست و در کنار پاسداری از سنتهای ادبی، سرودههای عامهپسندی دارد و در این زمینه، اگر نگوییم شاعر بینظیر، کمنظیر است. * اسلام و شعرهای ارزشی مهیمنی به جایگاه شعر در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: هنگام ظهور دین اسلام در شبه جزیره عربستان، شعر در جامعه آن روزگار نقش مهمی را ایفا میکرد؛ بدانگونه که اعراب جاهلیت از شعر، به عنوان عاملی برای غلبه بر مسلمانان بهره میبردند و کفار قریش، پیامبر اکرم(ص) را شاعر میخواندند و از شاعران درمانده عرب میخواستند در رقابت با کلام آسمانی، اشعاری بگویند به طوریکه برخی از مفسران، شأن نزول سوره «شعراء» را همین ایام دانستهاند و هر چه از عمر اسلام میگذشت، نه تنها از اهمیت شعر کم نمیشد، بلکه از شعر به عنوان سلاحی در میدان جنگ استفاده میشد. وی یادآور شد: در عصر پیامبر اکرم(ص) در شهر مدینه، مکانی برای تشکیل محافل ادبی در نظر گرفته شده بود و در این محافل، شاعران سرودههای خود را که از نظر دینی، اخلاقی و مسائل انسانی مورد توجه بود، میخواندند و مورد تشویق و احترام پیامبر اسلام(ص) قرار میگرفتند، برای مثال، کعببن زُهَیر پس از خواندن قصیدهای، از دست مبارک پیامبر(ص) جایزه دریافت کرد و حسّانبنثابت با سرودن شعری در دفاع از حریم اسلام، مورد عنایت آن حضرت قرار گرفت. محقق علوم قرآنی و کارشناس ارشد ادبیات فارسی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: "علامه امینی" تعداد 33 نفر از مشاعران صدر اسلام را در مجموعه نفیس " الغدیر" نام میبرد که به برکت کتاب و سنّت، در رکاب پیامبر اسلام، چون شیران خشمگین، با شمشیری آخته از شعر به مشرکان، هجوم میبردند و چون بازهای شکاری پرواز کرده و گوش و دل آنان را شکار میکردند، آنها همواره همراه پیامبر(ص) بودند و با زبانهایشان به جهاد در راه خدا میپرداختند. مهیمنی به زیر بنای شاعری از نظر امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: شاعر، نیازمند زیربنای محکم فکری است و در نظر این امام همام، این داروی شفابخش، قرآن است که افسون و طلسم پیام شعرهای انحراف کننده را باطل میکند و در تاریخ آمده که وقتی پدر فَرزدَق او را در کودکی خدمت امام علی(ع) آورد و گفت او شاعر است، امام فرمود: «اگر به او قرآن میآموختی، بهتر بود». وی ادامه داد: «فرزدق» در جواب فرمایش حضرت، میگوید: این کلام امام(ع) همواره در گوش من بود تا کلّ قرآن را حفظ کردم و اینگونه است که «فرزدق» شاعر بزرگ عرب، سرانجام شاعر اهل بیت میشود. وی تأکید کرد: آشنایی با قرآن و آموزههای انسان ساز اسلام، نخستین گام برای بهترین شاعر بودن است و اینگونه است که با آموختن قرآن، عشقت به فریاد میآید: «عشقت رسد به فریاد، ار خود به سان حافظ قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت» و آنگاه است که شعر او پر از حکمت قرآنی میشود «ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد لطایف حِکَمی با نکات قرآنی». جایگاه شعر از منظر مقام معظم رهبری معلم نمونه سال 92 آموزشگاههای خراسان جنوبی به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با مقوله شعر اشاره کرد و افزود: معظمله میفرمایند: «شعر و هنر زیباترین قالب برای همه پیامهای نوین و مایه گسترش و نفوذ این پیامها تا هر سوی خطه وسیع دلها و جانهای انسانی است و شاعران و سخنسُرایان آگاه، همیشه توانستهاند والاترین معارف انسانی را در کتیبه روزگار با نقشی جاودانه، به نسلهای بعد از خود بنمایانند». مهیمنی اضافه کرد: مقام معظم رهبری، شعر و نیز همه قالبهای هنری را موهبتهای خدایی میدانند که باید در خدمت خلق خدا و حامل آرمانهای والای خدایی باشند و ایشان به شاعران جوان توصیه میکنند شعرشان «منعکسکننده همه آرمانها، سیاستها، روشها و واقعیتهای انقلاب باشد و پیام انقلاب اسلامی ایران در قالب هنر و ادبیات، آسانتر و صادقانهتر از هر قالب دیگر قابل صدور است». ============= گزارش از علیرضا چاجی ============= انتهای پیام/69014/ذ30
93/06/27 - 13:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]