تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815438350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عشقی به گستره طبیعت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عشقی به گستره طبیعت ایلام - ایرنا - عشق به طبیعت و محیط زیست حس عجیبی است که بسیاری از علاقه مندان را به تحمل سختی های توان فرسا و ملال آور برای حمایت و حراست از گونه های گیاهی و جانوری وا می دارد.


به گزارش ایرنا، این افراد به فرمان همین عشق زیباست که آسایش و رفاه خود را در راه حفاظت و بقا جانوران و درختان در طبق اخلاص می گذارند.
شب هنگام که همه در خواب ناز به سر می برند یا روز را در فضای دنج محیط کار مشغول هستند، کسانی هستند که کار، زندگی و سلامت خود را در عرصه های طبیعی و در گرو سلامت و امنیت جاندارانی می یابند که در دل کوه ها و دشت ها پراکنده شده اند.
افرادی که ذره ذره وجود خود را در گرو حفظ مخلوقات الهی و صبوری شکیبایی مثال زدنی می بینند و خستگی و ملالت در قاموسشان جایی ندارد.
سرشماری تابستانه انواع پستانداران ایلام همزمان با سراسر کشور در این استان با همت اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست به پایان رسیده است.
هرساله سرشماری از وحوش شامل پرندگان و پستانداران به منظور اطلاع و اطمینان از وضعیت سلامت گونه ها، بدست آوردن آمار جدید با افزوده شدن زادگان به جمعیت، سلامت و پویایی جمعیت و همچنین برنامه ریزی لازم در این راستا در دو فصل تابستان و زمستان صورت می گیرد.
به جرات می توان گفت که سرشماری از وحوش از پستانداران و پرندگان یکی از سخت ترین و طاقت فرساترین مشاغل و حرفه ها محسوب می شود، چرا که این حرفه با وجود زیبایی های خاص و منحصر به فرد خود با مشکلات و دشواری های خاصی همراه است.
از جمله سختی های موجود در سرشماری سالانه، پیمودن مسافت های طولانی به صورت پیاده در مسیر های صعب العبور، کوهستانی، رملستان و گرمای طاقت فرساست.
خطر گزش حشرات یا خزندگان گوناگون، سقوط از کوه، مواجه شدن با جانوران وحشی، برخورد با شکارچیان غیر مجاز مسلح یا تله های مخفی آنها و ... از جمله مخاطره هایی است که گروه های مامور محیط زیست سرشماری کننده به طور معمول با آن دست به گریبان هستند.
این افراد به علت کار شبانه بسیاری از گونه های جانوری بطور معمول کار سرشماری و آمار برداری را یا صبح زود پیش از طلوع خورشید یا در اواخر روز انجام می دهند.
آنها گاهی به طور متوالی چندین شبانه روز برای جمع آوری آمار دقیق از گونه های حیات وحوش (که به فراخور سازگاری در زیستگاه های مختلف از قبیل جنگل، کوهستان یا دشت ها پراکنده شده اند) بدون بهره گیری از کمترین وسایل رفاهی سپری می کنند.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان ایلام در خصوص سختی ها و شیرینی های سرشماری وحوش می گوید: هر ساله در یک زمان بندی مشخص در دو فصل تابستان و زمستان سرشماری(شش ماهه نخست و دوم) از وحوش و پرندگان استان ایلام همزمان با سراسر کشور انجام می شود.
اکبر محمدزاده به خبرنگار ایرنا گفت: به طور معمول سرشماری از پستانداران در شش ماهه نخست تیر یا مردادماه و سرشماری از پرندگان آبزی و کنار آبزی در دی یا بهمن فصل زمستان و پرندگان حایز اهمیت ملی و بین المللی نیز در دو مرحله از سال انجام می شود.
وی افزود: استان ایلام به لطف تنوع اقلیمی از غنای زیستی با اهمیتی برخوردار بوده که داشتن اطلاعات دقیق از تعداد آنها امری مهم و ضروری است که جمع آوری این اطلاعات و آمار بر عهده اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست است.
وی تاکید کرد: این اداره هر ساله با ساماندهی گروه های مسلط و کاردان متشکل از کارشناسان و محیط بانان آشنا به مناطق و امور سرشماری اقدام به ثبت آمارگیری و جمع آوری اطلاعات لازم می کند.
محمدزاده یادآور شد: به طور معمول برای سرشماری هر منطقه به نسبت گستره آن چندین گروه در دسته های پنج الی شش نفره ساماندهی شده و در مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام آمارگیری می کنند.
وی بیان کرد: سرشماری از زیستمندان (وحوش) جدا از جذابیت های خاص خود با سختی ها و مشکلات بسیاری همراه بوده که البته این سختی ها از چشم عموم مردم پنهان است.
وی اضافه کرد: به دلیل بیرون آمدن بیشتر جانوران از لانه های خود در شب، شکار این قبیل گونه ها با تاریک شدن هوا آغاز می شود.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام افزود: این امر باعث شده که برای آمارگیری و سرشماری و اطمینان از سلامت حیوانات، گروه های سرشماری ماموریت خود را شبانه انجام دهند یا اینکه تمام طول شب را در مناطق مد نظر سپری کنند.
محمدزاده ادامه داد: در هر دو صورت خستگی و پرهیز از خواب و استراحت شبانه جزء اصلی برنامه گروه محسوب می شود.
وی گفت: سرشماری از جانوران مستلزم داشتن قوای بدنی نیرومند و چابکی است چرا که برای آمارگیری دقیق از وحوش بایستی مسافت های بسیار طولانی چندین کیلومتری را بدون بهره گیری از هیچ وسیله نقلیه ای با پای پیاده و حمل وسایل مخصوص سرشماری پیموده و این مهم محقق نخواهد شد مگر با صبر، حوصله و عشق به مخلوقات الهی.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش استان بیان کرد: کوهپیمایی و صعود به ارتفاعات، طی کردن شیب های تند دره ها، عبور از رودخانه ها و جنگل های انبوه همراه با حمل وسایل و تجهیزات ویژه سرشماری از سختی های این حرفه است.
به گفته محمدزاده تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان، برف و بوران، یخبندان و سرمای گزنده زمستان، دوری از فضای خانواده در مجموع چندین بار در طول سال و هر بار به مدت چندین روز متوالی با بهره گیری از کمترین تجهیزات گذران در عرصه های طبیعی و فقدان امکانات رفاهی، ... را تنها با انگیزه عشق به آفریده ها و انفال خداوند و حفاظت و حمایت از این سرمایه ها از تهدید و نابودی دانست.
وی یادآور شد: حضور مشتاقانه در مناطق با وجود این همه سختی و فشار، جز مهرورزی و محبت بی دریغ به مخلوقاتی نیست که گاه و بی گاه برای تفریح و تفرج آماج گلوله یا دام خودخواهی و طمع افراد سیاه دل و ناسپاس می شود.
به اعتقاد رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان ایلام صبر، بردباری، دقت زیاد و اشراف کامل بر محیط اطراف لازمه کار سرشماری حیات وحش است.
در آخرین سرشماری اداره کل محیط زیست استان ایلام که همزمان با سراسر کشور انجام شد، 489 گونه انواع پستاندار شامل گوشتخواران، علفخواران، جوندگان و دیگر پستانداران در استان ایلام به ثبت رسیده است که منطقه کولگ مهران بیشترین پستاندار در دل خود ماوا داده است.
همچنین شمار خفاش ها در غار خفاش دهلران نیز 30 هزار مورد تخمین زده می شود.
591/540


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن