تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815468303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انباشتن ذهن دانش آموزان از یافته های علمی دیگران، موفقیت نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انباشتن ذهن دانش آموزان از یافته های علمی دیگران، موفقیت نیست زنجان - ایرنا - کارشناس تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: انباشتن ذهن دانش آموزان از انبوه اطلاعات و یافته های علمی دیگران، معیار موفقیت علمی آنها نیست.


به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، علی حیاتی روز چهارشنبه افزود: هدف از انجام تحقیق، تفکر دانش آموزان درخصوص مسایل علمی است، اگر تحقیقی فاقد این پشتوانه فکری باشد ارزش تربیتی نخواهد داشت.
وی یادآورشد: در رویکرد جدید آموزش و پرورش و طبق سند تحول بنیادین، تربیت انسان متفکر، یکی از مهمترین چشم اندازهای تربیتی است.
کارشناس تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در این نگاه به مفهوم " تفکر" به عنوان زیر بنای تربیت انسان متفکر و خلاق توجه ویژه شده و در چنین نگاهی اندیشه ورزی یکی از مهمترین چالش های پیش روی آموزش این دستگاه تعلیم و تربیت در کلاس های درس است.
حیاتی مهمترین تکلیف معلمان و اولیای دانش آموزان را خلق موقعیت های تفکر برانگیز ذکر کرد و افزود : با چنین دیدگاهی، مؤثرترین و ماندگارترین اوقات کلاس درس برای دانش آموزان لحظاتی است که به همراه معلمان خود درباره مساله ای فکر، به تدوین اطلاعات علمی مبادرت و با جمع بندی، استنتاج علمی و عملی خود به یافته های جدیدی می رسند که محصول تفکر خود آنهاست.
وی اظهارکرد: این یافته برای دانش آموزان بسیار ارزشمند بوده و منجر به ایجاد لذت یادگیری در آنان می شود حتی اگر یافته های آنها با اصول و قوانین علمی موجود همخوانی چندانی نداشته باشد.
کارشناس تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: اینکه دانش آموزان لحظاتی در رابطه با موضوعی تفکر کرده و با قدرت اندیشه به استنتاج می پردازند، در پرورش تفکر و مهارت پژوهشی آنان بسیار تاثیرگذار است.
حیاتی یادآورشد: امروزه بین اهداف و رسالت تعیین شده در رابطه با تحقیق و پژوهش در کتاب های درسی و عملکرد متولیان یک سری خلاها و کاستی هایی وجود دارد و این امر سبب بروز مشکلاتی جدی در این زمینه شده است .
وی ادامه داد: مراجعه مستقیم دانش آموزان به اینترنت، حتی کافی نت های سطح شهر و اخذ نوشته های دیگران بدون حفظ امانتداری علمی، انجام تکالیف تحقیق از طرف والدین، بدون همراهی دانش آموزان، در خواست تحقیق بدون آموزش ساختار و فرایند آن، عدم بازخورد مناسب به تحقیقاتی که توسط دانش آموزان ارایه می شود از جمله پدیده هایی است که علاوه بر تحمیل هزینه های مالی و روانی برای اولیا و دانش آموزان پیامدهای اخلاقی و آموزشی منفی نیز در پی دارد.
حیاتی، بالا بودن سطح انتظارات معلمان و اولیا از دانش آموزان بدون در نظر داشتن علاقه ها، توانایی ها و امکانات محیطی، عدم آموزش ساختار، فرایند و مهارت انجام تحقیق را از عوامل تاثیر گذار در به وجود آمدن چنین فضایی بر تحقیقات دانش آموزان بیان کرد.
وی افزود : طرح" مدیریت و سازماندهی تحقیقات دانش آموزی" یکی از برنامه هایی است که در گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، اجرا می شود که این طرح ساختار واحدی برای تحقیقات تعیین و تعریف کرده و برنامه هایی نیز برای آموزش معلمان و اولیا در نظر گرفته است.
کارشناس تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، خواست تا معلمان فرهیخته تا انتخاب موضوعات تحقیق به علاقه دانش آموزان توجه کرده و به حق انتخاب آنها توجه کنند.
حیاتی افزود: معلمان می توانند قبل از دادن تکالیف تحقیقی، یک تحلیل محیطی علمی داشته باشند که آیا امکانات محیط، توان و استعداد دانش آموزان، با تحقیق خواسته شده مطابقت دارد یا دشواری انجام آن برای اولیا و دانش آموزان اثر منفی و بازدارنده خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بازخورد تحقیقات دانش آموزان بسیار مهم است ادامه داد: والدین هرگز بدون همراهی و کمک دانش آموزان، تکالیف تحقیقی آنها را انجام ندهند.
حیاتی خاطرنشان کرد: زمانیکه دانش آموز توان انجام تحقیقی را ندارد، والدین صادقانه موضوع را با معلم کلاس و مدیر آموزشگاه درمیان بگذارند.
7325/596


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن