تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820334268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انصارالله برآیند مطالبات سیاسی مردم یمن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انصارالله برآیند مطالبات سیاسی مردم یمن تهران – ایرنا – با وجود برخی تلاش ها برای فرقه ای نشان دادن اعتراض های مردمی یمن به رهبری انصارالله ، روز به روز شمار بیشتری از گروه های مختلف قومی ومذهبی به جمع معترضان علیه دولت یمن می پیوندند.


در یک ماه گذشته دهها هزار تن از هواداران انصارالله از سراسر این کشور به سوی صنعا پایتخت سرازیر شدند تا در راهپیمایی ها و تحصن های اعتراضی علیه دولت این کشور شرکت کنند. شمار زیادی از افرادی که در مناطق حومه پایتخت اردو زده اند، تظاهرات خود را از میدان تغییر صنعا آغاز کرده اند.
آن ها اعلام کرده اند تا زمانی که "عبد ربه منصور هادی" رییس جمهوری یمن با مطالباتشان موافقت نکند دست از اعتراض برنمی دارند.
مهم ترین خواسته جنبش حوثی های یمن استعفای دولت است. آن ها دولت کنونی را به فساد و بی کفایتی در اداره امور متهم کرده اند.
معترضان یمنی با برپایی تظاهرات آرام و اقدامات اعتراضی صلح آمیز، تاکید دارند که تا رسیدن به خواسته هایشان بر مواضع خود پافشاری خواهند کرد. این در حالی است که دولت این کشور، در تلاش برای پایان دادن به اقدامات اعتراضی و متفرق کردن هواداران انصارالله با به کارگیری خشونت و استفاده از نیروهای مسلح طی چند روز گذشته بیش از 10 تن از معترضان را کشته و شمار زیادی را مجروح کرده است.
با این حال بسیاری از رسانه های عربی و وابسته به دولت یمن می کوشند تا قیام و اعتراضات مردمی که تحت رهبری گروه حوثی آغاز شده است را جریانی فرقه گرایانه و برخاسته از تعصبات مذهبی قلمداد کنند.
"نبیل البکیری" رییس مرکز عربی مطالعات و تحولات سیاسی صنعا چندی پیش در گفت و گو با روزنامه "یمن پست" با انتقاد تند از آن چه "سکوت جامعه بین المللی و شرکای سیاسی یمن در مقابل خشونت و تهدید حوثی ها" نامید، حامیان این جنبش را تشنه جنگ و غرق در اهداف فرقه ای متهم کرد.
این در حالی است که به نوشته پایگاه خبری انگلیسی "مدیل ایست آی"، اندکی پس از حمله پلیس و کشته و مجروح شدن تعدادی از معترضان، و با وجودی که انتظار می رفت رهبر جوان حوثی ها حامیانش را به انتقام گیری فرا بخواند، "عبدالملک الحوثی" صرفا از این فرصت برای توصیه معترضان به خویشتنداری استفاده کرد. وی در عین حال تاکید کرد که به رغم خشونت ها، این جنبش از مطالبات و خواسته هایش عقب نشینی نخواهد کرد.
افزون بر این، الحوثی در نامه ای که اواخر ماه میلادی گذشته خطاب به رییس جمهوری یمن نوشت، مطالبات این گروه و حامیان آن را در قالب هفت مورد عنوان کرد.
نخستین تقاضای جنبش حوثی در این نامه، بازگرداندن یارانه ها و اقدام فوری برای مقابله با فساد مقام های دولتی این کشور اعلام شده است.
آن ها همچنین خواستار برکناری دولت کنونی و انتصاب نخست وزیری مستقل شدند.
این گروه به عنوان بخش دیگری از مطالباتش خواسته است که رسانه های یمنی به اصول بی طرفی پایبند باشند و از انتشار مطالب تحریک آمیز فرقه ای و قومی بپرهیزند.
در انتهای نامه مذکور که توسط "علی البخیتی" قرائت شد آمده است: تاکید می کنیم که دیدگاه های ما ریشه در علاقه مان به امنیت، ثبات و منافع کشورمان دارد.
حامیان تلاش ها برای فرقه ای جلوه دادن قیام های گروه حوثی می کوشند تا با طرح اتهاماتی مبنی بر مداخله ایران و تاکید بر مناسبات این گروه شیعی با جمهوری اسلامی، بر ادعایشان مبنی بر فرقه گرایانه بودن اعتراض های مردمی یمن پافشاری کنند.
"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن رد این ادعاها، گفت که سیاست خارجه جمهوری اسلامی بر عقل و میانه روی، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی و حمایت از حقوق مشروع مردم مبتنی است.
در بسیاری از ادعا ها در جهت اثبات فرقه ای بودن اعتراض حامیان جنبش حوثی همچنین به درگیری ها میان این گروه و اعضای قبیله ای "حزب اصلاح" که تاریخچه اقدامات خشونت آمیز آن ها علیه حوثی ها به سال ها قبل باز می گردد استناد می شود.
در حالی که بر اساس مقاله منتشر شده در پایگاه خبری اندیشکده آمریکایی "کارنگی"، مذهب زیدی به رغم آن که شاخه ای از مذهب شیعه محسوب می شود در عمل بسیار به فرقه شافعی مذهب سنی که اکثریت جمعیت یمن پیرو آن هستند، شباهت دارد و افرادی که می کوشند، این درگیری ها را ناشی از فرقه گرایی جنبش حوثی جلوه دهند بسیاری از شاخصه های فرهنگی و مذهبی یمن را نادیده می انگارند.
حزب اصلاح مهم ترین حزب اسلام گرای سنی در یمن است که طی دهها سال گذشته نقش پررنگی در حکومت خودکامه صالح و دولت کنونی یمن ایفا کرده است. حامیان این حزب در استان های شمالی طی ماه های گذشته به نیابت از نیروهای حکومتی با مبارزان حوثی درگیر شده اند.
بر اساس گزارشی که در پایگاه خبری "وایس نیوز" آمریکا منتشر شد، جنبش حوثی توانسته است بسیاری از مردم عادی یمن را به خود جذب کند. این محبوبیت صرفا به شیعیان یمن محدود نمی شود بلکه پیروان مذاهب دیگر را نیز در بر می گیرد. "البخیتی" یکی از شخصیت های برجسته شاخه سیاسی این گروه است که مظهر محبوبیت جنبش حوثی در میان مردم یمن است. وی تا سال 2011 عضو حزب سوسیالیست یمن بود اما پس از مصالحه بر سر مصونیت صالح، از این حزب روی گرداند و به حوثی ها پیوست.
بر اساس گزارش اندیشکده آمریکایی "میدل ایست مانیتور"، توانایی گروه حوثی برای برقراری پیوند میان قشرهای مختلف مردم باعث شده است رهبری این گروه بتواند صدها هزار نفر را در راستای آرمان های خود متحد کند.
این گزارش می افزاید: نباید از این واقعیت غافل شد که همه افرادی که طی هفته های گذشته در حمایت از حوثی ها در صنعا گردهم آمده اند، اعضای جامعه زیدی نیستند؛ بلکه عمدتا مردم عادی یمن هستند که به دنبال پایگاهی قوی برای ارتقاء حقوق و منافعشان می گردند و فقط چند هزار نفر از افرادی که با آرمان های عبدالملک الحوثی هم پیمان شده اند، ساکن شمال صعده هستند.
به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری "انصارالله"، هیات رسانه ای رادیو صنعا نیز با حضور در جمع معترضان حمایت کامل خود را از تحصن کنندگان تا تحقق همه خواسته های به حق و قانونی ملت یمن اعلام کرده است.
بر اساس گزارش های منتشر شده، تعداد زیادی از اعضای قبایل منطقه "بنی حشیش" نیز چند روز گذشته با حضور در اردوگاه "بنی الحارث" به معترضان الحوثی پیوستند.
به گزارش پایگاه خبری "یمنات"، یک لشگر ارتش یمن مستقر در کوه "حضرت شعیف" در غرب صنعا روز شنبه در بیانیه ای حمایت کامل خود را از معترضان یمنی اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، نیروهای مستقر در پایگاه پدافند هوایی و رادارهای صنعا آمادگی خود را برای دفاع از متحصنین درصورتی که مورد حمله یا هرگونه تهاجمی قرارگیرند، اعلام کردند.
با وجود افزوده شدن به حامیان اعتراض های مردمی یمن و به رغم تاکید معترضان و رهبران این جنبش مبنی بر صلح آمیز بودن اعتراض ها، دولت یمن طی روزهای اخیر همچنان به سرکوب و خشونت علیه اعتراض ها متوسل می شود.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا روز یکشنبه از حکومت یمن خواست تا هرچه سریع تر با توقف خشونت علیه معترضان، درباره کشتارهای اخیر تحقیق و تفحص کند.
سازمان وکلای بدون مرز نیز در گزارشی با اشاره به حوادث خشونت بار روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته گذشته در یمن، حمله نیروهای حکومتی را علیه تظاهرات آرام مردم یمن محکوم کرد و خواستار رسیدگی به این جرائم شد.
خاورم**9156**1566


26/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن