تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802248704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبود مدیریت صحیح در پایین دست کارون، شوری گوتوند را رقم زده/ سرریز شدن آب از سد گوتوند برای اولین بار


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: معاون اجرایی سد و نیروگاه گوتوند:
نبود مدیریت صحیح در پایین دست کارون، شوری گوتوند را رقم زده/ سرریز شدن آب از سد گوتوند برای اولین بار
پس از گذشت 37 از آغاز عملیات آبگیری بلندترین سد خاکی کشور هم اکنون سد گوتوند به میزان 4 میلیارد و 40 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ معنوی فر معاون اجرایی سد و نیروگاه گوتوند در جریان بازدید از این سد و نیروگاه گفت: تابستان امسال به دلیل نیاز برقی نیروگاه‌های آبی بالادست این سد با تمام ظرفیت خود کار کرده و آب حاصل از خروج سدهای بالا دستی در مخزن سد گوتوند جمع شده است. این امرموجب شده تا مخزن سد گوتوند اولیا بیش از 80 درصد پرشود که چیزی حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: بیش از احداث این سد آب کارون به خلیج فارس وارد می‌شد که با توجه به احداث این سد علاوه برکنترل طغیانهای وسیع رودخانه‌ کارون آب آزاد شده به جای ورود به خلیج فارس برای تامین نیاز آب استان خوزستان استفاده می‌شود.
 
معاون اجرایی سد و نیروگاه گوتوند با اشاره به اینکه سد گوتوند بزرگترین مخزن بر روی کارون است افزود: حجم نهایی این سد 20 برابر سد امیر کبیر است که چیزی حدود 5.2 میلیارد مکعب می‌شود که با مدیریت‌های صورت گرفته بیش از 4 میلیارد متر مکعب آب در مخزن این سد ذخیره شده.  
 
وی تصریح کرد: شرایط موجود حاکی از آن است که پائیز خوبی در انتظار مصرف کنندگان پایین دست این سد وجود دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه میزان نمک آب سد گوتوند در حدود 1000 است گفت: در پایین دست این سد با ورود سرشاخه‌های دیگر میزان شوری آب افزایش پیدا می‌کند که این امر نشان از عدم مدیریت صحیح در پایین دست سد است.
 
معنوی‌فر در ادامه گفت: با توجه به حجم آب ذخیره شده در مخزن این سد برای اولین بار دریچه‌های آن برای تصویه بخشی از آب موجود در این سدوبه منظور تامین آب اراضی کشاورزی باز خواهد شد.  
 
وی میزان فرار آب در این سد را متناسب با استانداردهای بین‌المللی عنوان کرد.  
 
*سد گوتوند در پیک مصرف تابستان  
 
سمندگانی مدیر امور مهندسی برق و مکانیک طرح گوتوند اولیا در ادامه گفت: از ابتدای سال تا کنون حدود 1200 گیگاوات ساعت انرژی توسط نیروگاه گوتوند اولیا تولید شده که کمک شایانی در پیک مصرف تابستان به شبکه برق کشور نموده است.  
 
وی افزود: ذخیره سازی بیش از 5 میلیارد متر مکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان همچنین تولید سالانه 4 هزار و 250 گیگاوات ساعت از اهداف این طرح بوده است.  
 
سمندگانی با اشاره به اینکه این نیروگاه از زمان راه‌اندازی تا کنون به میزان 4 هزارو 263 گیگابات ساعت برق تولید کرده است گفت: ارزش ریالی برق تولیدی این نیروگاه حدود 2هزار و 770 میلیارد ریال برآورد شده است.  
 
گفتنی است؛ این نیروگاه بیشترین میزان تولید انرژی را در میان نیروگاه‌های برق آبی کشور داراست.  
 
*منابع آلاینده‌های کارون  در پایین دست سد گوتوند عمده عامل کاهش کیفیت آب   
 
در ادامه داریوش مهجور مدیر امور مطالعات طرح گوتوند اولیا نیز در خصوص کیفیت آب سد گوتوند گفت: یکی از انتقادات مخالفان سد سازی در رابطه با سد گوتوند اولیا عدم مطالعه در مورد سازنده گچ ساران است که با بررسی  مطالعات کارشناسی دقیق و متمرکز بر روی این موضوع برنامه‌ کنترل کیفی آب سد گوتوند اولیا در قالب سه بخش راه‌‌کار کوتاه مدت، میان مدت وبلند مدت مورد اجرا و تصمیم گیری قرار گرفت.  
 
معاون اجرایی سد و نیروگاه گوتوند اولیا با بیان اینکه احداث پتوی رسی بر روی رختنمون‌های نمک جهت هدایت آب‌های شور ورودی از سازند به کف مخزن از راه‌کارهای کوتاه مدت بوده است گفت: احداث آبگیرهایی در تراز متعدد جهت برداشت آب از لایه‌های مختلف راهکار میان مدت و احداث خط لوله آب کف مخزن به منظور انتقال جرم نمک از راهکارهای بلند مدت بوده است.  
 
وی تصریح کرد: با احداث سد گوتوند اولیا نه تنها مشکلی برای آب خروجی از سد ایجاد نشده بلکه شرایط کیفی آب در غیاث با سالهای قبل نیز بهبود پیدا کرده است.   
 
وی تاکید کرد: عمده ترین منابع آلاینده کارون در پایین دست این سد قرار داشته که با ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی همچنین پساب حوضچه‌های پرورش ماهی، کشت و صنعت نی‌شکر و زمین‌های کشاورزی وضعیت ناگواری برای کارون ایجاد شده است.  
 
*تملک اراضی سد گوتوند طبق مسائل قانونی صورت گرفت  
 
همچنین محتشم‌خانی مدیر گروهی و اراضی طرح گوتوند در خصوص بحث تملک املاک و زمینهای کشاورزی محدوده مخزن این سد نیز گفت: بر اساس طرحی که به تصویب استانداری خوزستان رسید شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان مجری سد گوتوند اولیا از پرداخت نقدی بهای مسپحدثات به اهالی منطقه منع شده و در عوض از این شرکت خواسته شده تا با ایجاد زیر ساختهای تاسیساتی در چند نقطه محدوده احداث این سد به ایجاد شهرکهای جدید اقدام کنند.  
 
مدیر حقوقی و تملک اراضی طرح گوتوند گفت: با توجه به مخالفت جدی مردم منطقه با طرح اسکان جایگزین و درخواست برای فروش املاک بحث مطرح شده میسر نشد و در نهایت با تعامل مردم و مسئولان محلی تملک اراضی و املاک صورت گرفت که بیش از 95 درصد مسپحدثات به 75 درصد اراضی مزروعی متاثر دریاچه سد خریداری شده است.  
 
محتشم‌خانی افزود: تعداد منازل مسکونی واقع در مخزن سد 564 واحد بود که از این تعداد 415 واحد غیر ساکن و هم 49 واحد ساکن بودند.  
 
وی تاکید کرد: در بحث تملک اراضی طرح گوتوند تلاشهای شرکت آب نیرو تنها در رابطه با عدم تمکین 22 نفر از اهالی روستای گلزاری، برآفتاب منطقه آب ماهیک شهرستان لالی از قانون بی‌نتیجه ماند که با استناد به مفاد 4 و 8 لایحه تملک این طرح وکارشناسی‌های صورت گرفته در اسفند سال 91 بهای قانونی تعیین شده املاک در فروردین سال 92 به صندوق اتحادیه ثبت اسناد و املاک شهرستان مسجد سلیمان تودیع شده و مالکین مثتنکف می‌توانند جهت دریافت بهای املاک خویش و انجام تشریفات قانونی مبلغ تودیع شده را دریافت نمایند.  
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سد گوتوند اولیا به عنوان بلندترین سد خاکی کشور در منتهی الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون در فاصله 380 کیلومتری از مصد رودخانه و در نزدیکی شهرستان گوتوند و استان خوزستان اجرا شده این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر ساخته شده است. 

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن