تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820660183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تكميل فرودگاه سقز در حد حرف و وعده/ هشت سال انتظار و تنها 35 درصد پیشرفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کردستان گزاري خبري مهر/
تكميل فرودگاه سقز در حد حرف و وعده/ هشت سال انتظار و تنها 35 درصد پیشرفت
سنندج – خبرگزاري مهر: كلنگ احداث فرودگاه سقز در سال 85 بر زمين زده شد و در حالي كه بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته و قول مسئولان كشوري و استاني وقت قرار بود اين پروژه در مدت زمان سه سال به بهره برداري برسد، امروز بعد از گذشت نزديك به يك دهه اين وعده ها در حد حرف باقي مانده است.



به گزارش خبرنگار مهر، كردستان در حوزه راه هاي ارتباطي وضعيت چندان خوبي ندارد و بر اساس شاخص هاي اعلام شده از سوي نهادهاي مسئول اين استان در بخش بزرگراه و آزادراه جزو استانهاي آخر كشور است و در كنار اين مهم وضعيت جاده هاي اين استان نيز به هيچ عنوان مساعد نيست. در كنار وضعيت نامناسب راه هاي ارتباطي استان كردستان بايد موضوع وصل نبودن اين استان به شبكه ريلي را نيز اضافه كرد تا با توجه به اين محروميت ها موضوع حمل و نقل هوايي در اين استان اهميت ويژه و دو چنداني پيدا كند. در حال حاضر تنها مسير حمل و نقل هوايي در استان كردستان فرودگاه سنندج است كه هر چند مسئولان اعتقاد دارند اين فرودگاه كاملا استاندارد است ولي با توجه به تردد تنها هواپيماهاي سبك در اين محل مي توان به وضوح ملاحظه كرد كه فرودگاه سنندج نه تنها استاندارد نيست بلكه داراي مشكلات جدي است و امكان توسعه آن نيز به دليل وضعيت جغرافيايي منطقه و همچنين واقع شدن آن در دره وجود ندارد. با توجه به شرايط جغرافيايي استان كردستان از يك سو و همچنين نياز به توسعه حمل و نقل هوايي از سوي ديگر، كلنگ احداث فروگاه سقز در سال 85 و طي مراسمي با حضور مسئولان استان كردستان در دولت محمود احمدي نژاد بر زمين زده شد. بر اساس برآورد صورت گرفته قرار بود كه اين پروژه در مدت زمان سه سال احداث و به بهره برداري برسد. احداث فرودگاه در سقز با توجه به وضعيت منطقه از لحاظ جغرافيايي كاملا داراي توجيه بود چرا كه با بهره برداري از اين پروژه نه تنها مردم استان كردستان حتي مردم شماري از شهرستان هاي آذربايجان غربي نيز به دليل نزديكي به سقز مي توانستند از آن استفاده كنند و به همين دليل مسئولان استان در ابتدا نسبت به اهميت اين پرو‍ژه تاكيد مي كرده و وعده افتتاح و بهره برداري آن در كوتاهترين زمان ممكن را می دادند. داستان احداث فرودگاه سقز از همان بدو كلنگ زني تاكنون كه بيش از هشت سال از آن مي گذرد در نوع خود جالب است و هر سال كه مي گذرد به جاي افزايش، از ميزان پيشرفت آن نيز كاسته مي شود و موضوع تا جايي ادامه پيدا كرده است كه ديگر اين روزها مديران و مسئولان استاني و شهرستاني از اعلام ميزان پيشرفت پروژه پرهيز مي كنند.

تعطيل شدن چندين باره پروژه در هشت سال اخير، داستان تامين اعتبار در بودجه هاي ملي و استاني، تغيير پيمانكار، تغيير طرح مطالعاتي براي توسعه باند فرودگاه و كمبود دائمي اعتبار از جمله مهمترين مسائلي است كه در اين مدت به ملكه ذهن نه تنها مردم شهرستان سقز كه حتي مردم كل استان كردستان تبديل شده و عمر نيمه تمام ماندن فرودگاه سقز را نيز افزايش داده است. اتمام فرودگاه سقز مطالبه جدي مردم اين منطقه است نماينده مردم شهرستان هاي سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهميت احداث و بهره برداري از فرودگاه سقز گفت: احداث و بهره برداري از اين پروژه نه تنها مردم كردستان كه مردم شماري از شهرستان هاي استان آذربايجان غربي را نيز تحت پوشش خود قرار مي دهد. محسن بيگلري با بیان اینکه فرودگاه سقز در بخش باند و عوامل پروازی با هزینه شش میلیارد و 400 میلیون تومان حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برای ادامه ساخت این فرودگاه در سال جاری 17 میلیارد و 650 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که 15 میلیارد آن از طریف فروش اوراق مشارکت توسط وزارت راه و شهرسازی تامین می شود و دو میلیارد و 650 میلیون تومان آن از بودجه استان تامین می شود، که امیدواریم این میزان اعتبار به موقع تخصیص پیدا کند.  محسن بیگلری با اشاره به روند كند احداث پروژه فرودگاه سقز بيان كرد: برای تمام شدن و بهره برداری از فرودگاه شهرستان سقز به 65 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است وی با بیان اینکه هم اکنون بیشتر کارها در بخش باند این فرودگاه صورت می گیرد، اضافه کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات کار احداث این فرودگاه در بخش های مختلف صورت گرفته و بهره برداری از آن در آینده نزدیک عملياتي شود.

نماینده مردم شهرستان سقز و بانه گفت: باند این فرودگاه سه هزار متر طول و 40 متر عرض دارد، که سال گذشته 530 متر و  امسال نیز تاکنون 800 متر از طول باند فرودگاه سقز آسفالت شده است محسن بیگلری تلاش جهت افزایش اعتبارات و اختصاص بموقع، حل مشکلات و کارهای اداری، جلب همکاری شرکت های سرمایه گذار، رایزنی و جلسات متعدد با مسئولین استانی و کشوری را از اقدامات خود برای به نتیجه رساندن این طرح مهم و ملی عنوان کرد. تكميل فرودگاه سقز نيازمند 60 ميليارد تومان اعتبار است در حالي نماينده مردم شهرستان هاي سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي با اميدواري در خصوص آينده فرودگاه سقز سخن مي گويد كه در جريان سفر يك روزه استاندار كردستان به سقز خبرهاي نااميد كننده اي از آينده اين پروژه سخن به ميان آمد. معاون فنی و عمرانی فرمانداری سقز در جريان بازديد استاندار كردستان از روند اجراي اين پروژه گفت: 56 میلیارد ریال تا کنون برای ساخت فرودگاه سقز هزینه شده است اما برای تکمیل آن نیاز به 600 میلیارد ریال اعتبار است. صابر زارعی در ادامه با اشاره به ميزان اعتبار اختصاص داده شده به اين پروژه در سال جاري افزود: در سال جاری نیز پنج میلیارد و 700 میلیون تومان برای این فرودگاه اختصاص داده شده است. وی با اشاره به اینکه، عملیات اجرایی فرودگاه با قرارداد اولیه 62 میلیارد ریال آغاز شده است، اظهار کرد: طول باند اولیه فرودگاه دو هزار و 850 متر در نظر گرفته شده بود که به منظور توسعه آن به سه هزار و 800 متر افزایش یافت. وی ادامه داد: تا کنون هزار و 200 متر باند آسفالت شده، 500 متر آماده آسفالت است و هزار متر نیز در مرحله عملیات خاکی قرار دارد.

زارعی پیشرفت ریالی با توجه به قرارداد اولیه را 83 درصد بیان کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی طرح 34 درصد بوده است. تامين اعتبار فرودگاه سقز از محل ماده 180 و منابع رياست جمهوري استاندار کردستان نیز در این بازدید دستور تسریع در ساخت فرودگاه سقز را داد و گفت: این فرودگاه یکی از نیازهای ضروری شهرستان سقز است که دولت اهتمام جدی بر تسریع و تکمیل آن دارد. عبدالمحمد زاهدی با بیان اینکه، این فرودگاه نقش مهمی در توسعه شهرستان سقز و استان کردستان خواهد داشت، افزود: فرودگاه سقز یکی از طرح های اولویت دار استان کردستان است. زاهدی همچنين با اشاره به اینکه احداث فرودگاه سقز نیز باید طبق طرح جامع و از طریق فاینانس تکمیل و فعال شود گفت: تلاش می کنیم از محل منابع ریاست جمهوری و همچنین ماده 180 اعتبارات مناسبی برای این پروژه، جذب کنیم. داستان وعده و وعيدهاي مسئولان استاني و شهرستاني در دولت قبلي و فعلي در حالي همچنان ادامه دارد كه در عالم واقعيت داستان فروگاه سقز به عنوان يكي از پروژه هاي اصلي و مهم استان همچنان دست به دست مي شود و هر سال كه مي گذرد وعده اي جديد مبني بر افتتاح و بهره برداري از اين پروژه مطرح مي شود. داستان تامين اعتبار فرودگاه سقز از محل اعتبارات عمراني سال جاري در حالي از سوي مسئولان وعده داده شده است كه بر اساس گفته نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي اعتبارات عمراني كردستان در سال جاري نه تنها افزايش پيدا نكرده بلكه كاهش نيز داشته است. توسعه كردستان كه اين روزها گفته مي شود گفتمان آن در استان از سوي دولت تدبير و اميد آغاز شده است، ميسر نخواهد بود مگر با توسعه و تقويت زيرساخت هاي لازم كه شراط اول و اصلي در اين بخش نيز مربوط به راه و ارتباط است و به همين دليل بايد مسئولان نسبت به سرنوشت اين طرح با حساسيت بيشتري برخورد داشته باشند.


۱۳۹۳/۶/۲۴ - ۰۹:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن