تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820832410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گامي به سوي احياي سينما


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ شهريور ۱۳۹۳ (۰:۸ق.ظ)
ايران: گامي به سوي احياي سينما
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه ايران چنين نوشت:
طي يک سال اخير و با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد، عزم جدي‌تري براي بهتر کردن اوضاع به وجود آمده است. برجسته‌ترين رخدادها هم ديجيتالي شدن سينماها و بازگشايي خانه سينما پس از سه سال است و همين طور طرح‌هاي در دست اقدام که به طور قطع در آينده‌اي نزديک سينماگران مي‌توانند از آن بهره‌برداري کنند. ضمن اينکه تعامل بسيار خوبي با اهالي سينما صورت گرفته و تفرقه‌ها و کشمکش‌ها تا حد زيادي کاهش يافته است.
مسأله‌اي که اکنون مديران سينمايي به آن جدي نگاه مي‌کنند و براي اهالي سينما هم حائز اهميت است تلاش براي طرح و تدوين دفترچه سياست‌هاي راهبردي سينماست که مي‌تواند انعکاس دهنده عملکرد سينماگران باشد. اما به نظر مي‌رسد که موانع جدي‌تري هم در راستاي اجرايي کردن اين طرح وجود خواهد داشت و بايد گفت که کار مديران سينمايي در اين راه خيلي هم آسان نيست.
مسائلي وجود دارند که به زعم من پرداختن به آنها بسيار حائز اهميت است. مبارزه با قاچاق فيلم‌ها و کپي‌هاي غيرقانوني، بهره‌گيري بيشتر و بهتر از تبليغات محيطي و رسانه‌اي از جمله آنهاست.
نکته ديگري که برايم به صورت يک دغدغه در آمده بحث حضور و جذب تماشاگران و مخاطبان سينماهاست. در حال حاضر در خوشبينانه‌ترين حالت حدود 10 ميليون مخاطب بالقوه دارد. به طوري که شاهديم اين روزها فروش فيلم‌ها با استقبال خوبي همراه شده است، اما آيا براستي و در واقعيت چه ميزان از اين جمعيت علاقه‌مند را مي‌توانيم حفظ کنيم؟ تا چه حدي مي‌توانيم آنها را از شبکه‌هاي ماهواره‌اي به سينما بکشانيم؟ آنچه بيش از هرچيزي محسوس است وضعيت نگران‌کننده‌اي است که با مرور زمان هم بر شدت آن افزوده مي‌شود و آن نبود کالايي به نام سينما در سبد خانواده‌هاست.
در کشور ما، اغلب سينما را به عنوان يک کالا نمي‌بينند و وقتي مي‌دانند که مي‌شود فيلم‌ها را دانلود کرد يا از شبکه‌هاي ماهواره‌اي ديد رغبتي به خريد نشان نمي‌دهند در حالي که علاقه‌مندان وقتي حمايتي از سينماي کشورشان نکنند سينما روبه افول مي‌رود.
اين بحث و معضل فقط مربوط به کانال‌هاي ماهواره‌اي و دانلود‌هاي اينترنتي نيست، در بسياري از سيستم‌هاي حمل و نقل کشور همچون کشتيراني، هواپيمايي، قطارها و اتوبوس‌ها هم پخش فيلم‌ها بدون هيچ پرداختي به صاحب اثر نمايش داده مي‌شود، از اين رو نمي‌توان به آينده اين مبحث خوشبين بود. اما بايد اين پرسش را مطرح کرد که ما چه چيزي را توليد مي‌کنيم که قادر نيستيم هم مخاطب را قانع به خريدن کنيم و هم تماشاگران ثابت و پروپا قرصي داشته باشيم؟
اگر امروز فيلمي به فروش چهار ميلياردي مي‌رسد نبايد فکر کنيم که از هر لحاظ موفق بوده‌ايم به هرحال اين فيلم يک نوستالژي و خاطراتي را زنده کرده که مخاطبان بسياري را به سينماها کشانده من هم به شخصه انتقادي ندارم اما نبايد از فروش چنين فيلم‌هايي به خودمان مغرور شويم که همه چيز درست شده و سينماي‌مان بدون مشکل است.
به اعتقاد من زميني که حاصلخيز است بايد بذر درست در آن بکاريم و به آن رسيدگي کنيم تا رستني‌هاي لازم برويد. زمين و خاک خوب مي‌تواند هميشه به ما بار و ميوه دهد بنابراين در سينما هم بايد به شيوه‌اي دست يابيم که موفقيت‌ها موقتي نباشند.
يکي از راهکارهايي که من به آن معتقدم، ايجاد جريان با نشاط در مضامين فيلم‌هاست. به هرحال اگر سينماي ما قصد ارتباط با مخاطب و حفظ آن را دارد بايد با زندگي جاري مردم ارتباط نزديکي برقرار کند.
حسرت‌ها، آرزوها، دغدغه‌ها، مشکلات و کانون خانواده از جمله مفاهيم و مضاميني است که بايد بيش از پيش به آن بپردازيم، اما امروزه مي‌بينيم که روز به روز در حال فاصله گرفتن از اين موارد هستيم و اين مسأله مي‌تواند فاصله جبران ناپذيري را ميان سينما و مردم ايجاد کند. البته از ايجاد جذابيت هم نبايد بسادگي گذر کرد.
يکي از مواردي که در حال حاضر سينماي ما را تحت‌الشعاع قرار داده و به اعتقاد من به آن لطمه هم زده بحث ورود فيلم‌هاي خارجي است. متأسفانه آنها از مفاهيمي که ذکر کردم بدرستي استفاده مي‌کنند و ارتباط‌شان با مخاطب هر روز بيشتر از قبل مي‌شود اما ما نخواستيم که پي به اشکالات و نقايص‌مان ببريم و آن را اصلاح کنيم. تا زماني هم که مشکلات اينچنيني را مرتفع نکنيم به موفقيت دائمي دست نخواهيم يافت.
امروزه مخاطبان سينما در کشور از طريق ماهواره، اينترنت و قاچاق بيش از هر زمان ديگري فيلم خارجي مي‌بينند و تمايلات همين مخاطبان مي‌تواند تأثير زيادي بر روند محتوايي فيلم‌هاي داخلي بگذارد به گونه‌اي که فيلمساز ايراني مي‌خواهد به سمت مذاق بيننده پيش برود و از فيلم‌هاي خارجي الهام بگيرد و ناخودآگاه در چاه تقليد و کپي کاري مي‌افتد. البته افزايش مخاطبان فيلم‌هاي خارجي آسيب ديگري هم دارد که آن هم گرفتن ظرفيت‌هاي نمايشي در کشورمان است.
بحث ديگري که بايد به آن جدي‌تر نگاه کنيم، مبحث مميزي است. اين مسأله بايد يکبار براي هميشه حل و فصل شود در غير اين‌صورت در تمام ادوار به حرف و حديث‌ها و مشکلاتي مرتبط مي‌رسيم. به نظرم بايد با در نظر گرفتن قوانين کشور به فيلمساز اجازه داده شود که فيلمش را حتي اگر برخلاف ذائقه مديران هم بود توليد کند. تحقق يافتن اين مسأله مي‌تواند اعتماد به نفس را در مخاطبان هنر سينما به وجود آورد چراکه اعتماد به نفس ريشه در حقانيت و بيان درست حقيقت - البته در چارچوب قوانين - دارد.
به هرحال نبايد فراموش کنيم که فيلم‌هاي خارجي و مميزي دو تيغه يک قيچي هستند که مي‌توانند هنر سينما را در کشورمان با مشکلات عديده‌اي روبه‌رو سازند.
از اين رو مسئولان کار سختي پيش رو دارند و بايد بتوانند سينما و مردم را به مفهوم واقعي به هم متصل کنند. من به شخصه در مقابل آينده و چشم‌انداز سينماي کشور نگاهي دوسويه دارم و در يک جمله، چشم انداز سينما را در «بيم و اميد» مي بينم.
از يک سو معتقدم که نيروهاي با ذوق و کارآمدي به ميدان آمده‌اند و عزم‌شان را براي رشد و ارتقاي سينما جزم کرده‌اند و از سويي ديگر مقاومت‌هايي هم در مقابل وجود دارد و برخي تمايل دارند که مانع تراشي کنند که اميدوارم با تدبير مديران سينمايي مشکلات مرتفع شود.
نويسنده: عليرضا داوود نژاد
کارگردان سينما













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن