محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843767475
آن سوی تاریخ تا این روزهای سینما در تبریز/ سینما سولی خورشیدی که معجزه عکس و فیلم را عمومی کرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > شمال > آذربایجان شرقی گزارش مهر به بهانه روز سینما/
آن سوی تاریخ تا این روزهای سینما در تبریز/ سینما "سولی" خورشیدی که معجزه عکس و فیلم را عمومی کرد
تبریز – خبرگزاری مهر: روز دوشنبه 28 دسامبر سال 1895 میلادی بود. دوغریبه در سوز سرما در یکی از خیابانهای پاریس ایستاده و صحبت از یک اختراع شگفت انگیز می کردند و با شور و اشتیاق رهگذران را به دیدن این اختراع دعوت می کردند. این اختراع بزرگ نمایش عکس های متحرک بود که بعدها آنرا سینما نامیدند و توسط برادران لومیر به دنیا معرفی شد و چند سال بعد از آن تبریز اولین شهری بود که خورشید سینمای ایران از آن طلوع کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، پنج سال پس از آن شب، در سال 1900 میلادی مطابق با 1279 شمسی در تبریز اولین سینمای ایران به شکل امروزی توسط کاتولیک ها به نام سینما سولی (خورشید) دایر شد. این سینما در پاساژ تبریز با گنجایش 100 نفر هر روز یک نوبت فیلم نمایش می داد اما بدلیل عدم دسترسی به فیلم های جدید 1295 تعطیل شد . بعدها امیل سوركف و آرنولد ژاكوبسون كه از متمولین روسیه یودند و بعد از تغییر رژیم این کشور راهی ایران شدند سینما مایاك (دیده بان) را تاسیس كردند. به گواه تاریخ؛ ارامنه نقش موثری در صنعت سینما در ایران و تبریز داشتند و بعدها پس از سینما سولی، سینما 29 بهمن و سینما کریستال را هم ارامنه در تبریز تاسیس کردند و گرچه در شروع کار سینما با مقبولیت بالایی مواجه نبود اما به مرور با افزایش تعداد سالن های سینما، این صنعت و هنر در شهر خودنمایی کرده و در میان مردم جا باز کرد. از سينماتوگراف برادران لومير تا سینما سولی تبریز در ابتدای کار سینماها، عکسهاى متحرک را با چرخاندن دستک روى پردهاى سفيد به نمايش مىگذاشتند و داستان های مختلف را با شور و هیجان برای تماشاچیان روایت می کردند. دستگاه برادران لومیر برای اولین بار در پاریس کار خود را آغاز کرد و با مشاهده استقبال خوب پاريسىها از سينماتوگراف، لومیرها تصمیم گرفتند نمايندگانى به کشورهاى مختلف بفرستند تا مردم آن کشورها را با اين دستگاه آشنا کنند اما ايران دورهٔ قاجار جزو اين کشورها نبود. سينما زمانى که به ايران رسيد، اسباب بازى ملوکانهاى در دست شاه قاجار بود چرا که مظفرالدينشاه در سفری به فرنگ در شروع قرن مصادف با نمايش برادران لومير، سينماتوگراف را مىبيند و دستور خريد آن را داده و به ايران مىآورد تا از آن بهطور خصوصى استفاده کند.
اما چهار، پنج سال بعد از ورود خصوصى سينما به ايران نمايش فيلم توسط ميرزا ابراهيم خان صحافباشى که سفر به اروپا را تجربه کرده بود، علنى مىشود و این فرد که با کاربرد سينما آشنا شده بود، آن را به ميان مردم برد که براى نمايش فيلم در ايران سابقهاى آبرومند و همعصر با اکثر کشورهاى پيشرفتهٔ جهان بود. در واقع ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای سینمای ایران به حساب میآید و نخستین سالن سینمای ایران به شکل امروزی در سال ۱۲۷۹ با نام «سینما سولی» که توسط آلكساگينيان در تبریز تاسیس شده بود، آغاز به کار کرد (هر چند که بین تهران و تبریز در خصوص راه اندازی نخستین سالن سینما ابهاماتی وجود دارد)؛ اما به دلیل عدم دسترسی به فیلمهای جدید، در سال ۱۲۹۵ تعطیل شد. خاطرات آپارات های ذغالی و لامپی نگاتیو فیلم ها را داخل دارو و آب و هوای خاص و نسبتا مرطوب نگه می داشت و تا زمان شروع فیلم داخل دارو می ماند تا خشکی مفرط ذاتی اش باعث پاره شدن فیلم در وسط پخش نشود. اپراتور با عشق و علاقه ذغال را آتش کرده و منبع نوری را در مقابل آینه گذاشته و ذغالها را در دوطرف قرار می داد و تا پایان پخش فیلم تمام مدت آتش ذغال ها را روشن نگه می داشت؛ آن زمان آپارات ها ذغالی بودند و فیلم هم به گرمای ذغال پخش می شد، تمام هم و غم آپاراتچی روشن شدن فیلم و پخش آن، در عصرهای زمستانی و تابستانی برای مردم بود و کار در فضایی تنگ و تاریک با وجود گرمای بالای ذغالها بخشی از عشق جوانی آپاراتچی شده بودند. برگرداندن فیلم ها کار سختی بود و از طرف دیگر روشن نگه داشتن ذغال بر سختی و طاقت فرسایی کار اضافه می کرد از این رو آپاراتچی همیشه در کنار خود دستیاری هم داشت تا به او در کارها کمک کند اما این روزها خاطرات آپاراتچی ها تا پیش از دهه 50 بود و اوایل دهه 50 سیستم نگاتیوها عوض و آپارات ها لامپی شدند. اندر پیچ و خم های سینما داری و روزهای پر پیچ و خم سینماهای تبریز تاریخ سینمای ایران و تبریز از همان روزهای نخستین با پستی و بلندی های بسیاری مواجه بود و در پایان عصر قاجار سینماهای بسیاری که تا آن زمان راه اندازی شده بودند به دلیل ضعف امکانات حمل و نقل در واردات فيلم گرفتار تکرار فيلم ها شدند؛ بنابراين سينما بازارش داغ تر از پيش نشد و دوران رکود را طي کرد به طوري که چند سينماي تهران فقط به نمايش يک سانس در روز اکتفا کردند. سینما سولی تبریز هم که در سال ۱۲۷۹ توسط آلكساگينيان در تبریز تاسیس شده بود، پس از 16 سال فعالیت و پستی و بلندی های بسیار به دلیل عدم دسترسی به فیلمهای جدید، در سال ۱۲۹۵ تعطیل شد. اما این مشکلات به سال های آغازین راه اندازی سینما محدود نمی شود و در سالهای اخیر هم صنعت سینماداری در تبریز با مشکلات مختلفی مواجه بوده به نحوی که آنرا به رکود کشانده است و از سوی دیگر هم افزایی و همکاری بین سازمان ها برای به بار نشاندن دوباره سینماها کم رنگ بوده و گویی معجزه سینما و فرهنگ آن فراموش شده و دیگر برای مردم و مسئولان در اولویت نیست. به نوعی می توان گفت مشکلات سال های اولیه تاریخ سینما باز هم در دو دهه اخیر تکرار شده و در تبریز شاهد تعطیلی و تخریب سینماهایی همچون 22 بهمن و سینما آسیا بودیم و سینمای مرند و دیگر شهرستان ها هم تخریب و یا تعطیل شده اند. در میان مرور این مشکلات و سختی های سرپا نگه داشتن سینماهای تبریز، مدیر امور سینماهای آذربایجان شرقی کم اهمیت شدن سینما و تاثیر آن در زندگی و فرهنگ جامعه را عامل رکود روز افزون آن در دو دهه اخیر می داند که به طبع آن مشکلات سخت افزاری را با خود به همراه آورده است. با به حاشیه کشیده شدن سینما در زندگی مردم در دو دهه اخیر، سینماهای تبریز از رونق افتاده و وضعیت آنها درحالی در سرازیری افتاده است که ساختمان و سالن ها هر سال نیازمند رسیدگی، مرمت و بازسازی بوده اند.
(سینما آزادی تبریز که چندی پیش و پس از مدتها تعطیلی، به بهانه ساخت مرکز تجاری تخریب شد) درحالیکه به نظر می رسد تولیدات سینما در سال های پس از انقلاب پیشرفت های چشمگیری داشته اما نسبت به رشد ذائقه تماشاچیان نتوانسته هماهنگ پیش برود و چنین مشکلاتی در تولید آثار همچون سالهای اولیه تاریخ سینما، سالن ها را به رکود کشانده است. در این میان خزرایی مدیر امور سینماهای آذربایجان شرقی عنوان می کند که گرچه از سال گذشته دیجیتالی کردن و تجهیز سینماهای تبریز را آغاز کرده ایم و تا کنون تمام سینماهای حوزه هنری استان دیجیتالی شده اند اما نمی توان انتظار داشت که تنها به روز شدن سالنها بتواند در جذب مخاطبان تاثیرگذار باشد. طعم گس فیلم های ایام گذشته آمار فروش فیلم در دهه 40 روزانه چهار هزار بلیط ثبت شده و یا در سال 78 فیلم دختری با کفش های کتانی فروش روزی 40 هزار قعطه بلیط 100 تومانی را در خاطره ها به یادگار گذاشته که با مقایسه جمعیتی و رشد روزافزون صنعت سینما؛ وضعیت کنونی این صنعت را زیر سوال می برد. مدیر امور سینماهای استان با مرور این مطالب تجهیزات و امکانات سینماها را بخشی از ماجرا می داند و در عین حال توجه به ساختار فیلم های سینمایی مقوله ایست که نباید از دید مسئولان و هنرمندان فراموش شود. شهرام خزرایی عنوان می کند که تولیدات تلویزیون باید ساختار مجزایی از تولیدات سینمایی داشته باشد اما این درحالیست که درحال حاضر این دو با یکدیگر تفاوتی نداشته و تکرار مفاهیم و چهارچوب ها مخاطب را خسته کرده و با این اوضاع باید فکری به حال تولیدات داخلی کرد. به نظر این فعال حوزه سینمای استان، دنیای کنونی عصر ارتباطات بوده و مردم با تکنولوژی روز دنیا آشنا هستند و تماشاگران سینما جلوتر از مسئولان و هنرمندان بوده و این درحالیست که پیشرفت مردم نادیده گرفته شده و ذائقه هنرمندان و مسئولان با ذائقه مردم پیش نرفته است و تا امکانات و تولیدات مناسب فراهم نشوند، نه تنها در استان که در کل کشور با رکود سینماها مواجه خواهیم بود. حمایت سینما از فرهنگ و فرهنگ حمایتی از سینما نقش و تاثیر زبان هنری سینما بر فرهنگ جوامع از دیرباز تا کنون مقوله انکار ناپذیری بوده و همواره در طول سالیان فرهنگ های مختلف برای تبلیغ خود از ابزار مختلفی همچون سینما بهره گرفته و با یکدیگر به رقابت پرداخته اند اما آمار فروش فیلم ها در ایران و کشورهای غربی نشان می دهد، عقب افتادن سینمای داخلی از این گوی رقابت است. با نقش حمایتی که سینما از فرهنگ بازی می کند و در عین توسعه گستره فکری و انتقال فرهنگ و مسائل اجتماعی ضرورت احیا کردن حضور خانواده ها به سینما از دیرباز تا کنون مورد توجه خاص مسئولان فرهنگی بوده است. از سوی دیگر ورود موثرتر در گوی رقابت با صنعت سینمای جهانی می تواند از رخنه بسیاری از آفات بویژه از نوع فرهنگی به جامعه جلوگیری کند که در این میان مدیر امور سینماهای استان دیجیتالی کردن سینماهای حوزه هنری آذربایجان شرقی همزمان با کل کشور، تلاش برای فراهم کردن شرایط فروش اینترنتی بلیط و تغییر و تحول در تجهیزات سینماها نخستین گام های طی شده برای بهبود وضعیت سینماهای تبریز و شهرستانها عنوان می کند.
اما شهرام خزرایی از سوی دیگر توسعه فرهنگ حمایتی از سینما در میان مردم و مسئولان را لازمه و مکمل فعالیت های سخت افزاری می داند که در این راستا حمایت های معنوی شاید راهگشاتر از حمایت های مالی باشد و سازمان های دولتی می توانند با دادن تسهیلات به کارمندان خود خانواده ها را برای سینما رفتن ترغیب کنند. بر همین اساس ورود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به موضوع سینماها و اظهار تمایل برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی در این حوزه می تواند از اتفاقات مثبت باشد چرا که با توجه به چنین اقدامی، این مجموعه نسبت به دیگر سازمانها پیشرو بوده و در عین همکاری برای توسعه تجهیزات سینماها در جلب مشارکت تماشاگران هم اعلام آمادگی کرده است. از سوی دیگر مدیر امور سینماهای استان عقیده دارد؛ از فیلم های مفهومی می توان با فیلم های تجاری حمایت کرد و این دو لازمه و ملزوم یکدیگرند و این مهم نباید از نگاه هنرمندان و مسئولان پنهان بماند. به هر ترتیب با توجه به تغییر ذائقه و سلیقه سینمایی مردم و لزوم تغییر و دگردیسی بنیادین در این حوزه، باید دید که با مجموع اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی های انجام شده برای آینده، آیا خورشید سینما در شهر اولین ها همچنان خواهد تابید یا اینکه باید منتظر غروب و افول هرچه بیشتر این صنعت سودآور و فرهنگ ساز در روزهای پیشرو باشیم. -------------------------------- گزارش: یاسمین مولانا
۱۳۹۳/۶/۲۲ - ۱۲:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
مدیر عکس انجمن سینمای جوانان ایران: عکاسان جرات عکاسی در حوزه مستند اجتماعی را ندارند
مدیر عکس انجمن سینمای جوانان ایران عکاسان جرات عکاسی در حوزه مستند اجتماعی را ندارندعکاسی مستند نوعی از عکاسی است که در آن عکاس رخدادهای پیرامون خود را با موضوعات مختلف بیطرفانه واقعیتگرا واقعنما و راستگویانه تهیه و ثبت کند به گزارش خبرگزاری فارس از اراک شاید بتوان گفتگزارش ۲۰:۳۰ تلویزیون علیه کارگردان زن سینمای ایران +عکس
گزارش ۲۰ ۳۰ تلویزیون علیه کارگردان زن سینمای ایران عکس این بخش خبری با پخش تصاویری از رخشان بنی اعتماد به جمله ای از این کارگردان در جریان جشنواره فیلم فجر پارسال اشاره کرد که وی گقته بود از مادر زاییده نشده کسی که جلوی فیلمسازی مرا بگیرد همچنین صحبت های یکی از منتقدان برنامهآشنایی با پرافتخارترین بازیگران مرد تاریخ سینما
پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۵ تاریخ سینما در طول حیات خود صحنه هنرمندی بسیاری از بازیگران در سراسر جهان بوده که به شخصیتهای گوناگون روی پرده نقرهای جان بخشیدهاند در این میان استعدادهایی فوقالعاده نیز در عرصه بازیگری بودهاند که مرز میان تخیل و واقعیت را برای مخاطب به حداقلامین تاریخ رقم دستمزد سوپراستارهای سینمای ایران را اعلام کرد: پروژه ای 60 تا 80 میلیون تومان!
امین تاریخ رقم دستمزد سوپراستارهای سینمای ایران را اعلام کرد پروژه ای 60 تا 80 میلیون تومان امین تارخ معتقد است بسیاری از مطالبی که درباره دستمزد بالای بازیگران مطرح میشود هیاهویی برای هیچ است آفتاب رئیس انجمن بازیگران سینما درباره وضعیت امنیت شغلی صنف خود در آستانه روز سیبلیت 13 هزار تومانی برای گران ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
چالش بزرگ بر سر راه اکران رستاخیز بلیت 13 هزار تومانی برای گران ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تهران - ایرنا - تماشاچی حرفه ای در پایتخت نیز حداکثر شش هزار و پانصد تومان بابت بلیت سینما در بهترین سالن ها هزینه می کند و نه بیشتر و همین قیمت بلیت نیز باعث می شود در روزهای سه شنبه کهعکس/ حسام نواب صفوی بازیگر سینما و سگش
عکس حسام نواب صفوی بازیگر سینما و سگش حسام نواب صفوی و سگش حسام نواب صفوی و سگشنامه نیوزمطالب مرتبط حسام نواب صفوی در بین بادیگارهایش در برزیل عکسشباهت حسام نواب صفوی به خواننده آمریکایی عکسمکانیکی حسام نواب صفوی عکسحسام نواب صفوی روناک یونسی و نفیسه روشن در یک قاب عکسحسادو ستاره غایب سینما در یک قاب+عکس
دو ستاره غایب سینما در یک قاب عکس جمشید هاشم پور و ابوالفضل پورعرب دو بازیگر پرمخاطب دهه های 60 و 70 که سالهاست کم کار شدهاند و کمتر در انظار عمومی ظاهر میشوند در یک قاب در کنار یکدیگر قرار گرفتند این مراسم ساده با سخنان میلاد کیمرام دیگر بازیگر این فیلم آغاز شد و گفت عواملاصیلترین سکانس تاریخ سینمای ایران
اصیلترین سکانس تاریخ سینمای ایران سوژه ی اصلی فیلم شاید وقتی دیگر برای زمان ساختش موضوعی جسورانه محسوب می شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس خانواده جام نیوز شک خیانت و خانواده بستر داستانی شاید وقتی دیگر را شکل می دهد با این تفاوت که با رویکردی روابازیگر سینما دار فانی را وداع گفت + عکس
بازیگر سینما دار فانی را وداع گفت عکس حسن رضیانی بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون به علت بیماری در سن هشتاد و سه سالگی دارفانی را وداع گفت هنوز اطلاع دقیقی از زمان تشییع پیکر این بازیگر سینما ارائه نشده است بیشترِ شهرت وی به دلیل ایفای نقش عینالله باقرزاده در مجموعه فیلمهای صمپرافتخارترین بازیگران مرد تاریخ سینما |اخبار ایران و جهان
پرافتخارترین بازیگران مرد تاریخ سینما تاریخ سینما در طول حیات خود صحنه هنرمندی بسیاری از بازیگران در سراسر جهان بوده که به شخصیتهای گوناگون روی پرده نقرهای جان بخشیدهاند در این میان استعدادهایی فوقالعاده نیز در عرصه بازیگری بودهاند که مرز میان تخیل و واقعیت را برای مخاطب بارشادی: سینمای ایران در حال نزدیک شدن به بازار جهانی است/ قیافه و ظاهر تاریخ مصرف دارد
ارشادی سینمای ایران در حال نزدیک شدن به بازار جهانی است قیافه و ظاهر تاریخ مصرف داردهنرمند برجسته سینما و تئاتر کشور با اعلام اینکه سینمای ایران در حال نزدیک کردن خود به بازار جهانی است گفت قیافه و ظاهر هم در سینما تاریخ مصرف دارد به گزارش خبرگزاری فارس از آمل دومین جشنوارهعکس دیدنی بازیگر سینما+عکس
عکس دیدنی بازیگر سینما عکس حمید فرخ نژاد بازیگر سینما حمید فرخ نژاداخبار مرتبط عکس حمید فرخ نژاد و پسرش شهاب حسینی با حمید فرخ نژاد تعویض شد عکس چهره متفاوت حمید فرخ نژادابراز ناامیدی حمید فرخ نژاد از مسعود کیمیایی عکسهمبازی شدن پریوعکسهای مراسم تجلیل از عوامل و بازیگران فیلم سینمایی «امروز»
عکسهای مراسم تجلیل از عوامل و بازیگران فیلم سینمایی امروز آیین تجلیل از عوامل و بازیگران فیلم سینمایی امروز آیین تجلیل از عوامل و بازیگران فیلم سینمایی امروز پرویز پرستویی آیین تجلیل از عوامل و بازیگران فیلم سینمایی امروز شبنم مقدمی و سهیلا گلستانی آیین تجلیل از عوامل و بازیپیام رئیس سازمان سینمایی به جشنواره فیلم و عکس همراه/ کیانیان و ایوبی به «هفت» میآیند
فرهنگ و هنر سینمای ایران چند خبر از سینما پیام رئیس سازمان سینمایی به جشنواره فیلم و عکس همراه کیانیان و ایوبی به هفت میآیند رئیس سازمان سینمایی آغاز به کار دومین جشنواره بین المللی فیلم و عکس همراه تهران را تبریک گفت همچنین حجت الله ایوبی به همراه رضا کیانیان امشب در برناعکس های جدید مریلا زارعی در رونمایی از نسخه خانگی فیلم سینمایی «چ»
عکس های جدید مریلا زارعی در رونمایی از نسخه خانگی فیلم سینمایی چ مریلا زارعی در رونمایی از نسخه خانگی فیلم سینمایی چ مریلا زارعی مریلا زارعی مریلا زارعی اخبار مرتبط شکایت مریلا زارعی به فتا ازاینستاگرام جعلی عکسخوابیدن مریلا زارعی سر صحنه فیلمبرداری عکسعکس تازهترین جایزعکس های جدید ترانه علیدوستی بازیگر جوان سینما
عکس های جدید ترانه علیدوستی بازیگر جوان سینما عکس های جدید ترانه علیدوستی ترانه علیدوستی ترانه علیدوستی ترانه علیدوستی ترانه علیدوستیاخبار مرتبط تک عکسهایی زیبا از ترانه علیدوستیتصاویر ترانه علیدوستی به اتفاق همسرشجدید ترین عکس های ترانه علیدوستیعکسی جدید از ترانه علیدوستی وپیام مدیرعامل خانه سینما برای روز سینما+عکس
پیام مدیرعامل خانه سینما برای روز سینما عکس مدیرعامل خانه سینما برای روز سینما پیام داد عسگرپور در متن این پیام نوشته است امسال روز سینما به نسبت سالهای قبل حال وهوای متفاوتی دارد روی کارآمدن مدیرانی اهل گفتگو ومدارا ازسرگیری فعالیتهای صنفی همدلیهای خانواده سینما رونق گیشهه-
گوناگون
پربازدیدترینها