تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829604911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصیل‌ترین سکانس تاریخ سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



اصیل‌ترین سکانس تاریخ سینمای ایران
سوژه ی اصلی فیلم «شاید وقتی دیگر» برای زمان ساختش موضوعی جسورانه محسوب می شود .



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، شک ، خیانت و خانواده  بستر داستانی شاید وقتی دیگر را شکل می دهد ، با این تفاوت که با رویکردی روان شناختی پرداخت و روایت می شود . وجه روان شناختی شاید وقتی دیگر در ارتباط ادبیات نمایشی آن و نشانه شناسی های تصویری فیلم نهفته است.

نمی توان درباره سینمای بیضایی حرف زد و جایگاه وی را در تئاتر نادیده گرفت.در نقد فارغ از وجوه جانبی یک اثر چندان اهمیت ندارد که خالق اثر چه پیشینه ای دارد و یا تحت تأثیر کدام نحله هنرش را رقم می زند اما در مورد سینمای بیضایی نکته ی مهمی وجود دارد که نمی شود بدون در نظر گرفتن آن تحلیلی درست ارائه کرد.   قطعا سینمای بیضایی تحت تأثیر تئاتر و هنرهای نمایشی  است،اما هرگز سینمای بیضایی تئاتر زده نیست ،حتی در مرگ یزگرد که تحرک موقعیت های صحنه ای متنوع نیست ، باز حس تئاتر زدگی وجود ندارد. در شاید وقتی دیگر نیز شرایط به همین منوال است. در شاید وقتی دیگر برای تماشاچی که از وجوه جانبی شخصیت بیضایی نیز خبر ندارد ،تأثیر کلاسیک سینمای تئاتری مشهود است اما خبری از تئاتر زدگی نیست.   مبرا بودن بیضایی از تئاتر زدگی به ویژه در متون نمایشی او مشاهده می شود. بیضایی نمایش نامه نویس با بیضایی فیلم نامه نویس فرق دارد. فرهیختگی کلام بیضایی در سینما هم وجود دارد اما به هیچ وجه شبیه متون نمایشی او برای  تئاتر  نیست. متون نمایشی بیضایی به کلام مفاخره آمیز نزدیک تر است تا دنیایی که نشانه ی آفرینشی ادبی باشد اما ادبیات نمایشی او در سینما اگر تفاخری هم داشته باشد،دست کم مغلق نیست.   فهم متون  نمایشی بیضایی در سینما قابل قبول تر است، تا متن نمایشی که برای صحنه سامان می دهد. همین است که در زمان اکران شاید وقتی دیگر جامعه ی مخاطبین فیلم را گروه های کامل تری تشکیل می دادند،هر چند که این مسیر رفته رفته ناهموار شد دست کم اتفاقی که درنمایش های افرا  و مجلس شبیه ... برای بیضایی ادامه پیدا کرد، در سینما بعد از  مسافران و تاحدودی در ته مانده اش در سگ کشی پایان گرفت.
پیش نیازمفهومی تصویر در سگ کشی و شاید وقتی دیگر ، بر اساس تصوری است که بیضایی از زنانگی شخصیت هایش دارد ، هر چند که روان شناسی و شخصیت پردازی زن در دو فیلم سگ کشی و شاید وقتی دیگر اساسا تفاوت می کند.  

  با این حال  شاید وقتی دیگر حکایت دیگری دارد،سینمای روایتگر بیضایی در شاید وقتی دیگر درسی بزرگ برای مفهوم کارگردانی است. بیضایی کارگردانی مۆلف است، نه فقط از این جهت که فیلم نامه نویسی و کارگردانی و تدوین فیلمش را خودش انجام می دهد،از این جهت که تاثیر حضور بیضایی در موسیقی و فیلمبرداری باعث می شود که امضای مثلا فیلمبردار یا آهنگساز هم در فیلم های او تفاوت کند.   فیلمبرداران و آهنگسازانی که با بیضایی کارکرده اند امضای اثرشان تنها در آثار بیضایی قابل تشخیص است.خواننده ی این سطور با دقت دوباره به صحنه های تعقیب و گریز فیلم نه چندان موفقی مثل وقتی همه خوابیم هم  به این نکته پی می برد که با وجود نقایص فراوان این فیلم باز هم حس بهرام بیضایی در آن لمس می شود.   حتی صحنه هایی که عاری از حرکات ویژه ی دوربین است در سگ کشی و شاید وقتی دیگر شباهت دارد. بسته ی چهره ی مژده ی شمسایی در سگ کشی با تصاویر مشابه سوسن تسلیمی در شاید وقتی دیگر یک وجه اشتراکی دارد . وجه مشترک این صحنه ها به جهت کارگردان مشترک اثر نیست ، که قطعا حس میزانسن ها را دریک سبک قرار می دهد. وجه اشتراک ،در تعریفی است که بیضایی از وجوه نشانه شناسی های تصویری دارد.  ، پیش نیازمفهومی تصویر در سگ کشی و شاید وقتی دیگر ،  بر اساس تصوری است که بیضایی از زنانگی شخصیت هایش دارد ، هر چند که روان شناسی و شخصیت پردازی زن در دو فیلم سگ کشی و شاید وقتی دیگر اساسا تفاوت می کند.   شاید وقتی دیگر اثری است که خصوصا برای هنرآموزان سینما می تواند نمونه ی یک کلاس درس باشد .شاید وقتی دیگر تعلیق، تاریخ و روان شناسی را هم سو جلو می برد و برای بیان این هر سه از یک زبان و لباس واحد استفاده می کند و آن هم سینماست.   لذت دیدن شاید وقتی دیگر در سکانس های مجزا هم فراهم می شود، خصوصا این که اصیل ترین سکانس تاریخ سینمای ایران را در خود داشته باشد،  آنجا که خاطره ی مادرانه ای تصویر می شود: سکانس رمزگشایی از گذشته ی کیان به زبان و روایت خواهر کامل ترین سکانس سینمای ایران در مفهوم انطباق داستان و نشانه شناسی تصویری است .   تبیان/ 2015    




۱۳/۰۶/۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن