تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798379070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تولید علوم انسانی اسلامی بزرگ ترین رسالت حوزه های علمیه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد:
تولید علوم انسانی اسلامی بزرگ ترین رسالت حوزه های علمیه است خبرگزاری رسا ـ رییس شورای استانی حوزه علمیه تهران با بیان این که تولید علوم انسانی اسلامی یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های حوزه‌ علمیه است، اظهار داشت: باید کاری کنیم که طلبه‌ها ملزم شوند به رشته‌های تخصصی روی بیاورند و متخصص شدن در فرآیند طلبگی به یک اصل تبدیل شود.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی 94-93 و جشن فارغ التحصیلی 135 نفر از دانش‌آموختگان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران با بیان این‌که حوزه‌های علمیه امروزه از لحاظ مطالعاتی، تغلیماتی و تحقیقاتی بسیار محدود شده و دچار ضعف هستند، اظهار داشت: روزگاری در همین حوزه‌ها ده‌ها رشته دایر بوده است و برخی از کتابچه‌ها و رساله‌ها مانند «السبطین» و فهرست رشته‌هایی که در آن زمان‌ها تدریس می‌شد، نشان می‌دهد در زمانی که هنوز علوم مثل الان متکثر و تخصصی نشده بود،رشته‌های فراوانی (در حد شصت رشته) در حوزه‌های علمیه آموزش داده می‌شد.
وی تنوع و گستردگی این رشته‌ها را در آن زمان بسیار متنوع و شامل طیفی از علوم طبیعی، فیزیک، شیمی و طب عنوان کرد و افزود: علاوه بر این رشته‌ها، رشته‌‌های الهیاتی و لاهوتی و مباحث خاص دینی نیز تدریس می‌شد. اما امروزه رشته‌های موجود در حوزه آن‌چنان که باید تنوع ندارد و این محدودیت‌ها آفتی است که موجب می‌شود کمتر بتوانیم در حوزه‌های علممیه متخصص تربیت کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد به لزوم تخصص‌گرایی برای کسب موفقیت در امور اشاره کرد و گفت: تا زمانی که تخصصی حاصل نشود، کاری نمی‌تواند انجام شود. ذوالفنون شدن در دنیای امروز هنر نیست، بلکه ذی‌نفع شدن و این‌که هر یک در یک فن خاص حرف اول و آخر را بزنیم، ارزشمند است. امروزه رشته‌های علمی آن‌قدر گسترده و پیچیده شده است که یک نفر نمی‌تواند در همه رشته‌ها متخصص و توانمند شود.
وی تولید علوم انسانی اسلامی را یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های حوزه‌ علمیه دانست و تصریح کرد: لازمه دستیابی به مسائلی که مترتب و مرتبط با علوم انسانی است، مثل سبک زندگی اسلامی و الگوی اسلامی پیشرفت، بر تولید این علوم در حوزه‌هاست که بر اساس آن می‌توانیم مقوله پیشرفت را طراحی کرده و یا سبک زندگی مردم را تغییر دهیم.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این‌که نباید منتظر باشیم که دانشگاهیان علوم انسانی اسلامی را تولید کنند، خاطرنشان کرد:شرط اول تولید علم و نظریه‌پردازی در این موضوع داشتن اجتهاد است و ساده‌انگاری است که فکر کنیم کسی که ولو در یک رشته علمی عمری را هم سپری کرده باشد، بدون اجتهاد بتواند نوآوری و نظریه‌پردازی کند. این کمال معرفتی است و تنها از عهده فضلا و مجتهدان حوزه دیده برمی‌آید.
 وی از فقه و اصول به عنوان رشته‌های اصلی و رسالت مهم حوزه یاد کرد و گفت: اصول و فلسفه جایگاه خاص خود را دارند، اما به تنهایی برای تولید جامعه‌شناسی اسلامی کفایت نمی‌کنند. اگر فلسفه روزآمد و ذهن فیلسوف کارآمد باشد، مبادی و مبانی جامعه‌شناسی را می‌تواند تولید کند، اما دانش جامعه‌شناسی تولید نمی‌شود.بنابرین فقه یک دانش عاوم و محور معرفتی حوزه به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاداضافه کرد: به رغم جایگاه معرفتی و عملی فقه و فلسفه و منطق و کلام و تفسیر، بدون واسطه امکان تولید علوم انسانی اسلامی وجود ندارد؛ اول باید اجتهاد باشد، دوم این‌که با منطق تخصصی و خاص اصول و فقه و فلسفه‌های مضاف بر این علوم آشنا باشد و سوم آن‌که موضوع این علوم شناخته شود و آن وقت است که می‌توان جامعه‌شناسی اسلامی و سایر علوم را تولید کرد.
وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: این پژوهشگاه چندین سال است که افزون بر 43 رشته فلسفه مضاف را، از رشته‌های بی‌پیشینه در جهان تا رشته‌های رایج که ادبیات آن در کشور وجود ندارد، مورد تحقیق و تدریس قرار داده است تا در واقع، مبانی علوم اسلامی و سایر مقولات تولید شود.
این استاد حوزوی ادامه داد: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نخستین موسسه‌ای است که در تهران تأسیس شد و اولین موسسه‌ای است که به عنوان موسسه آموزش عالی در حوزه علمیه به وجود آمد.
وی با تأکید بر لزوم تخصصی شدن رشته‌های درسی حوزه‌های علمیه، متذکر شد: تا زمانی که رشته‌های تخصصی در حوزه دایر نشده و رونق و گسترش نیابد، تولید جامعه‌شناسی اسلامی ممکن نیست. ما از وارد کردن رشته‌های مختلف به حوزه هم سود کردیم و هم زیان. زیان از این جهت که گاه بی‌احتیاطی کردیم و مراقب دانشگاه‌هایی که در حوزه ایجاد کردیم، نبویدیم و متأسفانه بعضاً در اقتصاد و ... طلبه سکولار از دل آن بیرون آمد. موسسات آموزشی باید در دل حوزه و متناسب با ادبیات تخصصی آن ایجاد شود تا از آسیب‌ها و انحراف‌ها در امان باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در پایان خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم که طلبه‌ها ملزم شوند به رشته‌های تخصصی روی بیاورند و متخصص شدن در فرآیند طلبگی به یک اصل تبدیل شود.
گفتنی است، آیین افتتاحیه سال تحصیلی 94-93 و جشن فارغ التحصیلی 135 نفر از دانش‌آموختگان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران عصر شنبه 22 شهریورماه با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی و طلاب و دانش‌آموختگان این موسسه برگزار شد و از برگزیدگان رشته‌های تخصصی این موسسه نیز تقدیر به عمل آمد.
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) از سال 1385در رشته‌های تخصصی تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، کلام، حقوق و قضای اسلامی، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی در سطح 2 و 3 حوزه پذیرای طلاب و روحانیون علاقمند به تحصیل در رشته‌های تخصصی حوزه است./9591/پ202/ج



۱۳۹۳/۶/۲۳






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن