تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798618561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمبود ریز مغذی روی زنگ خطری جدی برای سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کمبود ریز مغذی روی زنگ خطری جدی برای سلامت اراک - ایرنا - روی از ریز مغذیهایی است که در تمام دوران زندگی نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند و مطالعات انجام شده در سالهای اخیر حاکی از آن است که کمبود روی به خصوص در کشور های در حال توسعه از شیوع قابل ملاحظه ای برخوردار است.


بر اساس مطالعات انجام شده، اثرات نامطلوب روی در دوران جنینی و دو سال اول زندگی کودک بر رشد و تکامل مغزی غیر قابل جبران است و کمبود روی کاهش قدرت ادراک و یادگیری، کاهش ضریب هوشی، تضعیف سیستم ایمنی، افزایش ابتلا به بیماری ها و کاهش سرعت رشد رابه دنبال دارد.
این مطالعات تاکید دارند که فقر و کمبود خفیف این ریزمغذی در بدن زنان باردار منجر به بارداری طولانی مدت و زایمان آهسته، تاخیر رشد داخل رحمی، انقباضات ضعیف رحمی و خونریزی می شود.
سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2002 تعداد سال های عمر از دست رفته در اثر کمبود روی را در دنیا حدود 29 میلیون سال ذکر کرده که حدود 90 درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
بنا به همین گزارش تعداد سالهای عمر از دست رفته در اثر کمبود روی در منطقه شرق مدیترانه سه میلیون سال است و در این سال در کل دنیا کمبود روی باعث مرگ حدود 800 هزار نفر شده که بیش از 90 درصد آنها مربوط به کشورهای در حال توسعه بوده است .
بر اساس بررسی کشوری تعیین وضعیت ریز مغذیها که در 11 اقلیم در سال 1380 توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه و با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه، آزمایشگاه ملی رفرانس و یونیسف در ایران انجام شد کمبود روی در کشور جدی است و این مشکل تمام گروه های جمعیتی را درگیر کرده است.
طبق نتایج این مطالعه حدود یک پنجم کودکان 23-15 ماهه و حدود یک سوم کودکان شش ساله و نوجوانان و جوانان 20-14 ساله و زنان باردار در مناطق شهری و روستایی کشور از کمبود روی رنج می برند.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بر مبنای مطالعات 11 اقلیم کشور هم اینک نیمی از کودکان شش ساله روستایی این استان کمبود روی دارند.
"نسرین یادگاری" افزود: در این پژوهش ها استان مرکزی به همراه استان های قزوین، زنجان و قم در اقلیم 9کشوری قرار دارد و طبق نتایج حاصل از آن ، این اقلیم در کشور بالاترین میزان کمبود روی را در کودکان شش ساله را شامل می شود.
یادگاری توضیح داد: پژوهش کشوری مذکور حاکی از کمبود روی در 45 درصد از زنان باردار پنج ماهه و بیشتر استان مرکزی است که این مهم نیز در خور توجه ویژه متولیان بهداشتی است.
وی توضیح داد:روی در بدن باایجاد تعادل اسید و قلیا، تنفس سلولی و انتقال دی اکسید کربن در ساخت کربوهیدرات ها، پروتئین و DNAنقش مهمی دارد.
وی، کاهش قدرت یادگیری و ضریب هوش، ضعف در سیستم ایمنی بدن و بروز اختلالات رشد و کوتاه قدی را از عوارض کمبود روی عنوان کرد.
یادگاری خاطر نشان کرد: نارسایی بلوغ جنسی به علت کمبود روی برای نخستین بار در نوجوانان ایرانی گزارش شده است.
وی افزود: گوشت گاو و گوسفند، احشای شکمی دام، مواد لبنی، تخم مرغ، انواع مغزهای گیاهی و غلات و حبوبات منبع سرشار ریزمغذی روی هستند که خانواده ها باید در الگوی غذایی روزانه خود ترکیبی از مقادیر لازم این مواد را بگنجانند.
یادگاری گفت: یک نوزاد روزانه سه تا پنج میلی گرم، بزرگسال 15میلی گرم و زن باردار 20میلی گرم به روی نیاز دارد.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: توجه به برنامه غذایی روزانه ومصرف غذاهای حاوی روی برای تامین نیاز روزانه مهمترین راه پیشگیری از کمبود روی است.
دکتر "بابک عشرتی" افزود: موادغذایی غنی از پروتئین به خصوص منابع غذایی حیوانی مثل گوشت گاو، گوسفند، جگر، دل و قلوه ازمنابع غنی روی به شمار می روند.
وی بیان کرد: روی درمنابع غذایی گیاهی ازجمله غلات وحبوبات نیز به مقادیر متفاوتی وجود دارد اما در عین حال به دلیل وجود فیبروفیتات که درجذب روی مداخله می کنند این ریزمغذی در آنها قابلیت جذب خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه تخمیر منجر به تولید آنزیم فیتاز شده و موجب کاهش فیتات موجود در این موادغذایی می شود گفت: نان هایی که خمیر آن ها ور نیامده به دلیل مهار نشدن فیتاتاز از جذب روی وعده غذایی، به شدت جلوگیری می کنند و باید از نانهایی که فرایند طبیعی تخمیر را دارند و در پخت آن ها جوش شیرین به کار نرفته استفاده شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از 80 درصد روی موجود دردانه های کامل غلات، پس از فرایند آسیاب کردن از بین می رود و توجه به کیفیت مصرف این طیف غذایی اهمیت زیادی دارد.
دکتر عشرتی گفت: شیر ومواد لبنی ، تخم مرغ و انواع مغزهامثل گردو، بادام و فندق نیز از منابع خوب روی به شمار می روند و بایستی این مواد خوراکی در برنامه غذایی کودکان، نوجوانان و زنان باردار گنجانده شود.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت نیز گفت: تحقیقات انجام شده در بخش کشاورزی فقیر بودن خاکهای کشور را از ریزمغذی روی نشان داده و می طلبد که روش های علمی مناسب برای جبران این نقیصه به کار گرفته شود.
"سوسن خدام" افزود: محصولات غذایی که از خاک کشور به عمل می آیند از نظر روی فقیر هستند و با غنی سازی خاک با روی می توان از مشکلات سلامت ناشی از فقر روی پیشگیری کرد.
وی توضیح داد: هر فرد بالغ روزانه به هشت میلی گرم روی نیاز دارد و کمبود این ریزمغذی بر قدرت تمرکز تاثیر منفی گذاشته و باعث تغییر رفتاری می شود.
خدام اضافه کرد: روی نقش مهمی در روند سوخت و ساز بدن دارد و کمبود آن در بدن باعث کاهش انرژی، بروز احساس خستگی و کندی در روند کاهش وزن می شود.
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اراک گفت: روی جزئی حیاتی از بسیاری از آنزیم هایی است که واکنش های شیمیایی لازم برای کارکرد طبیعی بدن از جمله کارکرد ایمنی و ترمیم پوست را تسهیل می کند.
دکتر "عباس دقاق زاده" افزود: از علایم شایع در کمبود روی می توان به اشتهای کم ،رشد ناقص، احساس مزه یا بوی نامطبوع و کاهش حس چشایی و بویایی ،کاهش میل جنسی ،تیره شدن پوست سراسر بدن ،کم حجم شدن مو و تغییر شکل ناخن ها اشاره کرد.
وی بیان کرد:پژوهش ها نشان داده که کمبود برخی ریزمغذی ها نظیر روی با بروز برخی سرطانها نیز در ارتباط است و می بایست با تنظیم میزان این ریزمغذی در بدن از عوارض جدی و بیماریهای ناشی از آن پیشگیری کرد.ک/4
560/559


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن