واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد حوزه علمیه:
اسباب سعادت دنیوی و اخروی در اسلام فراهم است
استاد حوزه علمیه گفت: اسباب سعادت دنیوی و اخروی در اسلام فراهم شده و مهم این است که ما کدامیک از راهها را در زندگی انتخاب کنیم و بپیماییم.
![خبرگزاری فارس: اسباب سعادت دنیوی و اخروی در اسلام فراهم است خبرگزاری فارس: اسباب سعادت دنیوی و اخروی در اسلام فراهم است](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/10/02/13901002133718_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین علی نظری منفرد امروز در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه در حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه راه و اسباب سعادت در اسلام فراهم شده است، اظهار کرد: مهم این است که ما کدامیک از راهها را در زندگی انتخاب کنیم و بپیماییم. وی افزود: روایتی از امام معصوم (ع) در مورد عوامل درک موعظه حق وجود دارد به این ترتیب که چهار ویژگی در شخص موعظه شونده باید وجود داشته باشد تا این مهم تحقق یابد. استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نخستین ویژگی، خوب گوش کردن است، گفت: فهم صحیح موعظه، باور داشتن به درست بودن آن و همچنین عمل کردن براساس پند و اندرز صحیح، عوامل دستیابی به موفقیت به شمار میروند. وی ادامه داد: حسنظن داشتن به خداوند اهمیت و جایگاه بلندی در زندگی انسان دارد و نقشی ارزنده در موفقیت و سعادت دنیا و آخرت برای آن در نظر گرفته میشود. نظری منفرد با تاکید بر پرهیز از بدگمانی در مورد خدا خاطرنشان کرد: گاهی اوقات به ویژه زمانهایی که انسان دچار مشکل میشود نسبت به خداوند بدگمانی پیدا میکند که البته این صفت زشت را باید از میان برداشت. استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: چنانچه انسان سه امر را رعایت کند و در نظر داشته باشد آنگاه از بدگمانی نسبت به خداوند هم دور خواهد بود؛ نخست اینکه بداند خداوند عالم و آگاه به همه احوالات بندگانش است، دیگر اینکه انسان به این معنا معتقد باشد که خدا قادر مطلق است و میتواند مشکلات بندگانش را حل کند و دیگر اینکه بداند خداوند بخیل نیست ولی براساس مصلحت انسانها عمل میکند. وی با بیان اینکه حکمت الهی اقتضا میکند هر انسان در شرایط خاص خودش باشد، گفت: بینیازی مادی گاهی اوقات انسان را به سوی طغیانگری سوق میدهد بنابراین اگر شخصی فاقد ثروت و اموال زیاد است نباید نگران باشد چرا که عامل طغیانگری را هم در اختیار ندارد. نظری منفرد افزود: انسان مومن باید حاجاتش را از خداوند بخواهد ولی اصرار و اجبار در این زمینه نکند زیرا خدا به مصلحت بندهاش واقف است. استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فواید قناعت در زندگی دنیا تصریح کرد: در روایت است کسانی که قناعت میکنند خداوند هم اعمال کم آنها را میپذیرد زیرا هرچه امکانات در اختیار انسان بیشتر باشد مسئولیتش هم افزونتر خواهد بود. انتهای پیام/78004/ز40
93/06/21 - 14:47
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]