تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814684224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گذری از دوران بیش از تاریخ تا معاصر در موزه پارس شیراز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: گذری از دوران بیش از تاریخ تا معاصر در موزه پارس شیراز خبرگزاری پانا: موزه پارس شیراز از غنی ترین موزه های تاریخی کشور می باشد که گذری در آن بیننده را از دوران معاصر تا قعر دوران تاریخی ، اسلامی و بیش از تاریخ می کشاند .
۱۳۹۳ جمعه ۲۱ شهريور ساعت 08:24

به گزارش خبرگزاری پانا، اشیا و آثار پیش از تاریخ در این موزه سفالینه ها، مفرغینه ها، و ابزار و ادوات شكار، جنگ و زینت آلات است. از سفالینه ها می توان به سفال های هزاره سوم پیش از میلاد كه از حفاری های علمی تل ضحاك و تل جلیان فسا و سایر نقاط کشور به دست آمده اشاره نمود و در میان مفرغینه ها باید به اشكال تركیبی انسان و حیوان و علامت های نذری لرستان اشاره كرد كه در هزاره اول پیش از میلاد آفریده شده اند. از تمدن هخامنشی و ساسانی، مسكوكات ( سكه ها ) ساسانی تا عهد حاضر، مجموعه ای با ارزش را تشكیل داده كه از اهمیت ویژه برخوردار است.
از قرون نخستین اسلامی قرآن ها و ظروف سفالی ارزشمند در موزه وجود دارد.
از میان ادوات فلزی، با ارزش ترین آنها شمشیر شاه صفی و كریم خان زند است. این شمشیرها از فولاد و دسته آنها از عاج است. خلاقیت هنرمندان صفویه، زند و قاجار از آثار لاكی چون جعبه آرایش، قاب آینه، قلمدان و جلد كتاب، چشم را خیره می نماید.علاوه بر نقاشی های سطوح داخلی عمارت، تابلوهای رنگ و روغن كه روی بوم نقاشی شده، فضای طاق نماها را پر كرده است.   این موزه در ابتدای خیابان طالقانی و در عمارت کلاه فرهنگی واق شده است .
عمارت کلاه فرنگی (آرامگاه وکیل) : در میان باغ زیبایی بنا شده است . در زمان حکومت زندیه ، این عمارت با شکوه محل پذیرایی میهمانان و سفیران خارجی و مراسم رسمی و اعیاد مختلف بوده است ، به وصیت کریم خان زند ( وکیل الرعیا ) ، جسد وی را در شاه نشین شرقی عمارت دفن کردند و آنرا آرامگاه وکیل نامیدند .
این عمارت به صورت هشت ضلعی بوده و بوسیله ازاره های سنگی یکپارچه و تزیینات کاشی کاری با نقوش اسلیمی ، گل و مرغ ، مناظر شکارگاه و صحنه های الهام گرفته از قصه ها و داستان های قدیمی تزئین شده است . داخل بنا شامل یک تالار مرکزی گنبد دار و چهار شاه نشین جانبی است که در حد فاصل آنها یک اتاق قرار دارد .       عمارت کلاه فرنگی از سال 1315 شمسی به موزه تبدیل و عنوان موزه پارس بر آن نهاده شده است .
باغ نظر ، باغ موزه پارس ، باغ شاهزاده ، آرامگاه وکیل ، عمارت چهار فصل یا باغ حکومتی نام های دیگر این بنای تاریخی دوره زندیه شهر شیراز است .











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن