محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844340741
کجای قرآن آمده حجاب؟!؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
کجای قرآن آمده حجاب؟!؟
این سوالی ست که گاه گداری بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که اصلا چرا حجاب؟ و کجای قران گفته حجاب کنید؟
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ این سوالی ست که گاه گداری بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که اصلا چرا حجاب؟ و کجای قران گفته حجاب کنید؟
در جواب سوال این بعضی ها ،باید ایتدا یک چیز را متذکر شد:
اینکه شما نباید منتظر باشید همه مسائل و جزییات در قرآن بیاید.در واقع قرآن کلیات و اصول عمومی را بیان می کند .بنابراین، انتظار این که مصادیق و جزئیات در قرآن بیاید، همانند این است که انتظار داشته باشم همه جزئیات در قانون اساسی کشور ذکر شود.
اما از آن جایی که حجاب یک اصل عمومی ست این موضوع در قرآن ذکر شده که این خودش اهمیت موضوع را می رساند.
حالا جواب اینکه دقیقا کجای قران! آمده را می دهیم:
آیات مربوط بدین موضوع در دو سوره از قرآن آمده است : یکی سوره ” نور " و دیگر سوره ” احزاب " .
در سوره نور آیه ای که مربوط به این مطلب است آیه ۳۱ میباشد . چند آیه قبل از آن آیه متعرض وظیفه اذن گرفتن برای ورود درمنازل است و در حکم مقدمه این آیه میباشد:
« یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستانسوا وتسلموا علی اهلها… (۲۷)
و لا یضربن بارجلهن لیعلم مایخفین من زینتهن و توبوا الی الله جمیعا ایها المؤمنون لعلکم تفلحون(۳۱) …
ای کسانی که ایمان آوردید ! به خانه دیگران داخل نشوید مگر آنکه قبلا
آنان را آگاه سازید . و بر اهل خانه سلام کنید . این برای شما بهتر است .
باشد که پند گیرید .
اگر کسی را در خانه نیافتید داخل نشوید تا به شما اجازه داده شود . اگر
گفته شد باز گردید ، بازگردید که پاکیزهتر است برای شما . خدا بدانچه انجام میدهید داناست .
باکی نیست که در خانه هائی که محل سکنا نیست و نفعی در آنجا دارید (بدون اجازه ) داخل شوید .
خدا آنچه را آشکار میکنید و آنچه را نهان میدارید آگاه است .
به مردان مؤمن بگو دیدگان فرو خوابانند و دامنها حفظ کنند . این برای
شما پاکیزهتر است . خدا بدانچه میکنید آگاه است .
به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش فرو خوابانند و دامنهای خویش حفظ کنند
و زیور خویش آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است ، سرپوشهای خویش بر
گریبانها بزنند ، زیور خویش آشکار نکنند مگر برای شوهران ، یا پدران ، یا پدر شوهران ، یا
پسران ، یا پسر شوهران ، یا برادران ، یا برادر زادگان ، یا خواهرزادگان
، یا زنان ، یا مملوکانشان ، یا مردان طفیلی که حاجت به زن ندارند ، یا
کودکانی که از راز زنان آگاه نیستند ( یا بر کامجوئی از زنان توانا نیستند ) و
پای به زمین نکوبند که زیورهای مخفیشان دانسته شود .
ای گروه مؤمنان همگی به سوی خداوند توبه برید ، باشد که رستگار شوید .
اینکه این بحث(حجاب) رابا مساله "استیذان” و اجازه گرفتن مطرح کرده می توان اینگونه نتیجه گرفت که:
مبنای حجاب در اسلام "استیذان” است.یعنی نگه داشتن حریم افراد!.به رسمیت شناختن هویت فردی در اجتماع و در ارتباط با هم ، حریم نامیده می شود.
و اینکه زن پوشش دارد ، به این معنی ست که اجازه ورود به حریم خود را به هر کسی نمی دهد.
و در آخر این آیات به زنان و مردان مومن دستور می دهد که چشمان و عوارت خود را بپوشانند و تاکید کرده برای زنان که زینت های خود را آشکار نکنند و روسری هایشان را روی گردن هایشان بیندازند و پاهای خود را طوری نکوبند که صدای زینت های آشکار شود.
آیات ۵۹ ، ۶۰ ، ۶۱ سوره نور نیز مربوط به همین مباحث است :
« یا ایها الذین آمنوا لیستأذنکم الذین ملکت ایمانکم و الذین لم
یبلغوا الحلم منکم ثلاث مرات…
ای کسانی که ایمان آوردهاید ! بایست مملوکهای شما و کودکان نا بالغ
شما در سه وقت اجازه دخول بگیرند : پیش از نماز صبح ، و هنگام نیمروز
که جامه های خویش مینهید ، و بعد از نماز عشاء ( که آماده خواب میشوید ) .
این سه وقت ، خلوت شما است . در غیراین سه وقت بر شما و بر آنان باکی نیست ( که بی اجازه وارد شوند ) .
آنها و شما زیاد بر یکدیگر میگذرید . خداوند آیات را چنین بیان میکند .
خداوند دانا و حکیم است .
و چون کودکان شما به حد بلوغ رسیدند باید مانند دیگران اجازه ورود
بگیرند . خداوند آیات خویش را چنین بیان میکند . خداوند دانا و حکیم است .
زنان بازنشسته که امید ازدواج ندارند باکی نیست در حالی که خود را به
زیوری نیاراستهاند و قصد خودنمائی ندارند جامه خویش به زمین نهند ، و
اگر از این نیز خودداری کنند برایشان بهتر است . خداوند شنوا و دانا است .
آیات اصلی مربوط به وظیفه پوشش همان آیات سوره نور بود که بیان شد .آیاتی چند هم در سوره احزاب است که میتوان آنها را در حاشیه این مطلب ذکر کرد .
قسمتی از این آیات مربوط است به زنان رسول خدا و قسمت دیگر دستورهائی است که درباره حفظ حریم عفاف وارد شده است.
اما قسمت اول:( آیه ۳۲و ۳۳سوره احزاب ) :
« یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع
الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا ( ۳۲ ) و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن
تبرج الجاهلیة الاولی ». . . (۳۳)
ای زنان پیغمبر شما همچون سایر زنان نیستید – اگر پرهیزکار
باشید – مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه و شهوتآلود به کار نبرید که
موجب طمع بیمار دلان گردد . به خوبی و شایستگی سخن بگوئید . در خانه های
خویشتن قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین ، به خودنمائی و
خودآرائی از خانه بیرون نشوید .
در این دو آیه ،خداوند ، مخاطب خود را زنان پیغمبر قرار داده که طبق نظر مفسرین ،مخاطب این آیه خاص است ولی مراد ،عام است و شامل همه زنان مسلمان می شود.
همچنین آیه ۵۳ سوره احزاب چنین است :
« یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم الی طعام
غیر ناظرین اناه و لکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا
مستأنسین لحدیث ان ذلکم کان یؤذی النبی فیستحیی منکم و الله لا یستحیی من
الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اظهر لقلوبکم و
قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده
ابدا ان ذلکم کان عند الله عظیما ».
در این آیه ، کلمه ” حجاب ” ذکر شده است .در کلمات قدماء هر جا سخن از آیه حجاب است مقصود همین آیه است .دستور حجاب که در این آیه است غیر از دستور ” پوشش ” است که مورد بحث ما میباشد . دستوری که در این آیه ذکر شده است راجع به سنن خانوادگی و رفتاری است که انسان باید در خانه دیگران داشته باشد . طبق
این دستور ، مرد نباید وارد جایگاه زنان شود ، بلکه اگر چیزی میخواهد و مورد احتیاج اوست باید از پشت دیوار صدا بزند . این مسأله ربطی به بحث” پوشش ” که در اصطلاح فقه نیز تحت عنوان ” ستر ” نه ” حجاب "نامیده میشود ، ندارد .
جمله : ” « ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن »” مانند جمله : ” « و ان یستعففن خیر لهن »” که در آیه ۶۱ از سوره نور آمده است ، دلالت میکند
که هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترک برخوردهائی که مستلزم نظر است رعایت نمایند به تقوا و پاکی نزدیکتر است . همانطور که گفتیم رخصتهای تسهیلی و ارفاقی که به حکم ضرورت داده شده است ، نباید رجحان اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد .
آیه ۵۹ – ۶۰ سوره احزاب چنین است :
” « یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن
من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما ( ۵۹ )
لئن لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینة
لنغرینک بهم ثم لا یجاورونک فیها الا قلیلا (۶۰) »] .
ای پیغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که
جلبابهای ( روسریها ) خویش را به خود نزدیک سازند . این کار برای اینکه
شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند نزدیکتر است و خدا آمرزنده و
مهربان است .اگر منافقان و بیمار دلان و کسانی که در شهر نگرانی به وجود میآورند ،
از کارهای خود دست بر ندارند ما ترا علیه ایشان خواهیم برانگیخت . در
آنوقت فقط مدت کمی در مجاورت تو خواهند زیست.
مطلبی که از این آیه استفاده میشود و یک حقیقت جاودانی است اینست که زن مسلمان باید آنچنان در میان مردم رفت و آمد کند که علائم عفاف و
وقار و سنگینی و پاکی از آن هویدا باشد و با این صفت شناخته شود ، و در اینوقت است که بیمار دلان که دنبال شکار میگردند از آنها مأیوس میگردند
و فکر بهره کشی از آنها در مخیله شان خطور نمیکند . میبینیم که جوانان ولگرد همیشه متعرض زنان جلف و سبک و لخت و عریان میگردند . وقتی که به آنها اعتراض میشود که چرا مزاحم میشوی ؟ میگویند اگر دلش این چیزها را نخواهد با این وضع بیرون نمیآید .
این بود کلیات آیاتی که درباره حجاب و عفاف بود.البته خوب تر است این آیات به همراه تفاسیرشان خوانده شود.
"بله! مهربانی های خدا را بدانیم ، نگذاریم با جهالت تبدیل به سختگیری شوند”این سوالی ست که گاه گداری بعضی ها برای توجیه بی حجابی خود ابراز می کنند.که اصلا چرا حجاب؟ و کجای قران گفته حجاب کنید؟
در جواب سوال این بعضی ها ،باید ایتدا یک چیز را متذکر شد:
اینکه شما نباید منتظر باشید همه مسائل و جزییات در قرآن بیاید.در واقع قرآن کلیات و اصول عمومی را بیان می کند .بنابراین، انتظار این که مصادیق و جزئیات در قرآن بیاید، همانند این است که انتظار داشته باشم همه جزئیات در قانون اساسی کشور ذکر شود.
اما از آن جایی که حجاب یک اصل عمومی ست این موضوع در قرآن ذکر شده که این خودش اهمیت موضوع را می رساند.
حالا جواب اینکه دقیقا کجای قران! آمده را می دهیم:
آیات مربوط بدین موضوع در دو سوره از قرآن آمده است : یکی سوره ” نور " و دیگر سوره ” احزاب " .
در سوره نور آیه ای که مربوط به این مطلب است آیه ۳۱ میباشد . چند آیه قبل از آن آیه متعرض وظیفه اذن گرفتن برای ورود درمنازل است و در حکم مقدمه این آیه میباشد:
« یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوتا غیر بیوتکم حتی تستانسوا وتسلموا علی اهلها… (۲۷)
و لا یضربن بارجلهن لیعلم مایخفین من زینتهن و توبوا الی الله جمیعا ایها المؤمنون لعلکم تفلحون(۳۱) …
ای کسانی که ایمان آوردید ! به خانه دیگران داخل نشوید مگر آنکه قبلا
آنان را آگاه سازید . و بر اهل خانه سلام کنید . این برای شما بهتر است .
باشد که پند گیرید .
اگر کسی را در خانه نیافتید داخل نشوید تا به شما اجازه داده شود . اگر
گفته شد باز گردید ، بازگردید که پاکیزهتر است برای شما . خدا بدانچه انجام میدهید داناست .
باکی نیست که در خانه هائی که محل سکنا نیست و نفعی در آنجا دارید (بدون اجازه ) داخل شوید .
خدا آنچه را آشکار میکنید و آنچه را نهان میدارید آگاه است .
به مردان مؤمن بگو دیدگان فرو خوابانند و دامنها حفظ کنند . این برای
شما پاکیزهتر است . خدا بدانچه میکنید آگاه است .
به زنان مؤمنه بگو دیدگان خویش فرو خوابانند و دامنهای خویش حفظ کنند
و زیور خویش آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است ، سرپوشهای خویش بر
گریبانها بزنند ، زیور خویش آشکار نکنند مگر برای شوهران ، یا پدران ، یا پدر شوهران ، یا
پسران ، یا پسر شوهران ، یا برادران ، یا برادر زادگان ، یا خواهرزادگان
، یا زنان ، یا مملوکانشان ، یا مردان طفیلی که حاجت به زن ندارند ، یا
کودکانی که از راز زنان آگاه نیستند ( یا بر کامجوئی از زنان توانا نیستند ) و
پای به زمین نکوبند که زیورهای مخفیشان دانسته شود .
ای گروه مؤمنان همگی به سوی خداوند توبه برید ، باشد که رستگار شوید .
اینکه این بحث(حجاب) رابا مساله "استیذان” و اجازه گرفتن مطرح کرده می توان اینگونه نتیجه گرفت که:
مبنای حجاب در اسلام "استیذان” است.یعنی نگه داشتن حریم افراد!.به رسمیت شناختن هویت فردی در اجتماع و در ارتباط با هم ، حریم نامیده می شود.
و اینکه زن پوشش دارد ، به این معنی ست که اجازه ورود به حریم خود را به هر کسی نمی دهد.
و در آخر این آیات به زنان و مردان مومن دستور می دهد که چشمان و عوارت خود را بپوشانند و تاکید کرده برای زنان که زینت های خود را آشکار نکنند و روسری هایشان را روی گردن هایشان بیندازند و پاهای خود را طوری نکوبند که صدای زینت های آشکار شود.
آیات ۵۹ ، ۶۰ ، ۶۱ سوره نور نیز مربوط به همین مباحث است :
« یا ایها الذین آمنوا لیستأذنکم الذین ملکت ایمانکم و الذین لم
یبلغوا الحلم منکم ثلاث مرات…
ای کسانی که ایمان آوردهاید ! بایست مملوکهای شما و کودکان نا بالغ
شما در سه وقت اجازه دخول بگیرند : پیش از نماز صبح ، و هنگام نیمروز
که جامه های خویش مینهید ، و بعد از نماز عشاء ( که آماده خواب میشوید ) .
این سه وقت ، خلوت شما است . در غیراین سه وقت بر شما و بر آنان باکی نیست ( که بی اجازه وارد شوند ) .
آنها و شما زیاد بر یکدیگر میگذرید . خداوند آیات را چنین بیان میکند .
خداوند دانا و حکیم است .
و چون کودکان شما به حد بلوغ رسیدند باید مانند دیگران اجازه ورود
بگیرند . خداوند آیات خویش را چنین بیان میکند . خداوند دانا و حکیم است .
زنان بازنشسته که امید ازدواج ندارند باکی نیست در حالی که خود را به
زیوری نیاراستهاند و قصد خودنمائی ندارند جامه خویش به زمین نهند ، و
اگر از این نیز خودداری کنند برایشان بهتر است . خداوند شنوا و دانا است .
آیات اصلی مربوط به وظیفه پوشش همان آیات سوره نور بود که بیان شد .آیاتی چند هم در سوره احزاب است که میتوان آنها را در حاشیه این مطلب ذکر کرد .
قسمتی از این آیات مربوط است به زنان رسول خدا و قسمت دیگر دستورهائی است که درباره حفظ حریم عفاف وارد شده است.
اما قسمت اول:( آیه ۳۲و ۳۳سوره احزاب ) :
« یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع
الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا ( ۳۲ ) و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن
تبرج الجاهلیة الاولی ». . . (۳۳)
ای زنان پیغمبر شما همچون سایر زنان نیستید – اگر پرهیزکار
باشید – مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه و شهوتآلود به کار نبرید که
موجب طمع بیمار دلان گردد . به خوبی و شایستگی سخن بگوئید . در خانه های
خویشتن قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین ، به خودنمائی و
خودآرائی از خانه بیرون نشوید .
در این دو آیه ،خداوند ، مخاطب خود را زنان پیغمبر قرار داده که طبق نظر مفسرین ،مخاطب این آیه خاص است ولی مراد ،عام است و شامل همه زنان مسلمان می شود.
همچنین آیه ۵۳ سوره احزاب چنین است :
« یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم الی طعام
غیر ناظرین اناه و لکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا
مستأنسین لحدیث ان ذلکم کان یؤذی النبی فیستحیی منکم و الله لا یستحیی من
الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اظهر لقلوبکم و
قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده
ابدا ان ذلکم کان عند الله عظیما ».
در این آیه ، کلمه ” حجاب ” ذکر شده است .در کلمات قدماء هر جا سخن از آیه حجاب است مقصود همین آیه است .دستور حجاب که در این آیه است غیر از دستور ” پوشش ” است که مورد بحث ما میباشد . دستوری که در این آیه ذکر شده است راجع به سنن خانوادگی و رفتاری است که انسان باید در خانه دیگران داشته باشد . طبق
این دستور ، مرد نباید وارد جایگاه زنان شود ، بلکه اگر چیزی میخواهد و مورد احتیاج اوست باید از پشت دیوار صدا بزند . این مسأله ربطی به بحث” پوشش ” که در اصطلاح فقه نیز تحت عنوان ” ستر ” نه ” حجاب "نامیده میشود ، ندارد .
جمله : ” « ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن »” مانند جمله : ” « و ان یستعففن خیر لهن »” که در آیه ۶۱ از سوره نور آمده است ، دلالت میکند
که هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترک برخوردهائی که مستلزم نظر است رعایت نمایند به تقوا و پاکی نزدیکتر است . همانطور که گفتیم رخصتهای تسهیلی و ارفاقی که به حکم ضرورت داده شده است ، نباید رجحان اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد .
آیه ۵۹ – ۶۰ سوره احزاب چنین است :
” « یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن
من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما ( ۵۹ )
لئن لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینة
لنغرینک بهم ثم لا یجاورونک فیها الا قلیلا (۶۰) »] .
ای پیغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که
جلبابهای ( روسریها ) خویش را به خود نزدیک سازند . این کار برای اینکه
شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند نزدیکتر است و خدا آمرزنده و
مهربان است .اگر منافقان و بیمار دلان و کسانی که در شهر نگرانی به وجود میآورند ،
از کارهای خود دست بر ندارند ما ترا علیه ایشان خواهیم برانگیخت . در
آنوقت فقط مدت کمی در مجاورت تو خواهند زیست.
مطلبی که از این آیه استفاده میشود و یک حقیقت جاودانی است اینست که زن مسلمان باید آنچنان در میان مردم رفت و آمد کند که علائم عفاف و
وقار و سنگینی و پاکی از آن هویدا باشد و با این صفت شناخته شود ، و در اینوقت است که بیمار دلان که دنبال شکار میگردند از آنها مأیوس میگردند
و فکر بهره کشی از آنها در مخیله شان خطور نمیکند . میبینیم که جوانان ولگرد همیشه متعرض زنان جلف و سبک و لخت و عریان میگردند . وقتی که به آنها اعتراض میشود که چرا مزاحم میشوی ؟ میگویند اگر دلش این چیزها را نخواهد با این وضع بیرون نمیآید .
این بود کلیات آیاتی که درباره حجاب و عفاف بود.البته خوب تر است این آیات به همراه تفاسیرشان خوانده شود.
"بله! مهربانی های خدا را بدانیم ، نگذاریم با جهالت تبدیل به سختگیری شوند”
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]
صفحات پیشنهادی
قرآن در درس هایم اثر مثبت داشت/ایمان به حجاب برتر از آثار حفظ قرآن برایم بود
حافظ خردسال استان آذربایجانشرقی در گفت و گو با پانا; قرآن در درس هایم اثر مثبت داشت ایمان به حجاب برتر از آثار حفظ قرآن برایم بود خبرگزاری پانا حافظ خردسال آذربایجانشرقی تاثیر قرآن در پیشرفت تحصیلی اش را بسیار زیاد دانست و گفت قبلا که قرآن نمی خواندم در درس هایم ضعیف بودم ۱۳۹۳ دطرحی برآمده از مکتب فکری آیتالله جوادی آملی / امروز نیاز به تولید اندیشه قرآنی داریم
طرحی برآمده از مکتب فکری آیتالله جوادی آملی امروز نیاز به تولید اندیشه قرآنی داریم فرهنگ > دین و اندیشه - حجتالاسلام مرتضی واعظ جوادی گفت نوآوری که در اندیشه آیتالله جوادی آملی مشاهده میشود براساس نسبتهایی است که ایشان در علم استنباط میکنند اینکه ممکن استبرگزاري هفدهمين نشست کميسيون توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآني کشور
۵ شهريور ۱۳۹۳ ۱۱ ۱۰ق ظ با حضور سرپرست وزارت علوم برگزاري هفدهمين نشست کميسيون توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآني کشور برنامه هاي کلان نظام پژوهش و آموزش عالي قرآني با حضور دکتر محمدعلي نجفي سرپرست وزارت علوم تحقيقات و فناوري در هفدهمين جلسه کميسيون توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآنياعلام نتايج مسابقه قرآنيرمضان
۵ شهريور ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۳ق ظ اعلام نتايج مسابقه قرآني رمضان نتايج قرعه کشي مسابقه قرآني رمضان مشخص و اعلام شد به گزارش خبرگزاري موج ترابي مديرکل روابط عمومي شرکت پست در تکميل خبر فوق افزود به دنبال برگزاري مسابقه قرآني رمضان با هدف توجه بيشتر به مفاهيم آيات قرآني و ترويج آنقرائتی: درباره سانسور در قرآن آیه داریم |اخبار ایران و جهان
قرائتی درباره سانسور در قرآن آیه داریم سخنان حجتالاسلام قرائتی در مراسم معرفی برترینهای رمضانی و تابستانی سیما به موضوعات مختلفی مرتبط میشد از اینکه در قرآن هم برای سانسور آیه داریم و روایت قصاص پیامبر دروغ است گرفته تا انتقاد به شعر موسی و شبان و توصیههای قرائتی به مدیرانبا حضور سرپرست وزارت علوم هفدهمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور برگزار میشود
با حضور سرپرست وزارت علومهفدهمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور برگزار میشودبرنامههای کلان نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی با حضور محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در هفدهمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور مورد بررسی قرار میگیآیةالله جنتی به صداوسیما: حجاب فراموش نشود |اخبار ایران و جهان
آیةالله جنتی به صداوسیما حجاب فراموش نشود دبیر شورای نگهبان ضمن تقدیر از عملکرد صداوسیما در جریان غزه توصیههایی درباره سرفصلهایی که رسانه ملی باید به آنها بپردازد داشت و معاون سیما نیز درباره موانع و مشکلات تولید برنامههای طنز در رسانه ملی توضیح داد کد خبر ۴۳۱۰۳۶ تاریخ انتآغاز به کار نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور
یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۶ نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی زنجان آغاز به کار کرد به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور امروز یکشنبه با ادای احترام به شهید گمنام در محل پردیس اصلقانون باید تعریف دقیقی از حجاب ارائه دهد
قانون باید تعریف دقیقی از حجاب ارائه دهد یک جامعه شناس گفت قانون باید تعریف دقیقی از حجاب ارائه دهد در غیر این صورت برخورد با بدحجابی در خیابانهای شهر مشکل آفرین است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز متاسفانه جریان مخربی در بین تولیدکنندگاندختران ما با پوستر بی حجاب نشدند که با پوستر حجاب کنند
فرهنگ و ادب ادیبات ایران زائری درهمایش فعالان محصولات فرهنگی دختران ما با پوستر بی حجاب نشدند که با پوستر حجاب کنند حجت الاسلام محمدرضا زائری در نخستین همایش فعالان محصولات فرهنگی اسلامی به اهمیت جنس تبلیغات و کالای تبلیغی انتخاب شده اشاره کرد و افزود ما برای تبلیغ حجاب از پوحفظ قرآن و نهج البلاغه در مدارس شبانه روزی کاشان آغاز شد
حفظ قرآن و نهج البلاغه در مدارس شبانه روزی کاشان آغاز شد کاشان– ایرنا- مدیر موسسه امیرالمومنین ع کاشان از آغاز سال تحفیظی جدید برای جوانان علاقمند از 24 استان کشور در مدارس شبانه روزی حفظ یکساله قرآن و نهج البلاغه در این موسسه خبر داد به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین مجتانتشار کتابی درباره زندگی و شیوه قرآنی آیت الله طالقانی
انتشار کتابی درباره زندگی و شیوه قرآنی آیت الله طالقانیکتاب زندگی و شیوه قرآنی آیت الله سید محمود طالقانی تالیف ابوالفضل خوش منش با موضوع بررسی زندگینامه خط فکری و شیوه قرآنی وی از سوی انتشارات سروش معرفی و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است به گزارش خبرگزاری فارس کتاب زندگیکتاب «زندگی و شیوه قرآنی آیتالله محمود طالقانی» منتشر شد
فرهنگ و ادب کتاب همزمان با سیوپنجمین سالگرد درگذشت کتاب زندگی و شیوه قرآنی آیتالله محمود طالقانی منتشر شد کتاب زندگی و شیوه قرآنی آیت الله محمود طالقانی تالیف ابوالفضل خوشمنش همزمان با سی و پنجمین سالگرد ارتحال این عالم انقلاب توسط انتشارات سروش منتشر شد به گزارش خبرگپیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «دیدم که جانم میرود» شهیدی که قرآن نوید شهادتش را داد
پیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته دیدم که جانم میرودشهیدی که قرآن نوید شهادتش را دادشهید بارها نوید به شهادت رسیدنش را داده بود وی حتی وقتی از حمید میخواهد برای وی قرآن باز کند تا ببیند عاقبتش چه میشود آیه معروفِ و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم ینقاشی خطهای قرآنی در ترانه باران
نقاشی خطهای قرآنی در ترانه باران نمایشگاه نقاشی خط با محوریت قرآن نیمه دوم شهریور در نگارخانه ترانه باران برگزار میشود زهرا اسکندری مدیر نگارخانه ترانه باران در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت اولین نمایشگاه این نگارخانه نیمه دوم شهریور ماه برگزار میشوددرباره ازدواج و طلاق و نکوهش غربزدگی کار کنید/ حجاب و عفاف فراموش نشود
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون توصیه آیتالله جنتی به رسانه ملی درباره ازدواج و طلاق و نکوهش غربزدگی کار کنید حجاب و عفاف فراموش نشود دبیر شورای نگهبان ضمن تقدیر از عملکرد صداوسیما در جریان غزه توصیههایی درباره سرفصلهایی که رسانه ملی باید به آنها بپردازد داشت و معاون سیما نتلاوت ترتیل صفحه 118 قرآن کریم+دانلود
تلاوت ترتیل صفحه 118 قرآن کریم دانلودتلاوت حزین آیات الهی تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد بر همین اساس شایسته است قاریان کلام خدا را با اندوه بخوانند خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی امام صادق ع فرمودند قرآن با حزن نازل شده پس آن را با حزن بخوانید الکافی ج 2 ص 449-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها