تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826725860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازبینی دوباره‌ی انجیل


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بازبینی دوباره‌ی انجیل
انجیل
اشاره: انجیل از آغاز پیدایش مورد بحث و جدل دین‌داران و دین‌پژوهان قرار گرفته است. عده‌ای در صحت اناجیل اربعه ابراز تردید می‌کرده و آن‌ها را دارای کژی‌هایی غیر قابل اغماض می‌دانند. گروهی اناجیلی دیگر، مانند انجیل برنابا را ترویج می‌کردند که البته مورد تایید کلیسا نبود. و البته گروه دیگری هم انجیل موجود را تنها متن موثق و قابل اعتنا می‎دانند. در هر صورت این بحث قدمتی دیرینه داشته و در عصر حاضر نیز ادامه دارد.به گزارش ایبنا، متخصصین الهیات، مورخان و دانشمندان زبانشناس پس از 26 سال یکبار دیگر گردهم آمده اند تا انجیل «مارتین لوتر» را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهند. به گفته «مارتین روسل» این اقدام یک بازبینی اساسی همانند بازبینی سال 1984 نیست. دانشکده الهیات دانشگاه روستوک خود را برای یک پروژه بزرگ آماده می‌کند. یکی از سه گروه کاری برای این پروژه را این دانشگاه هماهنگ می‌کند. این گروه موسوم به تیم ویژه «روسل»، در این زمینه تحقیق می کنند که آیا انجیل لوتر همانند آخرین بازبینی، همچنان وفادار به اصل متن است. دلیل این امر آن است که ظهور بسیاری از متن های ناتمام ،بینش جدیدی را در تفسیر بخش های اصلی این کتاب ایجاد کرده است. در حقیقت این بار موضوع بر سر انجیل عهد جدید است که چاپ تازه آن در 1975 اختلاف نظرهای جدی و اساسی را به وجود آورد. قدمت نسخه قبلی این انجیل به زبان آلمانی به سال 1964 بازمی‌گردد و این همان کتابی است که مطالب مشکوک و کذب آن در مورد زندگی حضرت مسیح آخرین بار در سال 1970 منتشر شد. این پروژه باید تا سال 2015 یعنی دو سال پیش از پانصدمین سالگرد اصلاحات به پایان برسد. به گفته «روسل» هرگروه باید در این مورد به مذاکره بپردازند، که واقعا چه مطالبی در این کتاب، جدید است؟ در کنار تیم «روسل» دانشگاه روستوک، از اوایل ژوئن تا کنون دو تیم پروفسور «ینس شروتر» از دانشگاه «همبولت» برلین و پروفسور «کریستوف لوین» از دانشگاه «لودویگ ماکسیمیلیان» مونیخ به این پروژه وارد شده اند. «یوهانس فریدریش» اسقف ایالتی بایرن، یک متخصص علوم دینی و یک زبانشناس نیز در این پروژه حاضرند و هدف آن ها آن است که کمبودهای موجود در داستان های انجیل برطرف شده و تعابیر تازه ای در آن گنجانده شود. این پروژه باید تا سال 2015 یعنی دو سال پیش از پانصدمین سالگرد اصلاحات به پایان برسد. به گفته «روسل» هرگروه باید در این مورد به مذاکره بپردازند، که واقعا چه مطالبی در این کتاب، جدید است؟ در این میان متن های ناتمامی به زبان عبری كه در کنیسه‌ای واقع در شهر قاهره پیدا شده‌اند، مورد توجه هستند و امكان نگاه تازه‌ای به کتاب مسیح سیراخ (حکمت یشوع بن سیراخ) را میسر می‌کنند. نوشته هایی یافت شده در «مسادا» و «کمران» نیز مورد بحث هستند و از اواخر دهه 80 بر سر گنجاندن آن ها در کتاب انجیل بحث هایی وجود داشته است. حکمت یشوع بن سیراخ نام کتابی از نوشتار هفتادگانی بوده که به عنوان بخشی از کتاب مقدس توسط کاتولیک‌ها و کلیسای شرقی در نظر گرفته شده، ولی اکثر پروتستان ها و یهودیان آن را بخشی از اپوکریفا در نظر می‌گیرند. حکمت یشوع بن سیراخ در سال 175 تا 180 قبل از میلاد به زبان عبری نوشته شده، و توسط نوه نویسنده که در مصر می‌زیست به زبان یونانی ترجمه شده‌است. همچنین ترجمه دیگری به زبان سریانی نیز انجام شده‌است. حدود سه پنجم این کتاب به زبان عبری در کنیسه ای متعلق به دوران قرون وسطا یافت شده‌است. بخش‌هایی از این کتاب به زبان عبری در مسادا که به سال 75 قبل از میلاد باز می‌گردد یافت شده‌است و بخش‌های کمی از آن در طومارهای دریای مرده پیدا شده‌است. «روسل» معتقد است که برای تصمیم گیری در مورد هریک از این متون، این سوال دردسرساز مطرح است که آیا این متن ها باستانی بوده و ارتباط روایی تازه ای را آشکار می کنند و یا این سوال که آیا این متن ها صرفا نقش مکمل های بعدی را برای شواهدی که تا کنون به دست آمده، ایفا می کنند. آنها همچنین در مورد داستان هابیل و قابیل نیز احتمال از دست رفتن مطالبی را می دهند. مارتین لوتر، کشیش مجدِد و مترجم انجیل به‌زبان آلمانی و یک تجدیدنظرطلب مذهبی بود. او یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در تاریخ آیین مسیحیت و از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی به شمار می‌رودهمکار پروفسور «شروتر» که با گروه دانشگاه «هومبولت» برلین در حال بررسی انجیل جدید است ،انتظار دارد که انجیل متی (یکی از چهار انجیل به تصویب رسیده در عهد جدید)، انجیل لوقا و نامه های پائولوس نیز به بازبینی نیازمند باشند.امروزه در مقایسه با زمان «مارتین لوتر» نسخه های خطی بسیار نامتجانسی به دست امده و شناخته شده است. به گفته «روسل» در حال حاضر نسخ خطی عبری و ارمنی زبانی وجود دارد که پیش از این موجود نبود و درنهایت شورای کلیسای انجیلی آلمان باید در مورد تطابق این متن ها با یکدیگر تصمیم گیری کند. سه گروهی که در حال کار بر روی این پروژه اند، در ماه اکتبر در جلسه مشترکی به ارائه بخش هایی که مورد اصلاح قرار داده اند، می پردازند. مسئولیت اصلی آن است که پژوهشگران به طور پیوسته آگاه باشند که تصویب نهایی نسخه ها برای جامعه انجیل آلمان الزام‌آور است. این مساله در مورد تمامی مطالب و بخش‌های مربوط به عقاید لوتر و کلیسای او صادق است. مارتین لوتر، کشیش مجدِد و مترجم انجیل به‌زبان آلمانی و یک تجدیدنظرطلب مذهبی بود. او یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در تاریخ آیین مسیحیت و از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی به شمار می‌رود. لوتر به تاریخ 10 نوامبر 1483 در آیزلبن آلمان زاده شد و در 18 فوریه 1846درگذشت. آرامگاه او در شهر ویتنبرگ است. وی با ترجمه انجیل های عهد عتیق و عهد جدید از زبان های عبری، ارمنی و یونانی به زبان آلمانی، در سال 1534 نخستین انجیل آلمانی زبان را منتشر کرد.تهیه و تنظیم: گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن