تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799836612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت‌ نقد سياست‌هاي بانك مركزي و شوراي‌ پول و اعتبار


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ضرورت‌ نقد سياست‌هاي بانك مركزي و شوراي‌ پول و اعتبار
نویسنده : مليحه مرادي 
 براي حفظ وضعيت هر وضعيت اقتصادي سرمايه‌گذاري نياز است، اين امر بدان معنا است كه اگر بخواهيم اقتصاد ايران را در همين وضعيت فعلي نيز تثبيت كنيم محتاج سرمايه‌گذاري هستيم كه برخي از اهالي علم اقتصاد اين امر را همان هزينه نگهداري مي‌نامند.
هم اكنون كه اقتصاد ايران در شرايط ركودتورمي قرار دارد اگر بخواهيم همين وضعيت را حفظ كنيم بايد به ميزان مشخصي سرمايه‌گذاري صورت بگيرد، حال اگر طالب رونق اقتصادي يا بهبود وضعيت موجود هستيم بي‌شك ضمن انكه بايد بيش از پيش سرمايه‌گذاري كنيم؛در فرايند نيز بايد به مقوله سرمايه گذاري‌هاي مولد با بازدهي كوتاه مدت و ميان مدت توجه كينم.
هدايت نقدينگي به سوي سرمايه‌گذاري از طريق سيستم بانكي كشوركه نهاد كنترل كننده ان بانك مركزي است، باعث رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال مولد مي‌شود، اين در حالي است كه حركت اقتصادي كشور طي سال‌هاي گذشته بر خلاف شرايط فوق الذكر بوده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اقتصاد ايران طي سال‌هاي اخير دچار معضل عدم توازن در ارائه تسهيلات به بخش‌هاي مولد اقتصادي شده‌است و در اين بين عمده منابع وتسهيلات اعتباري در بخش‌هاي غير مولدي چون ساختمان، خدماتي و بازرگاني تزريق شده است. بنابراين جهت فراهم نمودن بستر مناسب براي سرمايه‌گذاري در كشور و ايجاد ثبات و آرامش، تزريق نقدينگي به بخش‌هاي مولد با بازدهي بالاي كوتاه مدت و ميان مدت مهم‌ترين شرط لازم جهت توسعه صنعتي شدن مي‌باشد.
اگر چنين شرايطي فراهم آيد و در اثر تسهيلات فعاليت در بخش‌هاي مولد اقتصادي ريسك سرمايه‌گذاري در اين بخش كاهش يافته و دراين رهگذر، برخي از دارندگان نقدينگي حاضر به تخصيص منابع خود در بخش توليدي خواهند بود. لذا چنانچه شرايط به گونه‌اي آماده شود كه سود آوري فعاليت‌هاي غير مولد در كشور كمتر از بخش مولد (توليد) باشد، آنگاه مي‌توان اميدوار بود كه نقدينگي جامعه به سمت توليد جهت دهي شده و سبب كاهش شديد تورم در كشور شود.
متأسفانه نرخ بالاي رشد نقدينگي طي چند سال اخير، تورم را به يكي از عمده‌ترين معضل اقتصادي كشور تبديل كرده است و بي‌شك بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار به عنوان متولي تنظيم سياست‌هاي پولي در كشور يكي از مقصران اصلي رشد تورم طي سال‌هاي اخير به شمار مي‌آيند.  حال يكي از راه‌هاي مهار تورم اتخاذ صحيح سياست‌هاي پولي مناسب است؛ يعني رشد باثبات و پيش‌بيني شده حجم پول. بسياري از كشورها مانند كره جنوبي، مكزيك، نيوزيلند و انگلستان بااعمال سياست‌هاي پولي اصولي، موفق به كاهش تورم به ارقام يك‌رقمي (معمولاً زير ۵ درصد) شده‌اند كه يكي از دلايل عمده آن اتخاذ سياست‌هاي ÷ولي مناسب در اين كشورها و جهت دهي نقدينگي به بخش‌هاي مولد اقتصادي شده است.
از آنجايي كه اقدامات دونهاد بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار در كنترل تورم و همچنين هدايت نقدينگي به بخش‌هاي مولد اقتصادي بسيار مؤثر ارزيابي مي‌شود و سياست‌هاي پولي اين نهادها مي‌تواند ضامن دستيابي به مقوله خروج از ركود و ايجاد رونق در اقتصاد باشد لذا كارشناسان و اساتيد اقتصادو همچنين افكار عمومي بايد كوچك‌ترين تصميم‌هاي اين بخش‌ها را مورد نقد كارشناسي قرار دهند تا در صورت اختلال در سياست‌ها از طريق انتقاد و اعتراض از اجرايي شدن اين سياست‌ها و ايجاد بروز چالش مجدد در اقتصاد به سرعت جلوگيري شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن