تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812663496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمايت ملي براي حفاظت از آثار تاريخي با کمک تشکل‌ها و رسانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ شهريور ۱۳۹۳ (۹:۱۱ق.ظ)
حمايت ملي براي حفاظت از آثار تاريخي با کمک تشکل‌ها و رسانه‌ها رئيس مرکز روابط عمومي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با تاکيد بر حمايت ملي براي حفاظت از ميراث فرهنگي با کمک فعالان جامعه مدني و رسانه‌ها ايجاد مي‌شود، گفت: تشکل‌هاي حوزه ميراث‌فرهنگي سرمايه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي هستند.
به گزارش خبرگزاري موج، امين عارف‌نيا، رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در سمينار نقش جامعه مدني در مقابله با اموال فرهنگي که در مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران برگزار شد، گفت: امروز آثار توليد شده جديد با تهديد عدم رعايت قانون کپي رايت و حفظ حقوق معنوي مواجه است و آثار به جا مانده از گذشتگان که جزء نفيس‌ترين داشته‌هاي يک ملت است با خطر سرقت و قاچاق روبروست.
وي ادامه داد: همه آثار فرهنگي، تاريخي که از گذشته با جا مانده جنبه عمومي داشته و صاحبان آن مردم هستند، اين آثار قابل واگذاري نيستند و جزء سرمايه ملي محسوب مي‌شوند.
عارف‌نيا با اشاره به اينکه قاچاق اموال تاريخي فرهنگي مساله جديدي نيست، اظهار داشت: از ديرباز و از ساليان دور بخش‌هاي مهمي از داشته‌هاي فرهنگي تاريخي به يغما رفته و به خارج از کشور منتقل شده است، اين ها آثاري هستند که به عنوان داشته‌هاي فرهنگي بايد در موزه‌ها و در معرض ديد عموم قرار بگيرند.
رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني با بيان اينکه نگاه به سوداگران ميراث فرهنگي نگاه مذموم نيست، تصريح کرد: جامعه به عنوان يک تهديد به اين پديده نگاه نمي‌کند، مردم بايد متوجه باشند که يابنده آثار تاريخي صاحب آن نيست که آن را به قاچاقچي آثار تاريخي بفروشد.
وي افزود: فروشنده آثار تاريخي عمل نادرستي را انجام مي‌دهد و بخشي از هويت آنها را به تاراج مي‌برد.
عارف‌نيا با تاکيد بر اينکه مقابله با قاچاق آثار تاريخي فرهنگي نيازمند حمايت ملي است، يادآور شد: اين حمايت ملي را فعالان جامعه مدني و رسانه‌ها مي‌توانند ايجاد کنند، امروز در شرايطي هستيم که با پيشرفت‌هاي دنياي مجازي و اينترنت ابزارهاي جديد براي اطلاع‌رساني و آگاهي‌بخشي در دسترس عموم مردم قرار دارد و هرکسي مي‌تواند از اين فناوري‌ها براي پيشبرد اهداف و تغيير نگرش در ارتباط با موضوعات خاص استفاده کند.
رئيس مرکز روابط عمومي ادامه داد: هر شهروند مي‌تواند به عنوان خبرنگار در شبکه‌هاي اجتماعي مجازي نقش عمده و تاثيرگذاري در فرهنگ‌سازي و برجسته کردن موضوعات داشته باشد.
وي افزود: هر فرد داوطلب و علاقه‌مند به داشته‌هاي فرهنگي تاريخي مي‌تواند با استفاده از فضاي شبکه‌هاي اجتماعي به عنوان يک خبرنگار در حساس کردن افکار عمومي نسبت به حفظ و نگهداري اشياء و اموال تاريخي و فرهنگي ايفاي نقش کند.
عارف‌نيا با اشاره به اينکه ايجاد حساسيت در افکار عمومي موجب تقويت نگاه مردم به ضرورت حفظ آثار تاريخي مي‌شود، اظهار داشت: فعالان جامعه مدني در تغيير نگرش مردم نسبت به اين موضوع نقش اساسي و بي‌بديلي مي‌توانند داشته باشند.
رئيس مرکز روابط عمومي گفت: در حوزه ميراث فرهنگي از مواردي که شاهد ايفاي نقش فعالان جامعه مدني و رسانه‌ها بوديم مي‌توان به موضوع سد سيوند ، غارت اموال فرهنگي جيرفت و بازگرداندن الواح هخامنشي اشاره کرد.
وي با تاکيد بر ايفاي نقش فعالان جامعه مدني و رسانه‌هاي در رابطه با ايجاد حساسيت در مردم نسبت به حفظ و حراست از آثار تاريخي و فرهنگي، ادامه داد: اين قشر مي‌توانند حساسيت لازم را در برخي از موارد در جامعه ايجاد کنند که نهادهاي مسئول موظف به ايفاي نقش موثرتري در موضوع حفاظت از آثار تاريخي شوند.
عارف‌نيا تصريح کرد: با نقش موثري که اصحاب رسانه و فعالان سازمان هاي مردم‌نهاد ايفا کردند، تلاش‌هاي سازمان در مبارزه با پديد شوم فروش و تبليغ فلزياب برجسته شد، با وجود اينکه سازمان ميراث فرهنگي به عنوان مجري قانوني در اين زمينه اقدامات موثري انجام داده بود، با حساسيتي که ايجاد شد و مکاتبه‌اي که رئيس سازمان ميراث فرهنگي با رئيس قوه قضائيه و چند تن از وزرا انجام داد، گام موثري در مقابله با اين موضوع برداشته شد.
رئيس مرکز روابط عمومي با اشاره به اينکه بيش از يک ميليون سايت، بنا و محوطه تاريخي در کشور وجود دارد، افزود: از سال 1304 که اولين قانون مربوط به حفظ و ثبت آثار تاريخي به تصويب رسيد تا امروز تنها 31 هزار و 100 بنا در کل کشور در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است، اين بدان معناست که اگر در مورد حفظ و نگهداري از مواريث فرهنگي اتکاي ما فقط بر دولت و منابع و سرمايه محدود دولتي باشد نه تنها شاهد دستاوردي در اين حوزه نخواهيم بود بلکه به مرور زمان آثار تاريخي ما رو به نابودي مي‌گذارند.
وي يادآور شد: اگر فعالان، داوطلبان و علاقه‌مندان حفظ ميراث فرهنگي نقش خود را در اين زمينه ايفا نکنند در اين حوزه موفقيتي حاصل نمي شود.
رئيس مرکز روابط عمومي با تاکيد بر اينکه يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي با تمام توان در حفظ داشته هاي فرهنگي و تاريخي کشور تلاش مي‌کنند، ادامه داد: اگر همراهي، هم‌افزايي و کمک همکاران ما در عرصه غيردولتي نباشد در اين حوزه راه به جايي نخواهيم برد.
وي با بيان اينکه تشکل‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي سرمايه سازمان ميراث فرهنگي هستند، يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي قدر اين سرمايه را مي‌داند.
عارف‌نيا با اشاره به موارد قانوني مرتبط با حوزه ميراث فرهنگي ادامه داد: در قانون تعزيرات 12 ماده(558 تا596) به مسائل حوزه مربوط به تخريب، خريد و فروش، قاچاق و سرقت آثار تاريخي و فرهنگي پرداخته است اما در حوزه قوانين ناظر بر ميراث فرهنگي ما شاهد نواقصي هستيم که بايد اين نواقص مرتفع شود.
رئيس مرکز روابط عمومي با بيان اينکه آمادگي همکاري در زمينه تقويت قوانين مربوط به حفظ ميراث فرهنگي در نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وجود دارد، تصريح کرد: فعالان تشکل‌هاي ميراث فرهنگي اگر احساس مي‌کنند با بردن لايحه‌اي به مجلس يا استفاده از ظرفيت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي‌شود به حفظ ميراث فرهنگي کمک کرد در اين مسير ما را همراهي کنند.
وي با اشاره به اينکه فعالان سازمان‌هاي مردم‌نهاد و علاقه‌مندان به هويت تاريخي، ياور و ديده‌بان ميراث فرهنگي و حافظان هويت اين سرزمين هستند، افزود: با رويکرد جديد دولت تدبير و اميد و مديريت شايسته‌اي که در سازمان ميراث فرهنگي مستقر شده است بيش از پيش براي حفظ ميراث فرهنگي تلاش خواهيم کرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن