تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814748828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایانی بر پروژه ایران هراسی!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: یادداشت سیاسی/ پایانی بر پروژه ایران هراسی! خبرگزاری پانا: رییس جمهور آمریکا در اظهار نظر بی سابقه ای به کشورهای سنی هشدار داد که ایران شیعه را دشمن خود ندانند بلکه دشمن اصلی امروز در بین خود اهل سنت به نام ˝داعش˝ ظهور کرده است.
۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ شهريور ساعت 09:08



به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، اکنون بیش از یک دهه است که در آستانه سالگرد حادثه 11 سپتامبر اسلام هراسی و در راس آن ایران هراسی در دستور کار مقامات کاخ سفید است. اما امسال وضعیت گویا تغییر کرده است. بالاترین مقام آمریکایی دو روز پیش درباره ایران سخنانی گفت که باورش برای بسیاری دشوار بود. او به کشورهای سنی منطقه هشدار داد که مبادا ایران شیعه را دشمن خود بدانید؛ اکنون دشمن اصلی در میان شما رشد کرده است (اشاره به داعش).
این اظهارات اوباما که قرار است امروز آنها را در نطق خود کامل کند نوعی فرافکنی نیست. گویا خطر گسترش افراطی گری داعش به مرزهای اروپا و آمریکا به طور جدی برای آنها نگران کننده شده است طوری که انگلیس گام اول را برای هم پیمان کردن برخی کشورها در مبارزه با داعش برداشته است. اما همه آنها می دانند که مبارزه با داعش بدون ایران کار بسیار دشواری است.
بیش از یک دهه قبل طالبان در افغانستان با حمایت کشورهای غربی شکل گرفت، ولی بعد از چندی طالبان عملا سلاح خود را به سمت آمریکایی ها نشانه رفت و موجب شکل گیری جریان افراط در منطقه شد. داعش دقیقا از همان الگو پیروی می کند. بخش عمده ای از نیروهایی که در حمایت این گروهک دست به جنایت و ترور می زنند، از کشورهای غربی و آمریکا به خاورمیانه آمدند. حداقل آن است که این نیروها با کمک های لجستکی آمریکا در ابتدا برای مبارزه و ساقط کردن حکومت بشار اسد، وارد سوریه شدند و بعد فضای میدانی حرکت خود را به سمت عراق توسعه دادند. امروز برای همه مشخص شده است که داعش یک تهدید جهانی است که به منافع ملی اغلب کشورها در تناقض است و به همین دلیل آمریکا به این نتیجه رسیده که باید با این گروهک مقابله کند. توسعه داعش به معنای تهدید امنیت ملی بسیاری از کشورها است. کما اینکه امروز کسانی که توسط این گروه تروریستی کشته می شوند تنها کشورهای منطقه و شیعان نیستند، بلکه اتباع آمریکایی -از جمله خبرنگارانی که اخیرا کشته شدند- هم در این دایره قرار می گیرند.
این تهدید روز به روز در حال گسترش است و اگر آمریکا دیر اقدام کند باید هزینه های به مراتب بیشتری را در آینده نزدیک بپردازد.
اما همه این مساله یک سو و تلاش برای استفاده از ایران در مبارزه با داعش نیز سوی دیگر این مساله است. ایران هم مرز با عراق و است و نیروهای مردمی بی شماری را در این کشور می تواند برای مبارزه با داعش بسیج کند. در سوریه نیز ایران پیروز میدان بوده و توانسته است صفوف تکفیری ها را از هم جدا کند به طوری که امروز در مرز عراق و سوریه بارها شاهد درگیری بین گروه های تروریستی بوده ایم.
در سالگرد یازده سپتامبر، سخنان رییس جمهور آمریکا که دیگر نشانی از ایران هراسی نداشت امید ایران می دهد که در آینده نزدیک روبط منطقه ای ایران با سایر کشورها از جمله عربستان، قطر و امارات بهبود یافته و این کشورها نقش غیر قابل انکار ایران در معادلات منطقه ای را بپذیرند.
چندی پیش معاون آفریقایی عربی وزیر امور خارجه به عربستان سفر کرد و دیدار وی با وزیر امور خارجه عربستان و اخبار مثبتی که از این دیدار خارج شد حکایت از آن دارد که دیپلماسی دوستی با ایران، در منطقه اغاز شده است.       /ابراهیمی/











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن