تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834760169
تاریخ سینمای ایران تنها یک کمدین دارد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
در پی درگذشت حسن رضیانی، ایفاگر نقش عینالله باقرزاده در سری فیلمهای «صمد»، یک طنزنویس در نوشتاری، با بررسی شرایط و تعریف کمدینها در سینما و برخی نمونههای تاریخ سینمای ایران، اینگونه نتیجهگیری کرد که کشورمان تنها یک کاراکتر واجد شرایط تام عنوان کمدین را به خود دیده است. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در متن فرزین پورمحبی آمده است: کمدین در دنیای سینما دارای تعاریفی است. این تعاریف شامل کمیت در تعداد نقش آفرینی ها و یا کیفیت در نوع بازی و یا حتی سطح کیفی فیلم های کمدی یک بازیگر نمیشود. بلکه منظور شاخصه هایی است که بازیگر فیلم های کمدی باید واجد انها باشد تا در وهله اول حایز شرایط برای دریافت لقب «کمدین» شود. هنگامی که بازیگر در این جایگاه قرارگرفت، آنگاه می توان به ارزیابی نقش آفرینی های وی بر اساس الگوهای هنری رایج در سینمای کمدی پرداخت و بدین ترتیب سطح بازی یک کمدین را ضعیف؛ متوسط یا قوی نامید. البته در همه رشته های هنری این مورد صادق است. بهعنوان مثال هر کسی را به صرف قرار گرفتن در جلوی دوربین بازیگر نمی نامند، بازیگری به لحاظ بیان و حرکت دارای حداقل پارامترهایی است که بعد از احرازشان ابتدا می توان وی را یک بازیگر نامید و سپس سطح هنرنمایی او را مورد نقد قرارداد. تعیین حداقل ها در ورزش هم وجود دارد. بهعنوان مثال، در یک مسابقه همچون المپیک تنها فعالیت ورزشکارانی مورد ارزیابی قرار می گیرند که موفق به کسب رکوردهای ورودی شده اند. بر همین اساس در تاریخ سینمای کشورمان تنها نام یک کمدین با توجه به تعاریف موجود به چشم می خورد. البته سینمای ما همواره در عرصه کمدی، بازیگران قابل و توانایی داشته که غالب آنها از عهده بازی در سخت ترین نقش ها هم برآمده اند. اما همچنان نمی توان آنها را در زمره کمدین ها قرار داد و تنها باید به لفظ بازیگرفیلم های کمدی برای آنها بسنده کرد و هدف از این نوشتار هم تعیین شاخصه های کمدین و تفاوت آن با بازیگر فیلم های کمدی است .اما شاخصه های کمدین را می توان اینگونه نام برد. - تعریف کاراکتر و ثبات نقش در چند فیلم متوالی اولین شاخصه کمدین تثبیت در نقش است؛ یعنی بازی در چند فیلم مختلف با یک کاراکتر ثابت. غالب کمدین ها شخصیت ثابت و از پیش شناخته شده ای را در چند فیلم متوالی تکرار کرده اند. همچون لویی دوفونس، لورل هاردی، چارلی چاپلین، باستر کیتون، هارولد لوید، جری لوییس، نورمن ویزدوم، مستر بین و... که همواره با کاراکتری مشخص و آشنا به ایفای نقش در فیلم های متعدد و متفاوت پرداخته اند. فیلمنامه این فیلم ها بر اساس ویژگی های خاص و منحصر بهفرد کمدین نوشته می شود و رویدادهای داستان نیز بر همین اساس پیش می روند. کاراکتر کمدین، شامل خصوصیات رفتاری و روانی ثابت (مانند عصبی بودن لویی دوفونس، خونسردی لورل ، دست و پا چلفتی بودن نورمن و ...) و همچنین خصوصیات فیزیکی خاص؛ همچون چهره ، لباس، گریم و... (مانند کلاه و عصای چارلی، کت تنگ مستر بین، کلاه و عینک منحصر بفرد هارولد لوید، و...) وی می شود. - توضیح: کاراکتر کمدی و ویزگی های آن خود مبحثی جداگانه ای را می طلبد- در سینما و آثار تلویزیونی ما هم معمولا شخصیت های قوی و خلاقانه ای خلق شده اند (همچون: بامشاد، مراد برقی، بهروز خالی بند و...) اما هیچکدام از آنها به شکل متوالی و ثابت در چند فیلم و در یک پروسه طولانی تکرار نشده اند و اگر هم شده اند، کاملا مقطعی و در زمان کوتاه و مشخصی بوده؛ در صورتیکه غالب کمدین ها با همان شخصیتی که خلق کرده اند سینما را ترک گفته اند. - غلبه کاراکتر بر نام بازیگر تمامی کمدین ها به قدری شخصیت خلق شدهاشان را قوی، درونی و باورپذیر می سازند که این شخصیت محبوبتر از شخص خود بازیگر می شود و به همین خاطر آنها غالبا با نام شخصیت فیلم هایشان شناخته می شوند. بهعنوان مثال نام «روان اتکینسون» چندان آشنا نیست، حداقل به اندازه «مستر بین» ... البته این شاخصه تا حدی در سینما و آثار تلویزیونی ایران و حتی در آثار جدی هم رایج بوده؛ بهعنوان مثال، برخی «حمید لولایی» را با نام «خشایار» می شناسند. اما این جریان به حدی نبوده که باعث فراموشی نام اصلی بازیگر در یک مدت زمان نسبتا طولانی شود و بیشتر در حد یک موج چند صباحی مانده و بعد هم نام شخصیت از یاد ها می رود. در صورتیکه این نام اصلی کمدین هاست که بهتدریج فراموش می شود و نام کاراکترش همچنان در اذهان می ماند. - نقش اول بودن کمدین در فیلم همانگونه که اشاره شد، کلیه حوادث و رویدادهای فیلم بر اساس ویژگی های کمدین طراحی می شوند. بنابراین نقش کمدین در فیلم می بایست به حدی باشد که برغالب اتفاقات فیلم اثر گذار بوده و آنها را بر اساس کاراکتری که تعریف کرده هدایت نماید ... در سینما و آثار تلویزیونی کشورمان هم غالبا شخصیت هایی هستند که واجد شاخصه های بالا هستند اما نقش اول نیستند و تنها نمک و یا چاشنی طنز این آثار را بهعهده داشته و در حوادث فیلم اثرگذار نیستند. بهعنوان مثال، می توان از شخصیت ساده و ترسوی «میری» یا از شخصیت لمپن مرتضی عقیلی و یا شخصیت متکبر و احمقانه عینالله باقرزاده در فیلم ها نام برد. بازیگر فیلم های کمدی نه کمدین با تعاریف بالا هیچ یک از بازیگران سینمای کمدی ایرانی را نمی توان بهعنوان کمدین نام برد؛ چراکه بیشتر آنها همچون مهران مدیری، مهران غفوریان، علیرضا خمسه، اکبر عبدی و... هیچگاه نتوانستد کاراکتر ثابتی را در چند فیلم متوالی تکرار کنند و نام شخصیت خلق شده اشان را در یک پروسه طولانی متعلق به خود کنند، بهطوریکه مردم آنها را با نام کاراکترشان بشناسند و نه نام اصلی اشان ویا کاراکترهای متفاوتشان ... البته باز هم یادآور می شویم که هر یک از این افراد در جای خود دارای استعداد شگرفی در زمینه خلق موقعیت های کمدی بوده و توانایی های فوق العاده ای در خنداندن مردم را دارند. اما هیچکدام از آنها نتوانسته حایز کسب شرایط فوق برای دریافت عنوان کمدین شود. بهعنوان مثال اکبر عبدی گاه در نقش بچه، گاه پیرزن، گاه زن و .... ظاهر شده و البته هر یک از این نقش ها را هم بسیار استادانه بازی کرده اما کمدین به شمار نمی رود. چراکه نام وی همچنان بهعنوان اکبر عبدی شناخته می شود و نه بهعنوان شخصیت خلق شده ثابت در چند فیلم متوالی .... با این وجود می توان از وی بهعنوان یک سوپراستار فیلم های کمدی نام برد. نکته آخر: با توجه به تعاریف بالا و منهای کیفیت بازی و یا درجه کیفی فیلم هر بازیگری که الگوهای فوق را داشته باشد، بهعنوان کمدین شناخته می شود اما همانگونه که اشاره شد، در عین حال یک کمدین با توجه به کیفیت فیلم و نوع بازیش می تواند یک کمدین ضعیف یا قوی لقب گیرد و به همین خاطر هم گروه گرشا، سپهرنیا و متوسلانی، علی رغم واجد بودن شرایط فوق، کمدین های ضعیفی بهحساب میآیند، چرا که سطح کیفی فیلم هایشان بهقدری پایین است که می توان نام آنها را از لیست کمدین های ایرانی بیرون گذاشت .... و بدین ترتیب تنها می توان به نام «صمد» بهعنوان تنها کمدین ایرانی اشاره کرد که حسن رضیانی هم با نقش عینالله باقرزاده در سری فیلمهای آن بازی چشمگیری را داشت... انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]
صفحات پیشنهادی
تاریخ تولد عروسکها در سینمای ایران
تاریخ تولد عروسکها در سینمای ایران کودکان عروسک را بیشتر از انسان میپذیرند یعنی در واقع با عروسک رابطه انسانی برقرار میکنند در کنار سوپراستارهایی که سینمای ایران داشته که معمولا فیلمهایشان با استقبال همراه بوده است عروسکهایی هم بودهاند که در بسیاری مواقعاصیلترین سکانس تاریخ سینمای ایران
اصیلترین سکانس تاریخ سینمای ایران سوژه ی اصلی فیلم شاید وقتی دیگر برای زمان ساختش موضوعی جسورانه محسوب می شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس خانواده جام نیوز شک خیانت و خانواده بستر داستانی شاید وقتی دیگر را شکل می دهد با این تفاوت که با رویکردی رواارشادی: سینمای ایران در حال نزدیک شدن به بازار جهانی است/ قیافه و ظاهر تاریخ مصرف دارد
ارشادی سینمای ایران در حال نزدیک شدن به بازار جهانی است قیافه و ظاهر تاریخ مصرف داردهنرمند برجسته سینما و تئاتر کشور با اعلام اینکه سینمای ایران در حال نزدیک کردن خود به بازار جهانی است گفت قیافه و ظاهر هم در سینما تاریخ مصرف دارد به گزارش خبرگزاری فارس از آمل دومین جشنوارهاکران جنجالی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
اکران جنجالی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران فیلم عصبانی نیستم به کارگردانی رضا درمیشیان در گروه سینمایی آفریقا خبر داد خبرگزاری مهر غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه امروز دوشنبه سوم شهریورماه شورای صنفی نمایش گفت فیلم شهربعید میدانم کیروش از ایران برود/ تنها با کارلوس مذاکره میکنیم
ورزشی فوتبال - فوتسال علی کفاشیان مطرح کرد بعید میدانم کیروش از ایران برود تنها با کارلوس مذاکره میکنیم رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد روی برخی از بندها هنوز با کارلوس کیروش به توافق نرسیده است وی همچنین گفت بعید میدانم کیروش از ایران برود اما انگار شما دوست دارید ا«مثل هر روز» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران
مثل هر روز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران خبرگزاری پانا فیلم کوتاه داستانی ˝مثل هر روز˝ به نویسندگی و کارگردانی عماد خدابخش نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشن سینمای ایران است ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ شهريور ساعت 12 53 به گزارش سرویس فرهنگی پاناافتتاح نمايشگاه دائمي سير تاريخي آموزش و پرورش ايران
۹ شهريور ۱۳۹۳ ۱۶ ۴۳ب ظ افتتاح نمايشگاه دائمي سير تاريخي آموزش و پرورش ايران نمايشگاه دائمي سير تاريخي آموزش و پرورش ايران با حضور وزير آموزش و پرورش افتتاح شد به گزارش خبرگزاري موج دكتر علي اصغر فاني با حضور در مدرسه دارالفنون نمايشگاه دائمي سير تاريخي آموزش و پرورش ايران افتتسیاه نمایی کارگردان «قصه ها» از زندگی در ایران در جشنواره ونیز پول مردم در تهران تنها کفایت زنده مان
سیاه نمایی کارگردان قصه ها از زندگی در ایران در جشنواره ونیزپول مردم در تهران تنها کفایت زنده ماندشان را می دهد تحریم های بین المللی به زندگی روزانه مردم آسیب می زندرخشان بنی اعتماد گفت آنچه که تهران را تاریک و متروک نشان می دهد زندگی مردمی است که تنها پولشان کفایت زنده ماندنشدبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران خبر داد تقدیر از تارخ،مصطفوی،ملکی در جشن خانه سینما/تدیس سیفالله داد برای مجی
دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران خبر دادتقدیر از تارخ مصطفوی ملکی در جشن خانه سینما تدیس سیفالله داد برای مجید مسچیدبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران بگفت در مراسم پایانی از امین تارخ فرید مصطفوی و حسین ملکی تجلیل خواهد شد به گزارش خبرنگار سینمایی فارس محمد بزرگ نیا دبیر شانزدهمتنها خواسته آقای گل فوتبال ایران چیست؟ + فیلم
تنها خواسته آقای گل فوتبال ایران چیست فیلم غلامحسین مظلومی مهاجم تیم ملی و باشگاه استقلال به دلیل بیماری دستگاه گوارش در بیمارستان بستری است به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران غلامحسین مظلومی مهاجم تیم ملی و باشگاه استقلال به دلیل بیماری دستگاه گوارش در بیمایران تنها حامی مقاومت اسلامی فلسطین بوده است
نماینده خبرگان رهبری ایران تنها حامی مقاومت اسلامی فلسطین بوده است خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت ایران اسلامی تنها حامی ملت مظلوم فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف بوده و هست به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی نمایند«مثل هر روز» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران
مثل هر روز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشن سینمای ایران تهران بزرگ - ایرنا - فیلم کوتاه داستانی مثل هر روز به نویسندگی و کارگردانی عماد خدابخش نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشن سینمای ایران است به گزارش ایرنا از روابط عمومی موسسه تصویر فیلم کوتاه داسدر گفتوگو با فارس عنوان شد بانوی جوان شیرازی تنها داور ایران در مسابقات آسیایی قایقرانی
در گفتوگو با فارس عنوان شدبانوی جوان شیرازی تنها داور ایران در مسابقات آسیایی قایقرانییک بانوی شیرازی تنها داور ایرانی است که در مسابقات آسیایی قایقرانی به قضاوت میپردازد به گزارش خبرنگار فارس از شیراز رقابتهای قایقرانی قهرمانی جوانان آسیا از روز گذشته در چین تایپه آغاز شدهناجوانمردانه به حضورهای بینالمللی سینمای ایران تاختهاند
شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۲ مدیرعامل خانه سینما پیشبینی کرد که وضعیت آرامی پیشروی سینمای ایران نباشد به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مدیر عامل خانه سینما که در افتتاح نمایشگاه عکس شانزدهمین جشن سینمای ایران سخن میگفت در ابتدای سخنانش خاطرنشان کرافتخاری جهانی برای سینمای ایران
افتخاری جهانی برای سینمای ایران شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز هم به این فیلم رسید کبوتری که روی شاخه نشسته انعکاس وجود است ساخته روی اندرسون عصر ایران هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز- پرسابقه ترین جشنواره سینمایی جهان- دیروزبا اهدای جوایز به کار خود پاینبار بچههای کپل و دوستانش در سینمای ایران رکورد زدند / فروش 75 میلیونی «شهر موشها2» در یک روز
اینبار بچههای کپل و دوستانش در سینمای ایران رکورد زدند فروش 75 میلیونی شهر موشها2 در یک روز خبرگزاری پانا موشهایی که اوایل دهه شصت ابتدا به تلویزیون ایران آمدند و بعد راهی پرده سینماشدند حالا در فکر رکورد زنی در سینمای کم رونق دهه 90 ایران هستند ۱۳۹۳ جمعه ۷ شهريور ساعتمقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است/مفتخریم با مردم جهان به زبان هنر سخن میگوییم
فرهنگ و هنر سینمای ایران ایوبی در اختتامیه جشنواره یاس مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای ایران است مفتخریم با مردم جهان به زبان هنر سخن میگوییم رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم یاس با اشاره به این نکته که مقام معظم رهبری حامی بزرگ سینمای-
سرگرمی
پربازدیدترینها