تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798344601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خاش قطب مهم تولید ماهیان سرد و گرم آبی سیستان و بلوچستان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خاش قطب مهم تولید ماهیان سرد و گرم آبی سیستان و بلوچستان است خاش، زاهدان- ایرنا- شهرستان خاش با تنوع آب و هوایی و شرایط مناسب اقلیمی قطب پرورش و تولید ماهیان سرد آبی و گرم آبی استان سیستان و بلوچستان است بطوریکه هم اینک افزون بر 350 آبزی پرور به کار پرورش ماهیان گرم آبی اشتغال دارند.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان با داشتن شرایط اقلیمی مناسب و دارا بودن 350 باب استخر دو منظوره کشاورزی – شیلاتی و تولید سالانه 104 تن انواع ماهی یکی از قطبهای مهم پرورش و تولید ماهی در استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

امان الله طوقی افزود: در کنار پرورش ماهی قزل آلا، انواع ماهیان مانند آمور، کپور و فیتوفاگ در استخرهای پرورش ماهی خاش تولید می شود.

وی بیان کرد: اوایل امسال کار رهاسازی حدود 50 هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی در 60 باب استخر پرورش ماهی و آب بند های خاش انجام شد.
وی اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های کارشناسان امید می رود امسال حدود 104 تن انواع ماهیان گرم آبی در سطح استخرهای پرورش ماهی و 10 تن در آب بند ها و بندهای خاکی خاش برداشت شود.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاش گفت: طی سالهای اخیر در راستای فعال سازی دو سالن تکثیر و ترویج پرورش ماهی در «اِسکل آباد» خاش یک میلیارد و 500 میلیون ریال (150 میلیون تومان) تسهیلات به همت بسیج سازندگی سپاه سلمان استان در اختیار بهره برداران قرار گرفت.

طوقی تصریح کرد: یک باب سالن پنج میلیون قطعه ای تکثیر و پرورش ماهی در منطقه در دستا ساخت است که با راه اندازی آن، استان سیستان و بلوچستان از لحاظ تهیه بچه ماهی به اندازه موردنیاز به خودکفایی می رسد.

وی افزود: یک باب سالن 100 تنی پرورش ماهی نیز در منطقه وجود دارد که بخش زیادی از نیاز سالن های پرورش ماهی استان را تامین می کند.

وی گفت: بوجودآمدن برخی مشکلات برای مالکان دو سیستم مدار بسته تکثیر و تولید ماهی قزل آلای اسکل آباد و تودک شهرستان خاش موجب تعطیلی این دو واحد شد.

وی بیان کرد: این دو سیستم در طول ایام فعالیت نیاز 1426 باب استخر پرورش ماهی استان به بچه ماهی سردآبی را تامین می کرد اما پس تعطیلی علاوه بر اینکه خسارات بسیار زیادی به مالکان آنها وارد آمد نیاز اداره کل شیلات سیستان به ماهی سردآبی نیز نسبت به گذشته بیشتر شد.

نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سیستمهای مدار بسته اسکل آباد و تودک شهرستان خاش جزو چند طرح و پروژه ای بودند که در سالهای اخیر در چند نقطه از کشور ایجاد شدند اما متاسفانه به دلیل مشکلات فنی و ظرفیتی نتوانستند به نتایج مورد دلخواه برسند.

حمیدرضا پشنگ افزود: با پیگیری مسوولان کشوری و استانی خوشبختانه این مشکلات و نواقص فنی رفع شده است و به زودی فعالیت مجدد خود را آغاز خواهند کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این سیستمها چندین سال تعطیل بود و مالکان قادر به پرداخت اقساط بانک نبودند و توان تامین نقدینگی برای راه اندازی مجدد را نیز نداشتند از اینرو پس از رایزنی ها و برگزاری جلسات متعدد قرار شد اداره کل شیلات سیستان و مجتمع کشت و صنعت گوهرکوه ظرف مدت یکماه کارهای کارشناسی و برنامه ریزی لازم را انجام دهند تا در آینده نزدیک شاهد راه اندازی و فعالیت مجدد این سیستمها باشیم.
مدیرکل شیلات سیستان نیز با اشاره به اینکه در خصوص راه اندازی مجدد این سیستمها جلسات و پیگیری های متعددی برگزار شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: با سرمایه گذاری و توان مدیریتی و فنی مجتمع کشت و صنعت گوهرکوه و مشارکت مالکین این سیستمها در آینده ای نزدیک فعال خواهند شد.

حسن خمر افزود: تعطیلی چند ساله این سیستمها موجب شده بود که برای تامین بچه ماهی سرد آبی مورد نیاز استخرهای استان و استانهای همجوار از شهرهای دورتر کشور هزینه بالایی پرداخت شود و علاوه بر آن در طول مسیر تلفات و خسارات بسیار زیادی وارد می شد.

وی تصریح کرد: پرورش ماهیان گرم آبی در نیمه اول سال و پرورش ماهیان سردآبی در نیمه دوم سال و با سرد شدن هوا آغاز می شود که در نیمه اول سال 50 درصد از استخرهای موجود استان از گونه های گرم آبی و بقیه استخرها در نیمه دوم سال و با سردشدن هوا با بچه ماهی سردآبی ، ماهی دار می شوند.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ظرفیت و توانمندی پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی را دارد، تصریح کرد: امسال یک میلیون و 10 هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی در استخرهای استان رها سازی شد که با توجه به رهاسازی 624 هزار قطعه در سال گذشته، رها سازی بچه ماهی گرم آبی نسبت به سال گذشته حدود 57 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل شیلات سیستان با تاکید بر اینکه ظرفیت تکثیر و تولید این سیستمها در سال 5 میلیون بچه ماهی سردآبی قزل آلا است، یادآور شد: با توجه به اینکه در جنوب شرق کشور تولید بچه ماهی سرد آبی بوسیله این دو سیستم در خاش انجام می شود در صورت فعالیت مجدد این سیستمها علاوه بر تامین بچه ماهی سردآبی استخرهای استان، نیاز استانهای همجوار نیز تامین خواهد شد.

به گزارش ایرنا،همه ساله، آبزی پروران شهرستان خاش با شرکت در کارگاه های آموزشی تولید و پرورش و بهداشت آبزیان، ضمن آشنایی با شیوه های نوین رشد و تکثیر انواع آبزیان با بیماری های شایع ماهیان گرم و سردآبی با نحوه درمان آن و اصول برداشت بهداشتی آبزیان آشنا می شوند.

آبزی پروران خاش تاکنون با استفاده از نرم افزارهای آموزشی در مورد تاثیر پارامترهایی نظیر Ph اکسیژن، دما، نیتریت، نیترات و آمونیاک آموزش های لازم را فراگرفته و تاثیر هر یک از این موارد را بر نحوه تغذیه، رشد و نمو ماهیان می دانند.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
استان سیستان و بلوچستان دارای دو اداره کل شیلات "سیستان" و "سیستان و بلوچستان (چابهار)" است که اداره کل شیلات سیستان استخرها و منابع آبی داخل استان و اداره کل سیستان و بلوچستان مستقر در چابهار آبهای دریای عمان و آزاد را زیر پوشش دارند. ک/4
7312 / 653


17/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن